Umami

21-11-2018 23:47 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een documentaire over de smaken van voedsel.

Er zijn basissmaken :zoet, zout, bitter, zuur en...... umami.

Hoewel ik de smaak umami niet goed kan omschrijven, ben ik er wel dol op.
Een soort van pittig ziltig, licht zurig,maar ook weer heel licht zoet.

Tomaten hebben een hoog umami gehalte, Serrano of Ibericoham, en sommige soorten (oude) kaas ook.

Welke andere produkten met umami smaak kennen jullie?
Alle reacties Link kopieren
Voelt een beetje als de basisschool waarbij de juffrouw vraagt of we iets zoets kunnen noemen of iets zouts :biggrin:

Ik ken alleen restaurant Umami, erg lekker eten daar. Welke producten nog meer die smaak hebben, kun je toch gewoon googelen, of mis ik iets?
Champignons, ansjovis... en nog even nadenken verder.
Alle reacties Link kopieren
33x umami: https://foodyard.nl/blog/in-de-keuken/3 ... -aan-umami
chocolol wijzigde dit bericht op 21-11-2018 23:53
7.59% gewijzigd
chocolol schreef:
21-11-2018 23:52
Voelt een beetje als de basisschool waarbij de juffrouw vraagt of we iets zoets kunnen noemen of iets zouts :biggrin:

Ik ken alleen restaurant Umami, erg lekker eten daar. Welke producten nog meer die smaak hebben, kun je toch gewoon googelen, of mis ik iets?
Googelen is handiger inderdaad! :idee:
Alle reacties Link kopieren
Googlen is niet zo moeilijk nee, maar ik ben vooral benieuwd naar dingen die men zelf umami vind smaken.

En misschien komt iemand met een voor het grote publiek (en mij) nog onbekend iets.

Als ik denk aan umami dingen loopt het water bij me in de mond. Zo hou ik ook o.a van olijven, zoutige vis, paprika mini-frietchips, gezoute zonnebloempitten in pit, zeewier.

Ik vind het een (te) gekke smaak, maar ben er dol op. Van champigons wist ik niet dat ze umami zijn. Ook die vind ik lekker, met gebakken ui en knoflook.
Sojasaus
De smaak van punani, oftewel, pumami.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
21-11-2018 23:52
Voelt een beetje als de basisschool waarbij de juffrouw vraagt of we iets zoets kunnen noemen of iets zouts :biggrin:
Dit.
To doet mij denken aan een kind dat een nieuw woordje heeft geleerd en daar helemaal verwonderd over is.
.
Alle reacties Link kopieren
Kappertjes ?
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
22-11-2018 01:33
De smaak van punani, oftewel, pumami.
:proud:
.
Alle reacties Link kopieren
Er is kennelijk iets mis met mijn smaakpapillen want ik proef geen overeenkomst tussen de producten die jullie noemen. Wat is de overeenkomt tussen champignons, tomaten en zoute vis?
Alle reacties Link kopieren
Oude kaas
Alle reacties Link kopieren
Janis_Ian schreef:
22-11-2018 07:32
Er is kennelijk iets mis met mijn smaakpapillen want ik proef geen overeenkomst tussen de producten die jullie noemen. Wat is de overeenkomt tussen champignons, tomaten en zoute vis?
Je zoekt het te moeilijk waarschijnlijk. Het is allemaal hartig. Dat is de makkelijkste Nederlandse omschrijving voor de smaak umami. Hartig, zonder dat het perse zout is. Al gaat het wel vaak samen.
Heeft niks te maken met zoet of zurig zoals to zegt in de op.
Net zoals veel dingen zoet en zuur in zich hebben, hebben ze vaak ook umami. Alleen de verhoudingen verschillen. Zoute vis heeft meer umami dan tomaten, die hebben dan weer meer zoet.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
22-11-2018 05:30
Dit.
To doet mij denken aan een kind dat een nieuw woordje heeft geleerd en daar helemaal verwonderd over is.
Veel volwassenen kunnen het niet omschrijven, ik ook niet.
Een nederlands woord ervoor is er niet, umami is japans, vrij vertaald naar hartig.

Maar dat woord dekt de lading niet. Leg die smaak maar eens uit aan mensen die het woord of die specifieke smaak niet kennen.
Of aan een kind, die wel begrijpt hoe zoet, zuur, zout en bitter smaakt maar nog nooit van umami heeft gehoord.
Alle reacties Link kopieren
La_Rico schreef:
22-11-2018 08:37
Veel volwassenen kunnen het niet omschrijven, ik ook niet.
Een nederlands woord ervoor is er niet, umami is japans, vrij vertaald naar hartig.

Maar dat woord dekt de lading niet. Leg die smaak maar eens uit aan mensen die het woord of die specifieke smaak niet kennen.
Of aan een kind, die wel begrijpt hoe zoet, zuur, zout en bitter smaakt maar nog nooit van umami heeft gehoord.
Hier wordt het allemaal heel goed en tot in detail uitgelegd. Ook het verband met msg (smaakversterker/natriumglutamaat).
http://www.kokswereld.nl/content/voedin ... umami.html
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
22-11-2018 08:39
Hier wordt het allemaal heel goed en tot in detail uitgelegd. Ook het verband met msg (smaakversterker/natriumglutamaat).
http://www.kokswereld.nl/content/voedin ... umami.html
Interessant om te lezen.

Erwten staat hoog in de lijst zie ik.
Die zou ik zelf niet hebben herkend, champignons ook niet.

Over toegevoegde smaakversterkers (in aziatische keukens en in supermarkt- voedingsmiddelen) is er veel te doen geweest, hoe schadelijk het wel zou zijn.

Sommige mensen schijnen er echt niet tegen te kunnen, die krijgen er allergische reacties op.
Zelf heb ik er geen last van, maar ik ken wel wat mensen die om die reden geen chinees/indisch eten in restaurants of aan de kok daar vragen het weg te laten, en in de supermarkt opletten of er geen msg in dingen zit.

Thuis heb ik nog nooit msg toegevoegd tijdens het eten. In toko's en sommige supers kan je het los kopen. In kant en klaar kruidenmixen en marinades of voorgekruid vlees/vis zit het soms.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
22-11-2018 01:33
De smaak van punani, oftewel, pumami.
Klinkt onsmakelijk, maar Unilever en Nestlé passen het succes ervan ook grootschalig toe in hun producten range.

Keuringsdienst van waarde heeft dit al eens onderzocht?
Alle reacties Link kopieren
Die liggen in tubes bij Albert Heijn, bij de Italiaanse afdeling. Taste 5 Umami staat erop.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-11-2018 10:02
Die liggen in tubes bij Albert Heijn, bij de Italiaanse afdeling. Taste 5 Umami staat erop.

Dat spul vond ik tegenvallen. Het heeft een vreemde, onbestemde smaak. Te 'bedacht' ofzo, misschien door de ansjovis die erin zit.

Marmite, dat is mijn umami-favoriet !
nounou
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-11-2018 10:02
Die liggen in tubes bij Albert Heijn, bij de Italiaanse afdeling. Taste 5 Umami staat erop.
Wat zit daarin dan?

Ik denk dat miso-pasta de meest pure vorm van umami is. Dat is idd wel apart spul.
Marmite ook wel ja.


Edit:
Tas­te 5 Uma­mi to­ma­to pas­te
Ingrediënten: Tomatenpuree, ansjovispasta (ANSJOVISSEN, zonnebloemolie, zout), water, zonnebloemolie, zwarte olijvenpasta (olijven, zout), knoflookpuree, balsamico-azijn BGA (wijnazijn, geconcentreerde druivenmost), kaas Parmigiano Reggiano BOB (KOEIENMELK, zout, tremsel), Boletus Edulis-paddenstoelen, suiker, zout, citrusvezel, citroenzuur als zuurtegraadregelaar

Laat maar. Wat een zootje ongeregeld.
.
impala schreef:
22-11-2018 07:44
Je zoekt het te moeilijk waarschijnlijk. Het is allemaal hartig. Dat is de makkelijkste Nederlandse omschrijving voor de smaak umami. Hartig, zonder dat het perse zout is. Al gaat het wel vaak samen.
Heeft niks te maken met zoet of zurig zoals to zegt in de op.
Net zoals veel dingen zoet en zuur in zich hebben, hebben ze vaak ook umami. Alleen de verhoudingen verschillen. Zoute vis heeft meer umami dan tomaten, die hebben dan weer meer zoet.
Ik heb het me ook al vaker afgevraagd en vind dit een goede uitleg!
Ik ben dol op hartig dus vast ook om umami :)
Alle reacties Link kopieren
La_Rico schreef:
22-11-2018 08:37
Veel volwassenen kunnen het niet omschrijven, ik ook niet.
Een nederlands woord ervoor is er niet, umami is japans, vrij vertaald naar hartig.

Maar dat woord dekt de lading niet. Leg die smaak maar eens uit aan mensen die het woord of die specifieke smaak niet kennen.
Of aan een kind, die wel begrijpt hoe zoet, zuur, zout en bitter smaakt maar nog nooit van umami heeft gehoord.

Dat geldt voor alles natuurlijk. Leg de smaak zoet maar eens uit, net zo moeilijk, tenzij je met voorbeelden komt.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou de enige die tomaten niet hartig vind? :-D

Ansjovis, olijven, zoute vis en gezouten zonnebloempitten vind ik niet unami hoor, maar gewoon (erg) zout.

Bij umami denk ik meer aan wat meer aardse smaken zoals bijvoorbeeld champignons.
Alle reacties Link kopieren
Chickeletta schreef:
22-11-2018 11:53
Ben ik nou de enige die tomaten niet hartig vind? :-D

Ansjovis, olijven, zoute vis en gezouten zonnebloempitten vind ik niet unami hoor, maar gewoon (erg) zout.

Bij umami denk ik meer aan wat meer aardse smaken zoals bijvoorbeeld champignons.
Nou, neem eens een lik onverdunde tomatenpuree. Dan proef je het wel.

Umami gaat wel vaak samen met gefermenteerd, vind ik. Levert fermenteren per definitie umami op?
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven