Hoe goed werkt ontdooifunctie? (kiezen uit 2 ovens)

24-11-2018 15:49 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
We wonen nu een half jaartje in ons nieuwe huis, en alles bevalt goed behalve de inbouwoven. Deze warmt super langzaam op en hij wordt niet warmer dan 200 graden (het is een combi magnetron). Het magnetron gedeelte werkt prima, maar de oven niet terwijl ik juist heel vaak de oven gebruik (wel 3 a 4x per week denk ik).

Ik wil de oven graag vooral voor bakken en braden gebruiken (groenten grillen, diepvriespizza, af en toe een taart, bij kerst mooi stuk vlees, aardappeltjes).
En het "magnetron" gedeelte gebruik ik nu voor ontdooien van brood en soms bv vlees of saus of wat dan ook (ok, en een van mijn guilty pleasures zijn van die opwarm hamburgers, die neem ik als ik ziek ben geweest).

In de schuur (aan het huis vast) heb ik ook een combi-magnetron staan, dus eventueel kan ik andere magnetron dingen daar doen.

Ik kan nu bij de keukenloods bij ons in de buurt kiezen uit 2 ovens:

Oven 1: een Bosch oven (HBC33B550), 400 euro (vanwege kleine beschadiging handvat en deuk in de bovenkant maar daar geef ik niet om: deuk zie je niet want is inbouw en het handvat draai ik gewoon om). Deze heeft alleen een ontdooifunctie en geen magentron functie. Oven zelf ziet er fancy uit, grote inhoud.
Oven 2: een zannussi oven (ZKC44500XA), 350 euro, oven met volledige magnetron. Iets kleinere inhoud en wat minder mooi qua uiterlijk.

Ik twijfel enorm. Bosch is een beter merk, maar ga je en magnetron in de keuken niet missen? Aan de andere kant, ik gebruik m nu ook alleen voor ontdooien geloof ik en mocht ik een keer een andere magnetron functie nodig hebben kan het ook in de schuur... Dus als zo'n ontdooifunctie goed werkt is de Bosch wel een goede optie.
Wat zijn jullie ervaringen met zo'n ontdooi functie? welke zou je kiezen als je mij was?
Geen ervaring met ontdooifunctie, want daarvoor gebruik ik de magnetron.
Ik zou absoluut een gewone oven willen, en geen combi. In mijn ervaring is een gewone oven meer veelzijdig qua bakken en braden. En een gewone oven is meestal groter, en juist in een oven heb ik ruimte nodig. Meerdere pizza´s tegelijk, twee ovenschotels, Groente en vis tegelijk in oven etc.
Ik zou dus voor optie 1 gaan.
Ik zou de Bosch doen. Ik heb graag een fatsoenlijke oven en vind tot nu toe geen enkele combi fatsoenlijk. Ik heb een goedkope magnetron in de kast onder de trap.
Ik heb jaren een combi oven/magnetron gehad, wat was ik blij toen die weg was. Nu heb ik alleen nog een gewone oven. Veel fijner en hij werkt simpelweg veel beter bij veel gerechten en toepassingen, vooral bakken van cake en taart etc.
Ik heb een Siemens combinatie grill, hete lucht, boven onderwarmte, magnetron, mét programma’s, ook voor ontdooien vlees, groente etc.
Hij is nu 13 jaar oud, ik gebruik hem bijna elke dag, en ik ben super tevreden.
Ik heb hem zelfs ooit als verwarming gebruikt toen de cv uitviel! Gewoon hetelucht aan, en deur open, en hij blaast warme lucht naar buiten....
Laat maar je reageert toch niet op je eigen topics zie ik
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 25-11-2018 08:48
86.67% gewijzigd
Ik heb ook tegenvallende ervaringen met combimagnetrons. Ga in mijn nieuwe keuken voor een goede oven en een aparte magnetron.
Ik heb een Siemens combi en beide functies werken goed. Was wel rond de 1200 euro dus denk dat je in een veel te lage prijsklasse zoekt.
Wij hadden in ons oude huis een nieuwe Samsung combi-oven. Ik had juist gelet op de grootte binnenin. En ik wilde geen draaiplateau, maar bakplaten en een rekje. Ontdooifunctie was prima en hij had ook een zelfreinigings-programma. Echt een ideaal ding! Maar die was wel iets duurder, rond de €700,- toen.

In ons huidige huis zit een oude combi van Siemens. Ontdooifunctie nog nooit gebruikt, ik ontdooi brood gewoon op de normale magnetronstand. Qua oven is hij echt geweldig! Dat ding fakkelt als een gek :mrgreen: ovenschotels die er normaal 40 minuten in moeten, zijn in 25 minuten al goed. Pizza’s zijn in 8 minuten heerlijk crispy en bruin. En dan hou ik gewoon de temperatuur en stand (hetelucht of gewoon) aan. In het begin was het even wennen, maar ik heb hem nu helemaal door en vind het een heel fijn ding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven