Het topic voor korte bak/kook vragen

12-10-2018 18:20 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stel hier je makkelijke/korte vraag waar je tegenaan loopt bij koken/bakken.

Hoe warm moet de oven? Hoe doen jullie dat? Waarom lukt een bepaald recept nooit? Wat kan ik gebruiken ipv iets?

Soms loop je tegen iets aan wat geen eigen topic nodig heeft maar waar je wel even een vraag over hebt. Stel die vraag hier!

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Mijn vraag:

Ik heb onderstaand recept gevonden. Alleen dit is voor wafels en dat wil ik niet ik wil er muffins van maken. Kan dat met dit recept of moet ik hoeveelheden aanpassen denken jullie?

NGREDIËNTEN
• 500 g pompoen
• 3 bananen
• 250 g zelfrijzende bloem
• 50 g suiker*
• 2 el poedersuiker*
• 100 ml Griekse yoghurt
• 2 eieren
• 1 kl plantaardige olie
• 1 kl speculaaskruiden
BEREIDING
1. Schil de pompoen en hak het vruchtvlees in fijne brokjes in de keukenrobot. Plet 2 bananen.
2. Meng de brokjes pompoen, de zelfrijzende bloem, de geplette bananen, de suiker*, speculaaskruiden en eieren in een kom.
3. Verhit het wafelijzer, bestrijk telkens met wat plantaardige olie en bak wafels van het beslag.
4. Meng de Griekse yoghurt met de poedersuiker. Snij de banaan in plakjes. Serveer de wafels met bloemsuiker*, de yoghurt en de plakjes banaan.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Een wafel is toch geen muffin? Hele andere substantie en structuur.
Alle reacties Link kopieren
Veel te veel pompoen en banaan en te weinig eieren, lijkt mij, maar ik ben geen bakkoningin.
Leg er eens een recept van muffins naast en zoek de verschillen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het handiger om een hartige muffinsrecept te zoeken waar pompoen inzit? Dan heb je gelijk de goede verhoudingen.
Alle reacties Link kopieren
Geen verstand van, maar helpt dit je?
https://www.laurasbakery.nl/muffins-basisrecept/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe oven en heb inmiddels ontdekt dat ik hem 10 graden warmer moet zetten dan in het recept staat maar dat is ook weer niet altijd zo.
Ligt dat aan mij of klopt het dat voor sommige baksels ik de temperatuur wel aan moet passen en bij andere dingen niet?
Alle reacties Link kopieren
zakdoek schreef:
12-10-2018 18:55
Misschien is het handiger om een hartige muffinsrecept te zoeken waar pompoen inzit? Dan heb je gelijk de goede verhoudingen.
Dan kom je bijv hier uit. https://www.lekkerensimpel.com/pompoenmuffins/
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ja een ander recept kan natuurlijk. Het genoemde recept leek mij juist fijn om de combi van banaan en pompoen mij lekker lijkt. Daarnaast moet ik veel eiwitten eten en zitten die ook nog extra in door de griekse yoghurt.

Maar ik zal toch verder moeten kijken nogmaals bedankt!

Zakdoek,
Mijn ervaring is ook dat de ene oven de andere niet. Het kan idd zijn dat je een beetje moet wisselen met de graden best gek eigenlijk.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
https://www.healthbyhanneke.nl/recepten ... met-appel/

Kom deze nu tegen denk dat ik hiermee aan de slag ga.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
zakdoek schreef:
12-10-2018 18:59
Ik heb een nieuwe oven en heb inmiddels ontdekt dat ik hem 10 graden warmer moet zetten dan in het recept staat maar dat is ook weer niet altijd zo.
Ligt dat aan mij of klopt het dat voor sommige baksels ik de temperatuur wel aan moet passen en bij andere dingen niet?
Welke stand van de oven gebruik je? Hete lucht of boven- en onderwarmte? De meeste bakrecepten (als in koekjes, cake, taart) zijn berekend op boven- en onderwarmte. Als je bij dezelfde temperatuur hete lucht gebruikt dan is het te warm. Voor bijv lasagne gebruik ik wel altijd hete lucht. Als jij alleen boven- en onderwarmte hebt/gebruikt dan kan her kloppen dat de oven dan warmer moet.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic trouwens! Ik kook en bak graag dus wie weet loop ik binnenkort ook tegen een vraag aan :)
Alle reacties Link kopieren
zakdoek schreef:
12-10-2018 18:59
Ik heb een nieuwe oven en heb inmiddels ontdekt dat ik hem 10 graden warmer moet zetten dan in het recept staat maar dat is ook weer niet altijd zo.
Ligt dat aan mij of klopt het dat voor sommige baksels ik de temperatuur wel aan moet passen en bij andere dingen niet?
Ik heb altijd een losse oventhermometer in de oven staan en die zet ik op de plek waar het bakrooster komt voor wat ik ga bakken.
Maar ook dan is de regulatie van elke oven anders. Wanneer je hetzelfde bakt in een combi-oven of een gewone oven en je meet er dezelfde temperatuur in, dan is het eindresultaat toch anders. De wanden van een combi-oven zijn gemaakt om de warmte te reflecteren, terwijl die van een oven juist zijn gemaakt om de omgevingstemperatuur heel lang constant te houden. Zeker voor gebak maakt dat een groot verschil.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
12-10-2018 19:07
Daarnaast moet ik veel eiwitten eten en zitten die ook nog extra in door de griekse yoghurt.

Waarom moet je veel eiwitten? En dat ga je niet redden door dat beetje yoghurt hoor.
Bakje kwark, eiwitshake etc heb je veel meer aan dan. En je baksels gewoon lekker houden. Als je persé wil kun je van neutraal eiwitpoeder broodjes bakken trouwens.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
12-10-2018 19:36
Waarom moet je veel eiwitten? En dat ga je niet redden door dat beetje yoghurt hoor.
Bakje kwark, eiwitshake etc heb je veel meer aan dan. En je baksels gewoon lekker houden. Als je persé wil kun je van neutraal eiwitpoeder broodjes bakken trouwens.
Dat doe ik ook! Bovendien vind ik griekse yoghurt door baksels ook lekker. Maar goed dat was mijn vraag ook niet, mijn vraag is beantwoord mijn idee werkt niet dus ik heb verder gekeken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Misschien de 50 gram witte ( kristal?) suiker vervangen door witte basterdsuiker om het meer cake structuur te geven?
Alle reacties Link kopieren
Vraag over sprits: dat lukt mij nog steeds niet.
Ik heb weleens gebakken volgens het recept van Annemarie van Heel Holland Bakt en de laatste keer uit de koekjesbijbel van Rutger bakt. Het wordt best een lekker koekje, maar geen sprits. Wie heeft de gouden tip?
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
doemediema schreef:
12-10-2018 22:58
Vraag over sprits: dat lukt mij nog steeds niet.
Ik heb weleens gebakken volgens het recept van Annemarie van Heel Holland Bakt en de laatste keer uit de koekjesbijbel van Rutger bakt. Het wordt best een lekker koekje, maar geen sprits. Wie heeft de gouden tip?
Ligt mogelijk aan de bloem. Voor koekjes worden andere soorten bloem gebruikt dan voor brood.

Hier hebben ze het over Zeeuwse bloem of patisseriebloem: https://www.landleven.nl/inspiratie/lek ... wse-sprits
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik had inderdaad bij de molen speciaal Zeeuwse bloem gekocht. De verhouding in het recept was half om half, dus 125 gr Zeeuwse bloem en 125 gr gewone bloem.
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
doemediema schreef:
12-10-2018 23:25
Ik had inderdaad bij de molen speciaal Zeeuwse bloem gekocht. De verhouding in het recept was half om half, dus 125 gr Zeeuwse bloem en 125 gr gewone bloem.
Misschien heb je hier iets aan https://youtu.be/yD06SxSEC7Q
Uitleg en recept van Cees Holtkamp.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren
doemediema schreef:
12-10-2018 22:58
Vraag over sprits: dat lukt mij nog steeds niet.
Ik heb weleens gebakken volgens het recept van Annemarie van Heel Holland Bakt en de laatste keer uit de koekjesbijbel van Rutger bakt. Het wordt best een lekker koekje, maar geen sprits. Wie heeft de gouden tip?
Ik heb het twee keer gedaan met het recept van Rudolph van Veen - de ene keer waren ze geweldig lekker, de andere keer ook, maar wel heel taai.
Volgens mij zit de truc hem erin dat je de boter en de suiker heel lang samen wrijft (zodat het heel zacht wordt) en dan de bloem er heel kort doorwerkt.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips! Ik ga het nog een keer proberen!
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet vegetarisch en in duitsland verkopen ze vega broodbeleg die ik echt lekker vind in tegenstelling tot nederlanse varianten.
Ik kom niet zo heel vaak in duitsland maar zou ik het beleg in kunnen vriezen denken jullie?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Tip, gezien bij koffietijd:
Pompoen puree zonder te schillen:

Pompoen door midden snijden en ontpitten
Daarna een half uur in de oven op 150 graden
Laten afkoelen. Pompoen is zo zacht van binnen dat je het zo eruit kan lepelen als puree.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven