gezocht kookboek: Nederlandse keuken voor expats

12-08-2018 13:54 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik leef al 10 jaar niet meer in Nederland maar heb de laatste tijd enorme trek op Nederlandse gerechten. Ik ben dus op zoek naar een kookboek. Geen online recepten opdat ik ook juist op zoek ben naar inspiratie en liever in een boek blader dan foodblogs lees. Geen ouderwets boek met weinig kruiden en specerijen, maar ook geen haute cuisine. Gewoon een boek met recepten zoals erwtensoep, kip kerrie, pilaf met blikje perzik, stampotten, maar ook kruiden voor hamlappen, slavink en anderen dingen die je kant en klaar in een Nederlandse super kan kopen. Zo'n beetje Nederlandse keuken voor Expats. Bestaan dat soort boeken?
Er is zoveel....

Deze komt binnenkort uit https://www.bol.com/nl/p/de-nieuwe-nede ... lsrc=aw.ds
Alle reacties Link kopieren
Niet specifiek voor expats, maar voor de echt Hollandse pot, zou ik de Wannée (Amsterdamsche huishoudschool) aanschaffen, het liefst een wat oudere druk. Daar staan nog alle klassiekers als draadjesvlees en echte Hollandse gehaktballen in.
Alle reacties Link kopieren
Rudolph (van Veen) kookt zou je kunnen proberen. Veel basisrecepten met een aantal variaties daarop.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
12-08-2018 14:09
Niet specifiek voor expats, maar voor de echt Hollandse pot, zou ik de Wannée (Amsterdamsche huishoudschool) aanschaffen, het liefst een wat oudere druk. Daar staan nog alle klassiekers als draadjesvlees en echte Hollandse gehaktballen in.
Is de Wannee niet een beetje te ouderwets? Het is een beetje moeilijk kiezen aangezien ik geen mogelijkheid heb om in den boeken te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
12-08-2018 13:58
Er is zoveel....

Deze komt binnenkort uit https://www.bol.com/nl/p/de-nieuwe-nede ... lsrc=aw.ds
Inderdaad, en ik kan niet ff in wat boeken kijken aangezien ik niet in Nederland woon. Is dit boek niet een beetje te modern? Ik zoek gewoon recepten voor dingen die je in de gemiddelde Nederlandse super kan kopen (ik dus niet aangezien hier geen Nederlandse super is) of gewone recepten voor iedere dag. Misschien is wat ik zoek gewoon te gewoon :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Tsja lastig. De Nederlandse keuken is voornamelijk op het ouderwetse gestamp gericht. De moderne Nederlandse keuken is vooral een variant op de Franse keuken met Nederlandse gerechten.

Omdat de meeste echt Nederlandse gerechten oud zijn, kom je al snel bij een ouder boek uit. Iedereen hier heeft namelijk toch een boekje met recepten van zijn/haar ouders waaruit gekookt wordt. Een kookboek gaan schrijven daarmee heeft denk ik een minimale afzetmarkt: Geen enkele Nederlander maakt zijn eigen slavink nog en kookboeken die bol staan van de koolhydraten (dat is de Nederlandse keuken nu eenmaal) doen het nu ook net zo lekker...

Maar goed, ik heb vrij veel kookboeken, maar ben nooit een NL boek tegengekomen waarvan ik dacht: dat koop ik.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Vintage schreef:
12-08-2018 13:58
Er is zoveel....

Deze komt binnenkort uit https://www.bol.com/nl/p/de-nieuwe-nede ... lsrc=aw.ds
Is al van 2007, dus die kun je ook wel tweedehands krijgen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je toch zelf moet gaan experimenteren. Veel recepten op internet lezen en vooral ook: bedenken hoe jij het gerecht hebben wil. Er zijn zoveel variaties op kip kerrie en alleen jij weet hoe hij moet smaken. Erwtensoep idem. De een doet er veel aardappel in, de ander vooral veel prei en knolselderij. Hamlappen kruidt iedereen ook weer anders. Er is volgens mij geen Hollandse mix. Maar je zou op de site van bv Verstegen of AH kunnen kijken naar de ingrediënten van hun kant en klare vleeskruiden en dat dan namaken.
impala wijzigde dit bericht op 12-08-2018 18:23
25.95% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Het is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar ik ben dol op de Dikke van Dam. Daarin staat vooral heel veel informatie over ingrediënten en maaltijden, maar ook recepten. Het is alfabetisch, dus bij A heb je dan bijvoorbeeld de aardappel, met een verhandeling over herkomst en rol in de Nederlandse keuken, en een of meer recepten. Ik vind ‘m top.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
12-08-2018 18:09
Ik denk dat je toch zelf moet gaan experimenteren. Veel recepten op internet lezen en vooral ook: bedenken hoe jij het gerecht hebben wil. Er zijn zoveel variaties op kip kerrie en alleen jij weet hoe hij moet smaken. Erwtensoep idem. De een doet er veel aardappel in, de ander vooral veel prei en knolselderij. Hamlappen kruidt iedereen ook weer anders. Er is volgens mij geen Hollandse mix. Maar je zou op de site van bv Verstegen of AH kunnen kijken naar de ingrediënten van hun kant en klare vleeskruiden en dat dan namaken.
Ja, dat vrees ik ook. Zo groot zal de markt voor Nederlandse expats die een beetje de smaak van thuis willen hebben niet zijn ;-D Hoewel ik zoiets al voor de Britse keuken gezien heb. :O In ieder geval heb ik op mijn laatste overstap op Schiphol een glaasje kerrie kruiden meegebracht :$ (en een grote berg drop). Ik had niet verwacht dat kerrie kruiden in andere landen zo enorm verschillend kunnen zijn (O).
Alle reacties Link kopieren
Deze misschien: https://www.bol.com/nl/p/het-nieuwe-koo ... oductImage
Het nieuwe kookboek: hierin staat hoe je bietjes moet klaarmaken, stamppotten en stoofschotels, pannekoeken, poffertjes en ook veel vlees gerechten
Mijn moeder kookte er al uit in de jaren70 en ik heb die uit de jaren 80 versleten en onlangs een nieuwe aangeschaft.
Stampertje12 schreef:
12-08-2018 18:03
Is al van 2007, dus die kun je ook wel tweedehands krijgen denk ik.
Dan zal het wel een nieuwe druk zijn die in oktober beschikbaar komt.
Alle reacties Link kopieren
Pepermint_Patty schreef:
12-08-2018 23:06
Deze misschien: https://www.bol.com/nl/p/het-nieuwe-koo ... oductImage
Het nieuwe kookboek: hierin staat hoe je bietjes moet klaarmaken, stamppotten en stoofschotels, pannekoeken, poffertjes en ook veel vlees gerechten
Mijn moeder kookte er al uit in de jaren70 en ik heb die uit de jaren 80 versleten en onlangs een nieuwe aangeschaft.
Deze heb ik idd ook (de versie van eind jaren 90). Mijn moeder heeft de versie van de jaren 60 en heeft hem dus ook. Ik gebruik hem ook idd nog wel eens (ik moest hem destijds aanschaffen voor mijn opleiding, 1 van de weinige die ik heb gehouden). Er staan idd heel veel hollandse pot dingen in. Verder heb ik zelf een leeg notitieboekje gekocht en daar schrijf ik dingen in die ik online vind. Want het komt wel eens voor dat zo'n recept weer verwijderd wordt. Ik plak er ook recepten tussen die ik uit een tijdschrift of zo heb bewaard
Alle reacties Link kopieren
volkoren schreef:
12-08-2018 23:06
DeJa, dat vrees ik ook. Zo groot zal de markt voor Nederlandse expats die een beetje de smaak van thuis willen hebben niet zijn ;-D Hoewel ik zoiets al voor de Britse keuken gezien heb. :O In ieder geval heb ik op mijn laatste overstap op Schiphol een glaasje kerrie kruiden meegebracht :$ (en een grote berg drop). Ik had niet verwacht dat kerrie kruiden in andere landen zo enorm verschillend kunnen zijn (O).
Binnen Nederland ook hoor. Geen enkele versie die hier te koop is smaakt hetzelfde. Kerrie is een kruidenmengsel dat in heel veel varianten voorkomt. Ik heb zelf drie of vier soorten in huis, die ik ook steeds weer verder aanpas aan het gerecht.
Ik weet niet wat jij woont, maar volgens mij zijn er best veel webshops met Nederlandse producten.
impala wijzigde dit bericht op 13-08-2018 09:56
13.45% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Het Margriet kookboek (als dat nog bestaat). Staat vol met basisrecepten, niet alleen Nederlands maar zeker ook dingen als tomatensoep, gevulde eieren, gehaktballen, hoe aardappelen te koken enz.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
13-08-2018 09:55
Het Margriet kookboek (als dat nog bestaat). Staat vol met basisrecepten, niet alleen Nederlands maar zeker ook dingen als tomatensoep, gevulde eieren, gehaktballen, hoe aardappelen te koken enz.
Het bestaat nog. Zelfs weer een nieuwere versie.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
marin125 schreef:
15-08-2018 03:38
Het bestaat nog. Zelfs weer een nieuwere versie.
Toch een soort jeugdsentiment. Thuis hadden we er een waar de kaft helemaal af was. Toen ik op kamers ging kreeg ik een nieuwe mee. Die staat nog in de kast en gebruik ik echt nog wel eens.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Toevallig heb ik gisteren Eten op zijn Vlaams van schrijver Louis Paul Boon (1975 maar nu opnieuw uitgebracht voor de NL markt) gekocht. Okee dat is dus niet Nederlands, voor jou misschien niet zo geschikt, maar de ingredienten komen enorm overheen (muv de Indische of af en toe Kriekbier ofzo), alleen zit er in de de Vlaamse keuken meer liefde en passie voor goed eten in.
Gekookte aardappelen met een saucijs, in NL zouden we er niet hoogdravend over doen maar in Belgie weten ze er heel lyrisch over te schrijven. En hoe je in de hongerwinter nog een voortreffelijke uiensoep op tafel wist te zetten, etc.
Het zit halverwege literatuur en kookboek, veel receptuur zit er niet echt in (meer: een beetje van dit en een beetje van dat, en Jannie lieverd (in de keuken), hoe maakte je die gehaktballetjes ookalweer?

Ik vind het een heerlijk boek, dus wou het gewoon even neerschrijven, ookal is het niet wat je zoekt :) Zoiets zou ideaal zijn voor de nostalgische expat.
Alle reacties Link kopieren
https://www.bol.com/nl/p/hollandse-pot/ ... oductImage

Ik heb deze maar dan alleen van Brabant (ook nog los beschikbaar voor Friesland, Limburg en Gelderland). Weet niet wat er in deze algemene staat maar lijkt me we wat je zoekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven