Lunch-inspiratie mee naar werk gezocht!

23-10-2018 14:32 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn lunch begint er regelmatig toch hetzelfde uit te zien en het kost me elke week moeite om wat nieuws te bedenken. Ik wil minder dierlijke producten gaan eten.

Wat neem ik zoal mee:
- crackers met avocado, muhamarra, hummus, smeerleverworst, pindakaas..
- pompoensoep
- salade met couscous, quinoa of andere granen
- 1x in de week 3 boterhammen met kaas en/of worst
- Restjes

Hier zit al best wat tussen, maar ben benieuwd of er nog meer ideeën zijn. Dus dank alvast voor de inspiratie!
vrouw-92 wijzigde dit bericht op 23-10-2018 18:19
20.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik een gewoontedier dus ik neem iedere dag een potje yoghurt met muesli mee. Het fruit neem ik los mee en gooi ik er doorheen op het laatste moment. Verder heel veel gepureerde soepen die ik al lopend kan drinken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Waarom zou vegan specifiek voor de lunch moeilijk zijn?
Ik heb net een heerlijk pompoensoepje gegeten.
Andere opties: linzensoep/schotel, pitabroodje falafel met sla en tomaat, brood met houmous en komkommer of gegrilde paprika, salade met allerlei groenten/pasta/rijst en pijnboompitten, chili sin carne (eventueel met rijst of een wrap).
Alle reacties Link kopieren
"50% vegan"
:rolling: :rolling: :rolling: :rolling: :rolling:
Lulkoek is dat vegan???
Alle reacties Link kopieren
je kunt prima vega(n) broodbeleg kopen, neem ik ook geregeld mee naar mijn werk
Je bedoelt dus eigenlijk dat je weinig dierlijke producten eet. Maar er bestaat niet zoiets als 50% vegan.

Tip: Google eens naar bento lunch voor inspiratie. Of Facebook heb je in dezelfde categorie: De leukste lunch community.
Ik snap het 50% vegan ook niet zo goed. Waarom begin je eerst niet met volledig vegetarisch?
Geen vlees (en dus al helemaal geen dingen als boterhamworst) maar wel kaas etc. Dat maakt het verzinnen van gebalanceerde maaltijden alweer een stuk makkelijker.
Van die grote wraps vullen met broodbeleg en aanvullen met sla, tomaat, kliekjes, net waar je zin in hebt etc en beetje dressing met noten of iets. Vouwen als n envelop en hoppa happa.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een soepmaker, 's morgens groente (+wat eiwitten en vetten) en kruiden in de soepmaker. En na 22 minuten heb ik een perfect soepje. Verdelen over 2 thermoskannen, en mijn vriend en ik hebben beide een lekkere warme lunch.

Google ook eens op salad-in-a-jar en noodles-in-a-jar.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Franse hartige taart (zonder deegbodem) werkt prima als lunch. Kun je ook goed varieren met restjes groente.
Alle reacties Link kopieren
Lekker omelet met spinazie en champignons. Is niet vegan maar wel lekker. Neem het zelf regelmatig mee als lunch. Koud vind ik het eigenlijk lekkerder dan warm.

Wraps gevuld met van alles

Ik moet zelf ook weer meer varieeren met de lunch.
hamerhaai schreef:
23-10-2018 15:34
Ik heb een soepmaker, 's morgens groente (+wat eiwitten en vetten) en kruiden in de soepmaker. En na 22 minuten heb ik een perfect soepje. Verdelen over 2 thermoskannen, en mijn vriend en ik hebben beide een lekkere warme lunch.

Google ook eens op salad-in-a-jar en noodles-in-a-jar.
Eet je dan alleen groentesoep? of wel brood erbij?
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
23-10-2018 16:01
Eet je dan alleen groentesoep? of wel brood erbij?

Alleen soep, maar daar stop ik wel eiwitten en vetten in, dus niet alleen groente. De ene keer een hand linzen en wat olijf- of kokosolie of boter. De volgende keer kaas, creme fraîche of ham door de broccoli soep. etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Laat ik het erop houden dat ik zo min mogelijk dierlijk wil eten, maar dat nog niet helemaal wil lukken.
vrouw-92 schreef:
23-10-2018 16:57
Laat ik het erop houden dat ik zo min mogelijk dierlijk wil eten, maar dat nog niet helemaal wil lukken.
Helemaal prima.
Maar ik herhaal mijn vraag: waarom een paar dagen in de week vegan en de andere dagen wel vlees eten? Zeker voor op brood bestaan er zoveel alternatieven. Waarom niet beginnen met volledig vegetarisch eten?
Alle reacties Link kopieren
RoseHip schreef:
23-10-2018 17:06
Helemaal prima.
Maar ik herhaal mijn vraag: waarom een paar dagen in de week vegan en de andere dagen wel vlees eten? Zeker voor op brood bestaan er zoveel alternatieven. Waarom niet beginnen met volledig vegetarisch eten?
Er zijn zat vervangers te eten, klopt helemaal. Maar die vind ik simpelweg niet lekker.
Alle reacties Link kopieren
vrouw-92 schreef:
23-10-2018 18:02
Er zijn zat vervangers te eten, klopt helemaal. Maar die vind ik simpelweg niet lekker.
Tja, dat is nou net de crux voor veel vleeseters, vlees is te lekker.
Dat het zielig is, weten we best. Maar principes zijn lastig, als er iets lekkers langskomt.
Alle reacties Link kopieren
Half vegan is helemaal niets, vreemd dat je dat zegt. Er is toch niemand die 100% vlees eet? Zeg dan; ik wil minder vlees/zuivel eten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-10-2018 18:05
Tja, dat is nou net de crux voor veel vleeseters, vlees is te lekker.
Dat het zielig is, weten we best. Maar principes zijn lastig, als er iets lekkers langskomt.
Het gaat bij mij specifiek voor vlees op brood. Bij het avondeten eet ik geen vlees meer. Maar dat is niet de discussie die ik wilde starten. Ik wil meer Vega opties en die weet ik nog niet, zijn niet voedzaam genoeg of vind ik 'nog' niet lekker.
Dit is één van mijn favorieten:

https://chickslovefood.com/recept/vega-poke-bowl/
vrouw-92 schreef:
23-10-2018 18:02
Er zijn zat vervangers te eten, klopt helemaal. Maar die vind ik simpelweg niet lekker.
Ik had het juist niet over vleesvervangers, zoals vegetarische worst. Die zijn inderdaad vaak niet lekker.
Maar je kunt prima variëren met ei, kaas, peulvruchten, noten etc.

Nu noem je het trouwens weer vega, dus wat is het nou, vega of vegan?
Alle reacties Link kopieren
vrouw-92 schreef:
23-10-2018 18:17
Het gaat bij mij specifiek voor vlees op brood. Bij het avondeten eet ik geen vlees meer. Maar dat is niet de discussie die ik wilde starten. Ik wil meer Vega opties en die weet ik nog niet, zijn niet voedzaam genoeg of vind ik 'nog' niet lekker.
Maar alles wat je als diner neemt, kan ook als lunch. In een kleinere portie.
Salades, pastasalades, falafel
Of iets als nep-zuivel met muesli

Ik eet (niet uit principe, maar omdat ik denk, dat het gezonder is) vrijwel geen kaas/vlees als lunch.
Vaak soep met brood, vaak vega-broodbeleg. Er zijn echt prima patesoorten bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
23-10-2018 18:21
Dit is één van mijn favorieten:

https://chickslovefood.com/recept/vega-poke-bowl/
Ziet er heerlijk uit, maar blijft het ook lekker als je het meeneemt naar je werk voor lunch?
Alle reacties Link kopieren
Volle yoghurt in een beker
Afbeelding
is mijn favo.

Lekker makkelijk en geen kruimels.
Mij verveeld het nooit.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
NightElf schreef:
24-10-2018 21:50
Ziet er heerlijk uit, maar blijft het ook lekker als je het meeneemt naar je werk voor lunch?
Ja ik heb zo'n sistema saladeding. Heel handig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven