Rijst en/of bami op smaak maken

18-06-2018 19:47 18 berichten
Momenteel eet ik weleens diepvrieszakken van iglo paella en rundvlees met noodles. Nou wil ik dit zelf eens gaan klaarmaken. Alle ingrediënten kan ik wel vinden, maar in zo'n zak zitten ook van die bevroren dotjes saus (hoop dat ik dit juist beschrijf). Hoe kan ik dit recreëren?
Alle reacties Link kopieren
Ketjap
Alle reacties Link kopieren
Sojasaus/ketjap, sambal, knoflook, vijfkruidenpoeder, trassi (indien niet vegetarisch), gember, koriander, kurkuma, komijn.

En vast nog meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van google? Bami, paella , nasi , recept.
Alle reacties Link kopieren
Nou als je die gerechten lekker vindt gaat er een wereld voor je open als je het zelf gaat maken.

Met zoete ketjap en sambal en ketoembar, djinten en gember kom je al een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
En de toko heeft erg lekkere zakjes 'natte' kruidenmengsels.
Alle reacties Link kopieren
Voor noodles: vlees op hoog vuur aanpakken en dan iets van paksoi of peultjes erbij. Knoflook kort bakken en dan zoute lichte soja, beetje suiker, kippenbouillonpoeder en beetje blussen met iets water. Evt sambal en kruiden naar smaak. Dan noodles erdoor.

Paella ben ik niet in thuis, maar ik gok iets met paprika en saffraan.
lilalinda schreef:
18-06-2018 20:37
En de toko heeft erg lekkere zakjes 'natte' kruidenmengsels.
Zoals?
Alle reacties Link kopieren
DootjesR schreef:
18-06-2018 20:47
Zoals?
https://www.onlinetoko.eu/c-242573/boemboe-s/
Truckje wat ik altijd doe, bij zowel de rijst als de bami, of mihoen, zodra je de bami of de rijst in het kokend water gooit, gooi er een bouillonblokje of 2 bij, dat voegt net even wat meer smaak toe aan het goedje, je kunt ook tijdens het roerbakken van het prutje, daar een beetje water bijgooien (ongeveer 100 ml) en daar mik je ook een bouillonblokje bij, en misschien wat kokos schaafsel, of niet.
gewoon kruiden die jij het het fijnst vind, en eigenlijk is dat het.
Cocos schaafsel geeft een beetje Indiase curry effect en kan erg lekker zijn, maar het past ook prima bij nasi/bami/mihoen.
Ik mik er altijd nog even wat rode paprika-kruiden doorheen en wat cayennepeper.
Dan een lekker satetje erbij, en wat gebakken ei, meestal gescrambeld.
anoniem_370584 wijzigde dit bericht op 18-06-2018 21:10
42.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
18-06-2018 20:21
Nou als je die gerechten lekker vindt gaat er een wereld voor je open als je het zelf gaat maken.

Met zoete ketjap en sambal en ketoembar, djinten en gember kom je al een heel eind.
Nou niet in de paella alsjeblieft :)

Google gewoon eens wat recepten en probeer wat uit.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
18-06-2018 21:02
Nou niet in de paella alsjeblieft :)

Google gewoon eens wat recepten en probeer wat uit.
Ha nee dat inderdaad niet.
Alle reacties Link kopieren
Voor bami grijp ik naar:

-een zak Lidl diepvries bami
-Taste 5 Umami paste (AH)
-Improba Bami (droge mix)
-Toko Lien Boemboe Speciaal
-varkensvlees
-droge kokosrasp
-sperzieboontjes bevroren
-geraspte gember; geraspte rauwe selderijknol
-ketjap
-eieren
-grote voordelige zak paprika scherp (dat is peperpoeder) van Jumbo
-bouillonblokjes
-sambal oelek (dat is erg zout)
-piri-pirisaus (lidl) (dat is erg scherp)

Ik gebruik meestal niet alles; soms diepvriesbami als basis en soms niet.

Voor nasi geldt hetzelfde.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik met regelmaat een woksaus, die smalle flesjes: Sweet chili is erg lekker, of iets met lemongrass, hoisinsaus is ook lekker
Zomaar een klein scheutje is al genoeg, verder doe ik vaak iets zoetigs erbij, bv stukjes verse ananas of perzik.
En lekker wat kroepoek, chilisaus erover is ook smakelijk
Alle reacties Link kopieren
Zoet vind ik idd ook erg lekker. Meestal moet er iets van zoet in wokmaaltijden of -sauzen en vaak ook iets wat zuur is zoals citroenzuur (witte korrels). Ook tomaat heeft zuurkracht maar ook andere aroma's die misschien niet gewenst zijn in dat gerecht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat vreemd dat je titel nasi/bami op smaak maken is en je het vervolgens over paella hebt.

Voor nasi gebruik ik als smaakmaker:
2 rode pepers
2 knoflooktenen
Duimpje gember/galangal
Theelepel komijn
Theelepel korianderpoeder
(Hoort eigenlijk ook een blokje trassi bij maar ik heb helaas een schaaldieren allergie)

Dit alles in de vijzel tot een pasta mengen.

Dan een paar sjalotjes fruiten, kruidenpasta erbij, even meebakken. Gewenste groenten meebakken en dan koude! gekookte rijst erbij. Eventueel een paar eitjes. Proeven en op smaak maken met ketjap en eventueel wat limoensap. Lekker!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Paella eet ik zelf niet omdat daar schaal- en schelpdieren in horen en die kan ik dus niet eten. Maar ik heb een tijdje terug volgens dit https://www.theguardian.com/lifeandstyl ... ect-paella recept paella voor m’n familie gekookt en die waren erg enthousiast!

Even naar beneden scrollen voor het recept, en als je het leuk vindt is het verhaal erboven ook leuk om te lezen!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Verder is het noodle gerecht van Iglo meer Japans geïnspireerd dan Indonesisch. Dan wordt er waarschijnlijk vooral sojasaus en mirin gebruikt, mogelijk ook witte peper.

Even opgezocht en dit zijn de ingrediënten. Geen mirin dus, maar aangezien je geen ‘natuurlijk witte wijn aroma’ in de winkel kan vinden denk ik dat mirin een goed alternatief is.

Groenten in wisselende verhoudingen 56% [prei, paddenstoelen 14% (champignons, shi-itake), spinazie 9,8%, peultjes 6.8%, prinsessenbonen], gekookte tarwenoedels 27% (water, hard durum tarwemeel, zonnebloemolie, zout), gekookte runderreepjes* 12%, [rundvlees* 12%, zetmeel (cassave, aardappel, tapioca), zout, glucosesiroop], sojasaus 5% [plantaardig vet (palm**, kokos), palmolie**, natuurlijk witte wijnaroma (bevat tarwe), sojasauspoeder (sojaboon, tarwe, water, zout, maltodextrine), kruiden (gember 0.42%, witte peper, Cayennepeper), rijstzetmeel]. Kan sporen van ei bevatten.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven