Gevulde speculaas zelf maken

12-10-2018 20:42 26 berichten
Gister ging ik naar de Jumbo, om gevulde speculaas te kopen.
Bleek het in mijn filiaal he-le-maal uitverkocht te zijn.
Ik moet bekennen:afgelopen weken heb ik er erg veel van gekocht, ik vind het zo lekker.
Heb het aan de manager gemeld, volgende week zouden ze het aanvullen.

Heb mijn dochter naar de Hema gestuurd voor gevulde speculaas, maar vind die helaas minder lekker dan die van de Jumbo (Aviateur).

Nu wil ik het eens zelf maken, wie kent een goed recept?
Alle reacties Link kopieren
Kijk hier maar eens

Gevulde speculaas

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... maken.html
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
jojanneke66 schreef:
12-10-2018 20:49
Kijk hier maar eens

Gevulde speculaas

https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... maken.html
:thumbsup:

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan! Ik heb net een Citroen cake in de oven staan, daar had ik dus echt zin in :cheer2:

Succes ermee, laat je even weten welk recept je gebruikt hebt en hoe het geworden is?
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Met Cees Holtkamp, patissier :

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=AHLvk1QpjhI (de taart)

https://www.youtube.com/watch?v=w9J0drxuKKQ (het speculaasdeeg)
nounou
Nou las ik net dat Aldi als best getest was, in 2012.

Ik ken die nog niet, maar zal binnenkort eens proberen.

https://www.distrifood.nl/assortiment/n ... 1539370430
Zazamaenade schreef:
12-10-2018 20:55
Met Cees Holtkamp, patissier :

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=AHLvk1QpjhI (de taart)

https://www.youtube.com/watch?v=w9J0drxuKKQ (het speculaasdeeg)
Oh dat ziet er geweldig uit.

Hoe het zal ruiken in de oven.... Mmm! :love:
Julia10 schreef:
12-10-2018 20:56
Nou las ik net dat Aldi als best getest was, in 2012.

Ik ken die nog niet, maar zal binnenkort eens proberen.

https://www.distrifood.nl/assortiment/n ... 1539370430
Dat is wel lang geleden hoor
Julia10 schreef:
12-10-2018 20:56
Nou las ik net dat Aldi als best getest was, in 2012.

Ik ken die nog niet, maar zal binnenkort eens proberen.

https://www.distrifood.nl/assortiment/n ... 1539370430
Dat is wel lang geleden hoor
jojanneke66 schreef:
12-10-2018 20:53
Graag gedaan! Ik heb net een Citroen cake in de oven staan, daar had ik dus echt zin in :cheer2:

Succes ermee, laat je even weten welk recept je gebruikt hebt en hoe het geworden is?
Citroencake is ook heerlijk.

Ik wil alle 3 wel maken, en opeten :)

Ik ben heel benieuwd naar de smaken met rozenwater en oranjebloesem erin.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Aviateur ook de beste van de goedkope soorten.

Ik heb het vroeger ook zelf gemaakt ja. Was altijd duur om te maken. Echte amandelspijs en roomboter. Amandeltjes bovenop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Als je het zelf gaat maken koop dan goede kruiden. De kruiden maken de smaak. Mijn man haalt altijd kruiden bij de banketbakker, zijn speculaas is wereldberoemd in onze omgeving. We krijgen vaak verzoekjes om het te maken.
Andersom schreef:
12-10-2018 21:24
Als je het zelf gaat maken koop dan goede kruiden. De kruiden maken de smaak. Mijn man haalt altijd kruiden bij de banketbakker, zijn speculaas is wereldberoemd in onze omgeving. We krijgen vaak verzoekjes om het te maken.
Daar zeg je wat. Ik vind de kant&klaar koek/speculaaskruiden van bijv Versteegh persoonlijk niet zo lekker, een beetje flauw.

Ik kijk naar wat er in de mix zit, haal het zelf uit eigen kruidenvoorraad en mix dan naar eigen smaak.

Waar zit jullie banketbakker? Ik ben benieuwd naar zijn speculaas. :)

In die van de Hema proef ik veel kruidnagel. Ik hou er van.
retrostar schreef:
12-10-2018 21:18
Ik vind Aviateur ook de beste van de goedkope soorten.

Ik heb het vroeger ook zelf gemaakt ja. Was altijd duur om te maken. Echte amandelspijs en roomboter. Amandeltjes bovenop.
Amandelspijs is inderdaad niet goedkoop.

Voor 70 ct kunnen we de Aviateur niet namaken.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch wel Google. ..of moeten we je dat ook nog voordoen ? :facepalm: :moon:
Julia10 schreef:
12-10-2018 21:55
Daar zeg je wat. Ik vind de kant&klaar koek/speculaaskruiden van bijv Versteegh persoonlijk niet zo lekker, een beetje flauw.

Ik kijk naar wat er in de mix zit, haal het zelf uit eigen kruidenvoorraad en mix dan naar eigen smaak.

Waar zit jullie banketbakker? Ik ben benieuwd naar zijn speculaas. :)

In die van de Hema proef ik veel kruidnagel. Ik hou er van.

Kruiden halen we in Lisse, bij de banketbakker. De speculaas van die bakker heb ik nog nooit gegeten.
Julia10 schreef:
12-10-2018 21:56
Amandelspijs is inderdaad niet goedkoop.

Voor 70 ct kunnen we de Aviateur niet namaken.
In die goedkope plakken zit dan ook geen amandelspijs, maar banketspijs. Dat is meestal gemaakt van abrikozenpitten. :|
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
12-10-2018 22:06
In die goedkope plakken zit dan ook geen amandelspijs, maar banketspijs. Dat is meestal gemaakt van abrikozenpitten. :|

Bij de Jumbo : sojabonen en witte bonen. Het heet 'roomboter gevulde speculaas', maar het bevat 5,5 % roomboter (en meer olie dan roomboter).
Ingrediënten :
Banketspijsvulling 54% (suiker, sojabonen, witte bonen, water, raapzaadolie, gemodificeerd aardappelzetmeel, stabilisator: sorbitolen, tarwebloem, zout, aroma, natuurlijk citroenaroma)
tarwebloem
suiker
plantaardige oliën (palm, raapzaad, palmpit)
roomboter 5,5% (melk)
water
amandel
specerijen
glucose-fructosestroop
rijsmiddelen: E450 en E500
kleurstof: E150c
melkeiwit
zout
kaneel
tarwezetmeel
palmvet
weipoeder (melk)
emulgatoren: zonnebloemlecithine en E471
voedingszuur: citroenzuur
natuurlijk aroma
conserveermiddel: E202

Bij de goedkope 'Aviateur' (AH) is het eerste ingrediënt suiker, geen roomboter en amandelen te bekennen : (41 % banketspijsvulling)
Ingrediënten: Suiker, TARWEBLOEM, SOJABONEN, plantaardige oliën (palm, raapzaad, kokos) , gemodificeerd aardappelzetmeel, glucose-fructosestroop, speculaaskruiden en -specerijen (bevat koriander), dextrose, rijsmiddel: E450, E500, E503, stabilisator: sorbitol, verdikkingsmiddel: guargom, pectine, zout, kleurstof: karamel, abrikozenpitten, emulgator: SOJALECITHINE, MELKEIWIT, invertsuiker, LACTOSE, aroma (bevat MELK)
nounou
Amandelspijs is echt heel makkelijk zelf te maken. En dan echt niet zo duur.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
12-10-2018 22:54
Amandelspijs is echt heel makkelijk zelf te maken. En dan echt niet zo duur.

Maal jij zelf dan je amandelen ?
Op de markt kun je trouwens bij een notenkraam een stuk van 500 gram amandelspijs kopen, dat kost dacht ik 4 of 5 euro

Afbeelding
zazamaenade wijzigde dit bericht op 12-10-2018 23:00
39.30% gewijzigd
nounou
Zazamaenade schreef:
12-10-2018 22:57
Maal jij zelf dan je amandelen ?
Ja gewoon in de blender.
Zazamaenade schreef:
12-10-2018 22:57
Maal jij zelf dan je amandelen ?
Met een beetje keukenmachine is het zo gedaan. Je kunt de amandelen ook even voorbewerken met een theedoek en deegroller en/of hamer. Dan malen met suiker, ei en citroenrasp (laat ik meestal weg want vind ik niet zo lekker).
Andersom schreef:
12-10-2018 21:24
Als je het zelf gaat maken koop dan goede kruiden. De kruiden maken de smaak. Mijn man haalt altijd kruiden bij de banketbakker, zijn speculaas is wereldberoemd in onze omgeving. We krijgen vaak verzoekjes om het te maken.
wereldberoemd in onze omgeving @(
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
12-10-2018 22:49

Bij de goedkope 'Aviateur' (AH) is het eerste ingrediënt suiker, geen roomboter en amandelen te bekennen : (41 % banketspijsvulling)
Ingrediënten: Suiker, TARWEBLOEM, SOJABONEN, plantaardige oliën (palm, raapzaad, kokos) , gemodificeerd aardappelzetmeel, glucose-fructosestroop, speculaaskruiden en -specerijen (bevat koriander), dextrose, rijsmiddel: E450, E500, E503, stabilisator: sorbitol, verdikkingsmiddel: guargom, pectine, zout, kleurstof: karamel, abrikozenpitten, emulgator: SOJALECITHINE, MELKEIWIT, invertsuiker, LACTOSE, aroma (bevat MELK)
En toch het lekkerste; vaak lekkerder dan de dure uit de banketbakkerswinkel.

Vroeger lange discussies over gevoerd want "echt en puur" moest toch veel beter zijn. Nou, niet. En ik heb er wat van gekocht, gemaakt en geproefd maar mij deed je het grootste plezier met sommige goedkopere. "Dat zijn gemalen bonen" zei mijn oom de kok altijd minachtend. Ik heb zelfs geprobeerd om de bonenprut na te maken (witte bonen, essence en de helft echt spijs) maar het wilde maar niet hetzelfde resultaat opleveren. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het - buiten de juiste verhouding aan specerijen - het belangrijkste dat het gebak het juiste mondgevoel geeft. Het mag niet te stevig zijn en zeker niet te slap want dan eet het niet prettig meer. Doordat de specerijensmaak een grote rol speelt is het ook niet zo vreselijk als er geen roomboter in zit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven