Salades zonder sla

26-05-2018 11:18 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
maar wel op basis van groente (dus geen pasta/aardappel/rijst/couscous etc).
Hebben jullie nog leuke recepten? Ik kan wel weer wat nieuwe ideetjes gebruiken!

Wat ik zelf graag maak:
- bietensalade (met augurk, uitjes en kip of zure haring)
- tomatensalade (met knoflook en olijfolie)
- tomaat/avocado/mais met uitje en citroensap
- venkel garnalen salade (met bleekselderij en citroen)
- courgetteslierten met geitenkaas en serano

Benieuwd naar jullie lekkere recepten
Alle reacties Link kopieren
Sperziebonen met rode ui, cherrytomaatjes met zalmsnippers of tonijn
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vaak als lunch een salade met groente (tomaat, komkommer, paprika, lenteui, gegrilde courgette, gegrilde kastanjechampignons, venkel, gegrilde aubergine, avocado, soms ook druiven of peer (ja ik weet dat dat echt fruit is)), een blik bonen/linzen/kikkererwten erdoorheen, eventueel kaas (goudse, feta, geitenkaas, mozzarella) en vaak iets van kruiden of dressing (olijfolie, balsamico azijn, rode wijn azijn, etc). Omdat ik natuurlijk altijd een paar van bovenstaande ingrediënten kies en niet alles is de salade elke dag een beetje anders. En bonen/kikkererwten/linzen vind ik én erg lekker, én supermakkelijk (je gooit gewoon de inhoud van een blik door een vergiet) én het vult goed waardoor je goed op die lunch kan leven, én het is erg gezond. Ja, ik ben erg tevreden met mijn lunches :hyper:
Altijd al benieuwd wat je met die courgette slierten kon doen. Dus die eet je gewoon rauw met iets erdoor?
Alle reacties Link kopieren
- snijbonen met feta, rode ui en tomaat
- bloemkool couscous (bloemkool in heel kleine stukjes doen met de blender) met ei, paprika, erwtjes en sausje (doe meestal iets op yoghuert basis)
- linzensalade (linzen, citroensap, tomaat, ui, ...)
- zoete aardappel salade (als dat mag want is aardappel) met geitenkaas en rode ui
- tomaat-komkommer slaatje => lekker met goede vinaigrette
Griekse salade

- komkommer
- rode ui
- tomaat
- groene paprika
- feta
- peper/zout/oregano
Wilofsalade

- Witlof
- mandarijntjes
- bosui
- walnoten

dressing van slasaus/kwark/peper/zout
Alle reacties Link kopieren
Sperziebonen & groene asperges blancheren, plakjes geitenkaas erdoor en citroendressing erover
Alle reacties Link kopieren
Er is een Jamie Oliver salade op basis van wortel (julienne gesneden), appel (in plakjes), rozijnen, munt, peterselie, radijsjes en een dressing met tahin en rode wijnazijn. Erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
Bleekselderij met appel, rozijnen, gerookte kipfilet en walnoten en een beetje dressing
Alle reacties Link kopieren
Orinokoflow schreef:
26-05-2018 11:28
Altijd al benieuwd wat je met die courgette slierten kon doen. Dus die eet je gewoon rauw met iets erdoor?
Je kunt ze rauw eten of kort blancheren. Ik kook ze kort en ‘behandel’ het daarna als spaghetti (koude pastasalade of echt als een bord spaghetti met tomatensaus).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Witlof met appel en een ui
Prei met ei en ham
Rode bietjes met zilveruitjes
Kleine blokjes biet, gesnipperd uitje, mandarijntjes (uit blik), versgeperst knoflook, peterselie, stukjes walnoot of zonnebloempitten.

Geraspte komkommer (goed uitlekken), zout, peper, sojayoghurt, versgeperst knoflook, bieslook of dille (soort tzatziki)

Avocado, komkommer, grapefruit (zonder vliesje) + dressing
Peen jullienne, ananas, beetje ananassap er overheen en uur laten inwerken.

Vlak voor serveren cocosrasp erop.

Heel fris en lekker.
Witlof rauw gesneden. Groene asperges rauw gesneden.
Dressing van yoghurt met kerriekruiden.
Alle reacties Link kopieren
Coleslaw van kool, rode ui, wortel, appel, beetje mayonaise met citroen, peterselie

Of met fruit maar wel lekker als bijgerecht:
Watermeloen met rode uit, feta en munt
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Groene asperge, courgette, erwten, avocado en mozzarella
Tjezus, wat vals
Tomaat met dressing van balsamicoazijn en beetje ketchup.
Komkommer, tomaat, rode ui, biet (in plakjes of raspen), munt, peterselie en eventueel wat gerookte kip of kaas
Alle reacties Link kopieren
Broccoli of bloemkool uit de keukenmachine, of allebei, uitje, dressing met citroensap, beetje yoghurt, mayo, peper, kruidenzout en verse italiaanse kruiden fijnsnipperen

Witte of spitskool en wortel raspen, appelblokjes (jonagold of granny smith), gerookte kipfilet. Dressing met yoghurt, mayo, citroensap, kerriepoeder van de Lidl, peper en zout.

Bleekselderij, ananas, gerookte kip, komkommer. Eventueel gewone of ijsbergsla erbij. Dressing met kerrie.

Tomaten, komkommer, paprika’s in stukjes snijden, mozarellablokjes, rauwe of andere Italiaanse ham fijn snijden, balsamicoazijn/olijfolie/peper/zout
Ook lekker om de mozarella en tomaat te verwisselen voor meloen met bladsla

Bleekselderij, komkommer, wortel fijn gesneden, peer, geitenkaas verbrokkeld en een lekkere honingdressing

Rucola, mango, rauwe paprika, komkommer, gerookte kip

Rode kool raspen, appelblokjes, geitenkaas verbrokkelen. Een iets zure dressing is hier lekker bij.

Ik maak eigenlijk van alles salades en het word altijd lekker.
Alle reacties Link kopieren
Orinokoflow schreef:
26-05-2018 11:28
Altijd al benieuwd wat je met die courgette slierten kon doen. Dus die eet je gewoon rauw met iets erdoor?
ik snij courgette in de lengte in plakken en die gril ik (grilpan of oven) en dan met wat je maar lekker vind
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
26-05-2018 11:44
Er is een Jamie Oliver salade op basis van wortel (julienne gesneden), appel (in plakjes), rozijnen, munt, peterselie, radijsjes en een dressing met tahin en rode wijnazijn. Erg lekker!
klinkt goed! tahin is ook een goede ja
-Helena- schreef:
26-05-2018 11:28
En bonen/kikkererwten/linzen vind ik én erg lekker, én supermakkelijk (je gooit gewoon de inhoud van een blik door een vergiet) én het vult goed waardoor je goed op die lunch kan leven, én het is erg gezond. Ja, ik ben erg tevreden met mijn lunches :hyper:
Ik ben jaloers. Kikkererwten vind ik zo afschuwelijk vies! Die lucht alleen al als je een blikje opentrekt. Ik heb een tijdje geprobeerd als vegan te leven maar als je geen peulvruchten trekt is dat niet al te gezond.
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Courgette met pesto en geitenkaas.

Sperziebonen met tomaatjes, uitje, eventueel champignons en knoflook saus als dressing. Gewoon een beetje mayo kan ook of een french dressing.

Witlof met appel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven