Keukenklus zoekt tips!

13-09-2018 18:42 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees best veel mee op Viva maar na de zoveelste mislukte maaltijd plaats ik toch eens een bericht.

Ik ben een alleenstaande moeder met een zoontje van 5.
Door verleden eetstoornis ben ik best een moeilijke eter en moet ik heel veel leren eten! En heb ik ook nooit leren koken, we hebben in de avond bijna altijd bij mijn ouders gegeten.
Lekker makkelijk maar nu ik meer thuis wil gaan eten besef ik me ineens dat ik helemaal niet kan koken!
Alles wat ik maak mislukt op de een of andere manier.
Resultaat een blik soep met een stokbroodje of een tosti en een fruit salade.

Ik hoef echt geen keukenprinses te worden maar gewoon de basis van normale gerechten! Heeft iemand tips? Leuke recepten of fijne en makkelijke maaltijden?
Alle reacties Link kopieren
Koop een basiskookboek.
Hoeft bij een boekenvoordeelwinkel, of de kringloper niet eens zo duur te zijn.
Hoeft niet vol te staan met mooie foto's maar gewoon de basisdingen. Als je ze tegenkomt bij kringloper koop dan de blue band kookboekjes. Heb je een hele serie van met verschillende onderwerpen. Eenvoudig, duidelijk beschreven.
Nog een tip, kijk ook eens naar een kinderkookboek, eventueel ook van blue band, en ga eens samen met je kind koken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Is het een gebrek aan ervaring of speelt je eetstoornis ook nog mee? Dan pas ik m’n tips daar even op aan ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat gaat er precies mis? Worden dingen niet gaar bijvoorbeeld? Of smaakt het niet goed?
Tjezus, wat vals
Wat kan er mislukken aan aardappels, groente , vlees dan?
Alle reacties Link kopieren
Spinazie uit de diepvries, aardappelpuree koelvak, eitjes en die kan je vast wel koken.
Niks mis met pot wat vitaminen betreft dus neem eens worteltjes, de puree die over is van gister en lekkerbekje van de visboer.
Dat zijn alvast 2 niet te mislukken maaltijden anders dan soep en tosti.

Verder kun je eens beginnen met soepjes maken die voedzamer zijn dan die uit blik.
Courgette gaar koken met bouillonblokje. de courgette moet niet onder staan dan is ie te slap. Staafmixer en een scheutje room. (verpakking voor hoeveel water per blokje)
Alle reacties Link kopieren
https://gewoonwateenstudentjesavondseet.nl/

Leuke recepten die niet teveel techniek vragen en als ik het zo zie ook wel helder uitgelegd worden.
Tjezus, wat vals
Als je dan toch geregeld mee-eet bij je ouders ... mee in de keuken gaan staan bij je moeder (of vader) en zien hoe zij het doet (doen)?

Ik heb een boel geleerd van gewoon "afkijken".
Alle reacties Link kopieren
Wraps? Hier uitgelegd met plaatjes!

https://www.lekkerensimpel.com/pittige-wraps-met-kip/
gizzmo-returns schreef:
13-09-2018 19:48
Wat kan er mislukken aan aardappels, groente , vlees dan?
De groenten kunnen te gaar of te hard zijn. Of aangebrand als je ze opstooft.
De aardappelen kunnen steenhard zijn of weer te zacht.
En je biefstukje is in no time een leren schoenzool als je er geen ervaring mee hebt.
Net zoals je worst zwart kan uitslaan.

Daarnaast kunnen combinaties op niets trekken.

Kortom: Er kan een boel misgaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat heb je geprobeerd en waar ging het fout?
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben fan koken met Karin. Koop eens een boek van haar of leen hierbij de bibliotheek. Je kunt ook eens op de website van allerhande kijken, daar staan veel filmpjes met technieken op.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je een moeilijke eter bent; ligt het aan t feit dat het om eten gaat (gezien je verleden met eetstoornis) is t smaak, structuur? Waar gaat je goorkeur naar uit? En bedenk; zien eten doet eten. Wees een goed voorbeeld voor je kindje.
Je kan een kookboek aanschaffen, een cursus volgen, tutorials/filmpjes via youtube bekijken.

Successen hier:
Spaghetti bolognese: zelf tomatensaus maken, wat extra groenten erdoor, gehakt, kruiden (bijv gedroogde italiaanse kruiden)
Pasta met een ‘saus’ van een gebakken ui, knoflook, spekjes, champignons, spinazie en room
Gebakken aardappeltjes, vlees/vis/vega erbij en groenten uit de wok
Chiliboontjes: sperzieboontjes eerst kort (2min) koken en daarna wokken met een scheut chilisaus
Rijst met doperwtjes, boontjes (klein snijden) uitje
Etc

Uit paulines keuken staan ook veel makkelijke recepten op
Afbeelding

Dit is het boek waar Nlies het over heeft. Wat Tornacense zegt: hoe kook je in hemelsnaam aardappelen, zodat ze niet aanbranden, allemaal tegelijk gaar zijn, niet te glazig zijn? Dat lijkt zo simpel, maar als je niet weet waar je op moet letten, dan gaat het mis.

In het Basiskookboek van Blue Band staat dat stap voor stap uitgelegd. Zelfs voor bakken van roerei staat met veel plaatjes en toelichting uitgelegd hoe je dat moet doen.

Mijn tip zou zijn: koop dat boek. Ga daarna steeds eerst een paar keer een basisrecept uitproberen. Dus niet meteen ingewikkelde dingen, maar gewoon eerst een paar keer aardappelen koken. Koken betekent veel gelijktijdige acties, maar dan moet je elk onderdeel al goed beheersen. Anders gaat het mis door het multitasken.

In het boek staan trouwens ook meer recepten die voortbouwen op die basis. Ook dat zijn vrij eenvoudige en lekkere recepten.
Je kunt veel leren van YouTube filmpjes. Zo leert mijn dochter momenteel koken.

Maar een les van mij. Rijst koken.
Kook water in de waterkoker. Als het kookt, doe het in een pan met zout en een bouillonblokje (kippenbouillon). Doe er rijst bij, ongeveer tot de helft van de waterhoogte. Wij hebben voorkeur voor Uncle Ben's rijst.
Als het water weer kookt, zet je het zacht en zet je de eierwekker op 10 minuten. Als het wekkertje gaat, giet je de rijst af (in een zeef), dan terug in de pan, deksel erop en terug op het fornuis zetten (met het gas uit). Eierwekker op 6 minuten. Als die afgaat, is de rijst mooi nagegaard.
-jolijn- schreef:
13-09-2018 20:36
Je kunt veel leren van YouTube filmpjes. Zo leert mijn dochter momenteel koken.

Maar een les van mij. Rijst koken.
Kook water in de waterkoker. Als het kookt, doe het in een pan met zout en een bouillonblokje (kippenbouillon). Doe er rijst bij, ongeveer tot de helft van de waterhoogte. Wij hebben voorkeur voor Uncle Ben's rijst.
Als het water weer kookt, zet je het zacht en zet je de eierwekker op 10 minuten. Als het wekkertje gaat, giet je de rijst af (in een zeef), dan terug in de pan, deksel erop en terug op het fornuis zetten (met het gas uit). Eierwekker op 6 minuten. Als die afgaat, is de rijst mooi nagegaard.
Je kan natuurlijk ook gewoon een doos met zakjes rijst kopen.
(Hier in België in elke supermarkt van minstens 4 merken en het huismerk te koop.)

Pot water op 't vuur, eventueel wat zout erbij (mijn vlees en groenten zijn al gekruid, nog es bouillon bij de rijst vind ik nergens voor nodig), laten koken, zakje erin, 10 minuten laten koken en afgieten.
Zakje open in de pot. Smakelijk.

Doe ik hier zo'n beetje elke week.
Echt niet dat ik aan dingen begin zoals "na-garing" of halfkoude rijst ga eten.

Waarom moeilijk doen als simpel ook kan :-).
Al helemaal voor een beginnend koker.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een lastige eter en heb mezelf leren koken door te beginnen met de vraag “waar heb ik zin in?” Vervolgens een rondje googelen om te kijken of ik recepten tegen kom waarvan ik denk “dat lijkt me lekker”. En dan gewoon proberen.

Probeer ook (bijna) elke maaltijd iets nieuws uit, waarvoor je een vervanger achter de hand houdt. Bijv een nieuw recept voor groenten dat je nog niet kent, en dan een emmertje stoofpeertjes in de koelkast voor het geval de groenten mislukken.

En lekker koken valt of staat ook met voorbereiden. Als je in tijdnood komt of het niet goed in de gaten kunt houden, dan gaat het ook al snel mis. Bereid dus goed voor; schil de aardappelen en zet ze klaar in een pannetje koud water. Snij en was de groenten, en zet ze klaar. Enz. Ruim alles op wat je niet meer nodig hebt (mes, snijplank, enz), en zet daarna alles klaar wat je nog wel nodig gaat hebben (bakvet, kruiden, vergiet, enz), zodat je goed het overzicht houdt. En daarna ga je pas echt koken in de volgorde van de kook/baktijd van elk gerecht (langste baktijd eerst).
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
13-09-2018 20:36
Je kunt veel leren van YouTube filmpjes. Zo leert mijn dochter momenteel koken.

Maar een les van mij. Rijst koken.
Kook water in de waterkoker. Als het kookt, doe het in een pan met zout en een bouillonblokje (kippenbouillon). Doe er rijst bij, ongeveer tot de helft van de waterhoogte. Wij hebben voorkeur voor Uncle Ben's rijst.
Als het water weer kookt, zet je het zacht en zet je de eierwekker op 10 minuten. Als het wekkertje gaat, giet je de rijst af (in een zeef), dan terug in de pan, deksel erop en terug op het fornuis zetten (met het gas uit). Eierwekker op 6 minuten. Als die afgaat, is de rijst mooi nagegaard.
Les van mij. Jak.

Gewoon echte rijst kopen, niet die voorgekookte zooi. In een pan doen. Koud water toevoegen en een vingerkootje boven de rijst uit laten komen. Met deksel opzetten. Ongeveer 10 minuten tot 15 minuten is het "gaar" dan vuur uit en gewoon laten staan. 15 minuten later heb je perfecte rijst. En nee niet én zout en bouillon. Gewoon water.
Roodhaarr schreef:
13-09-2018 20:31
Afbeelding

Dit is het boek waar Nlies het over heeft. Wat Tornacense zegt: hoe kook je in hemelsnaam aardappelen, zodat ze niet aanbranden, allemaal tegelijk gaar zijn, niet te glazig zijn? Dat lijkt zo simpel, maar als je niet weet waar je op moet letten, dan gaat het mis.

In het Basiskookboek van Blue Band staat dat stap voor stap uitgelegd. Zelfs voor bakken van roerei staat met veel plaatjes en toelichting uitgelegd hoe je dat moet doen.

Mijn tip zou zijn: koop dat boek. Ga daarna steeds eerst een paar keer een basisrecept uitproberen. Dus niet meteen ingewikkelde dingen, maar gewoon eerst een paar keer aardappelen koken. Koken betekent veel gelijktijdige acties, maar dan moet je elk onderdeel al goed beheersen. Anders gaat het mis door het multitasken.

In het boek staan trouwens ook meer recepten die voortbouwen op die basis. Ook dat zijn vrij eenvoudige en lekkere recepten.
Jaaa! Hier heb ik mee leren koken in mijn studententijd. En lang daarna nog veel aan gehad. Je kan wel recepten opzoeken maar als je de basis van koken niet snapt dan wordt het een hele klus.
Alle reacties Link kopieren
Makkelijk recept:

Neem een wokpan. Snij kip in stukjes en roerbak ze met wat roerbakolie, peper en zout in de wok op hoog vuur. Haal uit de pan en leg ze even op een bordje. Doe nieuwe wokolie in de pan, en gooi er een zak roerbakgroentenmix in, giet er kant en klare roerbaksaus overheen, en voeg een beker water toe. Laat op hoog vuur inkoken. Terwijl de groenten koken, doe je twee bakjes 1-minuutje magnetronrijst in de magnetron. Gooi de inhoud van de bakjes bij je groentenmix en roer het door. Als het water grotendeels verdampt is, moet je het vuur lager zetten om aanbranden te voorkomen, en goed blijven roeren. Als het water zo goed als weg is, voeg je de kip nog even toe om weer op te warmen. Als al het vocht verdampt is, is je roerbakrijst met kip en groenten klaar.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
13-09-2018 20:51
Les van mij. Jak.

Gewoon echte rijst kopen, niet die voorgekookte zooi. In een pan doen. Koud water toevoegen en een vingerkootje boven de rijst uit laten komen. Met deksel opzetten. Ongeveer 10 minuten tot 15 minuten is het "gaar" dan vuur uit en gewoon laten staan. 15 minuten later heb je perfecte rijst. En nee niet én zout en bouillon. Gewoon water.
Rijst is best lastig als je net begint met koken. Ik ben het met je eens dat dit de enige juiste manier is, en lekkerder dan voorgekookt, maar het is zeker niet de makkelijkste manier. Er is niets mis met eerst leren koken met zoveel mogelijk “makkelijke” producten en als je dat eenmaal een beetje in de vingers hebt pas te gaan experimenteren met “het echte werk”.
Alle reacties Link kopieren
Ander makkelijk recept, te serveren met rijst:

Neem gelijke delen worteltjes, broccoli en bloemkool. (Koop eventueel deze mix al voorgesneden en gewassen).

Neem wat mager vlees (kipfilet, varkensfilet, vleesvervanger) en marineer dat met peper, zout en oestersaus. Neem een wok, en bak het op hoog vuur in wat wokolie rondom aan. Haal uit de pan zodra het bruin is (het hoeft nog niet gaat te zijn, want het gaat slechts om het dichtschroeien).

Versnipper een teentje knoflook (of neem knoflookpasta uit een potje).

Zet de wok weer op hoog vuur, doe er wat wokolie in, en fruit de knoflook aan. Pak de groenten, en gooi die er ook snel bij (want knoflook wordt bitter als je het te lang aanfruit). Giet een flinke scheut oestersaus erbij (voor 2 personen ongeveer een half flesje), roer goed door, en voeg gekookt water toe tot de groenten onder water staan. Breng aan de kook en laat het geheel daarna op laag vuur ongeveer 20 minuten zachtjes pruttelen. Voeg het vlees toe en en laat nog 10 minuten doorwarmen.

Dit is een “nat” gerecht, dus je moet het niet droog koken. Het vocht gebruik je als saus voor over de rijst.

En de tweede dag is het vaak nog lekkerder, doordat de smaken nog meer in de groenten trekken, dus je kunt ook gerust een grotere pan maken en het later nog eens eten.
Nummer*Zoveel schreef:
13-09-2018 21:12
Ander makkelijk recept, te serveren met rijst:

Neem gelijke delen worteltjes, broccoli en bloemkool. (Koop eventueel deze mix al voorgesneden en gewassen).

Neem wat mager vlees (kipfilet, varkensfilet, vleesvervanger) en marineer dat met peper, zout en oestersaus. Neem een wok, en bak het op hoog vuur in wat wokolie rondom aan. Haal uit de pan zodra het bruin is (het hoeft nog niet gaat te zijn, want het gaat slechts om het dichtschroeien).

Versnipper een teentje knoflook (of neem knoflookpasta uit een potje).

Zet de wok weer op hoog vuur, doe er wat wokolie in, en fruit de knoflook aan. Pak de groenten, en gooi die er ook snel bij (want knoflook wordt bitter als je het te lang aanfruit). Giet een flinke scheut oestersaus erbij (voor 2 personen ongeveer een half flesje), roer goed door, en voeg gekookt water toe tot de groenten onder water staan. Breng aan de kook en laat het geheel daarna op laag vuur ongeveer 20 minuten zachtjes pruttelen. Voeg het vlees toe en en laat nog 10 minuten doorwarmen.

Dit is een “nat” gerecht, dus je moet het niet droog koken. Het vocht gebruik je als saus voor over de rijst.

En de tweede dag is het vaak nog lekkerder, doordat de smaken nog meer in de groenten trekken, dus je kunt ook gerust een grotere pan maken en het later nog eens eten.
Dit was destijds voor mij als nitwit op kookgebied echt te hoog gegrepen.

Want hoeveel groente neem je dan? Wat is marineren? Hoeveel peper en zout? Moet de olie eerst heet zijn of kan het direct in de pan?

Nu snap ik dat het een simpel gerecht is, maar als je echt niet kan koken moet je echt alles punt voor punt uitgelegd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dan licht ik dat graag nog even toe:

Sansa_ schreef:
13-09-2018 21:21
Dit was destijds voor mij als nitwit op kookgebied echt te hoog gegrepen.

Want hoeveel groente neem je dan?
Genoeg voor 2 personen; zeg 500 gram in totaal.

Wat is marineren?
Als er rondom wat saus zit, is het prima.

Hoeveel peper en zout?
Net zoveel als op een eitje

Moet de olie eerst heet zijn of kan het direct in de pan?
Eerst de olie even laten opwarmen

Nu snap ik dat het een simpel gerecht is, maar als je echt niet kan koken moet je echt alles punt voor punt uitgelegd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip Nina1966! Zo heb ik t ook geleerd; rijst koken. Kan niet misgaan.

TO; leren koken gaat met proberen. Als t niet lukt, volgende keer beter!
Als je een lekker recept zoekt voor gehaktballen: die van Jhonny Boer en Ron Blaauw zijn lekker! Recept is op internet te vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven