Net vegetariër / vegan kletstopic

26-11-2018 13:37 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man eet al jaren vegetarisch en onze kinderen vanaf hun geboorte. Zelf ben ik steeds minder vlees gaan eten en sinds een paar maanden ben ik vegetariër. Inmiddels eten we thuis vrijwel helemaal plantaardig. Buitenshuis hebben we, op dit moment, de keuze gemaakt om vegetarisch te eten en als de keuze er is, ook plantaardig.

Ik vind het leuk om te kletsen met andere mensen die ook recentelijk de 'overstap' hebben gemaakt en vooral mensen met jonge kinderen. Waar lopen jullie tegenaan? Hoe reageerde de omgeving? Etc. Kerst komt er bijvoorbeeld aan. Vinden anderen het ineens lastig of bijvoorbeeld ongezond?

Wie herkent zich in dit verhaal en kletst mee?
Alle reacties Link kopieren
Vast heel dom van me, maar wat is wel vegetarisch en toch niet plantaardig?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Heb geen kinderen maar ben wel deels vegetariër. Helaas was het toen ik nog thuis ( moeder is ook vega) en op kamers woonde makkelijker om dit te volgen dan nu. Ik was het vanaf mijn 16e volledig vegetariër, nu 29.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik af en toe vis eet. Vlees laat ik ( kip, varken ect) links liggen. Mijn omgeving vindt het vooral lastig. Ik probeer het dus voor mijzelf zo makkelijk mogelijk te maken. Mijn vriend is een echte vlees eter en ik eet gewoon wat de pot schaft. Kookt hij nasi dan haal ik de kip er tussen uit. Kook ik dan is het meestal vega of combi.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 26-11-2018 14:42
2.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
26-11-2018 14:37
Vast heel dom van me, maar wat is wel vegetarisch en toch niet plantaardig?
Kaas, zuivel.
JollyRider schreef:
26-11-2018 14:37
Vast heel dom van me, maar wat is wel vegetarisch en toch niet plantaardig?
Dierlijke producten als melk, kaas en eieren bijvoorbeeld :)
Alle reacties Link kopieren
Perkins schreef:
26-11-2018 14:40
Kaas, zuivel.
Oh ja. Inderdaad dom van me :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Typisch weer. Een kletstopic voor vegetariërs en de eerste die reageert behoort niet tot de doelgroep.

En jaja ik weet wel dat het een openbaar forum is :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
26-11-2018 14:44
Typisch weer. Een kletstopic voor vegetariërs en de eerste die reageert behoort niet tot de doelgroep.

En jaja ik weet wel dat het een openbaar forum is.
Ah, het is verboden interesse te hebben. Foei, stoute ik
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben jarenlang vegetariër geweest, maar vanaf het moment dat kind begon mee te eten zijn we als gezin weer vlees gaan eten. Dochter is allergisch voor koemelkeiwit en soja, en vlees is dan toch wel een makkelijke bron van o.a. eiwit. Nu willen we graag weer vegetarisch gaan eten, maar ik vind het vanwege de allergie wel wat lastig. Ook omdat dochter bepaald geen fan is van peulvruchten en noten.
Doetje89 schreef:
26-11-2018 14:40
Heb geen kinderen maar ben wel deels vegetariër. Helaas was het toen ik nog thuis ( moeder is ook vega) en op kamers woonde makkelijker om dit te volgen dan nu. Ik was het vanaf mijn 16e volledig vegetariër, nu 29.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik af en toe vis eet. Vlees laat ik ( kip, varken ect) links liggen. Mijn omgeving vindt het vooral lastig. Ik probeer het dus voor mijzelf zo makkelijk mogelijk te maken. Mijn vriend is een echte vlees eter en ik eet gewoon wat de pot schaft. Kookt hij nasi dan haal ik de kip er tussen uit. Kook ik dan is het meestal vega of combi.
Hier begrijp ik echt niks van. Waarom kan hij die kip niet apart houden? Ik vind het niet echt getuigen van respect voor jou.

Mijn man eet geen vlees. Thuis eten we daarom vis en vegetarisch (bv ei, peulvruchten etc). Buitenshuis eten de kinderen en ik wel vlees.
Ik was al enige tijd bezig met minder vlees en vis eten, en sinds de zomer volledig vegetarisch. Ik vind het niet moeilijk qua avond eten bedenken maar wat ik echt 'moeilijk' vind (ofja vooral irritant) is mijn omgeving. Iedereen reageerde alsof ik ineens plotsklaps vegetarisch geworden was en niemand het zag aan komen en dan nog de oeverloze discussies die mensen met je aangaan... Ik heb besloten er niet meer op te reageren maar het blijft een ergernis.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet sinds twee jaar geen vlees meer/ partner ook niet.

De standaard opmerkingen vind ik vooral irritant ;

"ik eet ook minder vlees", ik wil ook gaan minderen, "ik eet al zo weinig vlees' , "ik kan niet zonder vlees",

Alsof je van iedereen om je heen ineens verwacht dat ze zich moeten aanpassen omdat jij geen vlees eet.
Mij maakt het niet uit wat anderen eten, wel wat ik eet.

Ik blijf het gek vinden.

Wat ik overigens wel leuk vind is dat ik nu zovaak nieuwe recepten uit probeer dat we echt heeeeel lekker eten altijd ;)
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic :) hier een gezin met 2 jonge kinderen (dreumes en peuter).

Sinds ik het ouderlijk huis heb verlaten at ik vrijwel alleen nog maar biologisch vlees of vis. Al snel aten we (man en ik) nog maar een paar dagen per week vlees/vis. En inmiddels eten we nu een jaar of 3 helemaal geen vlees meer. Met name ikzelf was er sowieso al nooit dol op, en de hele ellende eromheen staat me enorm tegen. Officieel mag ik me nu volgens mij een pescotarier noemen, we eten ca. 2x per week vis.

Daarnaast proberen we zuivel beperkt te eten en waar mogelijk te vervangen. Bijv soja yoghurt en toetjes, havermelk in de cappuccino, alleen bij een uitgebreid ontbijt een eitje, etc.

Over t algemeen merk ik dat ik erg makkelijk kan omgaan met het geen vlees eten en dat onze omgeving er ook prima op reageert. Met Kerst gourmetten we meestal, dat is met alle dieetwensen gewoon t makkelijkst. Het liefst zou ik ook onze zuivelinname nog verminderen, maar merk dat we dit nog wel lastig vinden... een lekker camembertje bij de rode wijn, crème brulee als nagerecht, etc.

Maar goed, beter inconsequent goed, dan consequent fout denk ik dan maar :)
Ik ben al meer dan 20 jaar vegetariër en zou het liefst veganist worden, maar ik kan de kaas (als borrelhapje) zo moeilijk laten staan. En ik gooi 's ochtends nog regelmatig wat Griekse yoghurt door mijn havermout. Maar ik kook eigenlijk altijd veganistisch en dat bevalt prima!

Edit: sorry, niet net vegetariër dus, maar qua veganistisch eten nog wel aan het ontdekken.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat er al zoveel reacties zijn.

En ik lees ook direct de uitdagingen die er zijn. Kaas vind ik bijvoorbeeld ook echt een ding. Inmiddels hebben we een fijne 'kaasvariatie' gevonden in plakjes voor op brood.

Laatst wilden mijn dochter en ik warme choco bij een eettentje. Er was warme sojamelk, maar dan wel weer met een melkchocoladeblokje. En die situatie beschrijft precies hoe we het nu doen. Er was een melkvervanger, die die namen we, maar geen melkchocoladevervanger, dus dan maar deze. De slagroom hebben we overigens laten staan.
Maline schreef:
26-11-2018 14:51
Ik ben jarenlang vegetariër geweest, maar vanaf het moment dat kind begon mee te eten zijn we als gezin weer vlees gaan eten. Dochter is allergisch voor koemelkeiwit en soja, en vlees is dan toch wel een makkelijke bron van o.a. eiwit. Nu willen we graag weer vegetarisch gaan eten, maar ik vind het vanwege de allergie wel wat lastig. Ook omdat dochter bepaald geen fan is van peulvruchten en noten.
Geef je dochter gewoon vlees en vis. Vind het raar dat kinderen belast worden met dit soort eetgedrag. Gaan die niet buiten de deur aan de kroketten en hamburgers zodra ze naar 't middelbaar gaan?
fruitfris schreef:
26-11-2018 15:28
Wat leuk dat er al zoveel reacties zijn.

En ik lees ook direct de uitdagingen die er zijn. Kaas vind ik bijvoorbeeld ook echt een ding. Inmiddels hebben we een fijne 'kaasvariatie' gevonden in plakjes voor op brood.

Laatst wilden mijn dochter en ik warme choco bij een eettentje. Er was warme sojamelk, maar dan wel weer met een melkchocoladeblokje. En die situatie beschrijft precies hoe we het nu doen. Er was een melkvervanger, die die namen we, maar geen melkchocoladevervanger, dus dan maar deze. De slagroom hebben we overigens laten staan.
Hoe oud is je dochter?
Mits je kind ergens allergisch voor is vind ik dit zo behoorlijk ver gaan.
Ik vind het leuk om mee te kletsen. Ik ben zelf flexitariër, thuis eet ik grotendeels vega en buiten de deur soms niet (maar ook vaak wel).

Ik heb een zoon van 5 die ook gewoon met de pot mee-eet. Hij is dol op bonen en linzen. Vleesvervangers zoals vega-kip moet hij niets van hebben. Het enige vlees waar hij dol op is zijn bitterballen en rookworst, dus dat krijgt hij dan ook gewoon. Wij dringen onze keuzes niet persé aan hem op,maar hij is ook niet de eindbaas als het op eten aankomt
fruitfris schreef:
26-11-2018 15:28
Er was een melkvervanger, die die namen we, maar geen melkchocoladevervanger, dus dan maar deze. De slagroom hebben we overigens laten staan.
Wat sneu voor je dochter! Hopelijk krijgt ze bij vriendinnetjes wel échte chocomel met slagroom!
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
26-11-2018 14:45
Ah, het is verboden interesse te hebben. Foei, stoute ik
Stel je voor dat je hier iets leert, zeg. Dat kunnen we niet gebruiken.

On-topic: hier een flexitariër die speelt met het idee om vegetarisch te gaan eten. Ik weet het nog niet zo goed, ik vind het moeilijk. We eten nu ca. 3-4 keer per week vegetarisch en dat gaat prima, maar mijn zoontje van twee eet heel slecht en mijn vriend zou in protest gaan als we helemaal geen vlees meer zouden eten, dus dan zou ik twee dingen moeten koken. Daarnaast vind ik het lastig om genoeg variatie aan te brengen en ik betwijfel of ik het vol zou houden (bijvoorbeeld met een frikandel in de snackbar...). Ik ben het nog aan het overpeinzen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-11-2018 15:32
Geef je dochter gewoon vlees en vis. Vind het raar dat kinderen belast worden met dit soort eetgedrag. Gaan die niet buiten de deur aan de kroketten en hamburgers zodra ze naar 't middelbaar gaan?
Belast worden? Omdat jij schijnbaar alleen maar vette meuk en dood dier naar binnen werkt? Iets anders is geen eten?
Alle reacties Link kopieren
Rooosjee schreef:
26-11-2018 15:03
Ik eet sinds twee jaar geen vlees meer/ partner ook niet.

De standaard opmerkingen vind ik vooral irritant ;

"ik eet ook minder vlees", ik wil ook gaan minderen, "ik eet al zo weinig vlees' , "ik kan niet zonder vlees",

Alsof je van iedereen om je heen ineens verwacht dat ze zich moeten aanpassen omdat jij geen vlees eet.
Mij maakt het niet uit wat anderen eten, wel wat ik eet.

Ik blijf het gek vinden.

Wat ik overigens wel leuk vind is dat ik nu zovaak nieuwe recepten uit probeer dat we echt heeeeel lekker eten altijd ;)
Ik denk dat dat komt doordat veel mensen met het idee worstelen dat je dieren eet, terwijl dat niet strikt gesproken noodzakelijk is. Alsof dierenleed je niets kan schelen, of misschien doordat vegetariërs/veganisten de (onterechte) reputatie hebben dat ze iedereen die wel vlees eet altijd aanvallen en proberen te bekeren.

Ik heb in het echt nog nooit iemand ontmoet die VLEES IS MOORD naar me schreeuwde als ik een hamburger of een kroket uit de muur trok - die types zijn er wel, maar ik zie ze altijd alleen op internet - maar er zijn nog steeds mensen die denken dat elke vegetariër zo reageert.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook wel meeschrijven! Ik ben nu een jaar of 7 vegetariër, ik heb ook geprobeerd om veganistisch te eten maar mijn lichaam trok dat niet goed (meerdere keren flauw gevallen, duizeligheid). En ik ben ook dol op kaas dus stiekem was ik er blij om dat ik weer zuivel en eieren moest gaan eten :$

Maar ik probeer wel met mate dierlijke producten te eten, ik kies vaak voor plantaardige alternatieven als die er zijn. In plaats van melk doe ik bijvoorbeeld altijd hazelnootmelk in de koffie, en hoewel ik het liefst altijd kaas op mijn brood zou eten kies ik vaak voor hummus of pindakaas. Eieren krijgen we van onze eigen kippen, die een heel goed leven hebben bij ons in de tuin. Ik koop zelf alleen maar vegetarische kaas, maar bij vrienden of als ik uit eten ben ga ik niet vragen of er stremsel in zit, dat vind ik te lastig.

Ik heb nog geen kinderen maar heeeeel binnenkort wel (vandaag uitgerekend namelijk!), maar onze dochter wil ik niet vegetarisch opvoeden. Ze zal wel grotendeels vegetarisch eten maar ik ben van plan een paar keer per week vlees of vis voor haar te bereiden, zodat ze aan vlees kan wennen en later zelf haar eigen keuze kan maken. Mijn vriend eet ook vlees, al eet hij door mij 6 v/d 7 dagen per week vegetarisch, dus zij kunnen dan samen vlees eten terwijl ik een vegetarisch alternatief eet. Nu koopt hij ook weleens smeerworst oid, dus dat mag zij dan ook natuurlijk. Ik ben wel benieuwd hoe dat zal gaan, mijn vriend kan inmiddels geen biefstuk meer eten zonder last te krijgen van zijn maag, dus ik hoop dat een beetje vlees eten voldoende is om mijn dochter te laten wennen aan vlees zodat ze wel gewoon mee kan eten bij vriendjes en familie. Maar dat zien we dan wel weer!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Wat leuk! Ik weet niet goed in welke categorie ik val, maar voel me toch aangesproken. Sinds een paar jaar heb ik last van een prikkelbare darm en volg daarom het FODMAP dieet. Hierin zijn veel dierlijke producten taboe. Nou vond ik vlees toch al niet heel erg lekker en van zuivelproducten gruwel ik, dus een hele grote aanpassing is het gelukkig ook niet.

Ik eet nog wel ei en heel af en toe kip- of rundvlees. Ik twijfel om vlees helemaal te laten gaan, door mijn dieet is het al best moeilijk om genoeg vitamine B12 binnen te krijgen.


Het commentaar in mijn omgeving is soms wel irritant. Mensen denken dat ik expres ' moeilijk' doe. Of vinden me extremistisch. Beetje jammer.
Om mijn man mee te krijgen in vegetarisch eten is ook lastig. Ik zou willen dat hij minder vaak met vlees kookt.
Alle reacties Link kopieren
[quote=redbulletje post_id=29286014 time=1543242736 user_id=109047]
Geef je dochter gewoon vlees en vis. Vind het raar dat kinderen belast worden met dit soort eetgedrag. Gaan die niet buiten de deur aan de kroketten en hamburgers zodra ze naar 't middelbaar gaan?

Doe wat iedereen doet, denk niet na en wijk vooral niet af van de norm :| .
perkins wijzigde dit bericht op 26-11-2018 16:01
Reden: Schrijffout
0.44% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven