Een vriezer vullen met groenten

16-07-2018 12:34 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Edit: tips genoeg, dank allemaal!

...welke groenten zijn geschikt en hoe vries ik ze het beste in? :)

Voor iemand die het niet breed heeft wil ik wat producten kopen om in te vriezen. Blik en potjes heb ik al vaker gegeven, maar daar heb je qua groenten beperkte keus. Omdat ik niet wekelijks bij haar langs ga, is telkens vers spul brengen geen optie.

Welke groenten vinden jullie heel geschikt om in te vriezen en wat is dan de beste manier om dat te doen, zonder dat de groenten bij gebruik meteen zo zacht zijn? Zodat een paprika bijvoorbeeld nog wel lekker knapperig is?

Of hebben jullie andere tips wat een must is in de vriezer?
smaragdgroen wijzigde dit bericht op 16-07-2018 13:22
2.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je zelf een moestuin of veel verse groenten? Anders zou ik het gewoon ingevroren en al kopen.
Ik snap het niet. Waarom zou je zelf groenten invriezen of maak je er gerechten mee?
Alle reacties Link kopieren
https://www.natuurenmilieu.nl/blog/groe ... doe-je-zo/
Alle reacties Link kopieren
Sperziebonen zijn niet lekker, die worden week dus die zijn niet aan te raden.
Wel invriezen: bieten, tuinbonen, voorgesneden en geblancheerde snijboon, geblancheerde spinazie.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Groenten die veel vocht van zichzelf bevatten, zoals in jouw OP de paprika, vriezen kapot en blijven niet knapperig. De hele structuur verandert van zo’n groente.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
ik vries alleen groente in als ik ze niet "zo" hoef te eten, maar bv door een pasta saus gooi.
Tot nu toe ingevroren zijn boontjes, verse doperwtjes en worteltjes

Verder google ik als ik groente over heb of ze ingevroren kunnen worden
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
16-07-2018 12:44
Ik snap het niet. Waarom zou je zelf groenten invriezen of maak je er gerechten mee?
Omdat ik iemand in één keer veel groenten zou willen brengen en diegene dat niet allemaal zo snel op kan. Zodat het er daarna zelf mee kan koken.
diepvriesgroente zijn vaak goedkoper dan verse en nog gezonder ook
o en ik kook/blancheer de groentes voordat ik ze invries
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips tot dusver.
Google had ik uiteraard ook al gebruikt, maar bij bijvoorbeeld die link hier ergens boven wordt niet vermeld dat het dan zacht wordt. Vandaar dat ik naar jullie ervaringen vraag.
nou dan zou ik gewoon diepvries groente uit het vriesvak kopen. INvriezen in porties en klaar.
veel minder werk en lekkerder dan zelf doen, omdat het proces van invriezen anders is dan dat je thuis doet/kan
Alle reacties Link kopieren
Sue-Heck schreef:
16-07-2018 12:44
Sperziebonen zijn niet lekker, die worden week dus die zijn niet aan te raden.
Wel invriezen: bieten, tuinbonen, voorgesneden en geblancheerde snijboon, geblancheerde spinazie.
Sperziebonen juist wel, bevroren in de pan doen als je ze gaat gebruiken en dan gaat dat prima. Spinazie doe ik dan niet zelf, dat koop ik bevroren.
Wij hebben een moestuin en vriezen in
-sperziebonen
-Bloemkool (geweld)
-spitskool
-witte kool
-rode kool
-wortelen
-rode bieten (gekookt en gepeld, evt. gesneden)
-prei

Paprika vries ik in als ik over heb. Rode bieten is het enige wat ik ontdooi voor gebruik. De rest gaat bevroren in de pan. Als je paprika rauw wilt gebruiken zou ik gewoon verse nemen. Net als andere groente die je ongekookt eet (sla en witlof zou ik dus nooit invriezen)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de groente ook al ingevroren kopen. Fabrieksmatig worden groenten professioneler (sneller, op lagere temperaturen) ingevroren dan hoe je het zelf thuis kunt doen. De kwaliteit en voedingswaarde blijven dan beter behouden.
Als je een moestuin hebt is het een ander verhaal, maar groenten kopen en die gaan invriezen lijkt me niet handig.

Wil je hiermee zorgen voor een ziek familielid of een vriendin die ver weg woont ?
Het gebaar is wel heel lief :)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wat omslachtig. Wij eten hier regelmatig diepvriesgroenten, gewoon uit de supermarkt. Boontjes, snijboontjes, broccoli, erwten en worteltjes, rode kool, prei, andijvie.. keus genoeg. Ik zou daar wat van inslaan en dat meenemen. Wat hierboven al een paar keer geopperd is dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat wel goed gaat is verse soepen maken zodat ze die thuis in kan vriezen.
Koop een grote zak diepvries Mexican Mix bij de Makro, kan ze heel lang mee voort.

En een zak sperziebonen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma had een moestuin. Ze vroor het volgende in

Bloemkool (volgens mij even blancheren)
Koolraap
Prei
Wortelen
Erwten
Sperziebonen
Alle reacties Link kopieren
Oh-happy-day schreef:
16-07-2018 13:00
Wat omslachtig. Wij eten hier regelmatig diepvriesgroenten, gewoon uit de supermarkt. Boontjes, snijboontjes, broccoli, erwten en worteltjes, rode kool, prei, andijvie.. keus genoeg. Ik zou daar wat van inslaan en dat meenemen. Wat hierboven al een paar keer geopperd is dus.
Ik wist überhaupt niet dat dit allemaal in de vriezer bij de supermarkt ligt! Ik haal er hooguit eens wat tuinbonen, gewoon nooit naar de rest gekeken denk ik.
Dus ook dank voor die tips, weer wat geleerd ;)
Het gaat een combinatie van beide worden.
Goeie tip van de Macro of Sligro (als je aan een pasje kan komen).

En verder zou ik alleen de ruimte in de vriezer innemen met dingen die echt de moeite waard zijn; een kant en klaar gerecht heeft nou eenmaal meer waarde dan een berg bloemkool of brocoli; jammer als je geen plek meer hebt voor je eigen spullen.

Je kan wel lekkere dingen voor iemand maken; bijvoorbeeld een kratje paprika's bij een tuinder of op de markt kopen, en dan op de BBQ allemaal roosteren. Velletjes er af peuteren en inpakken in folie. Super lekkere smaakmaker in soepen, op een pizza etc. En het is al "slap" dus geen punt meer als het bevroren en weer ontdooit wordt. Sinds kort verkoopt Bonduelle ook zaken geroosterde groenten: aubergine, courgette, paprika etc. Minder werk, wel iets duurder.

Tomaten gerechten (soepen en sauzen) maakt je vaak van bliktomaten; lees Sylvia Wittemans budgetboek "Armeluiseten" maar. Ik maak van blikken hele lekkere tomatensoep (met "verstopte" wortel, ui en witte kool voor de extra vezels). Dat is zeker het invriezen waard.

pastasaus of stoofschotel is ook fijn om in te vriezen. Of (in de winter) een heleboel appelmoes in handige kleine portie-bakjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de vriezer diepvries sperziebonen, diepvries broccoli, ingevroren stukjes paprika en ringen prei. Ongeblancheerd maar de prei is gewassen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De rest is rauw. Bloemkool, knolselderij, een venkel (mwah), champignons, prei, puntpaptika's, peen, ui, tomaat, gember. Alles behalve de uien in de ijskast bewaard. En spitskool.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven