Tofutopic

07-12-2018 20:42 17 berichten
Tofu. Some love it, some hate it. I love it. En ik ben op zoek naar inspiratie! Wat zijn jullie succesrecepten?
Volg! Want in een restaurant is het vaak wél lekker klaargemaakt, maar mij lukt het niet!
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
07-12-2018 20:44
Volg! Want in een restaurant is het vaak wél lekker klaargemaakt, maar mij lukt het niet!
+1

Alleen daarom al zou je iedere week uit eten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je ze in een Indiase curry doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
In plakken snijden. Droogdeppen. Bruin bakken en dan in blokjes snijden. Heerlijk met satesaus of een sausje van ketjap, citroensap en sambal. En gebakken uitjes erbij.
Alle reacties Link kopieren
Koop je een Lidl Tikka of Rode curry uit de koeler, haal je de stukken kip eruit, doe je de gemarineerde en aangebakken tofu erin en dan is hij vegetarisch geworden. Er zit meestal erg veel saus in. Bewaar je de kip voor een vleeseter. Voor op brood ofzo.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Emma95 schreef:
07-12-2018 21:01
In plakken snijden. Droogdeppen. Bruin bakken en dan in blokjes snijden. Heerlijk met satesaus of een sausje van ketjap, citroensap en sambal. En gebakken uitjes erbij.
Ik heb het blok eens ingevroren, ontdooid, een nacht uitgelekt en dan gedaan wat jij beschrijft, maar het was nog steeds niet bijzonder smakelijk... :|
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat shoarmakruiden lekker smaken op tofu. Enkele uren of een nachtje in laten trekken en daarna bakken.

halve theelepel cayennepeper
1 theelepel kaneel
1 theelepel kerrie
1 theelepel knoflookpoeder
1,5 theelepel komijn
1 theelepel koriander
3 theelepels paprikapoeder
1/4 theelepel chilipoeder
1 theelepel zout

Zomaar een kruidenrecept van het net geplukt, maar er staan er veel van. Ik zou zelf voorzichtig met de kaneel zijn. En met de peper.

Daarna kan je er elk sausje overheen doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Of Mexicaanse kruiden. Wat doe je daar zoal in. Komijn, paprika, korianderpoeder, knoflook, chilipoeder, oregano of Italiaanse kruiden, zwarte peper. En dan kan je er Chili zonder Carne van maken. Beetje zoete chilisaus erover.

Tofu heeft van zichzelf weinig smaak er structuur. Je eet het voor het eiwit en de maagvulling. Dus de smaak moet van de andere ingrediënten komen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier mijn recept:

Tofu in blokjes snijden en daarna bakken in zonnebloemolie. Regelmatig keren en als ze niet meer wit zijn vuur uit een uit laten lekken.

Dan maak ik een sausje :
Uitje fruiten
Klein beetje suiker erbij
Knoflook erbij
Indische kruiden erbij laos ed
Daarna flink wat sambal erbij
1 blikje tomatenpuree erbij
Scheutje ketjap manis
En een beetje water

Daarna de tofu erin lekker roeren even laten pruttelen en daarna 24 uur laten trekken. Ik laat de pan afkoelen en zet hem daarna in de koelkast.

De volgende dag weer opwarmen en eet smakelijk! Alle kruiden zijn heerlijk in de tofu getrokken😍
iris1986p schreef:
07-12-2018 22:19
Hier mijn recept:

Tofu in blokjes snijden en daarna bakken in zonnebloemolie. Regelmatig keren en als ze niet meer wit zijn vuur uit een uit laten lekken.

Dan maak ik een sausje :
Uitje fruiten
Klein beetje suiker erbij
Knoflook erbij
Indische kruiden erbij laos ed
Daarna flink wat sambal erbij
1 blikje tomatenpuree erbij
Scheutje ketjap manis
En een beetje water

Daarna de tofu erin lekker roeren even laten pruttelen en daarna 24 uur laten trekken. Ik laat de pan afkoelen en zet hem daarna in de koelkast.

De volgende dag weer opwarmen en eet smakelijk! Alle kruiden zijn heerlijk in de tofu getrokken😍
Klinkt heerlijk! Sowieso had ik nooit bedacht om het te bereiden en dan overnight te laten staan zodat de smaken goed intrekken. Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
07-12-2018 21:03
Koop je een Lidl Tikka of Rode curry uit de koeler, haal je de stukken kip eruit, doe je de gemarineerde en aangebakken tofu erin en dan is hij vegetarisch geworden. Er zit meestal erg veel saus in. Bewaar je de kip voor een vleeseter. Voor op brood ofzo.
Dit is toch niet serieus he :HA:
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vaak een blok tofu in de koelkast liggen en we maken het altijd op dezelfde manier klaar. Het is een recept van mijn schoonvader.

De tofu even uit laten lekken en dan raspen. Dit daarna in een koekenpan bakken tot het wat bruin en knapperig wordt en dan flink wat shoarmakruiden erover gooien. Lekker in een pita met zelfgemaakte knoflooksaus en nog wat sla.

Aanvulling: we bakken altijd nog een uitje en paprika mee, en soms wat champignons.
choco wijzigde dit bericht op 09-12-2018 15:46
10.30% gewijzigd
Ik ben heel benieuwd naar tofu. Ik ben sinds kort op vegetarisch ontdekkingstocht. Dus wie weet kom ik een goed en lekker recept tegen. Die van Choco met het hele pita-idee lijkt me lekker.
Scramled tofu van de liefste veggie blogster die ik ken:

https://ikbenirisniet.nl/2017/06/15/scr ... ala-namak/

Kala namak kan je gewoon bij Ekoplaza kopen.
https://www.ekoplaza.nl/producten/produ ... namak-zout
Of (duurder) bestellen bij bol.com
PiNuts14 schreef:
07-12-2018 21:13
Ik heb het blok eens ingevroren, ontdooid, een nacht uitgelekt en dan gedaan wat jij beschrijft, maar het was nog steeds niet bijzonder smakelijk... :|
Dat is bij mij juist garantie voor succes.
Je kan de stukken tofu uitknijpen (als een spons) zodat hij lekker veel marinade kan opnemen.

Op het laatste moment toevoegen: gehakte nootjes.
Nomnomnom.

Citaat van beste vriendin: "Hé, zo lust ik tofu wèl."
Caitriona* schreef:
08-12-2018 18:30
Dat is bij mij juist garantie voor succes.
Je kan de stukken tofu uitknijpen (als een spons) zodat hij lekker veel marinade kan opnemen.

Op het laatste moment toevoegen: gehakte nootjes.
Nomnomnom.

Citaat van beste vriendin: "Hé, zo lust ik tofu wèl."
Ik zal het nog eens proberen, maar dan eerst opbakken zoals hierboven wordt gezegd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven