Soep in de blender?

21-09-2018 10:22 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Voor mijn verjaardag heb ik een semi professionele blender gehad.
Nu ben ik nog een beetje aan het ontdekken wat ik er allemaal mee kan.
Er zit een soep functie op, maar hoe kan ik dit het beste gebruiken? Kan ik gewoon alle ingrediënten erin gooien? Want ik lees verschillende dingen oa dat je bv geen knoflook en uien in je blender moet doen vanwege de lucht.

Wie heeft er ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, maar ik was m'n blender na gebruik en alle geurtjes zijn er dan uit.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
21-09-2018 10:25
Geen idee, maar ik was m'n blender na gebruik en alle geurtjes zijn er dan uit.
Ja dat verwacht ik ook van de blender. Maar fruit je dan de ui en knoflook eerst nog ff of gooi je alles gewoon in de blender?
Alle reacties Link kopieren
Direct na gebruik je blender een flinke plens heet (!) water in de blender met afwasmiddel. Dan de blender aanzetten. heb je je blender meteen afgewassen.

Het ligt er verder misschien aan of je blender kan van glas of van plastic is. Bij plastic krijg je eerder geurtjes. ik gebruik mijn plastic blender ongeveer dagelijks en ik heb geen last van nare geurtjes.
Hij wordt vaak gebruikt voor soep. Lekker veel verse groente (ook knoflook en ui dus)
Gaat prima!
meissie22 schreef:
21-09-2018 10:34
Ja dat verwacht ik ook van de blender. Maar fruit je dan de ui en knoflook eerst nog ff of gooi je alles gewoon in de blender?
Huh? Eerst de knoflook, ui, tomaten (of paprika, courgette, champignons of whatever) en overige ingrediënten in de pan, bouillon erbij, even wachten tot het niet meer kookt en daarna pas in de blender. Kan me niet voorstellen dat je rauwe groente in de blender gooit om er soep van te maken?
Ik gebruik mijn blender ook heel vaak voor het maken van verse soep. Direct afspoelen met warm water en afwasmiddel is voldoende. Ik ruik/proef geen knoflook of ui als ik ‘s ochtends mijn smoothies drink. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Maakt inderdaad verschil of je blender van plastic of glas is, denk ik. Glas neemt geen geuren op.

Verder gebruik ik een blender (nouja, eigenlijk staafmixer) voor het pureren van bepaalde soepen, maar dat kook je dan toch eerst? Soepen zoals broccoli-, pompoen- of courgettesoep.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
ik heb een staafmixer voor de soep... ik fruit eerst de groeten aan in een pan en kook dan de soep in diezelfde pan... dan ga ik niet ook nog eens de blender vies maken (meer afwas) soep moet toch trekken ? ja kan niet rauwe groenten blenderen en er dan warm water aan toevoegen
of snap ik de vraag niet ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Denk dat de vraag verkeerd begrepen wordt. Je heb Blenders alleen bedoeld om te blenden van de al warme soep ipv staafmixer. Maar ik heb dus een blender die dus een functie heeft van blenden en verwarmen dus je hoef in principe de soep niet eerst warm te maken of de groente te bakken. Vraag me alleen af of geuren zoals knoflook of ui er niet in trekken. De kan is van tritan, maar op internet lees ik vooral dat het om de rubberen ring gaat waar luchtjes in kunnen trekken.
Alle reacties Link kopieren
Wordt zo’n blender dan warm genoeg?
Ik doe het zelf ook altijd met de staafmixer, zo klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eentje gehad waar je soep in kunt maken en die had een glazen kan. Ik fruitte eerst de uitjes en knoflook in een beetje olie, deed dan de rest erbij, een daarna natuurlijk laten koken. Ik had geen last van geurtjes. Maar, ik wastte hem wel altijd direct na gebruik af, als hij nog warm was (even een sopje in de kan maken en laten draaien dus).
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-09-2018 11:13
Wordt zo’n blender dan warm genoeg?
Ik doe het zelf ook altijd met de staafmixer, zo klaar.
Ja, dat werkte prima.
Zo'n verwarmde blender is toch nooit hetzelfde als uitje fruiten? En ik doe in gebonden soep ook altijd wat aardappel in, dat moet echt wel even koken.

Ik heb al jaren een staafmixer van een tientje voor soep.

Blender gebruik ik wel voor smoothies.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik mijn blender ook alleen voor smoothies en ijskoffie.
Alle reacties Link kopieren
Een blender die opwarmt?
Nooit van gehoord. Was misschien wel handige informatie geweest in de OP :)

Maar ja, dan kan ik me voorstellen dat er geurtjes blijven zitten in het rubber.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je jezelf opzadelen met zoveel afwas?
Staafmixer, pan, klaar.
Honingbij_ schreef:
21-09-2018 11:31
Waarom zou je jezelf opzadelen met zoveel afwas?
Staafmixer, pan, klaar.

Ik zal wel iets fout doen, maar dat gaat hier nooit goed. Enorme herrie in de pan en/of de soep vliegt me om de oren. Staafmixer kan bij mij alleen in een diepe maatkan.
https://www.bol.com/nl/p/kalorik-tkg-sb ... 065455561/

Bedoel je zoiets TO?
Ik ken het niet, maar staat het antwoord op je vraag niet in de gebruiksaanwijzing?
ñuca schreef:
21-09-2018 11:47
Ik zal wel iets fout doen, maar dat gaat hier nooit goed. Enorme herrie in de pan en/of de soep vliegt me om de oren. Staafmixer kan bij mij alleen in een diepe maatkan.
In een hoek houden en dan laten rusten op de bodem.

Niet recht op de bodem, gaat gieren en rammelen. En niet los van de bodem, dan gaat het spetteren.
Dank je muntje, ik zal nog eens een poging wagen :)
Alle reacties Link kopieren
Dat werkt als je soeppan niet te groot is .Soms heb ik de soep tot de rand van de pan, dan werkt de staafmixer in de pan niet zo goed ;-) Maar dan neem ik altijd een deel over in een maatbeker.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Maar, jullie hebben het allemaal over "blender meteen afwassen". Dan moet je alsnog je soep in een pannetje of tupperware bewaarkom overschudden. Dus weer dubbele afwas ?
Ik zou het dus niet doen, maar lijkt mij dat als het ding specifiek een soepfunctie heeft, dat hij dus ook tegen de soepgeurtjes moet kunnen. En dat het reden is om een nieuwe rubberen ring te eisen als deze hierdoor zou gaan stinken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de soep toch gelijk in soepkommen opdienen en dan de blender in de week zetten?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Hahaha ja, dat kan inderdaad. Ik maak altijd voor een heel leger soep ;)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Op Internet staat dat je alleen ingerienten warm kan maken in zo'n ding. Dan je toch niet heel veel smaak, zonder aanfruiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven