Koken: ik weet er weinig van

11-06-2018 20:31 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_355501 wijzigde dit bericht op 15-06-2018 08:58
Reden: Herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook niet van koken, maar schaam me er absoluut niet voor.
Ieder zijn ding toch.
Alle reacties Link kopieren
Koop een kookboek met plaatjes.

Bij de kringloop kosten die dingen 50ct ofzo.
Mijn mening is gestippeld.
Alle reacties Link kopieren
Pipostippels schreef:
11-06-2018 20:34
Koop een kookboek met plaatjes.

Bij de kringloop kosten die dingen 50ct ofzo.
Zeker een optie.
Ik denk dat ik waarschijnlijk ook veel te weinig ermee bezig ben.
Onderliggend ook de onzekerheid, doordat thuis gezegd werd dat we niet tot koken in staat waren.
Alle reacties Link kopieren
Genoeg op youtube te vinden toch!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Jonari schreef:
11-06-2018 20:33
Ik hou ook niet van koken, maar schaam me er absoluut niet voor.
Ieder zijn ding toch.
Ik probeer mezelf dit ook te zeggen. :rolling:
Ga op zoek of je het Wannee kookboek kunt vinden, staan er genoeg op marktplaats, echt alles wordt hierin duidelijk uitgelegd!
Afbeelding
Koop het blue band basiskookboek. Is al dertig jaar oud maar vast nog tweeedehands te krijgen. Daarin staan alle basiskooktechnieken met foto's uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
11-06-2018 20:37
Ga op zoek of je het Wannee kookboek kunt vinden, staan er genoeg op marktplaats, echt alles wordt hierin duidelijk uitgelegd!
Afbeelding
Jeugdsentiment.
Ik heb deze ook nog ergens.
Alle reacties Link kopieren
Naar 24kitchen kijken! :)
Alle reacties Link kopieren
Grappig die oude boeken!
Tv kijken, ook een goeie.
Jeetje... hoe je groenten snijdt? Ik doe ook altijd maar wat. Iets wat de mooiste blokjes oplevert ofzo. Ik denk dat je er eerder onzeker over wordt omdat je het je zwakke plek vindt.

Wil je tips? Of gewoon even spuien?
Geweldige snijkunsten zijn niet noodzakelijk voor een lekkere maaltijd hoor.
Waarom zeg je specifiek dat je dat "als vrouw" moet weten. Het lijkt me dat je dat tegenwoordig als man ook moet weten.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
11-06-2018 20:39
Jeetje... hoe je groenten snijdt? Ik doe ook altijd maar wat. Iets wat de mooiste blokjes oplevert ofzo. Ik denk dat je er eerder onzeker over wordt omdat je het je zwakke plek vindt.

Wil je tips? Of gewoon even spuien?

Gewoon even spuien en pijlen of er mensen rondlopen zoals ik.
Ik denk dat de onzekerheid er zo zit omdat mij vroeger gezegd werd het toch niet te kunnen.
Als ik nu iets doe, wat afwijkend is, voel ik die schaamte.
Alle reacties Link kopieren
Head* schreef:
11-06-2018 20:45
Waarom zeg je specifiek dat je dat "als vrouw" moet weten. Het lijkt me dat je dat tegenwoordig als man ook moet weten.
Dat idee heb ik in mijn hoofd, dat dat van een vrouw wordt verwacht. Slechte gedachten natuurlijk.
Wanneer je ergens geen of weinig interesse in hebt zul je je er tevens niet of weinig in verdiepen. Niks om je voor te schamen. Ieder zijn eigen interesses en kwaliteiten.
Alle reacties Link kopieren
Koe1 schreef:
11-06-2018 20:48
Dat idee heb ik in mijn hoofd, dat dat van een vrouw wordt verwacht. Slechte gedachten natuurlijk.
Beetje achterhaald.
Ken genoeg mannen die heel lekker kunnen koken.
Ik ben in de loop der jaren best handig geworden in het eten klaarmaken en meestal is het nog best te snavelen ook, maar koken? Nee, zo zou ik mijn activiteiten in de keuken niet willen betitelen. Ik weet ook vrij zeker dat iedere doodordinaire instellingskok in tranen uit zou barsten als ie mij zag rondhanselen met een mes, maar ach waar het uiteindelijk terecht komt is het toch donker. En er is nog nooit iemand ziek geworden van mijn kooksels, dat vind ik al een hele prestatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het Stenen Tijdperk nog de huishoudschool gedaan. Wat ik daar aan koken heb geleerd, heeft mijn moeder weer uit het raam gekieperd en ons (mij en mijn siblings) de basisvaardigheden geleerd. Wij moesten vanaf 12 jaar 1 keer in de week koken. Ik ben er mijn moeder nóg dankbaar voor!

De tips om oude kookboeken (voor beginners) te pakken zien te krijgen, is een goed idee. Ik heb van mijn moeder (ja, ja, die vond het vast belangrijk dat ik goed voer at :-D ) haar oude kookboekje van ELsevier gekregen (Afbeelding deze dus...
Gruwelijk ouderwets, en ik gebruik m niet vaak meer, deze is nog uit de tijd dat men ervan overtuigd was dat alles smaak en vitamines uit je groenten gekookt diende te worden, maar voor sommige onbekendere groentes pak ik m er nog wel eens bij.
Ook online staan wel filmpjes (bijvoorbeeld bij de recepten van de AH) hoe je iets bereid, en vooral veel uitproberen. Als t een keer mislukt is er nog geen man overboord hoor.
Probeer eens vaker te koken voor vrienden, dat is leuker dan eten klaarmaken voor jezelf. Ik ben nog steeds geen keukenprinses, maar wel véél avontuurlijker geworden de laatste jaren en ik ga steeds ingewikkelder dingen leuk vinden.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Oh en hoe lang iets op het vuur moet hangt ook maar net af van de warmtebron die je gebruikt en de pan waar je het voedsel in hebt geworpen. Gelukkig hebben ze een vork uitgevonden, daarmee kun je in de aardappels prikken om te voelen of ze gaar zijn. Zonder vork zou ik echt geen half mens zijn in de keuken.
Je kan ook googelen op bijvoorbeeld 'bloemkool klaarmaken'. Dan krijg je websites waar ze precies uitleggen hoe je het moet schoonmaken, snijden en koken of stoven of wat ze nog meer verzinnen. Dat doe ik ook nog weleens als ik een nieuwe groente probeer. En ik kan best wel goed koken.
Alle reacties Link kopieren
Koe1 schreef:
11-06-2018 20:48
Gewoon even spuien en pijlen of er mensen rondlopen zoals ik.
Ik denk dat de onzekerheid er zo zit omdat mij vroeger gezegd werd het toch niet te kunnen.
Als ik nu iets doe, wat afwijkend is, voel ik die schaamte.

Ach, ik ben ook niet zo handig met koken, hoor. Timing is nogal een dingetje bij mij, waar het nogal misgaat, vooral als ik niet alleen ben :facepalm: ('praten en breien' vind ik niet zo eenvoudig).
Me erover schamen doe ik niet of nauwelijks, ik ben weer goed in andere dingen, en lekker eten komt er wél op tafel, al ziet het er niet perfect uit.
Over snijtechnieken is zat op youtube te vinden :
https://www.youtube.com/watch?v=UGqnjBAqckk (oa hoe maak je een roosje van tomaat, leuk, wist ik ook niet)
https://www.youtube.com/watch?v=Ydc_SaQ_eRQ
Een filmpje alleen over alle manieren om een ui te snijden :) : https://www.youtube.com/watch?v=mVXvoQOMS2E
nounou
Alle reacties Link kopieren
Sorry, ik begreep niet echt dat je alleen wilde spuien.

Vind je het belangrijk om iets op een bepaalde manier te doen ?
Is het je man, of je familie die erg hangt aan wat hoort, heb je daar last van ?
nounou
Kijk kookfilmpjes, bijvoorbeeld 24kitchen (en dan van Rudolph, die legt het altijd heel duidelijk en enthousiast uit). En als je één keer hebt gezien hoe je iets snijdt of klaarmaakt dan weet je dat toch vervolgens voor altijd? Hoeft geen maanden te kosten om dat allemaal een beetje te leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven