Ontbijt muffins

03-11-2018 11:43 21 berichten
Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar recepten voor gezonde ontbijt muffins of iets in die trant

Doordeweeks heb ik in de ochtend weinig tijd en wil ik iets kunnen meenemen naar werk om daar te ontbijten.
in het weekend zou ik makkelijk wat kunnen voorbereiden

Hebben jullie successen voor een makkelijk, gezond ontbijt
Pinterest staat er helemaal vol mee. :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik maak vaak bananenbrood met 3 bananen, 50 gr. amandelmeel, 150 gr. bloem, 2 tl bakpoeder, 2 eieren en nog een eetlepel vocht naar keuze (melk, havermelk, kokosmelk). Bakken op 180-200 graden, tot het gaar is (bij een cake ongeveer 45 min.). Dit recept maakt ook prima muffins. Wel zoet, maar niet te, en het mislukt bijna nooit.

Je kunt er verder nog allerlei dingen aan toevoegen, cacao, kokosrasp, citroen, gember, kaneel/speculaaskruiden, hagelslag, gehakte walnoten, etc. Een van mijn favoriete recepten, en als je het een beetje in de vingers hebt staat het met 10 minuten in de oven.
Engelstalig:
CCK
https://chocolatecoveredkatie.com/categ ... t-recipes/

Nederlandstalig:
Rens Kroes
https://www.renskroes.com/5-favoriete-muffins/
Alle reacties Link kopieren
Tvp

En is zoiets dan ook nog een beetje gezond?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik vragen waarom jullie een ontbijtmuffin gezonder vinden dan zeg een volkoren boterham of een sneetje roggebrood ofzo? Als ik dat bananenbrood recept lees dan zit dat bomvol suiker en calorieën, waarom is dat dan toch te prefereren boven brood?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Fv dat snap ik ook niet. En als je weinig tijd hebt om een boterham te smeren sta je 2 minuten eerder op of je smeert de avond ervoor bevroren brood dan is het s'ochtends goed.
fashionvictim schreef:
03-11-2018 12:44
Mag ik vragen waarom jullie een ontbijtmuffin gezonder vinden dan zeg een volkoren boterham of een sneetje roggebrood ofzo? Als ik dat bananenbrood recept lees dan zit dat bomvol suiker en calorieën, waarom is dat dan toch te prefereren boven brood?

Ik zie geen suiker in dat recept hoor.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
03-11-2018 11:43

Hebben jullie successen voor een makkelijk, gezond ontbijt
Volkorenboterhammetje met kaas. Of mager vleesbeleg. Heel makkelijk en in 2 minuten klaar.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
03-11-2018 13:06
Ik zie geen suiker in dat recept hoor.
Want in bananen zit geen suiker?
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
03-11-2018 13:24
Want in bananen zit geen suiker?

Geen toegevoegde suiker. Maar ik begrijp dat bananen ook al fout zijn?
Anyway, als TO geen brood eet (waar trouwens ook suiker aan toegevoegd wordt) dan moet ze dat fijn zelf weten. Bananenbrood is een prima alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Ik mix meestal een paar eieren met wat peper en zout en een heel fijn gehakt uitje. Dan zo’n muffin bakblik invetten en daar de vullingen in doen. Eventueel met zo’n cake vorm papiertje maar hoeft niet.

Vullingen:
Ham-champignon-kaas
Spinazie-courgette-feta
Champignon-groene asperge-kaas
Geraspte aardappel-paprika-feta
Spinazie-tomaat-basilicum/beetje pesto-mozarella

En ga zo maar door, ik kijk gewoon wat ik in de koelkast heb. Dan 20 min in de oven op 180 graden en klaar!

Of het supergezond is weet ik niet maar ik vind het lekker en handig voor iemand zoals ik, lui ‘s ochtends. Ik doe ze in een Tupperware doos en ze blijven lekker tot wel 4/5 dagen in de koelkast.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
03-11-2018 12:44
Mag ik vragen waarom jullie een ontbijtmuffin gezonder vinden dan zeg een volkoren boterham of een sneetje roggebrood ofzo? Als ik dat bananenbrood recept lees dan zit dat bomvol suiker en calorieën, waarom is dat dan toch te prefereren boven brood?

Ik maak die muffins of bananenbrood vaak om mee te nemen als tussendoortje op mijn werk in de middag. Qua suiker valt het mee, er zit minder dan een halve banaan per portie in, en verder niks toegevoegd. Calorieen moet je toch ergens vandaan halen, dus als je zo'n muffin in de ochtend ook lekker vindt dan zie ik ook niet wat daar mis mee is. Ik dacht niet dat iemand beweerde dat dit veel gezonder zou zijn dan gewoon brood, maar het is in mijn optiek ook niet ongezonder.
Alle reacties Link kopieren
https://chickslovefood.com/?s=Ontbijt
Foechoer schreef:
03-11-2018 13:56
Ik maak die muffins of bananenbrood vaak om mee te nemen als tussendoortje op mijn werk in de middag. Qua suiker valt het mee, er zit minder dan een halve banaan per portie in, en verder niks toegevoegd. Calorieen moet je toch ergens vandaan halen, dus als je zo'n muffin in de ochtend ook lekker vindt dan zie ik ook niet wat daar mis mee is. Ik dacht niet dat iemand beweerde dat dit veel gezonder zou zijn dan gewoon brood, maar het is in mijn optiek ook niet ongezonder.

Wat gezonder is voor je is verschilt ook nog eens per lijf, we zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.
Mijn bloedsuiker schiet de pan uit van brood. Dus eet ik dat niet. Als ik de bloem in bananenbrood vervang voor volkorenmeel gaat dat prima, mits ik niet het halve brood opeet :proud:
Alle reacties Link kopieren
Havermout of Overnight oats, kan je van alles in stoppen- noten, zaden, (gedroogd)fruit, specerijen, je kan ook hartige versies maken met met groente zoals wortel courgette mais etc
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
03-11-2018 13:35
Geen toegevoegde suiker. Maar ik begrijp dat bananen ook al fout zijn?
Anyway, als TO geen brood eet (waar trouwens ook suiker aan toegevoegd wordt) dan moet ze dat fijn zelf weten. Bananenbrood is een prima alternatief.
Ik vind bananen helemaal niet fout. Ik verbaas me er juist over dat brood kennelijk fout is. En dat men dan om "snelle, makkelijke" ontbijtsuggesties vraagt en dat dat allemaal hele ingewikkelde toestanden zijn. Een crackertje, een boterhammetje of een bakje muesli lijken me allemaal sneller, makkelijker en magerder.
En dat TO geen brood eet staat nergens, hoor.
Am Yisrael Chai!
TO, wat vind je van de suggesties?

Welke muffin ga je maken?
fashionvictim schreef:
04-11-2018 12:02
Ik vind bananen helemaal niet fout. Ik verbaas me er juist over dat brood kennelijk fout is. En dat men dan om "snelle, makkelijke" ontbijtsuggesties vraagt en dat dat allemaal hele ingewikkelde toestanden zijn. Een crackertje, een boterhammetje of een bakje muesli lijken me allemaal sneller, makkelijker en magerder.
En dat TO geen brood eet staat nergens, hoor.


Zie op. Ze vraagt om makkelijke recepten in de categorie ontbijtmuffins.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-11-2018 12:02
Ik vind bananen helemaal niet fout. Ik verbaas me er juist over dat brood kennelijk fout is.
Wie zegt dat brood fout is?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-11-2018 12:02
Ik vind bananen helemaal niet fout. Ik verbaas me er juist over dat brood kennelijk fout is. En dat men dan om "snelle, makkelijke" ontbijtsuggesties vraagt en dat dat allemaal hele ingewikkelde toestanden zijn. Een crackertje, een boterhammetje of een bakje muesli lijken me allemaal sneller, makkelijker en magerder.
En dat TO geen brood eet staat nergens, hoor.

Het verbaast mij dan weer dat als iemand om recepten voor ontbijtmuffins vraagt dat jij daar dan uit haalt dat 'brood kennelijk fout is'. Brood is zo oud als de mensheid, en soms ben je gewoon ergens op uitgekeken of is het je ding niet. Of je houdt van afwisseling. Of je experimenteert graag. Of je vindt iets dat zoet en fluffy is beter te hachelen op de vroege ochtend. Ik begrijp niet waarom je je 'kennelijk' aangevallen voelt door de voorkeur van een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven