Alternatief gezond ontbijt

06-11-2018 09:22 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werkdagen ontbijt ik met een lepel havermout, gemixt met wat magere yoghurt en zo’n 50 gram druiven/aardbeien/frambozen/of andere seizoensfruit wat voorhanden is. Als lunch heb ik dan 4 volkoren boterhammen.
Op niet werkdagen ontbijt ik thuis met 2 boterhammen en lunch ik met fruit of brood.

Ik wil mijn brood en zuivel inname beperken, omdat ik merk dat mijn lijf hier niet zo goed op reageert. Slechte huid wat naar mijn idee samenhangt met de zuivel. En sinds ik drastisch ben geminderd met het brood (en koolhydraten), merk ik dat ook aan mijn gewicht in positieve zin.
Nu ben ik op zoek naar een alternatief ontbijt voor op mijn werk (en als het bevalt ook thuis) wat dus geen brood is en ook geen zuivel bevat, maar wat ook nog gezond is én waar ik een ochtend op kan teren. Ben echt compleet inspiratieloos.
Alle reacties Link kopieren
Chia pudding, zwarte rijst pudding. Fruit met coconut yogurt.
Hello, can you hear me?
Gebakken eieren met kaas en/of spek
Alle reacties Link kopieren
Spinazie omelet.
Gekookte eitjes met wat rauwkost.
.....
Bananenpannekoekjes
Alle reacties Link kopieren
Havermout, maar dan met sojamelk e.d.? Als je wat meer dan een eetlepel van de havermout neemt kun je er ook wat langer op teren. En voor lunch: salades met ei / kikkererwt / linzen.
happiness = reality - expectations
Alle reacties Link kopieren
Chia pudding en zwarte rijst pudding, hoe moet ik dat zien? Moet ik dat zelf maken, of is dat zo te kopen?

Eieren klinkt goed. Is dat dan ook nog lekker als je het de avond tevoren maakt? Maar meerder keren per week ontbijten met eieren is ook niet bepaald gezond lijkt me?

Bananenpannenkoeken! Dat ik daar niet op gekomen ben! Dat eet ik ook weleens voor een zware workout.

Soja krijg ik heel slecht weg. Dat is een optie voor een enkele keer, maar kan ik echt niet veel vaker mee ontbijten.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen brood eet, hoe kom je aan je jodium?
winkelfanaat schreef:
06-11-2018 09:41
Als je geen brood eet, hoe kom je aan je jodium?
Hahahaha deze hoeveelheid brood wordt zowat alleen in Nederland gegeten, en dat is echt niet gezond hoor. Brood is niet eens een maaltijd
winkelfanaat schreef:
06-11-2018 09:41
Als je geen brood eet, hoe kom je aan je jodium?
kelp slikken?
Alle reacties Link kopieren
havermout met amandelmelk is ook lekker als je soja en dierlijke zuivel niet goed verdraagt
Zou wel meer dan één eetlepel nemen, dat stop je toch in je holle kies? ik neem 40 gram havermout op 250 ml. vocht (kan zelfs water zijn, al vind ik dat zelf minder lekker) en kook het tot het de gewenste dikte heeft. Opleuken met fruit, nootjes, kokossnippers, kaneel, cacao etc. (niet allemaal tegelijk natuurlijk)
Prima en gezond ontbijt waar ik de hele ochtend op kan teren.
Havermout en lijnzaad kun je ook door je omelet doen, wordt ie nog vullender door.
Groentesmoothie met amandelmelk/sojamelk/water, eventueel lijnzaad erdoor.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-11-2018 09:45
kelp slikken?
Ja precies. Hoewel ik tegenstrijdige berichten hierover lees op internet.
Ik denk dat veel mensen niet weten dat als je geen brood meer eet je een jodium tekort ontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik eet toch nog gewoon brood? Ik wil het alleen wel beperken en niet dagelijks meer eten. Voorheen at ik ontzettend veel brood. Dan ontbeet ik met 4 boterhammen en lunch was 4 tot 6 boterhammen. En nu zit ik op 4 boterhammen per dag.
Alle reacties Link kopieren
https://healthinut.com/havermout-ontbijt-cake-recept/
Ik maak ook wel eens bananenbrood, vult ook behoorlijk
Ik eet havermout, zowel koud als warm. In de herfst/winter vaker warm en in de zomer vaker koud. Je kan er alle kanten mee op. Ik vind het in de winter lekker om fruit mee te verwarmen (frambozen, appel, mango) maar je kan ook een soort 'worteltaart havermout' maken met geraspte wortel, kaneel/koekkruiden, walnoten. Ik eet ook nooit alleen havermout, doe er altijd nog wat bij zoals dus het fruit, verschillende zaden, gedroogd fruit, geschaafde kokos. Als ik het koud eet laat ik het eerst altijd weken, vind ik lekkerder dan direct opeten. Kan ook gewoon 's nachts in de koelkast. Of ik maak het 's ochtends en eet het op mijn werk op.

Eén eetlepel havermout is wel erg weinig, ik eet meestal 3-4 eetlepels met havermelk en dan verder aangevuld met 3 andere dingen (bijvoorbeeld kokos, lijnzaad, pompoenpitten. Of mango, kokos, lijnzaad. Of appel, rozijnen, walnoten, lijnzaad, kaneel. Of frambozen, zonnebloempitten, kokos. Of cacao, kokos, pompoenpitten, lijnzaad, scheutje maple syrup. Met kersen uit de vriezer is ook lekker in de winter. Nouja enz. enz. enz.) Je kan er ook een beetje maple syrup of honing overheen doen als je het wat zoeter wil.

Als je wil afvallen is het handig om de eerste keren af te wegen zodat je een idee krijgt van hoeveel calorieën alles is. Lukraak alles toevoegen kan anders wel erg aantikken en dat is volgens mij niet wat je wil als ik je OP lees.

Soja yoghurt van Alpro vind ik trouwens ook goed te doen, de pakken ongezoet of met kokos, daar zitten de minste suikers in. En dan muesli erin. Soms maak ik ook droog geroosterde muesli/granola met granen, noten en zaden.

Ik heb ook een hele tijd een smoothie gedronken 's morgens (met banaan, spinazie, mango, ananas, havermelk, lijnzaad), maar ik wilde over naar wat langzamere koolhydraten.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 06-11-2018 10:10
11.42% gewijzigd
Dat lijkt me heel erg lekker! Ga ik 's uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
06-11-2018 09:55
Ja precies. Hoewel ik tegenstrijdige berichten hierover lees op internet.
Ik denk dat veel mensen niet weten dat als je geen brood meer eet je een jodium tekort ontwikkeld.
Ik slik idd af en toe wat kelp bij omdat ik weinig brood eet. Maar klopt dat de meeste mensen daar niet aan denken. En ik zie het ook nooit genoemd worden bij khd arme dieten. Zou m.i. wel moeten.
.
Alle reacties Link kopieren
Roshak schreef:
06-11-2018 09:59
Maar ik eet toch nog gewoon brood? Ik wil het alleen wel beperken en niet dagelijks meer eten. Voorheen at ik ontzettend veel brood. Dan ontbeet ik met 4 boterhammen en lunch was 4 tot 6 boterhammen. En nu zit ik op 4 boterhammen per dag.
Oh oke, ik las dat je je zuivel en broodinname wilde beperken en drastisch wil verminderen. Dan denk ik aan zo min mogelijk eten van deze. 4 boterhammen per dag vind ik (voor mij dan) niet beperken. Ik eet zelf 3 boterhammen per dag vandaar. Evengoed zeggen ze dat je 6 boterhammen per dag moet eten om aan je jodium te komen. Kom ik dus ook niet aan ;)
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
06-11-2018 10:27
Ik slik idd af en toe wat kelp bij omdat ik weinig brood eet. Maar klopt dat de meeste mensen daar niet aan denken. En ik zie het ook nooit genoemd worden bij khd arme dieten. Zou m.i. wel moeten.
Nou precies dit. Jodium hebben ze niet voor niks toegevoegd aan bakkerszout.
Alle reacties Link kopieren
Guinevera schreef:
06-11-2018 09:45
Hahahaha deze hoeveelheid brood wordt zowat alleen in Nederland gegeten, en dat is echt niet gezond hoor. Brood is niet eens een maaltijd
Het gaat niet om het brood. Het gaat om het jodium. Jodium wat ze aan het bakkerszout hebben toegevoegd omdat vroeger mensen krop kregen omdat er in Nederlandse bodem nagenoeg geen jodium zit.
Alle reacties Link kopieren
Nu zit ik op 4 boterhammen inderdaad, maar zou dat graag nog wel minder zien. Kelp en jodium tekort door te weinig brood heb ik nog niet eerder van gehoord. Koolhydraten moet ik, vanwege het vele sporten dat ik doe, nog wel binnen krijgen. Maar zal me eens in dat jodium gaan verdiepen.

Afvallen hoeft in principe niet meer, maar is altijd mooi meegenomen. Wil natuurlijk wel dat het stabiel blijft of eraf gaat en niet meer eraan.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet ook weinig brood en dochter is er ook niet gek op. Haal je jodium ook uit andere dingen? Wat gebeurd er als je een jodium tekort hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven