Zijn vleesvervangers gezond?

16-06-2018 22:17 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter (12 jaar) gaat sinds een paar maanden steeds meer op de vegetarische toer. De afgelopen weken is ze eigenlijk helemaal gestopt met vlees eten. Ik vind het op zich prima. Ze is wel een kind dat nog voor de groeispurt zit, de kleinste van de klas. Nu vervang ik bij bepaalde maaltijden vlees voor zo'n vleesvervanger, vind ze lekker. Maar op mij komt het gewoon een beetje over als 'nepvoedsel'. Ik ben nogal van het koken 'from scratch'. Dan weet je wat je je kind voorschoteld. Nu geef ik haar zo'n grauw grijze geperste burger en denk ik: is dit nou oké ?
Ik probeerde laatst wat zelf met tofu te fabriceren maar dat was echt :sick:
Wie weet wat gewoon betrouwbaar, gezond én smakelijk is als vleesvervanger bij een 'hollandse' maaltijd.
In het weekend kook ik vaak iets uit Plenty van Ottolenghi maar voor zulke fratsen heb ik door de wereld geen tijd helaas.
Iemand een echt goed recept voor iets met tofu ? Of een Bonenburger oid?
Ik maak trouwens wel supergoeie falafel dus dat staat hier nu vaak op tafel, maar is ook zonde als dat sleur wordt...
Alle reacties Link kopieren
Veel van de kant en klare vleesvervangers zijn niet gezond nee:
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnen ... m-ongezond

Veel sojaproducten eten is volgens mij ook niet goed, ivm met de plantaardige oestrogenen die daarin zitten.

Ik denk dat je het in de peulvruchten moet gaan zoeken.
impala wijzigde dit bericht op 16-06-2018 22:29
36.54% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Veel van de vegaburgers zijn een prima alternatief (check de voedingswaarde op eiwit, daarvan moet er wel voldoende in zitten d.w.z bij voorkeur meer dan 15%).
Verder verbaast je verzoek om recepten met tofu of voor bonenburgers me een beetje. Gewoon googelen! Zoveel recepten, ook gemakkelijke.
don't watch the movie, read the book
Persoonlijk vind ik elke dag een vleesvervanger niet zo gezond. Veel kant en klare vleesvervangers bevatten namelijk erg veel zout. Van soja wordt ook gezegd dat het de (vrouwelijke) hormonen in de war kan schoppen, of dat waar is weet ik niet. Het schijnt veel oestrogeen te bevatten.

Wij eten ook vegetarisch en we vervangen vaak door bonen, linzen, ei, kaas, noten enz. Geen volwaardige vleesvervangers, maar als je ze goed combineert kom je een heel eind. Ons zoontje eet ook vegetarisch mee en als hij ergens anders eet weigert hij het vlees ook vaak, en hij groeit prima (is de langste van zijn klas!), dus daar hoef je je opzich geen zorgen over te maken.

Probeer anders het boek "de kleine vegetariër" te bemachtigen, hier staat veel in omschreven over een vegetarische leefstijl met kinderen.
Alle reacties Link kopieren
WildeMimosa schreef:
16-06-2018 22:25
Veel van de vegaburgers zijn een prima alternatief (check de voedingswaarde op eiwit, daarvan moet er wel voldoende in zitten d.w.z bij voorkeur meer dan 15%).
Verder verbaast je verzoek om recepten met tofu of voor bonenburgers me een beetje. Gewoon googelen! Zoveel recepten, ook gemakkelijke.
Check ook ff de hoeveelheid zout en vet.
.
Sowieso de hoeveelheden vlees die we tegenwoordig normaal vinden zijn eigenlijk veel groter dan wat ons lichaam nodig heeft. In principe hebben we nog veelal dezelfde voedingsbehoeftes als onze voorouders en die hadden zeker niet dagelijks de beschikking over vlees, totdat men overging van de jager / verzamelaars samenleving naar een agrarische samenleving.
Ik ben al sinds mijn 19e vegetariër en ik eet voor de lol wel eens een vleesvervanger, maar om vlees echt te vervangen eet ik noten, soms vis, eieren, bonen en kaas.

Ik ben geen goede kok, dus ik maak niets spannends en eet ook magnetronmaaktijden en maaltijdsalades en ik ben gezond als een vis.

Jouw dochter is nog in de groei, dus moet je beter opletten, maar echt veel kunst en vliegwerk in de keuken is dus niet nodig.
anoniem_91778 wijzigde dit bericht op 16-06-2018 22:33
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties
@wilde mimosa, Dat is het juist, het internet staat er vol mee en ik weet niet waar te beginnen. Het kan best zijn dat er hier mensen zijn die er gewoon een echt succes recept voor hebben.
Alle reacties Link kopieren
AH had altijd pittige tofublokjes, die waren wel lekker door de pasta of zo.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Eet ze wel vis?
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
16-06-2018 22:33
Bedankt voor jullie reacties
@wilde mimosa, Dat is het juist, het internet staat er vol mee en ik weet niet waar te beginnen. Het kan best zijn dat er hier mensen zijn die er gewoon een echt succes recept voor hebben.
Gewoon ergens beginnen. Kies iets wat er lekker uit ziet; misschien ook leuk om samen met je dochter te doen.
don't watch the movie, read the book
Qua vleesvervangers zijn er natuurlijk ook gezonde en wat minder gezonde opties. Ik denk dat het vooral variatie belangrijk is dus dan weer eens tofu, tempeh, bonen en peulvruchten en dan weer eens een vleesvervanger als het makkelijker moet. En je hoeft natuurlijk ook niet iedere dag het vlees te vervangen want iedere dag vlees eten is ook nergens voor nodig.

Ben al jaren vegetariër en heb nog nooit op het zout gehalte gelet maar goed ik vergeet meestal zout bij de aardappels, pasta en rijst dus dan compenseert het weer.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ook wat vaker vegetarisch aan het eten en wij doen dat vooral door gehakt te vervangen door champignons, wat vaker ei bij het avondeten en soms een vleesvervanger. We eten wel ook vis en vlees, maar gewoon niet elke avond meer. Ik denk als je het voor haar ook een beetje zo doet, soms champignons, soms extra bonen, soms ei en soms een vleesvervanger dat er niet veel mis aan kan.
Het leven is niet eerlijk
Beemster kaasschnitzels zijn wel lekker! Echt goede kaas met maar 'n dun laagje panneer.

En wil ze ook geen vis/seafood meer? Als ze dat nog wel eet kun je dat gewoon wat vaker op het menu zetten.
Ik vind de vegetarische visburger van Vivera erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik veel van de Vegetarische Slager. Dan zit je niet met dat gepanneerde etc. wat veel andere vleesvervangers hebben.
Alle reacties Link kopieren
http://www.degroenemeisjes.nl/groen-zon ... enburgers/

Deze vind ik erg lekker en erg makkelijk te maken. Ik doe er een geperst teentje knoflook en een klein beetje gesnipperde ui in ipv knoflook- en uienpoeder.

Verder ligt het heel erg aan de vleesvervanger hoe gezond ze zijn. Gewoon goed de verpakking lezen.
essentialbliss wijzigde dit bericht op 16-06-2018 23:11
Reden: Moet ik wel de link erbij doen
12.05% gewijzigd
I choose happy!
Alle reacties Link kopieren
Wij eten dit regelmatig:

Groentecurry

Ingrediënten
5 eetlels wokolie
1 theelepel sambal oelek
2 theelepels kerriepoeder
1 zakje nasi/bami kruiden geweld
1 ui in partjes
250 gram sperziebonen afgehaald en gehalveerd
1 reepjes rode paprika
1 reepjes gele paprika
1 reepjes groene paprika
1 plakjes courgette
200 ml kokosmelk
250 ml groentebouillon
peper en zout

Bereiden
2 eetlepels olie verhitten in wok. Daarin sambal, kerriepoeder en nasi kruiden fruiten. Roerbak de ui, sperziebonen en paprika voor 3 minuten mee. Courgette, kokosmelk en bouillon toevoegenen 10 minuten laten stoven.
snug schreef:
16-06-2018 22:59
Ik vind de vegetarische visburger van Vivera erg lekker.
Ja, dat is een van mijn favoriete vleesvervangers. Vond toen ik nog niet vegetariër was vissticks erg lekker en deze smaken echt bijna hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
marjolein853 schreef:
16-06-2018 23:05
Wij eten dit regelmatig:

Groentecurry

Ingrediënten
5 eetlels wokolie
1 theelepel sambal oelek
2 theelepels kerriepoeder
1 zakje nasi/bami kruiden geweld
1 ui in partjes
250 gram sperziebonen afgehaald en gehalveerd
1 reepjes rode paprika
1 reepjes gele paprika
1 reepjes groene paprika
1 plakjes courgette
200 ml kokosmelk
250 ml groentebouillon
peper en zout

Bereiden
2 eetlepels olie verhitten in wok. Daarin sambal, kerriepoeder en nasi kruiden fruiten. Roerbak de ui, sperziebonen en paprika voor 3 minuten mee. Courgette, kokosmelk en bouillon toevoegenen 10 minuten laten stoven.
Heel leuk, maar alleen groente vervangt dus niet de voedingswaarde van vlees.
.
Alle reacties Link kopieren
@impala, heb je gelijk in. Ik had ook beter moet lezen wat de vraag was. (moeilijk om goed te lezen.. :bonk: )Zelf at ex er meestal een kipfiletje bij.
Wellicht kun je bij die groentecurry ook nog iets van kikkererwten, tofu of tempeh doen voor wat meer voedingswaarde.
Ik eet al lang geen vlees/vis meer en herken je verhaal wel een beetje van vroeger. Inmiddels eet ik soms 2x per week een vervangburger, soms helemaal niet. Ik maak vaak dingen met linzen, erwten, enz.

Denk bijv aan de linzensoep van de Groene Meisjes (zie http://www.degroenemeisjes.nl/low-budge ... kokosmelk/ ) of deze Pad Thai (zie http://healthyvega.nl/diner/vegetarische-pad-thai/ )
Alle reacties Link kopieren
WildeMimosa schreef:
16-06-2018 22:25
Veel van de vegaburgers zijn een prima alternatief (check de voedingswaarde op eiwit, daarvan moet er wel voldoende in zitten d.w.z bij voorkeur meer dan 15%).

Eiwitten krijg je ook op andere manieren wel binnen. Het is veel belangrijker of er ijzer en vitamine B12 aan is toegevoegd.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
16-06-2018 22:25
Veel van de kant en klare vleesvervangers zijn niet gezond nee:
https://nieuws.vtm.be/vtm-nieuws/binnen ... m-ongezond

Wat een slecht bericht. Ze vergelijken kipfilet, een van de minst calorierijke vleessoorten, met een gepaneerde vega nugget. Gepaneerd is altijd meer calorieën. Daarnaast eten een hele boel mensen spek, worst, karbonade e.d. en die zijn ook allemaal hoog in kcal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven