Vegetarisch eten

16-08-2018 08:27 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man wil graag wat vaker vegetarisch eten. Natuurlijk zijn er genoeg lekkere recepten te vinden op internet, maar heeft een van jullie nog een lekker recept waarvan je denkt dan moet je echt eens dit of dat proberen?
Alle reacties Link kopieren
Jaaa Burani Bonjon (Afghaanse schotel), echt zalig. Je eet je vingers erbij op. Serveren met koriander naanbrood:

https://bangers-and-mash.com/tag/veggiestan/
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Ziet er lekker uit! Ga ik zeker eens uitproberen!
Alle reacties Link kopieren
.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
melanzane parmigiana , veel recepten op internet te vinden. Ik heb het eens met hele aubergines gemaakt ipv in plakken maar kan dat precieze recept niet vinden.

Ben even op mijn Facebook aan het zoeken en heb hem gevonden:

Het is heel makkelijk: tomatensaus met ui en knoflook maken (verse tomaten of uit blik ik had blik ) kruiden met tijm en evt wat honing of suiker als het te zuur is. Aubergines insnijden en in de holtes mozzarella en evt blaadjes basilicum stoppen en afdekken met zilverfolie en een uur in de oven op 200 graden. Dan eruit halen en wat parmezaanse kaas erover en nog even terug in de oven.
dolfje wijzigde dit bericht op 16-08-2018 09:13
Reden: Recept
82.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
https://www.thespruceeats.com/thai-pine ... ce-3217754
Dit is ook heel lekker vind ik.
Helaas is parmezaanse kaas vaak niet vegetarisch. Maar in bio-winkels zijn soms wel de vegetarische parmezaan-merken te koop.

Van de week heb ik Iraanse gevulde paprika gegeten, was zeer lekker.

Verder maken we hier vaak risotto met bijv geitenkaas en pompoen of prei en heb ik al eens de linzensaus van HF gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
vegetariërs eten toch wel kaas?
dolfje schreef:
16-08-2018 09:24
vegetariërs eten toch wel kaas?
ja

TO schrijft vegetarisch (dus met kaas en eieren) en niet veganistisch (zonder kaas, ei, zuivel)

Er zijn genoeg hartige taartmogelijkheden waarbij je rijkelijk gebruik maakt van kaas en eieren, waardoor je geen vlees mist.
En vaker vis eten.
Een ander Afghaans gerecht is hier ook geliefd, Kabuli Palaw. Ik doe er wel nog veel pistachenoten, cashewnoten, amandelen en/of andere noten doorheen.

Verder maak ik wel eens gevulde paprika’s met couscous: fijngesneden groenten (ui, wortel, paprika's) bakken, klein potje kikkererwten, olijven en zongedroogde tomaten erdoor, mengen met de couscous en (evt met feta) uitgeholde paprika’s vullen. Dan half uurtje op 180 graden (of tot de paprika’s gaar zijn). Vriend lust helaas geen aubergine of courgette, anders kan je die uiteraard ook gebruiken!

Of (weer met feta :facepalm: ) als comfortfood spaghetti met pesto (let op de parmezaan ;) ), feta, zongedroogde tomaten en pistachenoten. Heerlijk, maar niet zo gezond.

Jamies kippenpastei vind ik ook heerlijk, kan zowel met kipstuckjes als met andere soorten champignons gemaakt worden. Ik doe er vaak wel nog wat meer groenten door (bijv prei, ui, wortel, doperwten) voor de kleur en de voedzaamheid.

Pad Thai maken wij ook redelijk vaak.

O ja, en de linzensoep van de groene meisjes lusten zelfs familieleden die niet staan te springen om kokos of linzen...
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 16-08-2018 09:35
3.28% gewijzigd
redbulletje schreef:
16-08-2018 09:28
ja

TO schrijft vegetarisch (dus met kaas en eieren) en niet veganistisch (zonder kaas, ei, zuivel)

Er zijn genoeg hartige taartmogelijkheden waarbij je rijkelijk gebruik maakt van kaas en eieren, waardoor je geen vlees mist.
Maar veel kazen bevatten wel dierlijk stremsel. De ene vegetariër vindt dat niet zo erg, de ander wel. Hangt er dus een beetje van af wat voor ‘soort’ vegetariër men is.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
16-08-2018 09:24
vegetariërs eten toch wel kaas?
Maar in kaas zit (meestal dierlijk) stremsel, dat is afkomstig van een dood dier.
Strikt genomen is kaas dus niet vegetarisch, maar er zijn vegetariërs die daar minder moeilijk in zijn.
Er is overigens wel vegetarisch gestremde kaas hoor.

En voor TO: er zijn hier best veel topics met vegetarische succesrecepten.
stippensokken wijzigde dit bericht op 16-08-2018 09:43
10.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@PiNuts14, als het gaat om vaker vegetarisch eten denk ik niet dat het een heel groot probleem is als de kaas niet vega is.

Onze vega opties zijn vaak:
- Curry met bloemkool en kikkererwten
- Pasta met paprika-tomaten saus, champignons, courgette en geitekaas
- Vega chili
- Spinazie-kikkererwtentaart
- Risotto's
PiNuts14 schreef:
16-08-2018 09:33
Maar veel kazen bevatten wel dierlijk stremsel. De ene vegetariër vindt dat niet zo erg, de ander wel. Hangt er dus een beetje van af wat voor ‘soort’ vegetariër men is.
De man van TO wil wat vaker vlees laten staan, dus is geen hardcore vegetarier.
redbulletje schreef:
16-08-2018 09:28
En vaker vis eten.
Want vissen zijn geen dieren?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-08-2018 09:40
De man van TO wil wat vaker vlees laten staan, dus is geen hardcore vegetarier.
Ja zo begreep ik het topic ook, dus dat kaas dan geen probleem is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal later nog recept(en) plaatsen. Mijn dochter is vega dus fijn om hier zelf nieuwe inspiratie uit te halen.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
16-08-2018 09:43
Ja zo begreep ik het topic ook, dus dat kaas dan geen probleem is.
Klopt inderdaad hebben jullie goed gezien.
Alle reacties Link kopieren
Alvast bedankt voor alle input! Voor vanavond wordt het waarschijnlijk een curry moet nog wel even kijken wat voor precies, maar dat komt vast goed.

Andere recepten ga ik zeker eens uitproberen!
Nee, maar stel dat andere mensen het topic zouden lezen en wel te maken hebben met een striktere vegetariër, is het wel handig info over kaas in het achterhoofd te houden.

Veel plezier met koken TO! Ik ga een gewone pastasaus maken, zowel met vlees als met nepgehakt. :-9
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
16-08-2018 09:43
Ja zo begreep ik het topic ook, dus dat kaas dan geen probleem is.
Dat ligt een beetje aan de redenen waarom hij minder vlees wil eten.
Qua gezondheid zou een stukje kipfilet wel eens beter kunnen zijn dan een laagje kaas ergens over, kaas is doorgaans vrij vet.
Ook voor de dieren en het milieu maakt het niet zoveel uit of je vlees eet of alleen de zuivel gebruikt, het blijven dezelfde koeien in grote stallen met dezelfde uitstoot van bijvoorbeeld methaan.

Natuurlijk blijft het een keuze die ieder voor zich moet maken, maar vlees door kaas/zuivel vervangen heeft op de meeste fronten weinig voordelen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... ccolitaart Dit is een van mijn favorieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het vaak al lekker om normale recepten gewoon zonder vlees te eten. Bijv. pasta pesto kan prima zonder vlees of een couscoussalade (met feta, perzik, paprika, courgette, pistachenoten).
Of eet eens zo'n vegageval in plaats van een stuk vlees.

Nasi met vega'kip'stukjes en spekjes van de aldi (uit de vriezer) is ook erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
Voor vanavond is het in iedergeval een linzencurry geworden. Ruikt momenteel heerlijk dus ben benieuwd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven