Vegetarische succesrecepten gezocht!

31-05-2018 11:52 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet sinds een aantal maanden vegetarisch (geen vlees en geen vis) en dit bevalt erg goed. Toch vind ik het soms lastig om recepten te 'bedenken'. Ik struin internet af en vind soms leuke sites waarbij ik nieuwe ideeën op doe. Toch ben ook benieuwd naar jullie vega-succesrecepten?!

TO trapt af is hier een goed gebruik dus bij deze mijn favoriet van dit moment:

Sambal goreng telor met boontjes

Ingrediënten
5 eieren (vrije uitloop)
2 sjalotjes gesnipperd of 1 ui
3 teentjes knoflook, fijngehakt
1 cm verse gember, geraspt
1 theelepel sambal
1 snuf laos (of gebruik een stukje verse laos)
100 ml kokosmelk
100 ml tomatenblokjes
1 eetlepel tomatenpuree
scheutje water
300 gr boontjes
1 theelepel suiker
zonnebloemolie om in te bakken

Bereiding
Kook de eieren hard in ca 8 minuten. Kook de boontjes in een pan met water, ook ongeveer 8 minuten beetgaar. Verhit een beetje zonnebloemolie in een pan en fruit de ui aan. Voeg de gember toe en de knoflook. Voeg de sambal (naar smaak), laos, suiker en tomatenpuree toe en roer goed door en laat een paar minuutjes aanbakken. Pel de eieren en voeg deze toe aan de pan.

Roer dan ook de tomatenblokjes en de kokosmelk er door en een klein scheutje water. Laat 10 minuten pruttelen en voeg dan ook de boontjes toe en warm even mee. Proef of de sambal goreng telor goed op smaak is en voeg eventueel nog wat sambal, suiker, peper of zout toe of kokosmelk om hem zachter te maken. Lekker met wat rijst.
Alle reacties Link kopieren
falafel, vinden ook vleeseters lekker
linzensoep (let op, dus geen schapenbouillon)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind deze lekker (https://www.kokenmetkarin.nl/2018/03/12 ... nzencurry/) , de vegetarische chili van Jamie Olivier of falafel (ook van Jamie Oliver).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-05-2018 11:54
falafel, vinden ook vleeseters lekker
linzensoep (let op, dus geen schapenbouillon)
Maak je die falafel zelf of koop je die kant & klaar?
Linzensoep heb ik al eens gemaakt ja, smaakte heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Die klinkt lekker en goed te doen qua maken (haha), Belle. Ik heb de link opgeslagen, bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Een heel eenvoudig gerecht, maar ik ben hier de laatste jaren echt verslaafd aan: aubergine gestoofd in tomatensaus, met kaas. Ik eet in mijn eentje met gemak een hele aubergine.
Het leuke is dat ik ontdekt heb dat je voor dit recept de aubergineschijven helemaal niet op voorhand hoeft te zouten/ontvochten om ze toch heerlijk zacht te krijgen.

Aubergine in plakken van ongeveer een centimeter dikte snijden. Olijfolie verhitten in een wijde pan (grote hapjespan bijvoorbeeld). Aubergineplakken erin leggen en even aanbakken, dan keren en licht bestrooien met wat zout en peper naar smaak, even laten bakken.
Vervolgens op elke plak een lepel tomatensaus doen (rest van bijvoorbeeld pastasaus, maar ik heb inmiddels de biologische tomatenpassata van Aldi ontdekt - zit in flessen, tradizionale of basilico - en die is ook heel prima te gebruiken!), deksel op de pan en een paar minuten op temperatuur laten komen op niet te hoog vuur. Dan de plakken weer keren, waardoor er nu ook saus op de bodem van de pan komt. Op de plakken opnieuw een lepel saus doen. Op laag vuurtje vervolgens een kwartier tot een halfuur zachtjes laten stoven (als je van iets steviger aubergine houdt is een kwartier ruim voldoende, als je het boterzacht wilt krijgen tot een halfuur, af en toe even proberen en eventueel de schijven nu en dan nog eens keren).
Naar smaak bedekken met de soort kaas die je lekker vindt (wat plakjes mozzarrella bijvoorbeeld, maar ik gebruik vaak gewoon wat jongbelegen kaas), deksel weer op de pan tot de kaas gesmolten is.

Kan als volledige maaltijd gegeten worden of als bijgerecht, met wat pasta erbij is ook lekker.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Libanese kikkererwtenstoof (2 personen):
2 Aubergines in blokjes snijden en met flink wat olijfolie in de oven roosteren tot goudbruin. Knoflook, ui, gemberpoeder, kaneel en chilipoeder aabakken, blik tomatenblokjes en een blik kikkererwten erbij voegen en een half uurtje laten pruttelen (eventueel wat water toevoegen als het te ver indampt). Geroosterde aubergine er doorheen scheppen en zout en peper toevoegen. Serveren met pita en Griekse yoghurt.

Snelle pad thai(-geïnspireerde noedels) (2 personen):
Voorgekruide tofublokjes (te koop bij de ap) met wat olie in de oven roosteren totdat ze knapperig beginnen te worden. Omelet van 2 eieren bakken, in reepjes snijden en apart zetten. Noedels koken. Knoflook en rode peper fijnsnijden en wokken, 250g tauge en een bosje in ringetjes gesneden bosui toevoegen en kort meewokken. Tofu, ei en noedels toevoegen en door elkaar scheppen. Serveren met limoenpartjes, sojasaus, pinda's, gefrituurde uitjes en eventueel extra hot sauce (sambal, siracha).

Trouwens, in het weekmenu-topic schrijven een aantal vegetariers/veganisten mee. Ik doe daar ook altijd veel inspiratie op!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak een vegetarische lasagne met gehakte gemengde noten die ik dan heel eventjes in de koekenpan bak. Groente die je lekker vindt erbij (let wel op dat ze niet allemaal teveel vocht bevatten), ook even meebakken en dan in een tomatensaus met Italiaanse kruiden, laagjes maken en kaas erover. Mijn bezoek is er ook altijd blij mee.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn succesrecepten:

Hartige taart met spinazie en feta

5/6 plakjes bladerdeeg
200 gr feta
250 gr cherrytomaatjes
400 gr spinazie (diepvries)
Creme fraiche
1 eetlepel pesto
1/2 theelepel sambal
1 Ui
4 eieren
1 theelepel sesamzaadjes

Uitje snipperen, in wat olie fruiten. Dan de spinazie erbij bakken tot spinazie ontdooid is.
Eieren kloppen met creme fraiche, pesto en sambal. Eimengsel bij de spinazie doen en bakken tot het ei gestold is (eventueel vocht spinazie eerst even afgieten). Daarna de feta erdoor mengen.
Ondertussen springvorm invetten en bekleden met bladerdeeg. Eventueel beetje paneermeel op de bodem tegen het vocht. Spinaziemengsel erin, en dan de cherrytomaatjes (door midden gesneden) op het spinaziemengsel leggen. Bladerdeeg beetje omvouwen zodat je een randje krijgt, en daar de sesamzaadjes op strooien.
Ongeveer 40 minuten in de oven op 180 graden.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Als je een smaakvolle jus wilt maken:

http://www.zelfmaakrecepten.nl/zelf-lekkere-jus-maken/

wel de paddestoelenbouillon gebruiken
vinden ze hier allemaal een topper!
Deze is heerlijk:

https://www.hellofresh.nl/recipes/penne ... cale=nl-NL

Ik maak hem zelf met fusilli in plaats van penne, is nog lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
31-05-2018 12:10

Hartige taart met spinazie en feta
veel vegetariers eten ook geen kaas (ivm stremsel)
Alle reacties Link kopieren
Pindakaaskool

Snijdt een spitskool in stukjes en kook deze (beet)gaar.
Giet goed af. Er blijft altijd veel water tussen.
Smelt door de warme kool flink wat pindakaas. Voeg naar smaak kerriepoeder, sambal en chilisaus toe.

Vul een ovenschaal met een laagje van je favoriete aardappelpuree.
Daar overheen het koolmengsel.
Daar weer overheen geraspte kaas of plakken komijnen kaas.

20 min in de oven tot de kaas mooi is.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
31-05-2018 12:26
veel vegetariers eten ook geen kaas (ivm stremsel)
Dan nemen ze toch gewoon feta zonder stremsel? Doe ik zelf ook :idee:
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik vind de recepten van deze blogger erg smakelijk (vegan):

http://vegandad.blogspot.com/
Alle reacties Link kopieren
Even een ordinaire tvp.
Alle reacties Link kopieren
TO, let even op dat lang niet alle sambal vegetarisch is. Vaak zit er trassi (garnalenpasta) in.

Mijn succesrecept:
Thaise kokossoep van de Groene Meisjes:
http://www.degroenemeisjes.nl/groen-zon ... kokossoep/
Alle reacties Link kopieren
Tvp ten behoeve van mijn vrienden en familie die vegetarisch eten.
(Ik zet ze graag wat lekkers voor maar het is vooral handig als het voor vleeseters ook lekker is omdat ik vaak een "gemengde tafel" heb en dan meestal twee verschillende dingen maak.)
Alle reacties Link kopieren
Het is meer een winterkostje maar wortelstamppot met geglaceerde soja-sperziebonen zijn hier een hit. Wok diepvries sperziebonen op hoog vuur tot ze ontdooit zijn, gooi er ui en knoflook bij en op lager vuur lekker laten zweten. Op het einde zet je het vuur hoger, flinke scheut sojasaus en goed blijven scheppen. Als alle vocht verdampt is even proeven en evt. nog een keer met scheut sojasaus herhalen tot die weer is verdampt. De sperziebonen krijgen door de umami van de sojasaus echt een hartige vleessmaak. Lekker als vervanging van spekjes ofzo.


Andere vegetarische hit zijn gecarameliseerde uientaartjes. https://www.24kitchen.nl/recepten/uientaartjes
Zij heeft sowieso veel lekkere vegetarische gerechten.
...
Alle reacties Link kopieren
Oh, om ook een bijdrage te doen: mijn vegetarische lasagnette met farfalle, tomaten, tomatensaus, knoflook/kruiden, VEEL basilicum, mozzerella, en parmezaanse kaas valt altijd goed in de smaak. Maar dat is nu ook weer niet bepaald ingewikkeld eten ofzo. :$
Alle reacties Link kopieren
Linzensoep vind ik ook altijd lekker.

En maak zelf ook nog wel eens de chili sin carne van chicks loves food. Vind ik ook erg lekker.

https://chickslovefood.com/recept/chili-sin-carne/
Refried bean wraps.

Kidneybonen uitlekken en afspoelen.
Uitje,knoflook en paprika bakken tot het gaar is.
Kidneybonen erbij, paprika poeder en chilivlokken.
Dan alles prakken of pureren.
Uitsmeren in je wrap met sla tomaat komkommer en knoflooksaus of bbqsaus.

Heel makkelijk, ik kan hier echt zo van genieten.
Alle reacties Link kopieren
Risotto met visvrije gamba's

Wat heb je nodig:
- 300 gr risotto rijst
- 1 liter warme groentebouillon (zelf maken of met een blokje)
- Glas witte wijn
- 300 g verse groenten naar keuze
- 250 gr visvrije gamba's van de vegetarische slager
- 1 chilipeper
- verse peterselie
- eetlepel olijfolie
- klontje boter
- 50 g geraspte parmezaanse kaas

Verhit de boter in een pan en fruit de ui en knoflook op middelhoog vuur tot de ui glazig is. Voeg de rijst toe en roer tot alle rijstkorrels met een dun laagje vet zijn bedekt. Bluf af met de wijn en blijf roeren tot het verdampt is. Schenk de bouillon er in porties bij en roer tot alle bouillon is opgenomen. Herhaal dit tot de rijst gaar is, duurt ongeveer 19 min. Blijf continue roeren.

Verhit intussen de olie in een pan en roerbak de groenten samen met de chilipeper 3 min. Voeg de visvrije gamba' s toe en laat het mengsel even pruttelen.

Roer de groenten door de risotto.

Op het eind voeg je een klontje koude boter en de parmezaanse kaas toe. Breng op smaak met zout en peper.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lekkere recepten, bedankt allemaal!

Visvrije gamba's; klinkt lekker! Helaas hier (nog) nergens gezien, maar ik biljf opletten.....
Alle reacties Link kopieren
Anniexx schreef:
31-05-2018 14:25
Wat een lekkere recepten, bedankt allemaal!

Visvrije gamba's; klinkt lekker! Helaas hier (nog) nergens gezien, maar ik biljf opletten.....
Ik had ze ook nooit eerder gezien, maar bij ons liggen ze nu sinds een week bij de Jumbo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven