Pannenkoeken met kokosmeel

11-08-2018 17:20 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer koolhydraatarm te eten, maar ik had zin in pannenkoeken. Ik heb kokosmeel gekocht en verder de normale pannenkoeken ingredienten. Op de verpakkingstaat vervang 50 tarwebloem met 25 kokosmeel. Het is echt een treurige dikke blop. En het werkt niet.

Wat ik had
125 gr kokosbloem
3 eieren
500 ml volle melk
Snufje zout.

Inmiddel aangevult met
1 ei
250 ml volle melk

Het beslag ziet er nu beter uit. Maar het smaakt nergens naar.

Is dit nog te fixen? Desnoods met normale bloem.
Alle reacties Link kopieren
Heb je amandelmeel in huis ?
Persoonlijk zou ik dat eerder als vervanging voor tarwebloem proberen.
Al heb ik absoluut geen verstand van koolhydraat-arme recepten.

Het lijkt mij overigens dat zin in pannenkoeken bij uitstek een craving naar koolhydraten is. Kun je niet beter een handje noten eten in plaats van jezelf teleur te stellen met 'neppannenkoeken' ?
nounou
Alle reacties Link kopieren
20 minuten na jouw openingspost, dus ik weet niet of je al iets gedaan hebt om het op te lossen...Ik moest zelf even googlen want ik ken kokosmeel niet en heb er nog nooit mee gebakken. Dit vond ik oa:

Van Zoetrecepten:
Doordat kokosmeel glutenvrij is en zacht van smaak, is het een geliefde meelsoort in de zoete (glutenvrije) keuken. Maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing, omdat het ontzettend veel vocht opneemt. Dit komt omdat het rijk is aan vezels en een fors drogingsproces is ondergaan. Andere meelsoorten zijn by far niet een op een te vervangen door kokosmeel en je hebt veel meer vocht en eieren nodig om te voorkomen dat je baksel droog wordt. Kokosmeel heeft een zachte smaak, maar wel een korrelige structuur waar je misschien aan moet wennen.

Wil je een ander soort meel toch vervangen door kokosmeel? Hou ongeveer aan dat je voor het vervangen van bloem maar 20% van de hoeveelheid in kokosmeel nodig hebt.


Die 20% is dus wel een heel stuk minder dan de 50% berekening die jij gebruikt hebt.

Waar smaakt het nu naar? 'Nergens naar' als in flauw? Nog wat zout erbij dan?
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Beslag smaakt overigens vaak nergens naar. Het is het verhitten, en vooral het bakken in olie of boter die smaak geeft aan een gerecht.
'Een snufje zout' is een erg rekbaar begrip, wees vooral niet al te zuinig ermee !
nounou
Naar mijn idee gebruik je veel te veel ei en te weinig bloem.

Mijn basis recept voor pannenkoeken voor 1 persoon is:
200 gram bloem
1 ei
400 ml melk (soms doe ik ook de helft water als ik niet genoeg melk heb)
Snufje zout
Alle reacties Link kopieren
Amandelmeel is gewoon niet lekker. Droog en korrelig.
Kan me niet voorstellen dat daar een smaakvolle pannenkoek mee te bakken is....
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Goguma schreef:
11-08-2018 17:49
Naar mijn idee gebruik je veel te veel ei en te weinig bloem.

Mijn basis recept voor pannenkoeken voor 1 persoon is:
200 gram bloem
1 ei
400 ml melk (soms doe ik ook de helft water als ik niet genoeg melk heb)
Snufje zout

Vooral ook veel te weinig droge ingrediënten ten opzichte van de natte, lijkt mij.
Veel eieren doe ik ook weleens, maar 4 eieren is heel veel voor 125 gram meel of bloem en 750 ml melk. En een snufje zout op dit soort hoeveelheden is echt te weinig.
Dat wordt een raar dun geheel, een soort milkshake.

Amandelmeel moet je vooral alleen van goede kwaliteit nemen, niet wat al een jaar in een zakje in de schappen of het magazijn ergens stond. Dan verliest het heel snel smaak en wordt ranzig.

Ik zou er toch maar wat tarwebloem of -meel aan toevoegen.
En de berg pannenkoeken die je hiervan maakt invriezen of weggeven ;-)
nounou
Alle reacties Link kopieren
https://oanhskitchen.nl/kokos-pannenkoekjes/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven