Voor de niet vega ;) welk vega(n) gerecht vond je heerlijk ?

13-11-2018 22:43 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inhakend op het slechte vega(n) topic, als niet vegetariër, welk gerecht vond je wel lekker ?

Ik zag van verschillende mensen voorbijkomen dat ze de falafel echt ranzig vinden, terwijl ik die juist ( jumbo ) wel graag eet.

Als ik risotto maak ( met veel verschillende paddenstoelen en verse kruiden, het liefst uit de tuin, zo ook de groente ) dan missen zelfs de grootste vleesch eters in huis het vlees niet....
Lees ik in dat topic dat het afgezaagd is, terwijl ik dit juist zou maken voor een vegetariër. ( en dan waarschijnlijk los garnalen roerbakken voor de mensen die wel vlees of vis willen )


Anyway, voor de niet vega's , welk gerecht heeft je oprecht doen verbazen over de smaak , textuur, enz?
Dus.
Alle reacties Link kopieren
Haha het is wel een populair onderwerp :-D Ik ben benieuwd naar de reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik ook, eigenlijk :D


Ik ben geen vegetarier, zal ik ook zeker niet worden, want ik vind vlees echt heul lekker.

Echter , als ik zie dat iedereen in huis geniet van de risotto zonder vlees, dan denk ik, dit kan best vaker. Zo 2 a 3x pw ofzo.

Omdat ik me wel zorgen maak om de aarde. En de dieren ook best een goed leven mogen hebben van mij.

Ik heb samen met een vriendin een fikse moestuin, dus we eten al redelijk biologisch.
Sinds een tijdje heb ik een paar kippen die heel de dag gezellig in de tuin rondscharrelen en ons keukenafval opeten ( k hou ook echt niet van verspilling en eten weggooien ) en als dank komen we inmiddels om in de eieren ;)

Dus ja, ik ben wel benieuwd naar goede gerechten. En dan bij voorkeur van de niet vegans, want blijkbaar komen onze smaken overeen ( risotto wel, falafel wel, enz ;) )
Dus.
Pannenkoeken!
boro_ schreef:
13-11-2018 22:43
Ik zag van verschillende mensen voorbijkomen dat ze de falafel echt ranzig vinden, terwijl ik die juist ( jumbo ) wel graag eet.
Hetzelfde voor hummus (of hoe je het ook wil schrijven).

Sommige vleesetende vrienden smullen van hummus,
anderen vinden het smerig spul.
Een vleesetend stel maakte Baba Ganoush (auberginedipsaus) toen ik kwam.
Ze aten het vaker als voorgerecht, bijgerecht, borrelhapje.
Hun dochter vindt het ook lekker
en noemt het 'pappa gaat knoeien'.

Mijn zus vond mijn veggie spinazielasagne lekker.
Mijn studiegenoten waren dol op de veggie moussaka die ik maakte.
Alle reacties Link kopieren
Ik walg echt van spinazie, gekookt, geroergebakken, whatever.

maar ik kreeg ooit eens van een vega vriend een salade met spinazie, goddelijk.

Het was :

Bladspinazie
Sinaasappel in partjes
Walnoot
rode ui
tomaat
komkommer
avocado


en een dressing.

Voor de mensen die niet vega aten had ze apart spekblokjes en blauwe aderkaas erbij gedaan.

was echt lekker, en eten we in de zomer best vaak.
Dus.
Alle reacties Link kopieren
/
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
13-11-2018 23:00
Hetzelfde voor hummus (of hoe je het ook wil schrijven).

Sommige vleesetende vrienden smullen van hummus,
anderen vinden het smerig spul.
oeh ja, ik maak regelmatig een roemeens recept ( In de hele balkan kom je het wel tegen, gok ik zomaar )

Aubergine salade.

De aubergine, gaatjes met een vork erin prikken, in aluminium folie garen in de oven ( of op de bbq, nog beter )

Dan leegschrapen, uitgeperste knoflook, lente ui, tomaatje erbij, smeuïg maken met olie of mayo ( kan ook vega denk ik ) op smaak brengen met zout en peper. ( hoeveelheden doe ik niet aan, dat is aanvoelen en proeven :) )

Heerlijk voor op brood of een toastje.
Dus.
Vega's vinden het waarschijnlijk niets, maar hier staat toch af en toe een berg wokgroenten (ui-wortel-sluimererwten-paprika-courgette-champignons-sojascheuten) met quorn-stukjes met rijst of eiernoedels op 't menu.

Eventueel nog met een bokaaltje curry-saus of zoetzure saus erover.
boro_ schreef:
13-11-2018 23:11
smeuïg maken met olie of mayo ( kan ook vega denk ik )
Yep.
Er bestaat vegan mayo (dus zonder eieren). Te koop bij Marqt en Ekoplaza.
Alle reacties Link kopieren
zijn de quorn stukjes goed te doen ?

Mijn moeder maakte vroeger nasi of bami met tofu, brrrrrr, dat gevoel van die witte rubberen blokken in je mond.

Getsie.
Dus.
Alle reacties Link kopieren
boro_ schreef:
13-11-2018 23:07
Ik walg echt van spinazie, gekookt, geroergebakken, whatever.

maar ik kreeg ooit eens van een vega vriend een salade met spinazie, goddelijk.

Het was :

Bladspinazie
Sinaasappel in partjes
Walnoot
rode ui
tomaat
komkommer
avocado


en een dressing.

Voor de mensen die niet vega aten had ze apart spekblokjes en blauwe aderkaas erbij gedaan.

was echt lekker, en eten we in de zomer best vaak.
Nou ben ik wel gewoon een iemand die vlees eet. Maar als die salade dan zo is voor de vleeseter dan ben ik per direct een vegetarier, tijdelijk dan.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
13-11-2018 23:14
Yep.
Er bestaat vegan mayo (dus zonder eieren). Te koop bij Marqt en Ekoplaza.
Ik maak mayo van mijn eigen uber scharrelkip eieren, daar kan zelfs een vegan niet tegen zijn, toch ? ;) ( grapje he :P )
Dus.
boro_ schreef:
13-11-2018 23:14
zijn de quorn stukjes goed te doen ?
Probeer ze eens.

De een vindt ze lekker, de ander niet.

Als ik een recept met kipfilet had, bijvoorbeeld kip in een lekkere saus, dan verving ik de kipfilet door quorn.
Tja, ik vond het lekker.
Maar er zullen ongetwijfeld vleeseters zeggen: "Het is geen kip."
Ja, duh!
boro_ schreef:
13-11-2018 23:14
Ik maak mayo van mijn eigen uber scharrelkip eieren, daar kan zelfs een vegan niet tegen zijn, toch ? ;) ( grapje he :P )
Zelfgemaakte mayo, voor velen een delicatesse. :-)
De blokjes vind ik zelf wel lekker.

Ik maak mijn wok de helft van de tijd met kip, de helft van de tijd met quorn.

Het quorn-gehakt vind ik dan weer niets en bakt slecht.
Ooit wel een paar keer in spaghetti-saus gepleurd maar dat werd dus elke keer niets.
Dan nog liever spaghettisaus zonder vervanger.


Maar het is dus inderdaad een kwestie van proberen en smaak.
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
13-11-2018 23:15
Probeer ze eens.

De een vindt ze lekker, de ander niet.

Als ik een recept met kipfilet had, bijvoorbeeld kip in een lekkere saus, dan verving ik de kipfilet door quorn.
Tja, ik vond het lekker.
Maar er zullen ongetwijfeld vleeseters zeggen: "Het is geen kip."
Ja, duh!
Ik ga het eens proberen in huis, de pubers en de man zijn best kritisch , dus als ze het lekker vinden zegt dat al heel wat :P


Dat laatste stukje over die 'het is geen kip', vond ik leuk om terug te lezen in dat andere topick ( ;) ) , waar mensen serieus teleurgesteld waren in de vega biefstuck. Ik denk dan ; duh, hoe kan je denken dat een plantaardig product ooit dichtbij iets als het uber vlees stukje biefstuk kan komen inc. het 'rare' gevoel ( het rauwe, bloederig dus, eigenlijk ) Dat kan toch gewoon nooit ?
Dus.
Overigens "welke quorn-blokjes" maakt soms ook nog uit.

Ik heb ze ooit een keer van een huismerk gehad dat totaal onvreetbaar was.



Mijn zus was vroeger vegi en mijn moeder heeft die dingen ook ooit nog gebruikt om vegi vol-au-vent te maken.

Werkte ook prima.

Het smaakt natuurlijk niet naar kip, maar het is wel een degelijk alternatief.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit op een festival de lekkerste cheesecake ooit gegeten en die was vegan!! Ik ben zelfs terug gegaan voor een tweede stuk.. iedereen die weet hoe duur voedsel op een festival is begrijpt dat hij dan wel echt goed was :biggrin:

Ik heb overigens geen idee wat het recept is, alleen dat het blijkbaar mogelijk is om zoiets fantastisch vegans’ te creëeren
Alle reacties Link kopieren
Oh en tofu klaargemaakt als een fried chicken! Dus met een korstje en dan in een hoop olie bakken. Meestal vind ik tofu snel flauw en idk, glibberig? Maar dan wordt hij heel knapperig en smaakvol (ook wel kruiden dus)
Alle reacties Link kopieren
De soepen die ik eet zijn eigenlijk altijd vega: broccolisoep, pompoensoep, bloemkoolsoep. Verder is er één vleesvervanger die ik graag eet, de kaasschnitzel van de AH (deze: https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... sschnitzel). Is eigenlijk alleen kaas met een gepaneerd laagje. Ze hadden hem eerst ook van Vivera, maar die is uit het assortiment.

Oh ja, als we kaasfondue eten vind ik het ook niet erg om vega te eten. :yum: Ik heb een tijdje geleden ook de vegan kaasfondue van Mr. & Mrs. Watson gegeten, die vond ik echt lekker! Zo niet verwacht. Smaakte echt naar kaasfondue.
Mijn oud collega maakte in de herfst altijd kroketten van eekhoorntjesbrood wat hij zelf had geplukt. Die waren altijd zo lekker.

De laatste heb ik 5 jaar terug gehad en ik weet nog precies hoe die smaakt. Helaas is hij ondertussen overleden en heb ik nooit kunnen vragen hoe hij die kroketten maakte.
Falafel en humus vind ik erg lekker.
Zeker zelfgemaakte falafel.

Verder maak ik wel eens lasagne met paddestoelen ipv gehakt. Ook wel eens gehakt van de vegetarische slager door pasta gedaan, dat was prima. De burger van de vs vond ik dan weer matig.
In een restaurant bestel ik soms de vega optie omdat ik daar gewoon trek in heb. Ik hoef niet perse vlees te eten om het lekker te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk een goede soep of kaasfondue of pannenkoeken met spinazie en geotenkaas, couscous met feta en courgette en gegrilde paprika, groentetaart met cashewnoten...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven