Eten met Kerst

22-11-2018 09:54 76 berichten
Naar aanleiding van een ander topic waarin werd geschreven dat mensen het niet leuk vinden dat de kerst Allerhande dit jaaar veel vega en vegan recepten heeft: wat eten jullie met Kerst?

Mijn ervaring is dat er toch vaak hetzelfde word gegeten. Bij mijn ouders wordt er vaak een rollade gemaakt, bijvoorbeeld. Of we gaan gourmetten.

Thuis hebben wij de traditie om een pyjamadag te houden en bestellen we dan vaak pizza of chinees.

Dus ik ben benieuwd: maken jullie elk jaar iets nieuws en experimenteels? Of ga je uit eten? Of bestel je wat? Wat zijn jullie tradities?
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan voor kaasfondue dit jaar. Lekker makkelijk en voor iedereen wel iets lekkers om te dippen!
Kerel, kerel, kerel, kerel! Ik sta paf!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er nog niet echt over nagedacht en vond de Allerhande verre van inspirerend.
(maar dat blad is wel erg ver afgezakt)
Misschien de 'Boodschappen', en anders koop ik nog wel een blad.
Ik houd vooral wel van klassiekers, garnalencocktails etc
Wij maken altijd een buffetje. Niets bijzonders hoor; salade, sla, vlees (beenham, balletjes gehakt, kipstukjes, sate, varkenshaas), aardappelkroketten, friet, fruit, diverse groentes, champignons, stokbrood, enz.
Altijd lekker en voor elk wat wils.
Wij eten vaak luxe seafood zoals coquiles en zeetong of zeewolf.
Alle reacties Link kopieren
Kerstavond is waarschijnlijk met de buren eten.
En op 1e of 2e kerstdag komt de familie naar hier (ivm hoog zwanger zijn van mij) ... wat er dan gebeurd zullen we zien maar het is niet voor een halve dag ze zullen maar enkele uren komen.

Dus voor eten zal ik niets experimenteren dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
24 ste: Fondue Chinoise
25 ste; ik werk, en de rest gaat skiën; dus ws Schipo (schnitzel en Pommes frites )
26ste; iets met truffel, en een lekker stuk vlees(lamm of rund).
Wij hebben altijd 7 gangen diner in restaurant met mijn grootvader en rest van de familie. Mijn menu wijkt vast af van de rest omdat ik dan 32 weken zemwanger ben. Kerstavond bij schoonfamilie zal wel Chinees zijn en denk tweede kerstdag pannekoeken ofzo.
snorriemorrie schreef:
22-11-2018 09:54
Mijn ervaring is dat er toch vaak hetzelfde word gegeten. Bij mijn ouders wordt er vaak een rollade gemaakt, bijvoorbeeld. Of we gaan gourmetten.

Kerstmis was de enige dag per jaar dat er wild op tafel kwam. (Voor de veggies iets anders.)
Of kalkoen. Kalkoenbiefstukjes. Niet zo'n volledige vogel die niet in je oven past.
En zelfgemaakte cranberrysaus. Ook zo'n traditie.

De generatie van mijn ouders laat nog rustig een schenkel urenlang trekken om soep van te maken.
Alle reacties Link kopieren
Geen plannen. Het eten is altijd wel lekker en eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik het nog lekkerder kan maken zonder heel veel calorieën toe te voegen.

Met vettige ingrediënten zoals room en boter maak je zelfs een baksteen nog lekker.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
JobEva schreef:
22-11-2018 10:15
24 ste: Fondue Chinoise
25 ste; ik werk, en de rest gaat skiën; dus ws Schipo (schnitzel en Pommes frites )
26ste; iets met truffel, en een lekker stuk vlees(lamm of rund).
Als je naar een snackbar gaat of in een restaurant zit, zeg je dat dan ook zo? Mag ik van u nog een portie pommes frites?
Alle reacties Link kopieren
In sommige landen zeggen ze idd Pommes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nadat ik twee keer een waardeloze rollade in de supermarkt heb gekocht, doe ik dat dus niet meer. Dus bij de keurslager bestellen of iets anders.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zoals altijd: wokpannetjes op tafel. Je hebt toch weinig honger.
ik geef mn bek ook maar een douw
Dit jaar gaan we uit eten op kerstavond omdat we dan maar met z'n vieren zijn.

De rest van de familie komt op kerstdag. We hebben gevraagd om zonder te ontbijten naar ons te komen in de meest foute kerstoutfit die ze kunnen vinden. Hoe comfortabeler, hoe beter. In pyama mag dus ook. :proud:

We zorgen dan voor een zeer uitgebreide luxe kerstbrunch. In de namiddag wat hapjes en zoetigheid. Als mensen blijven hangen tot de avond en weer honger krijgen is er een pompoensoep met wat brood. Na al dat geschrans mag het wel wat eenvoudiger.
Geen idee, zie het wel als ik in de winkel sta.
24 december en 25 december eet ik bij mijn ouders. 24 december kook ik en eten we boeuf bourguignon met doperwtjes en aardappelpuree. 25 december koken mijn moeder en zus (wat we eten houden ze geheim). 26 december ben ik thuis en ga ik naar de sportschool (CrossFit box). Er is een training en daarna brunch. Iedereen neem iets mee. Ik maak een salade van kikkererwten, bulgur, tomaat, komkommer en feta en neem een paar zakjes ongebrande noten mee. Geen idee wat ik 's avonds ga eten.
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
22-11-2018 11:12
Geen idee wat ik 's avonds ga eten.
Vast alle restjes van de 24ste en 25ste :)
Althans dat is meestal waar ik me het meeste op verheug - de 26ste lui op de bank hangen in mijn joggingpak en dan eens een restje soep opwarmen, dan weer een garnalenkroketje dat over was in de frietenpan gooien en 's avonds een pasta maken en daar alle overblijvende stukjes vlees en groeten doorheen mikken.
Ik krijg 's avonds op heilige avond allerlei tupperware boxen mee van mijn moeder - ze kookt altijd veel te veel :)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Manta, snackbar kennen ze niet in Zwitserland, en sorry; hier heten die dingen zo......
Alle reacties Link kopieren
Ik denk te veel.
Mijn voorkeur: lekker soepje met toastjes, maar iemand zei hier pannenkoeken, dat lijkt mij ook een super idee! Lekker makkelijk!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Dit jaar kook ik 1e kerstdag en ik wil een Libanese mezze doen. Vind die keuken erg lekker en leuk om een tafel vol gerechten te maken.
Alle reacties Link kopieren
Sophielagirafe schreef:
22-11-2018 10:02
Wij gaan voor kaasfondue dit jaar. Lekker makkelijk en voor iedereen wel iets lekkers om te dippen!
Ik ga ook voor kaasfondue dit jaar. Ook ideaal met een mix van vega en vleeseters. Vlees met kaas vind ik zelf ook heerlijk :)

Oh en verder nog een bietencarpaccio, mosterdsoep (met spekjes voor de niet-vega) en als nagerecht cheesecake met een smoothie.
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar besloten om niet echt te koken of te gourmetten maar gewoon de tafel volzetten met hapjes. Wat voor hapjes weet ik nog niet, ik denk gevulde eieren, Mexicaanse broodjes ( zelf bedacht), cake etc etc geen idee wat nog precies.

2de kerstdag heb ik echt nog geen idee van. Ik denk gourmetten met m’n kinderen omdat man moet werken of dan doen we anders de dag na kerst als ik ( hopelijk) vrij ben.
Ik ga kijken of ik m'n moeder kan overhalen te investeren in beef Wellington. Daar maak ik dan spruitjes bij, zelfgemaakte appelmoes, nog een groente, en iets met aardappelen.

Hopelijk gaan we ook een keer gourmetten.
Bearnaise schreef:
22-11-2018 10:56


De rest van de familie komt op kerstdag. We hebben gevraagd om zonder te ontbijten naar ons te komen in de meest foute kerstoutfit die ze kunnen vinden. Hoe comfortabeler, hoe beter. In pyama mag dus ook. :proud:

Er zijn hier en daar 'kerst onesies' te koop....
Ik vraag me af, hoe draag je zo'n ding? Als een overall over je ondergoed, of zit er nog kleding onder. Afschuwelijke fleece dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven