De ultieme gehaktbal

27-10-2018 13:25 61 berichten
Wie heeft hét recept?

Ik kom niet verder dan Mexciaanse kruiden en een ei erdoorheen mikken. Maar daar maak ik party snacks van. Ik wil zondag eigenlijk wel een echte ouderwetse grote gehaktbal maken.

Hopelijk hebben jullie wat inspiratie voor me :D
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik doe er altijd een ei, (gekruide) paneermeel, zout, peper, en soms een beetje paprikapoeder doorheen. :)
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
En half-om gehakt. Desnoods alleen varken maar nooit alleen rund
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Samba manis, gebakken uitjes, kaas
Alle reacties Link kopieren
Half om halfgehakt, gehaktkruiden met ui, verkruimeld beschuit en een ei. Rondom aanbraden en dan een paar laurierblaadjes en donkerbruin bier erbij.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Shoarma kruiden of gehakt kruiden.
Bij de laatste doe ik dan vaak nog: ei, ui, ketchup, beschuit en eventueel knoflook erdoor.

Verder kom ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Half om half gehakt, ei, paneermeel.

En dan afhankelijk welke smaak ik wil: roti/gyros/Mexicaanse/Indiase kruiden of het goedkoopste zakje mix bij de supermarkt.
Soms ook zo’n zakje bami-mix, wat je even moet laten wellen.

Ballen draaien, even in de koelkast opstijven.
Ballen aanbraden, beetje water er bij en dan op een sudderplaatje een half uurtje laten sudderen.

Ik doe er altijd een paar in de vriezer, ze zijn best snel ontdooid dus makkelijk voor een snelle maaltijd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nasikruiden, half zakje per pond gehakt. En een scheutje ketjap. Naast natuurlijk gewoon paneermeel en een ei. Geen andere kruiden.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen rundergehakt?
ik geef mn bek ook maar een douw
De Zweedse gehaktbal (recept van de oma van mijn Zweedse ex) voor 6 tot 8 personen:
- 750g half-om-half gehakt
- 1 tot 2 Sneetjes wit brood zonder korstjes in stukjes
- 200 ml melk
- 1 ei
- 1/2 fijngehakte ui
- 1/2 theelepel speculaaskruiden
- Zout en peper

Meng alle ingrediënten behalve het gehakt in een kom en laat een kwartiertje staan totdat het brood goed zacht is. Meng dan het gehakt erdoor en rol er ballen van. Bak de gehaktballen in een pan met een stevige bodem (of zo'n 20 minuten op 180 graden in de oven als je lui bent!).

Indien gewenst kan ik ook het recept van de bijbehorende roomsaus nog toevoegen :D
anoniem_65282e4650108 wijzigde dit bericht op 27-10-2018 13:39
0.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
het beste voetbalkantine-recept:
1 Kilo gehakt hoh
1 rol vermalen beschuit
1 ei
Peper, zout en nootmuskaat
Bakken in de croma
redbulletje schreef:
27-10-2018 13:27
Samba manis, gebakken uitjes, kaas
Verse ingrediënten erdoor, spreekt me wel aan. Bak je zelf eerst de uitjes, of bedoel je van die voorgebakken gebakken uitjes?
Madeliefjees schreef:
27-10-2018 13:38
Waarom geen rundergehakt?
Varkensgehakt is iets vetter en je ballen blijven daardoor sappiger. Als je geen varkensvlees eet, is alleen rund natuurlijk ook prima! :D
Half om half gehakt, een klodder mosterd, scheutje ketjap, eventueel een ei, paneermeel of een beschuit fijn maken. Eventueel een beetje kerrie poeder en je hebt een ouderwetse lekkere gehakt bal
Hoh gehakt
Ui
Knoflook
Peper
Zout
Ei
Curry
Beschuit

Langzaam gaar braden.
the-dowager schreef:
27-10-2018 13:42
Varkensgehakt is iets vetter en je ballen blijven daardoor sappiger. Als je geen varkensvlees eet, is alleen rund natuurlijk ook prima! :D
Rundergehakt valt uit elkaar.
Alle reacties Link kopieren
the-dowager schreef:
27-10-2018 13:38
De Zweedse gehaktbal (recept van de oma van mijn Zweedse ex) voor 6 tot 8 personen:
- 750g half-om-half gehakt
- 1 tot 2 Sneetjes wit brood zonder korstjes in stukjes
- 200 ml melk
- 1 ei
- 1/2 fijngehakte ui
- 1/2 theelepel speculaaskruiden
- Zout en peper

Meng alle ingrediënten behalve het gehakt in een kom en laat een kwartiertje staan totdat het brood goed zacht is. Meng dan het gehakt erdoor en rol er ballen van. Bak de gehaktballen in een pan met een stevige bodem (of zo'n 20 minuten op 180 graden in de oven als je lui bent!).

Indien gewenst kan ik ook het recept van de bijbehorende roomsaus nog toevoegen :D




Yes please :-P
annabeldiekenjewel wijzigde dit bericht op 27-10-2018 13:46
0.55% gewijzigd
Nemaìn’ schreef:
27-10-2018 13:44
Rundergehakt valt uit elkaar.
Nog nooit last van gehad...
Alle reacties Link kopieren
Als je kwaliteits vlees koopt krijg je een betere bal denk ik. Dus geen bio-industrie stinkvlees
Alle reacties Link kopieren
https://www.keukenliefde.nl/gehaktballe ... e-librije/
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
27-10-2018 13:44
Rundergehakt valt uit elkaar.
Je kan bij een (Turkse) slager ook vragen om rundergehakt met een hoger vetpercentage.
Verder moet je rundergehakt gewoon heel goed doorkneden.
if we all light up, we can scare away the dark...
Nasikruiden heb ik vaker gehoord, toch eens proberen! Ik doe wat fijngesneden gebakken uitjes door hoh gehakt, beetje mosterd, ei, beschuit, peper en zout. Daarna even heel licht door de bloem rollen en afgedekt een uur laten staan op kamertemperatuur. Bakken in croma en afblussen met wat water en de jus afmaken met wat bloem en evt nog wat kruiden naar smaak. Zo heb ik het van oma geleerd maar dan zonder uitjes. Staat toevallig vandaag op het menu met spruitjes en aardappels. Nom!
Er komt al heel wat lekkers voorbij :thumbsup:

Mengen met varkensgehakt was ook mijn idee. Zijn er ook mensen die verse kruiden door de bal doen? Of andere verse ingrediënten?
ik neem een kg rundergehakt.
Daardoor gooi ik 2 eieren.
2 zakjes gehaktkruiden met paneermeel.
en 1 zakje nasikruiden, die dan wel gezeefd worden (anders zitten er stukjes door. Kinderen).
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
27-10-2018 13:38
Waarom geen rundergehakt?
Te droog. Varken is vetter
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven