Stoofpot hulp!

04-11-2018 20:15 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor morgen een stoofpotje aan het maken met runderlappen. Nu suddert het al een flink gedeelte van de dag. Net ben ik na een uurtje weer wezen kijken en een groot gedeelte van mijn vocht is weg! Ik sudder het in runderfond met een flesje bier erbij. Hoe kan ik het beste het vocht aanvullen zonder dat de smaak verloren gaat? Ik heb nog wel een extra pot fond staan, maar geen bier meer!
Het vlees is wel gaar, maar de onderste lap is nu iets malser dan de bovenste lap, ondanks dat ik deze halverwege heb omgedraaid!

Hopelijk heeft iemand iets meer ervaring met sudderen en stoofpotjes (dit is mijn eerste keer dat ik zoiets maak!) en kan ik weer wat leren van de tips :)
gewoon fond bij gooien
Alle reacties Link kopieren
De smaak zal niet verdwenen zijn, alleen het water verdampt. Dus je kan er wat kokend water bij doen.
nog een pot fond erbij gooien. En de volgende keer wat meer vocht en deksel op de pan houden en op de kleinste pit van fornuis zetten of in een ovenvaste pan doen en in de oven zetten.
Alle reacties Link kopieren
Een deksel op de pan doen. En wat tomaten kun je er ook bijgooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi alles wat moet stoven in de oven.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon water... verdampt vanzelf weer. Eventueel deksel erop.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
04-11-2018 20:18
nog een pot fond erbij gooien. En de volgende keer wat meer vocht en deksel op de pan houden en op de kleinste pit van fornuis zetten of in een ovenvaste pan doen en in de oven zetten.
Deksel heeft de hele tijd op de pan gezeten, en hij stond op de kleinste pit! Volgende keer zal ik het in de oven zetten, dat is misschien toch iets minder gevoelig!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij werkt stoven in de oven beter, omdat alles dan gelijktijdig verhit wordt.
karin6789 schreef:
04-11-2018 20:19
Ik gooi alles wat moet stoven in de oven.
heb je geen petroleumstel
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
04-11-2018 20:20
Deksel heeft de hele tijd op de pan gezeten, en hij stond op de kleinste pit! Volgende keer zal ik het in de oven zetten, dat is misschien toch iets minder gevoelig!
Betere pan kopen, scheelt echt enorm.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel een zware deksel? Als je iets laat pruttelen en er zit een lichte deksel op dan ontsnapt het vocht natuurlijk alsnog.

Je kunt er gewoon water bijgooien. De smaak is namelijk geconcentreerd. Dus als je er nu weer bier of bouillon bij gooit, dan verdampt het water weer en blijft de extra smaak geconcentreerd weer achter. Op die manier heb je dan een veel te sterke (en zoute) stoofpot.

Gooi er niet te veel water bij want het moet ook geen soep worden natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Extra vocht verhitten voordat je het toevoegt. Anders schijnt t vlees minder mals te worden.
Mepi schreef:
04-11-2018 20:20
Deksel heeft de hele tijd op de pan gezeten, en hij stond op de kleinste pit! Volgende keer zal ik het in de oven zetten, dat is misschien toch iets minder gevoelig!
Ik heb een pruttelplaatje, misschien is dat een goede aankoop? En een hele zware gietijzeren pan met dikke bodem, anders gaat het sowieso te hard. Heb je een goede pan? En verder gewoon fond bijgooien of een scheut water. Extra groenten erbij als je die erbij had, kan ook werken, geven ook vocht af. Als je het vocht te dun vindt, als je er water bijgooit, kun je er ook nog (lekker winterig) een beetje peperkoek bij doen, dat bindt mooi, maar dan moet het echt niet méér doen dan af en toe een bubbeltje (niet hard koken).
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik de oven vaak voor het gemak. Als de prutteltijd begint, kun je de pan erin zetten en dan heb je er geen omkijken meer naar.
Alle reacties Link kopieren
Lekker! Een slowcooker of desnoods een sudderplaatje werken het best.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
En ook die oven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk dat het te hard pruttelt. Dan blijft mijn vlees ook taai. In de oven op 90-110 graden heb je om de ca 8 seconden een blubje, dan gaat het precies goed en is je vlees na 5 uur helemaal zacht.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
04-11-2018 20:29
Ik heb een pruttelplaatje, misschien is dat een goede aankoop? En een hele zware gietijzeren pan met dikke bodem, anders gaat het sowieso te hard. Heb je een goede pan? En verder gewoon fond bijgooien of een scheut water. Extra groenten erbij als je die erbij had, kan ook werken, geven ook vocht af. Als je het vocht te dun vindt, als je er water bijgooit, kun je er ook nog (lekker winterig) een beetje peperkoek bij doen, dat bindt mooi, maar dan moet het echt niet méér doen dan af en toe een bubbeltje (niet hard koken).
Ik heb geen pruttelplaatje, zeker een goed idee! Ik zal daar naar kijken. Ik heb echt een goede dure gietijzeren pan die ik hiervoor gebruik dus dat komt goed! Groenten zitten er al in, en peperkoek ook! Ik heb gewoon een pot fond en ongeveer een bierfles hoeveelheid water erbij gedaan. Eerst opgewarmd in een pannetje voordat ik het erbij deed! het staat nu in ieder geval weer goed onder.

Heb er wel een beetje van gesnoept, en het is toch al errug lekker aan het worden! Jammer dat het pas morgen als avondeten is :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Idd pruttelplaatje...je moet alleen een blubje hier en daar zien.. Dan is 'ie na een uurtje of 3-4 echt heerlijk.
Zelf zet ik het op als ik uit mn werk kom, 18.30. Dan paar uur pruttelen, als ik naar bed ga draai ik het vuur uit, en de volgende dag is het to die for. Althans, dat zeggen de mensen voor wie ik het maak. Proef natuurlijk zelf.
Maar 'men' is altijd lyrisch over mijn Vlaamsch stoofvleesch.
Come fly with me on a jetplane
Mepi schreef:
04-11-2018 20:45
Ik heb geen pruttelplaatje, zeker een goed idee! Ik zal daar naar kijken. Ik heb echt een goede dure gietijzeren pan die ik hiervoor gebruik dus dat komt goed! Groenten zitten er al in, en peperkoek ook! Ik heb gewoon een pot fond en ongeveer een bierfles hoeveelheid water erbij gedaan. Eerst opgewarmd in een pannetje voordat ik het erbij deed! het staat nu in ieder geval weer goed onder.

Heb er wel een beetje van gesnoept, en het is toch al errug lekker aan het worden! Jammer dat het pas morgen als avondeten is :rolling:
Klinkt alsof dat wel goedkomt, smakelijk alvast!!
Alle reacties Link kopieren
Dat komt echt wel goed zo.!
Come fly with me on a jetplane
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
04-11-2018 20:22
heb je geen petroleumstel
Nee.
Ik bak het vlees aan tot het verkleurt, gooi er dan de rest van de ingredienten bij en als alles lekker pruttelt, zet ik de gietijzeren pan met het deksel erop voor een paar uur in de oven op 100 graden.
Altijd prima resultaat!
Een vlamverdeler/sudderplaatje kost maar een paar euro en is wel ideaal hiervoor. Verder zou ik er wel wat warm water bij doen. Om het extra zacht te maken doe ik vaak ook een scheutje azijn erin aan het begin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven