Kikkererwten uit blik invriezen?

05-11-2018 13:13 25 berichten
Ik woon alleen en wil zo nu en dan iets met kikkererwten maken. Maar dan hoef ik niet meteen 200 gram op m'n bord. Kan ik kikkererwten uit blik invriezen in kleinere porties? Of moet ik ze eerst koken of iets dergelijks?
die zijn al gekookt in dat blik, dus dat hoeft niet meer.

Is het niet zo dat ze bij Appie kleine blikjes of potjes verkopen voor één persoon? Dacht het wel hoor. Van Hak en nog een merk.
Alle reacties Link kopieren
kan, of gewoon morgen of overmorgen weer een gerecht maken met kikkererwten. Lekkere hummus bijvoorbeeld. Of een Indiase curry, of een salade, of door de soep.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Kan je dan niet beter van die gedroogde bonen pakken?

Maar ik denk dat het wel kan, zou ze niet van te voren nog eens koken want in blik zijn ze al gaar. Ik vries chili con carne ook in en dat zijn natuurlijk ook bonen.
Cateautje schreef:
05-11-2018 13:18
die zijn al gekookt in dat blik, dus dat hoeft niet meer.

Is het niet zo dat ze bij Appie kleine blikjes of potjes verkopen voor één persoon? Dacht het wel hoor. Van Hak en nog een merk.
Ok, dus niet meer koken, maar wel afdrogen en dan gewoon in de vriezer? En er verandert er niets aan de smaak en structuur? AH verkoopt inderdaad kleine potjes a 150 gr, maar dat vind ik alsnog teveel kikkererwten. Ik hoef er dan maar een paar voor de bite.
dolfje schreef:
05-11-2018 13:19
Kan je dan niet beter van die gedroogde bonen pakken?

Maar ik denk dat het wel kan, zou ze niet van te voren nog eens koken want in blik zijn ze al gaar. Ik vries chili con carne ook in en dat zijn natuurlijk ook bonen.
Maar die moet je 16 uur laten weken van tevoren en dan nog anderhalf uur koken toch? Het lijkt me zo handig om gewoon een zakje uit de diepvries te kunnen pakken.
oldschoolchic schreef:
05-11-2018 13:20
Ok, dus niet meer koken, maar wel afdrogen en dan gewoon in de vriezer? En er verandert er niets aan de smaak en structuur? AH verkoopt inderdaad kleine potjes a 150 gr, maar dat vind ik alsnog teveel kikkererwten. Ik hoef er dan maar een paar voor de bite.
Ja, kan je doen. Het effect moet je nog eventjes afwachten, maar het is niet zo dat je voor tientallen euro's risico neemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een barbaar, denk ik. Normaal gebruik ik gedroogde kikkererwten (die voorgekookte vind ik vaak te slap worden), maar als ik vergeet ze te wellen of geen tijd heb, gooi ik gewoon de helft weg. Zo'n blikje kost 60 cent ofzo?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik altijd gedroogde bonen, die moet je weken (een nachtje) en dan drie kwartier tot een uur koken, maar je kunt ze wel makkelijk doseren.
Ik vries die ook wel in als ik ze gekookt heb. Lekkerder dan uit zo'n blik.
Die blikken gebruik ik alleen in noodgevallen of als er onverwachte eters komen ofzo.
Bij de lidl heb een verpakking van 3 kleine blikjes bij elkaar. Hoef je niets in te vriezen, want het zijn echt hele kleine blikjes.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
05-11-2018 13:32
Bij de lidl heb een verpakking van 3 kleine blikjes bij elkaar. Hoef je niets in te vriezen, want het zijn echt hele kleine blikjes.
Weet je zeker dat je kikkererwten bedoeld en niet mais? Ik moet voor m’n kikkererwten juist altijd naar een andere supermarkt (tenzij ze Spaanse weken oid hebben)
Ik weet het, het kost bijna niets. Maar ik vind het zo zonde eten waar niets mis mee is voor de helft weg te gooien. En ik heb niet iedere dag zin in kikkererwten. Soms wil ik 10 kikkererwten door mn couscous en dan weer een paar weken niets. Natuurlijk, ik kan het uitproberen want het is toch maar 60 cent. Maar wie weet is het heel smerig om kikkererwten uit blik in de vriezer te doen en kan iemand me waarschuwen? :-D
hamerhaai schreef:
05-11-2018 13:19
of gewoon morgen of overmorgen weer een gerecht maken met kikkererwten. Lekkere hummus bijvoorbeeld. Of een Indiase curry, of een salade, of door de soep.
Dit

En er zijn ook mini verpakkingen:
https://www.ah.nl/producten/product/wi3 ... mini-packs
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er inderdaad iets van koken en het hele gerecht dan invriezen. Mijn gezin en ik zijn grootverbruikers (geen vlees eten doet dat met je): curry, soep, humus, koekjes van kikkererwt, courgette en feta, burgers of roosteren in de oven.
nimue_iparis schreef:
05-11-2018 13:36
Weet je zeker dat je kikkererwten bedoeld en niet mais? Ik moet voor m’n kikkererwten juist altijd naar een andere supermarkt (tenzij ze Spaanse weken oid hebben)
Ja zeker weten (basis van de hummus, gele ronde peulvruchten die in tweeën kunnen splitten in een doorzichtig jasje en die een puntige.. eeh, punt hebben) :) Ben er namelijk gek op! Ze hebben die verpakkingen ook met linzen.

Ik was trouwens ook verbaasd toen ik ze zag, en sindsdien haal ik ze nergens anders.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
05-11-2018 13:31
Ik gebruik altijd gedroogde bonen, die moet je weken (een nachtje) en dan drie kwartier tot een uur koken, maar je kunt ze wel makkelijk doseren.
Ik vries die ook wel in als ik ze gekookt heb. Lekkerder dan uit zo'n blik.
Die blikken gebruik ik alleen in noodgevallen of als er onverwachte eters komen ofzo.
Vraagje zijn die dan ook lekkerder zonder dat je ze opnieuw invriest?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
05-11-2018 14:18
Vraagje zijn die dan ook lekkerder zonder dat je ze opnieuw invriest?
Ik schreef het misschien een beetje krom, maar ik bedoelde dat ik gedroogde+gekookte kikkererwten (en andere peulvruchten) veel lekkerder vind dan die in een blik.
Invriezen daarna doet wel iets af aan de smaak, maar nog steeds prima om in warme gerechten te verwerken.
handigmetgeld schreef:
05-11-2018 13:30
Ik ben een barbaar, denk ik. Normaal gebruik ik gedroogde kikkererwten (die voorgekookte vind ik vaak te slap worden), maar als ik vergeet ze te wellen of geen tijd heb, gooi ik gewoon de helft weg. Zo'n blikje kost 60 cent ofzo?
Stel je voor dat we als consumenten allemaal de helft van ons eten weggooien...
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:05
14.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
05-11-2018 14:26
Ik schreef het misschien een beetje krom, maar ik bedoelde dat ik gedroogde+gekookte kikkererwten (en andere peulvruchten) veel lekkerder vind dan die in een blik.
Invriezen daarna doet wel iets af aan de smaak, maar nog steeds prima om in warme gerechten te verwerken.
Ok djw. Ik heb droge kikkererwten en wil er voor als er eters komen komend weekend een kikkererwten salade maken. Dat ga ik dan maar eens doen van de verse djw.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
GroteZakChips schreef:
05-11-2018 15:14
Was het maar duurder, dan zouden mensen niet zomaar eten weggooien. Stel je voor dat we als consumenten allemaal de helft van ons eten weggooien...
Ja, want twee keer per jaar een half blik kikkererwten weggooien is hetzelfde als de helft van je eten weggooien, natuurlijk.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik vries ze gewoon in, zo van blik in zakje of bakje. Maakt niet veel verschil met smaak.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik zou van de resterende kikkererwten hummus maken; 4 dagen houdbaar in de koelkast.
Blijf altijd jezelf. Het origineel is zoveel meer waard dan een kopie.
Alle reacties Link kopieren
Een blik van 400 gr gaat hier in een avond op, met nog andere groenten.

Natuurlijk kan je de rest in de ijskast zetten. Vriezen lijkt mij duurder dan nieuw kopen.

PS: oh sorry, ik bedoelde linzen. :proud: Maar dat komt op hetzelfde neer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ze gewoon door het eten heen. Elke dag een lepel. Dat merk je nieteens.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
05-11-2018 14:04
Ja zeker weten (basis van de hummus, gele ronde peulvruchten die in tweeën kunnen splitten in een doorzichtig jasje en die een puntige.. eeh, punt hebben) :) Ben er namelijk gek op! Ze hebben die verpakkingen ook met linzen.

Ik was trouwens ook verbaasd toen ik ze zag, en sindsdien haal ik ze nergens anders.
Thanx, ik ga kijken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven