Geen eetlust meer

30-11-2018 17:28 31 berichten
Iemand tips voor het terugkrijgen van eetlust?

Ik merk dat ik de laatste tijd erg weinig eetlust heb, het is alsof mijn lichaam er niet meer om vraagt (ik eet sinds een maand of twee wat beperkter wb koolhydraten, maar dat laat ik nu maar zitten, liever wil ik wel wat binnen krijgen waar ik zin in heb).

Drinken gaat goed, maar zoals vandaag realiseer ik me ineens dat ik vanochtend een bak griekse yoghurt heb gegeten, met een vriendin een scone bij de koffie heb gedeeld, en tussen de middag een zelfgemaakte smoothie met fruit heb gedronken en verder niets meer. En ik heb gewoon géen trek, het idee van eten staat me tegen. Ik ga zo een curry met veel groenten (paprika, tomaten, pompoen, uien), eten, met paneer en linzen, goede vulling, maar als ik het al ruik, denk ik: geef mijn portie maar aan fikkie...

Ik heb overgewicht dus kan tegen een stootje qua gewicht, maar op deze manier wil ik het absoluut niet verliezen, want zo ligt jojoën op de loer natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je een verminderde eetlust?
Misschien heb je iets onder de leden? Of duurt dit al langer dan een paar dagen?
Alle reacties Link kopieren
Voeding is de brandstof voor je lichaam, en we hebben brandstof nodig om goed te functioneren. Niet alleen vet en koolhydraten, maar ook vitamine, mineralen en andere bouwstoffen. De eerste twee zal je wel voldoende hebben voor een paar weken, maar vitamine, mineralen en andere bouwstoffen moet je toch echt wel dagelijks eten.

Het klinkt alsof je geen gezonde relatie hebt met voeding en eten.

Bespreek dit eens met je huisarts, is het een ongezonde relatie met voeding of speelt er meer mee, is er een lichamelijke oorzaak.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als dit al wat langer aanhoudt, zou ik toch even bij de huisarts langs.
Case-je schreef:
30-11-2018 17:35
Hoe lang heb je een verminderde eetlust?
Langzaamaan een week of twee, drie, denk ik. Het sloop erin.
RoseHip schreef:
30-11-2018 17:38
Misschien heb je iets onder de leden? Of duurt dit al langer dan een paar dagen?
Ondertussen een week of twee, drie, schat ik in.
hamerhaai schreef:
30-11-2018 17:41
Voeding is de brandstof voor je lichaam, en we hebben brandstof nodig om goed te functioneren. Niet alleen vet en koolhydraten, maar ook vitamine, mineralen en andere bouwstoffen. De eerste twee zal je wel voldoende hebben voor een paar weken, maar vitamine, mineralen en andere bouwstoffen moet je toch echt wel dagelijks eten.

Het klinkt alsof je geen gezonde relatie hebt met voeding en eten.

Bespreek dit eens met je huisarts, is het een ongezonde relatie met voeding of speelt er meer mee, is er een lichamelijke oorzaak.
Interessant, waar concludeer je dit uit?

Verder eet ik juist alleen de gezondere dingen: fruit, groenten, zuivel, peulvruchten en vette producten (vanwege het KH-beperkt). Dus ik verwacht eerder dat ik niet snel een tekort zal krijgen aan vitaminen en dergelijke, maar het gaat me vooral om het feit dat eten over all me volledig voorbijgaat en tegenstaat. Eerder nog nooit last van gehad (vandaar ook overgewicht).
gizzmo-returns schreef:
30-11-2018 17:46
Als dit al wat langer aanhoudt, zou ik toch even bij de huisarts langs.
Ja, echt? Dat voelt een beetje gek, maar misschien heb je wel gelijk.
JonathanStrange schreef:
30-11-2018 17:50
Ja, echt? Dat voelt een beetje gek, maar misschien heb je wel gelijk.
Je geeft zelf al aan dat je het niet herkent van jezelf en dat het al een paar weken duurt.
Ik vind het zeker wel een reden om langs te gaan. Beter safe than sorry!
Brood en aardappelproducten wekken doorgaans de trek juist op, dus als je meer trek wil krijgen zou ik dat 'ns proberen.
Eet je geen vlees of vis?
Toevallig niet onlangs met een bepaald medicijn gestart wat dit als bijwerking kan hebben?
gizzmo-returns schreef:
30-11-2018 17:52
Je geeft zelf al aan dat je het niet herkent van jezelf en dat het al een paar weken duurt.
Ik vind het zeker wel een reden om langs te gaan. Beter safe than sorry!
Je hebt gelijk, ik ga een afspraak maken!
JonathanStrange schreef:
30-11-2018 17:54
Je hebt gelijk, ik ga een afspraak maken!
verstandig, succes!
redbulletje schreef:
30-11-2018 17:53
Brood en aardappelproducten wekken doorgaans de trek juist op, dus als je meer trek wil krijgen zou ik dat 'ns proberen.
Eet je geen vlees of vis?
Vlees en vis eet ik ruimschoots (zowel vette vis als niet-vette vis) en verder ook 'vleesvervangers' en vleesbeleg en dergelijke. Brood en aardappelen zorgen voor een opgezette buik, dat is ook waarom ik KH-beperkt ben gaan eten. Dus dat probeer ik liever niet nu even, krijg ik niet zoveel trek van.
JonathanStrange schreef:
30-11-2018 17:46
Ondertussen een week of twee, drie, schat ik in.
Ben je niet behoorlijk afgevallen inmiddels?
Als je niet kan bedenken waaraan het ligt zou ik ook eens bij de huisarts langs gaan.
Ik eet koolhydraatarm vanwege diabetes en heb ook minder trek sinds ik dat doe. Dat komt door de vele groenten die ik eet, die verteren langzamer dan dan brood en aardappelen en dergelijke.
RoseHip schreef:
30-11-2018 17:56
Ben je niet behoorlijk afgevallen inmiddels?
Als je niet kan bedenken waaraan het ligt zou ik ook eens bij de huisarts langs gaan.
Ik weeg me niet, maar meet me en ben zo'n 8 centimeter om m'n taille kwijt, dus aardig afgevallen, denk ik. Ik vermoed dat het iets met de KH-beperkt te maken heeft, maar ik ging er niet van uit dat dat zo'n effect zou hebben. Maar meer KH eten, is voor mij ook niet ideaal, vanwege buikklachten die nu echt minder zijn.
Ik herken het, bij mij komt het door stress...
Van koolhydraatarm of beperkt gaat je hele stofwisseling en hormoonhuishouding over de kop.
Als ik koolhydraatarm at had ik geen hongergevoel meer.
Dat kwam pas terug toen ik weer normaal ging eten.
Ik zou ook een tripje huisarts maken.
Oh en die 8 cm, koolhydraten trekken vocht aan vanwege de vezels. Als ik KH arm eet heb ik ook geen opgezette buik.
JonathanStrange schreef:
30-11-2018 17:46
Langzaamaan een week of twee, drie, denk ik. Het sloop erin.
Hier zou ik toch maar mee naar de dokter gaan.
Heb je ook ineens afkeer van dingen die je eerst wel lustte zoals koffie?
Mth85 schreef:
30-11-2018 18:25
Van koolhydraatarm of beperkt gaat je hele stofwisseling en hormoonhuishouding over de kop.
Als ik koolhydraatarm at had ik geen hongergevoel meer.
Dat kwam pas terug toen ik weer normaal ging eten.
Ik zou ook een tripje huisarts maken.
Oh en die 8 cm, koolhydraten trekken vocht aan vanwege de vezels. Als ik KH arm eet heb ik ook geen opgezette buik.
Ik vind zelf trouwens niet dat ik abnormaal at, hoor, eigenlijk behoorlijk veel, gezonde dingen en veel variatie. Alleen de laatste twee, drie weken opeens niet meer. Ik weet het niet goed, ik ben zelf wel tevreden met de het eetpatroon van eerder, met voldoende vezels, zuivel, vetten, peulvruchten en dergelijk. Ik skipte alleen brood (en niet eens altijd), aardappelen en pasta/rijst, omdat ik me dus echt beter voelde. Maar misschien was dat dus schijn en moet ik het heroverwegen...
ik heb blijkbaar een heel ander idee hierover dan de eerdere reacties, maar ik vind het niet schokkend weinig. het is inderdaad niet veel, maar het is toch ook niet alsof je de hele dag niks gegeten hebt? ik zou vooral andere keuzes maken, geen scone tussendoor zodat je bij de lunch wat meer groente en eiwitten kan eten bijv. want je krijgt zoveel suikers van koolhydraten en fruit binnen hiermee..

ik heb zelf ook een tijd KHA gegeten en na een aantal weken veranderde mijn eetlust ook. ik at nooit meer tussendoortjes, gewoon alleen ontbijt, lunch en diner en voelde mij daar prima bij. maar als jij je zorgen maakt zou ik inderdaad even naar de huisarts gaan.
chirimoya schreef:
30-11-2018 19:24
ik heb blijkbaar een heel ander idee hierover dan de eerdere reacties, maar ik vind het niet schokkend weinig. het is inderdaad niet veel, maar het is toch ook niet alsof je de hele dag niks gegeten hebt? ik zou vooral andere keuzes maken, geen scone tussendoor zodat je bij de lunch wat meer groente en eiwitten kan eten bijv. want je krijgt zoveel suikers van koolhydraten en fruit binnen hiermee..

ik heb zelf ook een tijd KHA gegeten en na een aantal weken veranderde mijn eetlust ook. ik at nooit meer tussendoortjes, gewoon alleen ontbijt, lunch en diner en voelde mij daar prima bij. maar als jij je zorgen maakt zou ik inderdaad even naar de huisarts gaan.
Ikzelf vind het wel weinig, maar mogelijk heb ik een vertekend beeld.

Ontbijt:
1 koffie, 1 bak(je) griekse yoghurt.

Tussendoor:
Een (echt) kleine scone bij de 2e koffie.

Lunch:
Normaal neem ik bijv 2 eieren (omelet met groenten) als lunch maar nu had ik er geen trek in en wel in drinken dus heb ik (ook vanwege dochter die daar zin in had) een smoothie gemaakt. Iets meer fruit dan ik gewend ben, maar geen extremen.

En qua avondeten een mini-bakje curry (net gegeten, ongeveer een handvol). Is voor mijn doen echt weinig, ben veel in beweging vanwege mijn werk (zorg) en heb een peuter dus dan zit je ook niet makkelijk even.

Misschien is dit duidelijker, maar ik ben nog steeds te porren voor inzicht of dit echt niet weinig is, hoor. Misschien hoort dit ook gewoon bij het echte KH-beperkt eten, wat ik nu dus iets minder strikt volhoud.
Oh, verder drink ik veel thee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven