bakken in tafelboter

19-06-2018 19:26 46 berichten
Mijn vloeibare boter was op voor bakken (en braden) dus heb ik halvarine gebruikt die bedoeld is voor de boterham. Ik heb dit weleens eerder gedaan met boter van becel en dat was geen probleem. Dit is een goedkope eigen merk, het bakken gaat opzich prima maar het walmt wel behoorlijk, op de verpakking staat dat het niet geschikt is om in te bakken en braden, logisch. Maar echt kwaad kan het toch niet? In de zin dat je er ziek van kan worden?
Vroegah zo vaak een ei gebakken in zulke boter. Leef nog steeds :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Nee.
Je wordt er inderdaad niet ziek van. Maar het bevat veel water en daarom is het ook niet echt geschikt om in te bakken. Het kan geen kwaad in de zin dat je er ziek van wordt ofzo, maar het resultaat zal niet om over naar huis te schrijven zijn.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk zit er veel water in waardoor het niet geschikt is om in te bakken. Ziek nee maar echt handig is het ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee, er zit alleen veel water in en dat verdampt zo en daar kan je dus niet goed mee bakken.
Alle reacties Link kopieren
Wat de rest zegt :P en ik leef ook nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Het kan, maar daar is alles mee gezegd. Giftig is het niet, schadelijk ook niet, en lekker ook niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Bakken in margarine. Lekker is waarschijnlijk anders. Je zult er heus niet ziek van worden, maar het verbrandt gewoon snel. Margarine kan niet goed tegen hoge temperaturen, dus daardoor gaat het roken. Verbrand eten is nooit echt goed voor je, maar incidenteel kan het vast geen kwaad. Merk of niet maakt niet uit. Margarine is allemaal goedkoop spul.

Heb je dan zelfs geen druppel olijfolie ofzo in huis?
Alle reacties Link kopieren
Margarine kan wel, halvarine niet.
Alle reacties Link kopieren
Waarom noem je halvarine eigenlijk "tafelboter"... volgens mij heeft het met boter niks te maken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Halvarine is sowieso niet te vreten. Boter mag je die chemische troep overigens niet noemen, alleen roomboter mag boter heten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-06-2018 19:36
Halvarine is sowieso niet te vreten. Boter mag je die chemische troep overigens niet noemen, alleen roomboter mag boter heten.
Exact!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerder dat er veel oliën met meervoudig onverzadigde vetzuren inzitten, en dat is minder geschikt om te verhitten : https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b223665a/

Voor een keer is dat natuurlijk helemaal niet erg.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 19-06-2018 20:05
0.75% gewijzigd
nounou
Gatinmijnsok schreef:
19-06-2018 19:34
Margarine kan wel, halvarine niet.


Dit.
Echt gezond, naast niet lekker, is het niet. Halvarine bestaat vnl uit plantaardige onverzadigde vetten en water. Margarine is al niet veel beter. Heeft allemaal niks meer met boter te maken. Margarine is een scheikundig product wat uit schaarste ontstaan is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Margarine
Ik eet ook echt absoluut geen margarine, dan liever droog brood.

Maar vloeibare boter vind ik ook niks. Is allemaal bewerkt.
Het spettert enorm dus je zou er kleine brandwondjes van kunnen oplopen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom noem je die rommel boter?
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de hulpstoffen niet goed reageren op verhitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
LizBakker schreef:
19-06-2018 20:09
Ik eet ook echt absoluut geen margarine, dan liever droog brood.

Maar vloeibare boter vind ik ook niks. Is allemaal bewerkt.
Oh, wat grappig, ik heb dat met roomboter. Ik ga echt over mijjn nek van roomboter en vooral van de geur als het verhit wordt. Halvarine “mag” tegenwoordig niet meer, maar dat vind ik dan weer best lekker op brood.
Alle reacties Link kopieren
Vloeibaar, margarine... jak. Bak en eet gewoon roomboter. Ik vertrouw een koe meer dan een laboratorium.
Ik noemde het tafelboter omdat dat op de verpakking stond en ik dat wel een duidelijke omschrijving vond. Normaal heb ik deze niet, lekker op brood is het ook niet. Wat ik al zei, normaal gesproken heb ik becel gold, geen idee onder welke noemer deze valt.

Bedankt voor alle reacties :mrgreen:
Dan is de maker van dat product in overtreding.
Boter of roomboter[1] is de gekarnde room van melk. De productnaam 'boter' is beschermd en mag alleen gebruikt worden als er ten minste 80% melkvet in het product zit.[2] Daarom mag bijvoorbeeld het Amerikaanse peanut butter niet worden verkocht als pindaboter, maar als pindakaas. Margarine (vroeger kunstboter genoemd) is dus geen boter, ook al wordt het in dagelijks spraakgebruik ten onrechte vaak zo genoemd.
Bron wiki
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-06-2018 21:54
Vloeibaar, margarine... jak. Bak en eet gewoon roomboter. Ik vertrouw een koe meer dan een laboratorium.

Dit dus.

En het is gemakkelijk: hetzelfde pakje om vlees in te braden als om op de boterham te smeren.

Er staat me trouwens iets voor dat margarine oorspronkelijk werd ontwikkeld om kalkoenen snel vet te fokken tegen zo laag mogelijke kostprijs...

En olie die normaal vloeibaar is bij kamertemperatuur waar dan hocuspocus mee gedaan wordt om het toch vast te krijgen, nah, doe maar niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven