Welk gebak is dit?

20-05-2018 10:38 40 berichten
Ik at gisteren een taartpunt op een locatie waar ik nooit kom in een stad waar ik nooit kom. Kan het aldaar dus niet navragen en richt mij tot jullie.

Het was een abrikozenvulling met bovenop een laag die er uit zag als slagroom echter gemaakt was van een soort schuim met bovenop bruinige strepen zoals wanneer je met een brander de bovenste laag van crème brulee bewerkt. Niet hard, maar beetje zacht.

Iemand enig idee!
Mijn schoonmoeder had laatst zo'n taart gemaakt van dr oetker. Was het zelgemaakt of bij bakker?
Alle reacties Link kopieren
Was het in een cafeetje ofzo? Dan hun even bellen, zij kunnen je vast vertellen wat het is.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Van een Bakker.

Weet de naam niet van die Brasserie.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft niet zoveel informatie. Waar heb je dit gegeten? Als het een horeca gelegenheid is, staat het misschien wel op hun site? Wat voor bodem had de taart, een boterdeegbodem of was het van bladerdeeg of cake? Was de merengue in toefjes er op gespoten of bedekte het de gehele taart?
Denk niet dat het Merengue was. Hele taart bedekt.
Alle reacties Link kopieren
Is dat citroen-meringuetaart, alleen dan met abrikozen ?

Afbeelding
nounou
Ben niet bekend met bodemsoorten. Geen cake en geen bladerdeeg.
zazamaenade schreef:
20-05-2018 10:47
Is dat citroen-meringuetaart, alleen dan met abrikozen ?

Afbeelding
Zo zag het er uit! Is dat merengue? Dat is toch keihard?
Alle reacties Link kopieren
Ok dus het had waarschijnlijk een boterdeegbodem, daarop abrikozen? en daarop merengue dat gebruineerd was, nog iets anders er op?
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
20-05-2018 10:48
Zo zag het er uit! Is dat merengue? Dat is toch keihard?
Nee hoor, als je het bakt wordt het hard. Anders blijft het zacht.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
20-05-2018 10:48
Zo zag het er uit! Is dat merengue? Dat is toch keihard?
Nee, die bovenste laag wordt er opgespoten, en dan even in de oven 'geroosterd'. De buitenste laag wordt dan knapperig en bruin (karameliseert) en de binnenste laag blijft zacht. Er bestaan verschillende soorten merengue, sommige door en door hard en droog, andere met een knapperige buitenkant en een zachte binnenkant.
(Is het nou meringue of merengue, het wordt door elkaar gebruikt, meringue is geloof ik Frans :blond: )
nounou
Misschien een rare vraag, welke stad was het en in welk winkelcentrum? zat je? Misschien dat het zo beter te zoeken is. Soms hebben ze een koffiekaart of menukaart online staan.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 11:04
19.59% gewijzigd
Ik ken dit wel van de Limburgse vlaaien. In Valkenburg wel eens zoiets gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Wat is je vraag? Wil je een recept? Wil je weten hoe het heet? Wil je een plaats waar het verkocht wordt?

Was het een brood-achtige bodem, of was het een soort koek?
Het was in Limburg! Was bij familie op bezoek. Eens in zoveel tijd komen we daar en dan eten we dus gebak. Ik kende dit totaal niet en vond het zo lekker.

Benieuwd naar de naam. Recept niet, want ik kan het niet zelf maken. Cq...ik ga het niet proberen want dan sla je er waarschijnlijk iemand zijn hoofd mee in. Ben geen bakkertje to be.

Denk dan idd dat het merengue was? Die abrikozenvuling, met zachte bodem en die laag erop.....het smaakte heel bijzonder.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 20-05-2018 17:47
0.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
20-05-2018 11:46
Het was in Limburg! Was bij familie op bezoek. Eens in zoveel tijd komen we daar en dan eten we dus gebak. Ik kende dit totaal niet en vond het zo lekker.

Benieuwd naar de naam. Recept niet, want ik kan het niets elf maken. Cq...ik ga het niet proberen want dan sla je er waarschijnlijk iemand zijn hoofd mee in. Ben geen bakkertje to be.

Denk dan idd dat het merengue was? Die abrokozenvuling, met zachte bodem en die laag erop.....het smaakte heel bijzonder.
Limburge meld zich! Was het niet toevallig een Spaanse abrikozenvlaai?
Erg lekker inderdaad ;)

Zoiets dus: https://www.limburgiavlaai.nl/spaanse-a ... korst.html
Alle reacties Link kopieren
Als je nou even googelt naar bakkers in de plaats waar je het gegeten hebt kun je op de sites kijken of hij ertussen staat.

Hier in limburg heb je zoveel vlaaien...

Maar meestal krijgen brasserieen ze aangeleverd door plaatselijke bakkers
Iemand zal de bon toch wel mee hebben genomen? Daar staat het vast op.
En anders vraag je aan de familie waar je hebt gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Eh.. vraag het je familie? Die hebben het gekocht neem ik aan?
sjansje schreef:
20-05-2018 12:17
Limburge meld zich! Was het niet toevallig een Spaanse abrikozenvlaai?
Erg lekker inderdaad ;)

Zoiets dus: https://www.limburgiavlaai.nl/spaanse-a ... korst.html
Ziet er prima uit hoor! Was deze echter niet.
Daar zit echt hard schuim op. Op die gisteren niet, en geen banketbakkersroom.
Dank jullie wel voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
20-05-2018 17:48
Ziet er prima uit hoor! Was deze echter niet.
Daar zit echt hard schuim op. Op die gisteren niet, en geen banketbakkersroom.
Het probleem is, dat een vlaai (of taart) wel hetzelfde kan heten, maar toch door verschillende bakkers anders bereid word.

Bijvoorbeeld die Spaanse abrikozen ziet er bij een andere bakker zo uit:

https://bestellen.bakkerijheerschap.nl/ ... kozenvlaai

En bij weer een ander zo:

http://bakkerijkoolen.nl/winkel/spaanse-vlaai/

En bij de volgende zo:

https://evbruedjeb2c.marti-orbak.nl/ass ... -en-schuim

De naam zegt hier in ons mooie Limburg dus niet alles :biggrin:
Klinkt als een key lime pie, maar dan met abrikozen ipv key lime.
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
20-05-2018 17:48
Ziet er prima uit hoor! Was deze echter niet.
Daar zit echt hard schuim op. Op die gisteren niet, en geen banketbakkersroom.
Je had dus een abrikozenvlaai met stijfgeslagen eiwit, dat van boven een beetje gekaramelliseerd was. Zou dat kunnen?
Meestal heet zoiets “abrikozen schuim vlaai”, “abrikozenvlaai deluxe” of “abrikozenvlaai speciaal”.
In Limburg heeft elke bakker zijn eigen variant op vlaaien. De schuimlaag die jij beschrijft zit vaak op kruisbessenvlaai. Maar het kan best dat de bakker in het dorp van jouw familie dit maakt.

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven