paneer-panir vervangen

11-06-2018 09:07 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
voor een recept heb ik paneer nodig , das een kaas soort uit india , maar die is hier nergens te krijgen , heb ook geen idee waar het naar smaakt , het moet iets zurig zijn a la feta gok ik , iemand hier ervaring mee ? en wat is het beste alternatief
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Google wist het antwoord:
Paneer (spreek uit panir) is een Indiase kaas, die te koop is in Aziatische winkels en vaak ook bij natuurvoedingswinkels. Je kunt paneer eventueel vervangen door voorverpakte witte saladekaas uit de supermarkt.

Maar paneer kun je ook makkelijk zelf maken.

Breng hiervoor twee liter volle melk aan de kook en voeg het sap van twee citroenen toe. Een paar minuten zachtjes laten doorkoken en dan de melk in een met een vochtige theedoek beklede zeef gieten. Even laten uitlekken.

Pak de hoekpunten van de theedoek bij elkaar en draai de paneer rond om zoveel mogelijk vocht eruit te persen.

Leg de theedoek met paneer tussen twee borden en zet hier iets zwaars boven op, zoals een pan water.

Giet het vrijgekomen vocht af en toe af.

Laat de paneer een uur of vier staan.
Alle reacties Link kopieren
Die kaas is heel simpel zelf te maken, doe ik ook altijd. Veel goedkoper ook dan de paneer die ze bij de natuurvoedingswinkel of toko verkopen.
De smaak is zeker niet zurig, paneer is heel neutraal van smaak.

Recept:
1 liter volle melk aan de kook brengen, zodra het kookt één eetlepel citroensap erbij en het vuur zachter zetten, maar zorg dat het wel blijft koken. Je ziet dan langzaam dat de melk zich scheidt in wei en witte brokken (de kaas). Eventueel nog wat extra citroensap erbij als er niks gebeurt. Door laten borrelen voor een minuut of wat, tot de wei bijna helder is.

Dan afgieten met een kaasdoek of schone theedoek in een vergiet.
De kaas die je nu hebt, goed laten uitlekken met stevig gewicht erop (ik leg er vaak wat conservenblikken op). Paar uur in de koelkast zetten en klaar is je Indiase kaas.

Ik krijg zelf het beste resultaat met echt goede volle melk (liefst rechtstreeks van de boer) of anders biologische melk.

1 liter melk geeft voldoende kaas voor twee personen.
Alle reacties Link kopieren
Paneer heeft een hele zachte smaak, ik zou het niet vervangen door feta of witte saladekaas. Dat heeft ook een heel andere textuur: stevig en brokkelig, terwijl paneer eerder zacht is, als een soort hele jonge kaas. Zelf maken is zeker een optie. Het verbaast me wel dat het recept van redbulletje (ik zag 'm ook voorbijkomen bij het Googlen, op Trouw-website) geen zout vermeldt. Zonder zout wordt de kaas denk ik erg weeïg van smaak. Vervangen door tofu zag ik ook een paar keer staan, ik denk dat dat qua textuur inderdaad vergelijkbaar is. Wellicht zelfs ook qua smaak: neutraal.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er nooit zout in, gewoon omdat de curry waar de kaas in gaat als het goed is genoeg smaak geeft aan de kaas. Het is geen kaas die je als losse blokjes zonder saus eet zeg maar.

Tofu kan inderdaad een redelijk goede vervanger zijn, ook geschikt voor veganisten.
Alle reacties Link kopieren
ja ik zag dat het zelf supersimpel te maken is , maar daar heb ik dus geen zin in , vandaar de vraag
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Alle reacties Link kopieren
Het is niet te vervangen. Sorry.
Er zit inderdaad geen zout in. In India gebruiken ze het eigenlijk altijd in saus-achtingen gerechten of gemarineerd en dan in de tandoori.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Bij Amazing oriental verkopen ze het maar als je die niet in de buurt hebt schiet dat niet op.
Ik vind het uitstekend te vervangen voor halloumi.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
12-06-2018 02:18
Ik vind het uitstekend te vervangen voor halloumi.
Haloumi is zout, paneer een beetje zurig. Heel andere structuur ook
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Taralina schreef:
12-06-2018 02:18
Ik vind het uitstekend te vervangen voor halloumi.
Dan heb je één van beide nooit gegeten, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
in dit geval moest het gebakken worden , ik heb maar tofu gebruikt en die even in wat limoensap gelegd , haloumi is idd veel te zout .
ga toch nog eens alle tokos langs om het origineel te scoren , dank voor de tips
eten moet je toch, kun je beter wat lekkers maken
Spinazie maken ze ook met dat soort kaas.

En hier is het recept. https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... diase-kaas

Nooit gemaakt, maar wel in Indiaas restaurant gegeten en ik vond het heerlijk.
Wij waren wel de enige gasten op dat moment. Vroeg op de avond.

EDIT: Bij AH hebben ze hem niet, maar via JUMBO krijg ik Kumar's te zien, maar zullen ze wel niet overal hebben.

Afbeelding maar ook daar niet meer.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 12-06-2018 11:59
Reden: Niet be de een en volgens internet wel bij de andere/
28.32% gewijzigd
Lijkt volgens deze kokende man op cottage cheese.
Hier recept om het zelf te maken. https://www.smulweb.nl/recepten/1394717 ... neer-maken

Die heeft de Ah wel en ook andere supermarkten. https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... age-cheese
Afbeelding

En ook recepten https://nl.wikihow.com/H%C3%BCttenk%C3%A4se-maken
https://de.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCttenk%C3%A4se
TEKENS komen van de umlauten...

Het is dus vers gemaakte kaas. Lijkt op kwark. :)
Die is ook in vele varianten te koop. Van andere melk en anders dan die van een rund. Zoutloos en vooral vers.

Als je zoekt (maar is ver gezocht) dan vind je verse roomkaas geiten ook een meer algemene opsomming.
http://www.dekooktips.com/warenkennis/zuivel/kaas-v.htm Is geen beveiligde site zie ik nu pas.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
12-06-2018 12:07


Het is dus vers gemaakte kaas. Lijkt op kwark. :)
Het is vers gemaakte kaas maar het lijkt echt niet op huttenkase of kwark. Het is vast, snijdbaar en van een andere structuur
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Het is Indiaas. Een beetje vreemd vind ik dat al die zelf maken recepten uitgaan van koemelk. Rund is een heilig dier wat gewoon op de straten liep.
Maar een heilige trek je niet zomaar aan haar uiers voor een paar liter melk om er dan kaas van te maken.
Ik zou niet weten van welk dier de melk komt, Sojamelk? Dat is plantaardig.

Paneer is kaas en dan vers gemaakt. Je moet het dezelfde dag eten. Het is maar kort houdbaar. Al die zachte verse kazen hebben een vergelijkbare manier om het te maken. De structuur is wel afhankelijk van de gebruikte soort melk.

Nergens staat dat tempé of tempur een alternatief zou zijn, terwijl ik het meer voor de hand vind. Als de melk :) van een olifant is dan zou ik het ook geloven.
Alle reacties Link kopieren
Pumps_italiaans schreef:
13-06-2018 00:15
Het is Indiaas. Een beetje vreemd vind ik dat al die zelf maken recepten uitgaan van koemelk. Rund is een heilig dier wat gewoon op de straten liep.
Maar een heilige trek je niet zomaar aan haar uiers voor een paar liter melk om er dan kaas van te maken.
Ik zou niet weten van welk dier de melk komt, Sojamelk? Dat is plantaardig.

Paneer is kaas en dan vers gemaakt. Je moet het dezelfde dag eten. Het is maar kort houdbaar. Al die zachte verse kazen hebben een vergelijkbare manier om het te maken. De structuur is wel afhankelijk van de gebruikte soort melk.

Nergens staat dat tempé of tempur een alternatief zou zijn, terwijl ik het meer voor de hand vind. Als de melk :) van een olifant is dan zou ik het ook geloven.
Het wordt van koemelk gemaakt in India. Veel mensen hebben voor de melk een paar koeien in bezit als ze het kunnen veroorloven. Soms waterbuffels maar daar heb ik nooit paneer van gezien. Het is wel verse kaasmaakt een hele zachte kaas als roomkaas of huttenkase. Het zijn meestal blokjes en is prima te snijden. In de koelkast een dag of wat houdbaar maar uitstekend in te vriezen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eigenlijk alle genoemde alternatieven een hele andere smaak hebben. Als ik TO was zou ik het zelf maken of als je dat niet wilt, online bestellen.
Ja, mozarella is ook een zachte kaas die van bepaalde buffels (???) in een bepaalde streek wordt gemaakt. Als je op wikihow kijkt dan heb je ook meerdere manieren om zachte kaas kan bereiden. Het gebruik van een kaasdoek is een verbindende factor.
De gebruikte melk bepaalt smaakverschillen.

Zelf maken lijkt mij ook een goed idee. Ik had een paar recepten toegevoegd.
Een van die manieren stond er al, maar volgens wikihow kan het ook anders. Kan je nog kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vaker gemaakt en het is eigenlijk belachelijk simpel.
"Boring conversation anyway"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven