Suikervrij/gezond baktopic

23-06-2018 21:12 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ‘aan het afkicken’ van suiker. Ik ben een enorme zoetekauw en at dagelijks snoep en koek en vaak taart en ben en jerrys ijs. Steeds enorme energiedips en dan maar weer aan de suiker. Ik wil er vanaf! Omdat ik nog steeds van lekker eten en bakken houd zoek ik naar alternatieven zonder suiker en liefst verder ook gezond. Wie heeft leuke recepten en vindt het leuk om mee te kletsen?

Ik ben dol op worteltaart en heb nu met een recept van internet en een beetje van mezelf een lekkere en gezonde versie gemaakt die je gewoon als ontbijt kunt eten!
Hartige taart ook goed?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd naar jou worteltaart
Heb je misschien een recept voor mij/ons?

Ik ben dol op goede dadels en pure chocolade
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon nemen wat je lekker vindt maar dan met mate.

Heb je problemen om maat te houden, weeg dan precies af wat je wil eten (neem een rond getal) en proef aandachtig. Elk hapje houd je lang in de mond. Ga niet schrokken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je kan wel poffertjes, krentenbollen en vlaaien maken, als je superbraaf wil doen neem je volkoren speltmeel maar die zijn gewoon minder lekker dan een gewone moorkop of slagroompunt.

Overigens zijn soezen ook suikerloos, dan moet je zoetstof gebruiken om de slagroom te zoeten. Soezendeeg is te googelen; het is supergemakkelijk deeg wat je in een pannetje kan maken.

Mijn ervaring is echter dat je van dat soort versnaperingen meer gaat eten terwijl het je toch minder smaakt dan het "echte" spul.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet retrostar. Ik kan enorm genieten van dadels met roomkaas.
Maar ja dadels bevatten natuurlijk ook gewoon suiker, alleen dan wel “natuurlijk”. Maar uiteindelijk bevat dit natuurlijk ook gewoon calorieën.

En worteltaart ben ik toevallig ook helemaal gek op. Al ken ik alleen de variant met suiker. Dus ben wek benieuwd naar een variant zonder.

Laatst at ik walnoot gebak, die was ook overheerlijk ( alleen wel heel zwaar) alleen jammer genoeg geen idee wat daar inzat.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-06-2018 21:37
Hartige taart ook goed?
Ja ben ik ook dol op! Altijd leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kleine springvorm van de hema, weet de doorsnede niet. Daarvoor had ik gister 50 gr amandelmeel en 50 gr havermout gebruikt. Een banaan, 2 kleine gedroogde abrikozen, veel kaneel en koekkruiden en een snuf nootmuskaat en kruidnagel ( beetje op gevoel) theelepel bakpoeder en een grote hand worteltjes ( ook op gevoel). Je kunt er voor de smeuigheid nog een schep skyr doorheen doen. Ook een snufje vanille essence. Alles mixen en op het laatst wat walnoten in stukjes erover.

Als topping heb ik gewoon een schepje skyr met citroensap en vanille essence erover gedaan. Lekker fris.

Natuurlijk niet zo lekker als the real deal maar als vervanging vond ik het wel lekker en kruidig.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
24-06-2018 07:45
Ik heb een kleine springvorm van de hema, weet de doorsnede niet. Daarvoor had ik gister 50 gr amandelmeel en 50 gr havermout gebruikt. Een banaan, 2 kleine gedroogde abrikozen, veel kaneel en koekkruiden en een snuf nootmuskaat en kruidnagel ( beetje op gevoel) theelepel bakpoeder en een grote hand worteltjes ( ook op gevoel). Je kunt er voor de smeuigheid nog een schep skyr doorheen doen. Ook een snufje vanille essence. Alles mixen en op het laatst wat walnoten in stukjes erover.

Als topping heb ik gewoon een schepje skyr met citroensap en vanille essence erover gedaan. Lekker fris.

Natuurlijk niet zo lekker als the real deal maar als vervanging vond ik het wel lekker en kruidig.
Klinkt heel goed , die ga ik zeker eens proberen.

Je zou ook havermoutkoekjes kunnen maken met banaan.

Bananen brood

Havermoutpannenkoeken.

Ik vind het zelf allemaal lekker.
Ik houd niet van zoet, maar wat betreft hartig (mijn zwakke plek) zondig ik liever af en toe met mate van iets wat echt lekker is, dan dat ik regelmatig iets eet, wat het net niet is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel erg moeilijk om af en toe te genieten van iets wat ik heel lekker vindt. Ik wil dat iedere dag, 3 keer per dag en daar moet ik aan toegeven. Om dat te doorbreken wil ik geen suiker eten zodat die sterke behoefte hopelijk afneemt en ik op een dag gewoon af en toe kan pakken zonder daarin door te slaan.

Ik vind het overigens ook een leuke uitdaging om iets lekkers en gezonds te maken!
Alle reacties Link kopieren
Bananenbrood:

–3 bananen
– 150 gram amandelmeel of ander meel.
– 1,5 theelepel bakpoeder
– 3 eieren
– snuf zout
– snuf kaneel
– olie om in te vetten

Optioneel:

– 2 eetlepels honing
– 1 hand noten
– klein beetje echte stevia poeder. Groene poeder dus.

Ook lekker met pure cacaopoeder, met kleine beetjes toevoegen aan beslag en dan kijken wat je lekker vind.

175 graden en dan 40-50 minuten.
Alle reacties Link kopieren
Volkorenmuffins met banaan en bosbesjes:


3 bananen geprakt.
1 ei.
125 ml water of melk ( amandel of gewone of havermout ongezoet)
125 ml plantaardige olie.
250 volkorenmeel of amandelmeel.
Effe mixen/staafmixen op lage stand en dan:

150 gr verse of bevroren bosbessen.

180°C/gasstand. 15/20 minuten.
Alle reacties Link kopieren
En de favoriet van mijn oh zo kieskeurige peuter:

https://www.essiehealthylife.nl/kwarkbr ... lauwe-bes/

We maken em altijd samen en hij mag er onbeperkt van eten. Vandaag afgewisseld met verse banaan en zomerfruit erop (wel even goed aanduwen voor je het in de oven zet).
Alle reacties Link kopieren
[quote=Frizz post_id=28674656 time=1529842117 user_id=190051]
En de favoriet van mijn oh zo kieskeurige peuter:

Dit ziet er erg smakelijk uit!
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
24-06-2018 14:08
En de favoriet van mijn oh zo kieskeurige peuter:

https://www.essiehealthylife.nl/kwarkbr ... lauwe-bes/

We maken em altijd samen en hij mag er onbeperkt van eten. Vandaag afgewisseld met verse banaan en zomerfruit erop (wel even goed aanduwen voor je het in de oven zet).

Oh, dit klinkt lekker ! Ik ga het ook eens proberen met amandelmeel.
nounou
Alle reacties Link kopieren
zazamaenade schreef:
24-06-2018 15:11
Oh, dit klinkt lekker ! Ik ga het ook eens proberen met amandelmeel.
Kan vast ook prima.
Ik vries ze weleens in in plakjes en haal dan in de ochtend een stukje eruit om mee te nemen naar werk. Geldt ook voor het bananenbrood.
Bloemetjefresia schreef:
24-06-2018 14:01
Ik vind het heel erg moeilijk om af en toe te genieten van iets wat ik heel lekker vindt. Ik wil dat iedere dag, 3 keer per dag en daar moet ik aan toegeven. Om dat te doorbreken wil ik geen suiker eten zodat die sterke behoefte hopelijk afneemt en ik op een dag gewoon af en toe kan pakken zonder daarin door te slaan.

Ik vind het overigens ook een leuke uitdaging om iets lekkers en gezonds te maken!
Het lastige is dat het meeste suikervrije gebak gezoet wordt met dadels, banaan, vijgen, stevia e.d. en daardoor nog steeds vrij zoet is. Ik weet niet of je suikerbehoefte hierdoor gaat dalen. Zout is mijn zwakke punt, dus ik voel met je mee hoor. Hartig gebak vind ik wel een goed idee trouwens!
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
24-06-2018 15:26
Het lastige is dat het meeste suikervrije gebak gezoet wordt met dadels, banaan, vijgen, stevia e.d. en daardoor nog steeds vrij zoet is. Ik weet niet of je suikerbehoefte hierdoor gaat dalen. Zout is mijn zwakke punt, dus ik voel met je mee hoor. Hartig gebak vind ik wel een goed idee trouwens!
Mijn ervaring is dat je wel kan wennen aan minder zoet. Maar je kan dit soort baksels echt niet vergelijken met een lekker zoet taartje van de bakker. Het is gewoon echt een andere categorie.
Alle reacties Link kopieren
ostara. schreef:
23-06-2018 22:23
Ik weet het niet retrostar. Ik kan enorm genieten van dadels met roomkaas.
Maar ja dadels bevatten natuurlijk ook gewoon suiker, alleen dan wel “natuurlijk”. Maar uiteindelijk bevat dit natuurlijk ook gewoon calorieën.
In tegenstelling tot onnatuurlijke suiker???
Suiker is suiker hoor. Wat we meestal eten, komt uit suikerbieten. Zo van het land.

Echt lekker eten, met minder calorien, kan prima op de manier van Retrostar.
Bak een heerlijke taart, snijd hem in halve punten en vries die in, en eet voortaan als je anders een hele punt zou eten nu een halve. Dat is de helft minder calorien, en toch heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
24-06-2018 15:26
Het lastige is dat het meeste suikervrije gebak gezoet wordt met dadels, banaan, vijgen, stevia e.d. en daardoor nog steeds vrij zoet is. Ik weet niet of je suikerbehoefte hierdoor gaat dalen. Zout is mijn zwakke punt, dus ik voel met je mee hoor. Hartig gebak vind ik wel een goed idee trouwens!
Dat klopt inderdaad. Ik probeer meestal de dadels enz eruit te laten en kijk dan of het nog te doen is. Of ik minder een heel stuk. Met alleen banaan is het vaak nog goed te doen vind ik.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
24-06-2018 16:15
In tegenstelling tot onnatuurlijke suiker???
Suiker is suiker hoor. Wat we meestal eten, komt uit suikerbieten. Zo van het land.

Echt lekker eten, met minder calorien, kan prima op de manier van Retrostar.
Bak een heerlijke taart, snijd hem in halve punten en vries die in, en eet voortaan als je anders een hele punt zou eten nu een halve. Dat is de helft minder calorien, en toch heerlijk.
Daarvoor zette ik het ook tussen haakjes, want suiker is inderdaad suiker.
Ik had laatst best lekkere koolhydraat-arme pannekoeken gebakken van kruidvat wei poeder. Daar kun je ook cake mee maken geloof ik.
Vanavond een lekker broodje gebakken met:
120 gram Koopmans Waldkorn meel
25 gram geroosterde pecan noten
30 gram parrano strooikaas
lijnzaad, zonnepitten, tijm, rozemarijn
Vers uit de oven met 'n lik roomboter: goddelijk!
Alle reacties Link kopieren
:hyper:
redbulletje schreef:
24-06-2018 21:05
Vanavond een lekker broodje gebakken met:
120 gram Koopmans Waldkorn meel
25 gram geroosterde pecan noten
30 gram parrano strooikaas
lijnzaad, zonnepitten, tijm, rozemarijn
Vers uit de oven met 'n lik roomboter: goddelijk!
:hyper: dit klinkt te lekker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven