Inspiratie glutenvrije picknick

17-10-2018 13:05 28 berichten
Binnenkort heb ik een picknick waarvoor ik glutenvrije inspiratie zoek. Normaal gesproken maak ik vaak van allerlei luxe belegde sandwiches, maar glutenvrij brood vind ik zelf en degene die het moet eten niet zo heel geweldig (of heeft iemand nog een goeie tip voor glutenvrij brood dat niet zo droog is?). Heeft iemand ideeën voor lekkere andere picknickgerechten, zonder gluten dus? Ik zal al te denken aan iets van pannenkoekjes, maar om gezondheidsredenen kan ik momenteel maar heel kort achter elkaar staan, dus pannenkoeken bakken zit er even niet in. Dingen die zittend (of liggend haha ;) ) te bereiden zijn hebben daarom de voorkeur!
Als iemand echt coeliakie heeft moet je ook opletten dat ze niet van het kleed eet waar wel broodkruimels op liggen.
Super praktisch maar ik kwam er laatst uit dat de triptrapstoel van zoon de ideale hoogte heeft voor bij het fornuis. om zittend te koken.
Alle reacties Link kopieren
Geniusbrood vind ik (en met mij veel mensen, maar niet iedereen) goed te eten zonder eerst te roosteren en daar zijn prima sandwiches van te maken. Ook de pistoletjes van Schar, wel eerst in de oven, vind ik ook best lekker.
Verder een omelet gebruiken als wrap, spiesjes met een tomaatje, mozzarella en basilicum, fruit, glutenvrije pastasalade, groene salade , zelfgemaakte aardappelsalade, (pompoen) soep, tortilla van aardappelschrijfjes en ei.
afbak ciabatta van schar vind ik goed te eten. en het brood van bakker Leo moet goed te doen zijn.
bananenpannekoekjes. salades. soep.
glutenrvije quiche

zulke zaken zou ik denken
Alle reacties Link kopieren
broccolisoep
gevulde eieren
frittata's
gevulde tomaten, avocado's
glutenvrije wraps
salade
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bakmix van 'Free From' geeft prima lekker en luchtig brood. Supersimpel en snel te maken: alleen water en boter erbij en het wordt een soort smurrie dat je in een cakeblik giet (ik bekleed m met bakpapier) en dan de oven in.

Ik hou zelf van pitjes en zaadjes, dus ik koop de bruine variant en kieper er wat extra zonnebloempitten en pompoenpitten bij.

Al die voorgebakken dingen, houdbaar tot 2043, vind ik niet lekker.
Brood van vrij van van ah is ook goed, ligt bij het gewone brood.
Salades
Smoothies
Fruitsalade
Dingen met ei
Alle reacties Link kopieren
Fruitsalade, een lekkere soep (courgette, pompoen, zoiets), bananenbrood misschien? Ik weet dat je bananenpannenkoekjes glutenvrij kunt maken, dus -brood vast ook.
Dank voor alle tips! Op mijn lijstje staan nu wrap, kip mango spiesjes, ciabatta met lekker beleg, iets van ei, smoothie en iets van salade. Mocht ik een goeie dag hebben misschien nog bananenpannenkoekjes :)

De tip van de triptrap stoel is ook een goeie 1-aapje! Had ik nog niet bedacht en wel een in de kamer staan :)

Fragolisa gelukkig is het bij deze persoon niet zo erg. Een vriend van m'n ouders heeft dat wel, die wordt inderdaad al ziek als een mes hergebruikt wordt. Vreselijk lijkt me!
Zelfgemaakte aardappelsalade: aardappelen, mayo, augurkje, kruiden en wat je verder lekker vindt.
Ik koop de mayonaise bij een natuurwinkel. Daar zitten geen gluten in.

De aardappelsalade van Appie is ook glutenvrij:
https://www.ah.nl/producten/product/wi8 ... ppelsalade
Dat klinkt ook nog lekker! Heb er de ingrediënten sowieso voor in huis, dus dat kan ook altijd nog :)
Alle reacties Link kopieren
Rijstsalade
Wat simpele tapas: dadels roomkaas, blokjes kaas, plakjes worst, eieren met rookvlees, evt olijven of noten.
Kipspiesjes of kippenpootjes marineren en braden.
Verse soep (let bij bouillonblokjes even op of ze glutenvrij zijn)
Brownies van zwarte bonen als toetje.

Kortom: ik zou een picknick bedenken waarbij iedereen gewoon kan pakken van het eten zonder in de gaten te houden of het wel glutenvrij is/er nog wel genoeg is voor de persoon die glutenvrij moet eten.
Alle reacties Link kopieren
brood voor een picknick... hoe origineel.
Sorry maar ook zonder zoon kwam er weinig brood aan te pas.
Salades.. ook te maken met glutenvrije pasta. Kippepootjes, gehaktballetjes, kipsalade, zalmsalade, eiersalade, gevuld eitje, thermos soep, ligt er aan met hoeveel personen.
WIl je luxere hapjes? Zalmrolletjes gevuld met krabsalade. Ham met kruidenkaas, rookvlees met ei, asperges met blauwe kaas en serano ham, courgette met pesto en geitenkaas, diverse soorten kaas, witlofschuitjes met garnalen.
Alle reacties Link kopieren
Schar ed ken ik allemaal en is idd prima te eten. Echter wel als het meteen uit de oven komt. ciabatta is echt na een paar uur in een zakje niet meer te eten. Ivm kruisbesmetting zou ik dus voor niemand brood mee nemen.
Alle reacties Link kopieren
Bananenbrood is inderdaad ook prima te doen glutenvrij als je een aanvulling zoekt. Ik maak het met amandelmeel.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
17-10-2018 19:29
brood voor een picknick... hoe origineel.
Sorry maar ook zonder zoon kwam er weinig brood aan te pas.
Salades.. ook te maken met glutenvrije pasta. Kippepootjes, gehaktballetjes, kipsalade, zalmsalade, eiersalade, gevuld eitje, thermos soep, ligt er aan met hoeveel personen.
WIl je luxere hapjes? Zalmrolletjes gevuld met krabsalade. Ham met kruidenkaas, rookvlees met ei, asperges met blauwe kaas en serano ham, courgette met pesto en geitenkaas, diverse soorten kaas, witlofschuitjes met garnalen.
Krabsalade is nooit glutenvrij.
Alle reacties Link kopieren
Cake.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Loempia's in rijstvellen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-10-2018 19:51
Cake.
Want bloem bevat geen gluten?
Alle reacties Link kopieren
Leja1 schreef:
17-10-2018 19:36
Krabsalade is nooit glutenvrij.
Waarom niet? Je weet toch dat krab vis is hé.
Alle reacties Link kopieren
Van Damhert heb je een fijne mix voor pannenkoeken en wafels. Voor hartvormige wafels is dat een prima mix.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
18-10-2018 00:09
Waarom niet? Je weet toch dat krab vis is hé.
Surimi (nepkrab) is niet glutenvrij.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
18-10-2018 00:09
Waarom niet? Je weet toch dat krab vis is hé.
:HA: je weet toch dat er geen krab in de buurt komt van krabsalade
Alle reacties Link kopieren
Yam brood is heeeerlijk.

heb je ook broodjes van, maar Yam is wel duur...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven