Knoflook

14-09-2018 18:09 33 berichten
Ik hou zo ontzettend van knoflook, ik doe het in vrijwel elk gerecht. Nog net niet in toetjes en in de koffie, maar eigenlijk gaat er bij mij geen dag voorbij zonder minimaal 4 tenen knoflook in het eten. Rauw, gekookt, gebakken, gestoofd mmmmm.
In mediterrane, aziatische, midden-oosterse maar ook nederlandse gerechten doe ik het eigenlijk altijd.
Als er geen knoflook in zit, mis ik het meteen.

Het schijnt erg gezond te zijn, maar de geur is voor niet-knoflook-eters minder prettig? Ik weet het niet want heb er zelf geen last van. :)

Mijn kinderen - en hun vriendjes/dinnetjes- zijn het bij ons gewend en smullen mee, maar soms ben ik bang dat ze in de klas te knofferig ruiken. Heeft tot nu nog geen negatieve reacties opgeleverd, toch vraag ik me af in hoeverre anderen (die niet zoveel knoflook eten) er op reageren.

Zijn er meer die hooked zijn aan knoflook? En die soms ook met tegenzin wat terughoudender zijn met knoflook? Bijvoorbeeld wanneer je een officiele meeting verwacht of als je op date gaat?
Ik, ik ben ook echt dol op knoflook. Soms snij ik een teen aan piepkleine stukjes en doe het op brood met wat roomkaas of paturain. Zalig. Door gerechten ook, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ohhh ik heb ooit zo’n collega gehad. Die rook je al vanaf een kilometer. Maar gaandeweg kwamen we er achter dat dat vooral/alleen zo was al hij van die geperste knoflook uit een potje gebruikte. Toen zijn vrouw er achter kwam dat wij er best last van hadden (tijdens een jubileum waar we hem een boek over knoflook gaven) hebben we nergens meer last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een knoflook-fan. Het gaat bijna overal in. En als andere mensen daar last van hebben, vertellen ze het mij niet. Dus het zal wel meevallen... :-D
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook lekker, teveel alleen niet. Werkt als koffie bij mij, ik kan er niet van slapen.
Ik hou er wel rekening mee. Ik merk trouwens dat verschillende soorten knoflook anders stinken. Die gedroogde uit een potje: echt zum kotzen.
Smeersel als een paturain wat ik wel eens door de kinder zalm pasta roer: idem.
Verse knoflook uitgebakken niet heel heftig.
Waar ik echt een hekel aan heb: aangebrande knoflook. Daarom doe ik vaak pas de knoflook uitpersen als het gerecht half af is. Gaart het nog mee maar brandt het niet aan.

En een vriendin van mij ruikt idd altijd uit haar giechel naar ui en knoflook en vitamine pillen. Zo erg zelfs dat haar fysio er wel eens wat van gezegd heeft. :-o
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook echt dol op! Gooi het liefst overal knoflook doorheen. Maar ik let inderdaad wel echt op of ik die avond nog ergens heen moet, zoals een overleg voor iets. Ik proef het dan namelijk zelf nog in mijn mond en voel me dan niet comfortabel om iets te zeggen als ik dichtbij anderen zit. En ook zorg ik dat ik geen grote hoeveelheden knoflook eet de avond voordat ik moet werken (van die hoeveelheden waarvan je smorgens kauwend wakker wordt zeg maar).

Ik mis het dan wel, dus mocht iemand nog een goede anti-knoflookgeur tip hebben, dan hou ik me aanbevolen.
Alle reacties Link kopieren
Oja paturain ofzo eet ik gewoon hoor, daarvan krijg ik ook geen last. Ik bedoel gewoon rauwe verse knoflook, zoals in tzatsiki of knoflooksaus of ja, waarin kan het niet :-)
florita schreef:
14-09-2018 18:23
Ik ben er ook echt dol op! Gooi het liefst overal knoflook doorheen. Maar ik let inderdaad wel echt op of ik die avond nog ergens heen moet, zoals een overleg voor iets. Ik proef het dan namelijk zelf nog in mijn mond en voel me dan niet comfortabel om iets te zeggen als ik dichtbij anderen zit. En ook zorg ik dat ik geen grote hoeveelheden knoflook eet de avond voordat ik moet werken (van die hoeveelheden waarvan je smorgens kauwend wakker wordt zeg maar).

Ik mis het dan wel, dus mocht iemand nog een goede anti-knoflookgeur tip hebben, dan hou ik me aanbevolen.
Op een handjevol verse peterselie kauwen schijnt te helpen..
Ik eet het ook graag maar hou zeer zeker rekening met geplande activiteiten. Als ik de volgende ochtend ga sporten (zaaltje) eet ik het niet. Als mensen een halve meter van me af moeten staan (een uur lang) wil ik ze dat niet aandoen.
Ik heb wel eens gehoord dat kauwen op verse peterselie zou helpen maar of dat echt zo is.......
Knoflook is voor mij onmisbaar.
welsie schreef:
14-09-2018 18:15
Ohhh ik heb ooit zo’n collega gehad. Die rook je al vanaf een kilometer. Maar gaandeweg kwamen we er achter dat dat vooral/alleen zo was al hij van die geperste knoflook uit een potje gebruikte.

Stinkt dat erger voor je omgeving ja? Want ik heb pasgeleden ook zo'n potje gekocht, maar dan hou ik daar voortaan rekening mee.
RégineFilange schreef:
14-09-2018 18:59
Stinkt dat erger voor je omgeving ja? Want ik heb pasgeleden ook zo'n potje gekocht, maar dan hou ik daar voortaan rekening mee.
Ook gedroogde knoflook (poeder) schijnt veel sterker van geur te zijn dan verse.
En een combinatie met bepaalde kruiden. Ik heb geen idee welke combi/kruiden dat dan zijn.

Ik gebruik wel eens chinese verse knoflook, van die bolletjes. Gaan gerust 2 of 3 hele bolletjes door het eten, de smaak en geur ervan is heel mild vind ik.

Ingemaakte knoflook uit potje gebruik ik eigenlijk nooit. Wel eet ik de hele tenen op die in knoflook-olijven zit. Lekker :)
Ohh ja heerlijk! Knoflook én ui. Mijn guilty pleasure zijn rauwe uienringen in knoflooksaus dopen.

Maar ja, een beetje knoflook (2 teentjes) is al genoeg om het de volgende dag te ruiken. Mijn collega's schromen niet om dit soort opmerkingen te maken dus ik ben er op werkdagen wel voorzichtig mee!
Ik vind knoflook heerlijk, maar de lucht van iemand die veel knoflook eet niet. Vooral niet als ik s morgens in de bus zit ofzo en zo'n walm ruik. Jammer dat het zo stinkt naderhand.

Heb zelf wel eens wat uitgebreider gespeurd op internet om te ontdekken of ik wat tegen de geur kan doen en dat is dus niet mogelijk. De stank komt namelijk uit je longen, niet uit je mond. Dat heeft te maken met de vertering van knoflook en hoe het in je bloed komt. Precies weet ik het niet meer, maar er is dus helaas niets aan te doen.
Volgens mij ruikt alleen rauwe, ongebakken knoflook zo sterk, vaak zit er rauwe knoflook in sausjes e.d.
Ik vind het heerlijk, eet het vaak maar wel meestal gebakken, meegestoofd in een pastasaus en DE truc: een flinke handvol verse platte peterselie vlak voor het opdienen (niet meekoken of bakken dus) over het gerecht gooien.

De mensen in mijn omgeving zeggen het gewoon als je uit je bakkes stinkt, als je buiten de deur eet heb je niet zoveel peterselie bij de hand :)
Volgens mij neutraliseert de peterselie heel goed, verder heb ik er zelden last van bij anderen omdat ik het zelf ook bijna elke dag wel eet.
Het schijnt dat als je het zelf ook eet je het niet ruikt bij een ander. Als iedereen het nou gewoon dagelijks eet.. supergezond én lekker, niemand die het nog ruikt! :P
Ik vind het ook onmisbaar, bij vrijwel ieder gerecht doe ik knoflook. Maar ik gebruik niet zoveel. Ik roerbak mijn groenten bijvoorbeeld met een teentje knoflook. En in sausjes gaat ook een teentje. In o.a. soep of een tajine doe ik meer.
Ik hou er ook wel van, maar soms als mijn vriend iets anders heeft gegeten dan ik (met knoflook) dan merk je pas hoe onprettig het eigenlijk ruikt voor je medemens. Echt heel vies. Dus als ik weet dat ik onder de mensen ga komen met iets (en dichtbij) dan eet ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
In de schil geroosterde knoflook schijnt minder te ruiken.

Alle reacties Link kopieren
Ik eet bijna dagelijks 1 teentje door het eten.
Heb nagevraagd en niemand vond het stinken.
Kauw na de knoflook wel braaf op gedroogde peterselie.
Alle reacties Link kopieren
Als ik knoflook gebruik, dan gebruik ik ook graag veel. Ik probeer wel altijd rekening te houden met wat ik de volgende dag ga doen.
Ik las net dit: Volgens een Amerikaanse wetenschapper heeft het eten van een appel een positief effect op je knoflookadem. Andere Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat het drinken van melk na het eten van knoflook je adem minder laat stinken.
RégineFilange schreef:
14-09-2018 20:04
Ik hou er ook wel van, maar soms als mijn vriend iets anders heeft gegeten dan ik (met knoflook) dan merk je pas hoe onprettig het eigenlijk ruikt voor je medemens. Echt heel vies. Dus als ik weet dat ik onder de mensen ga komen met iets (en dichtbij) dan eet ik het niet.
Mijn vriend was eens uit eten geweest met collega's. Thais.
Ik had die avond geen knoflook gegeten.
Die nacht kon ik van de stank niet slapen, het was niet te harden.
Ben toen maar op de logeerkamer gaan liggen.

Ook eens had mijn vriend tomatensalade gegeten met royaal knoflookpoeder erop. Ik had toen bij een vriendin gegeten, zonder knoflook. Nou en of dat ik last had van die lucht. En dat terwijl ik zelf zo van knoflook hou. Maar niet van die lucht (bij anderen) dus.

Als ik zelf knoflook heb gegeten dan heb ik van medeknoflokers totaal geen last. Ook van mezelf niet :)

Lenn had een briljante oplossing voor dit probleem: iedereen aan de knoflook! :thumbsup:
De 1 ruikt naar knoflook, de ander naar sigaretten, de volgende naar parfum, weer een ander naar zweet of muffe kleding.
Doe mij maar knoflook dan.
Julia10 schreef:
14-09-2018 21:08
Mijn vriend was eens uit eten geweest met collega's. Thais.
Ik had die avond geen knoflook gegeten.
Die nacht kon ik van de stank niet slapen, het was niet te harden.
Ben toen maar op de logeerkamer gaan liggen.
Ik had dus ook een keer zoiets, en ik schrok echt van hoe vies het was. Heel de slaapkamer rook ernaar en als hij in de badkamer was geweest, enz.
Ik had er toen echt even een afkeer van, ik dacht, ik wil echt niet zo stinken (ook al ruik ik het dan zelf niet) en toen heb ik een tijdje geen knoflook gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens een keer gehoord dat die lucht kwam van het steeltje wat in het midden van de knoflook zit.
als je die eruit haalt heb je geen last.

Door Tzaziki en andere yoghurtsauzen doe ik dat braaf.

Hier ook een grootverbruiker. Ik hou wel van verse natte knoflook uit Nederland. Die gedroogde zooi uit China is niet te pruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven