Bewaren aangesneden flespompoen

19-10-2018 19:12 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een onverwacht lekker recept van een vriendin wil ik eens wat gaan doen met geroosterde flespompoen. Maar hoe lang kan je zo'n apparaat bewaren als hij aangesneden is? En hoe kan ik dat het beste doen? Hij is veel te groot voor 2 personen.
Ligt hij binnen een week flauwgevallen of erger in mijn ijskast?

Voor men gaat roepen dat ik er soep van moet maken, kan ik mededelen: soep ga ik er absoluut NIET van maken :sick: .

Vast bedankt voor tips en eventuele leuke ideeën!
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Je kan het ook in blokjes snijden en invriezen. Wij bewaren het nog wel eens een dag of 3/4 in de koelkast dat gaat prima. Langer kan vast maar ik weet niet hoe lang.
Alle reacties Link kopieren
Aansnijden vanaf de smalle kant en de rest afdekken met plastic folie, en gewoon op kamertemperatuur bewaren, niet in de koelkast. Vruchtgroente blijft het best buiten de koelkast.
Ik heb er nu ook één aangesneden liggen, gaat prima voor ruim een week. Wel echt goed afdekken zodat er geen lucht bij het snijvlak kan komen.
Als je het weer gebruikt even een dun randje ervan af halen.
Ze zijn lekker, hè :)
Heerlijk gestoofd met wat kerrie, en daarna combineren met een gebakken uitje en knoflook.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Heb ik ook weer wat geleerd, niet in de koelkast dus ;-)
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen soep?
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
19-10-2018 19:26
Aansnijden vanaf de smalle kant en de rest afdekken met plastic folie, en gewoon op kamertemperatuur bewaren, niet in de koelkast. Vruchtgroente blijft het best buiten de koelkast.
Ik heb er nu ook één aangesneden liggen, gaat prima voor ruim een week. Wel echt goed afdekken zodat er geen lucht bij het snijvlak kan komen.
Als je het weer gebruikt even een dun randje ervan af halen.
Ze zijn lekker, hè :)
Heerlijk gestoofd met wat kerrie, en daarna combineren met een gebakken uitje en knoflook.
Kijk, dat wilde ik weten, dank je Zaza! Het recept met kerrie lijkt me ook wel wat, dat haalt dat nare zoete eraf.
nina1966 schreef:
19-10-2018 19:50
Waarom geen soep?
Omdat wij allebei gruwelen van die weeïge smaak van pompoensoep. En nee, daar ga ik geen variaties op uitproberen, want wij zijn überhaupt niet zo van de soep.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Invriezen schrijf ik ergens op voor betere tijden. Helaas verkeert mijn vriezer meestal in een permanente staat van overbevolking o_o .
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Alle reacties Link kopieren
Dat weeïge, daar houd ik ook niet van, dat haal je juist heel goed weg met kerrie, en ook met gember, verse of poeder (djahé), en met chilipoeder (ook in soep :) )
Pompoen combineert ook goed met paddestoelen, bv kastanjechampignons of eekhoorntjesbrood en knoflook.
Of met geroosterd en gezouten sesamzaad. Ken je tamari, Japanse sojasaus ? Een klein scheutje tamari (het smaakt erg sterk) maakt pompoen ook perfect als het gestoofd wordt.
En als je dat aandurft : verse rode peper (zelf ben ik niet zo dapper), en dat kleurt ook nog eens prachtig bij pompoen.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zaza, super, hier ga ik een hoop van proberen, vooral met sesamzaad en tamari (heerlijk, zo'n blast from the past). Mijn vriendin was bezig geweest met o.a. komijn, dat kwam ook goed over.
Ik ben blij dat ik nu weet dat ik even de tijd kan nemen om te experimenteren, zonder dat ik echtgenoot de deur uitjaag met elke dag pompoen :proud: .
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Als ik overhou, dan gebruik ik de rest vaak voor een pompoencake. Die kun je per stuk verpakken en in de vriezer doen. Flespompoen heb ik nog nooit gebruikt, dus ik weet niet of dat qua smaak heel anders is dan de oranje.
Alle reacties Link kopieren
Sri-is-back-now schreef:
19-10-2018 21:13
Zaza, super, hier ga ik een hoop van proberen, vooral met sesamzaad en tamari (heerlijk, zo'n blast from the past). Mijn vriendin was bezig geweest met o.a. komijn, dat kwam ook goed over.
Ik ben blij dat ik nu weet dat ik even de tijd kan nemen om te experimenteren, zonder dat ik echtgenoot de deur uitjaag met elke dag pompoen :proud: .

:$ :proud:
nounou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven