Vieste/treurigste vegetarische of veganistische gerecht ooit

12-11-2018 12:16 918 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het zeer leerzame en welkome topic met vegetarische hamburgerrecepten, kwamen bij mij toch wel weer wat culinaire trauma's bovendrijven.

Ik ben een typische vleesvermijder, in eerste instantie wegens mijn aversie tegen die bioindustrie. Járen geleden, ik was 16, werd ik geheel vegetariër. Dat was niet zo moeilijk, want bij ons thuis waren het vooral karbonaadjes met gezellig vetrandje, cordon bleu's, balkenbrij, leverworsten en half om half gehaktballen die op het bord belandden en dat vond ik zó smerig dat ik het met het grootste gemak liet staan. Vis was bij ons rauwe haring (viesssssss vond ik toen, nu vind ik het heerlijk) en vissticks, kleutervoer vond ik dat.

Welnu, ik werd dus vegetariër. De eerste Kerst in een restaurant volgde, en ik kreeg een omelet. Met niks. Gewoon, een omelet met droge piepers en iets van doorgekookte kool. Ik vond het nog best meevallen.

Daarna volgden evenwel vele decepties. Met de gepaneerde, in oud vet gebakken camembert als tragisch dieptepunt. De zoveelste kaassoufflé met analoogkaas. Tofublokjes die met wat geluk in de ketjap waren gegooid en toen uitgebakken. Een bord met aardappelen, groenten en vlees, maar dan zonder het vlees. In een restaurant, ja. :rofl:


Wat een feest is het nu. Een biefstukje valt logischerwijze niet na te maken, dat verwacht ik ook niet en ik ben ook niet geheel strikt in de leer, maar wat ik kan laten staan laat ik staan op vleesgebied. Het is ook niet dat ik het niet lekker vind. Maar wat is er veel bedacht en ontwikkeld waardoor het niveau zoveel hoger is dan dertig jaar geleden. De Vegetarische Slager, top. De Falafel van Maoz. De Vegan Junk Food Bar. Mr. & Mrs. Watson in Amsterdam, waar ze geweldige kaas van cashewnoten maken. Wow, en nog eens wow. Ik vind het geweldig, ook omdat ze zo creatief koken, het is ook allemaal erg Instagramwaardig.

Wat is het állervieste dan wel allertreurigste, ongeïnspireerde, vegetarische gerecht dat JIJ ooit hebt gehad?
In Egypte samen met mijn man falafel gegeten. Wij gingen bijna over onze nek. Na 1 hap hebben we het laten staan en hebben een wrap met vlees besteld. Dat was een wel lekkere lunch.
Alle reacties Link kopieren
Het allervieste vegetarische eten dat ik ooit heb gehad was in zo’n Beer-keten. Gefrituurde gummiekaas. Juk.
Ik ben al 35 jaar vega en de laatste jaren zijn een feest wat betreft restaurants. Vroeger had ik in de meeste gevallen gewoon pech, maar nu heeft nagenoeg elke toko minimaal een vegetarisch hoofdgerecht op de kaart staan.

Mijn grootste deceptie? Naast vlees eet ik ook geen kaas. (vind het niet lekker) Een restaurant wist daar wel raad mee en het was absoluut geen probleem om een lekker maaltje zonder vlees, vis en kaas te maken.

Nou, dat was wel een probleem. Na een tijd wachten kreeg ik een smerige gefrituurde camembert. Ik pruttelde als twintiger nog even dat ik geen kaas wilde, waarop de serveerster me toe beet dat ik gewoon moeilijk deed en dat ik maar normaal moest gaan doen.

Ik ben er nooit meer geweest. Niet gek, want twee jaar later waren ze failliet.
Die vegetarische biefstuk... Ik kreeg hem echt niet weg :cry:
Wij gingen een jaar of 18 geleden met een hele groep gourmetten in een restaurant. Wat kreeg ik als vega? Een hele grote groenteschijf van de supermarkt en een hele berg rauwkost. Nooit meer geweest.
Ik kies ook voor falafel, dat krijg ik echt niet naar binnen.
Blondie456 schreef:
12-11-2018 12:21
In Egypte samen met mijn man falafel gegeten. Wij gingen bijna over onze nek. Na 1 hap hebben we het laten staan en hebben een wrap met vlees besteld. Dat was een wel lekkere lunch.
Wat een vreemde reactie in een vegetarisch topic. Er wordt niet gevraagd of je vega lekker vindt of niet, maar wat je treurigste o vieste ervaring was.
Alle reacties Link kopieren
Een rubberen portobello zonder smaak. Misschien was dat nog het beste er aan.
Twee toppers:
Het restaurant waar we van tevoren hadden doorgegeven dat we met een groep kwamen waar verschillende vegetariërs bij waren. De vleeseters kregen hun maaltijd opgediend, en uiteindelijk, 10 minuten later, kwamen de bijzondere gerechten: "Viermaal zonder zout!"

Het "goede" restaurant waar geen vegetarisch hoofdgerecht op de kaart stond, maar ze zouden wel wat maken. Ik koos het enige vegetarische voorgerecht wat er was, een bak niet al te fantasierijke sla. Vervolgens kwam mijn hoofdgerecht: dezelfde sla maar dan twee keer zoveel.
Nou kan ik best veel sla op, maar hier zou zelfs een hele familie konijnen moeite mee hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
En in Spanje vroeg ik om iets vegetarisch. Ja, ze konden wel vega patatas bravas maken. Helemaal prima. Toen het arriveerde zag ik dat er bacon op zat. Ik maakte er een opmerking over dat er toch vlees in mijn zogenaamde vegetarische eten zat. Het antwoord: 'ach, het is maar een klein beetje' o_o
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
12-11-2018 12:24
Ik kies ook voor falafel, dat krijg ik echt niet naar binnen.
Maar dan alle falafel? Want ik vind die van de supermarkt ook niet lekker (net als de meeste groenteschijven)


Maar ken wel wat plekken waar ze de falafel helemaal zelf maken (de een maakt ze met kikkererwten, een ander maakt ze op Egypische wijze, met tuinbonen) en die zijn eeeeerg lekker.
Lady_Day schreef:
12-11-2018 12:27
En in Spanje vroeg ik om iets vegetarisch. Ja, ze konden wel vega patatas bravas maken. Helemaal prima. Toen het arriveerde zag ik dat er bacon op zat. Ik maakte er een opmerking over dat er toch vlees in mijn zogenaamde vegetarische eten zat. Het antwoord: 'ach, het is maar een klein beetje' o_o
Of deze: "heeft u iets zonder vlees?" "Jawel: kip!"
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
12-11-2018 12:27
Twee toppers:
Het restaurant waar we van tevoren hadden doorgegeven dat we met een groep kwamen waar verschillende vegetariërs bij waren. De vleeseters kregen hun maaltijd opgediend, en uiteindelijk, 10 minuten later, kwamen de bijzondere gerechten: "Viermaal zonder zout!"

Het "goede" restaurant waar geen vegetarisch hoofdgerecht op de kaart stond, maar ze zouden wel wat maken. Ik koos het enige vegetarische voorgerecht wat er was, een bak niet al te fantasierijke sla. Vervolgens kwam mijn hoofdgerecht: dezelfde sla maar dan twee keer zoveel.
Nou kan ik best veel sla op, maar hier zou zelfs een hele familie konijnen moeite mee hebben gehad.

Ja, het is ook nog niet zolang dat je hier in Nederland ook goéde salades kunt bestellen. Voorheen: zak gemixte sla op een bord en met geluk nog wat dressing eroverheen gekwakt.
Alle reacties Link kopieren
Het meest treurige vegetarische gerecht kreeg ik tijdens een feestje waar voor de gasten een koud en warm buffet was. Ik was de enige vegetariër en dat was vooraf gemeld bij het restaurant. Ik kreeg een schep moddervette aardappelsalade met twee plakjes komkommer terwijl de rest van de gasten langs het uitgebreide koude buffet liepen.
En toen het warme buffet werd neergezet kreeg ik een bord nacho's overgoten met kaas (bij navraag geen vegetarische kaas..) en twee schijfjes tomaat.
Ik dacht nog slim te zijn en ook even langs het buffet te lopen, in de hoop dat er wat groenten zouden zijn. Maar alles wat van de categorie 'sperziebonen met spek omwikkeld', etc. Helaas.
Alle reacties Link kopieren
*Toos* schreef:
12-11-2018 12:24
Ik ben al 35 jaar vega en de laatste jaren zijn een feest wat betreft restaurants. Vroeger had ik in de meeste gevallen gewoon pech, maar nu heeft nagenoeg elke toko minimaal een vegetarisch hoofdgerecht op de kaart staan.

Mijn grootste deceptie? Naast vlees eet ik ook geen kaas. (vind het niet lekker) Een restaurant wist daar wel raad mee en het was absoluut geen probleem om een lekker maaltje zonder vlees, vis en kaas te maken.

Nou, dat was wel een probleem. Na een tijd wachten kreeg ik een smerige gefrituurde camembert. Ik pruttelde als twintiger nog even dat ik geen kaas wilde, waarop de serveerster me toe beet dat ik gewoon moeilijk deed en dat ik maar normaal moest gaan doen.

Ik ben er nooit meer geweest. Niet gek, want twee jaar later waren ze failliet.

Yes, de gefrituurde Camembert, ofwel de hartklepvervetter. Wie dat bedacht heeft....
Ik ben eens op onderzoek gegaan in mijn eigen stad. Er zijn restaurants waar je heel prima kunt eten als vegetariër, met fantasierijke gerechten. Ik kom er dan ook graag.

Maar het treurigste en meest fantasieloze vind ik wel de gevulde courgette onder een dikke laag kaas. Gevuld met gebakken courgette en een paprikaatje. In het eetcafé dat pretendeert een restaurant te zijn. Ik heb er wel eens wat van gezegd. Ze kwamen trots met een nieuwe kaart, een maand geleden. Allemaal nieuwe, lekkere gerechten. En voor de vegetariërs was er... gevulde courgette.
Blergh.
stroman schreef:
12-11-2018 12:29
Of deze: "heeft u iets zonder vlees?" "Jawel: kip!"
Dat doet me denken aan iemand die me eens vroeg of ik echt geen vlees at. Ze vroeg toen met grote ogen: maar kip eet je wel? Dus ik zei nee ook geen kip, dat is ook vlees. Ik eet niks doods. En toen vroeg ze serieus of ik dan wel zalm at :lol:
Van die zakelijke broodjeslunches, waar je dan altijd heel snel moest zijn om de broodjes kaas te pakken voordat anderen die op hun bordje legden. En waar de organisatie zich dan op de borst klopte met hun uitgebreide aanbod, want ze boden toch vegetarische opties? Nou dan!

En een keer een personeelsuitje waar ze maar 3 vegetarische gerechten hadden en deze niet speciaal voor de vegetariërs hadden gereserveerd, dus toen ik aan de beurt was, was er alleen nog brood.

Kortom, ik zorg voor de zekerheid dat ik altijd zelf te eten meeneem.
Ik ben geen vegetariër maar vrienden van mijn man die dat wel zijn wilden voor ons koken. Vegetarisch. Want heus, het zou zálig zijn. Pasta met gebakken stukjes tofu, het leek wel rubber, en kale sperziebonen erbij. Dat was het.
Uit beleefdheid alles gegeten, thuis nog maar een tosti gebakken.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
12-11-2018 12:32
Yes, de gefrituurde Camembert, ofwel de hartklepvervetter. Wie dat bedacht heeft....
Héérlijk!

Nee, echt.

Het treurigste vegetarische eten vind ik imitatie-vlees. Alles wat er om draait te doen alsof je toch min of meer wel vlees hebt. Alleen al het begrip "vegetarische slager", in en in treurig.

Voor mij is vegetarisch echt niet nodig, maar als je vegetarisch eten maakt, maak dan ook gewoon echt vegetarisch eten. Met dank aan Stroman weet ik inmiddels hoe uitermate lekker dat kan zijn, helemaal niets mis mee. Niks om te verbergen onder een imitatie-poging.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
MokThee schreef:
12-11-2018 12:32
Ik ben eens op onderzoek gegaan in mijn eigen stad. Er zijn restaurants waar je heel prima kunt eten als vegetariër, met fantasierijke gerechten. Ik kom er dan ook graag.

Maar het treurigste en meest fantasieloze vind ik wel de gevulde courgette onder een dikke laag kaas. Gevuld met gebakken courgette en een paprikaatje. In het eetcafé dat pretendeert een restaurant te zijn. Ik heb er wel eens wat van gezegd. Ze kwamen trots met een nieuwe kaart, een maand geleden. Allemaal nieuwe, lekkere gerechten. En voor de vegetariërs was er... gevulde courgette.
Blergh.

Yep, groenten met een berg kaas eroverheen. Ik heb heel veel kookboeken, ook veel met alleen vegetarische recepten, maar die van pakweg tien jaar of ouder zijn allemaal met véél kaas of veel zoete gerechten. Ik koop nu om die reden veel vegan boeken omdat je daarin de kaas alvast kunt overslaan. Want ik vind kaas erg lekker, maar niet in die hoeveelheden en werkelijk overal op en bij.
mienbillekesjeuken schreef:
12-11-2018 12:32
Yes, de gefrituurde Camembert, ofwel de hartklepvervetter. Wie dat bedacht heeft....
Ik ben gek op vet. Maar de eerste keer dat ik hem op mijn bord kreeg, kon ik het niet geloven. Zou het serieus de bedoeling zijn dat ik dat helemaal alleen opat?

Net als toen ik voor het eerst in Frankrijk iemand een baguette frites zag eten. Alsof je ineens wakker wordt en het is je achtste verjaardag.
Alle reacties Link kopieren
Ikwilslaap schreef:
12-11-2018 12:34
Dat doet me denken aan iemand die me eens vroeg of ik echt geen vlees at. Ze vroeg toen met grote ogen: maar kip eet je wel? Dus ik zei nee ook geen kip, dat is ook vlees. Ik eet niks doods. En toen vroeg ze serieus of ik dan wel zalm at :lol:
en dode sla? :proud: :flag:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
mienbillekesjeuken schreef:
12-11-2018 12:37
Yep, groenten met een berg kaas eroverheen. Ik heb heel veel kookboeken, ook veel met alleen vegetarische recepten, maar die van pakweg tien jaar of ouder zijn allemaal met véél kaas of veel zoete gerechten. Ik koop nu om die reden veel vegan boeken omdat je daarin de kaas alvast kunt overslaan. Want ik vind kaas erg lekker, maar niet in die hoeveelheden en werkelijk overal op en bij.
O, dat is een goede tip! Mijn vriend lust geen kaas, ik eet geen vlees. Dat vraagt soms om nogal wat creativiteit, maar dit vind ik een handige tip.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven