Sausje voor bij groenten

12-12-2018 07:52 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een lekker sausje voor bij bijvoorbeeld broccoli, bloemkool etc.
Ik hou niet van witte sauzen (zoals room- of kaassaus) en eet nu regelmatig een kerriesaus bij de groenten.
Heeft iemand nog een recept voor een ander soort sausje, bijvoorbeeld iets met tomaten ofzo? Liefst ook gezond!
Ketchup is ook een saus

En de meeste sausen ( de lekkere althans) zijn niet zo gezond.
Het is geen echt sausje, maar vaak bak ik een ui en een paar tomaten (1 p.p., maar ik maak altijd veel groenten klaar) in de pan nadat de gare groenten in een vergiet liggen uit te lekken. Als je er dan bijv peper en zout, of Italiaanse kruiden, of ketjap en dergelijke bij doet en vervolgens de groenten (broccoli, sperziebonen, e.d.) weer eronder mengt, heb je een variatie van smaak zonder dat het te vettig/calorierijk is.
Ik kook vaak groenten in bouillon, dan heb je smaak zonder een sausje te hoeven maken. Of een handje geraspte kaas over de groente, deksel erop en even laten smelten.


En anders een verse tomatensaus? Lijkt me heerlijk over broccoli.
Champignonroomsaus? Satésaus?
Gewoon rijkelijk bestrooien met parmesan?
Tiana_76 schreef:
12-12-2018 09:08
Ik kook vaak groenten in bouillon, dan heb je smaak zonder een sausje te hoeven maken. Of een handje geraspte kaas over de groente, deksel erop en even laten smelten.


En anders een verse tomatensaus? Lijkt me heerlijk over broccoli.
Zo doe ik het meestal, groente in bouillon koken. Maar nu vind ik saus over groente sowieso niet te hachelen.
Tiana_76 schreef:
12-12-2018 09:08


En anders een verse tomatensaus? Lijkt me heerlijk over broccoli.
Groente + groente, dan heb je nog niets om de groentesmaak wat af te vlakken.
Waarom zou je bij groenten saus doen?
Dat is niet nodig en meestal ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Jachtsaus, stroganoff.
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
12-12-2018 08:00
Het is geen echt sausje, maar vaak bak ik een ui en een paar tomaten (1 p.p., maar ik maak altijd veel groenten klaar) in de pan nadat de gare groenten in een vergiet liggen uit te lekken. Als je er dan bijv peper en zout, of Italiaanse kruiden, of ketjap en dergelijke bij doet en vervolgens de groenten (broccoli, sperziebonen, e.d.) weer eronder mengt, heb je een variatie van smaak zonder dat het te vettig/calorierijk is.
Klinkt goed, ga ik proberen!
Alle reacties Link kopieren
Monchu69 schreef:
12-12-2018 09:44
Waarom zou je bij groenten saus doen?
Dat is niet nodig en meestal ongezond.
Ik vind een aantal groenten gewoon niet zo lekker zoals dus bijvoorbeeld bloemkool, broccoli en sperziebonen. Ik eet het wel omdat het gezond is maar ik vind het gewoon niet lekker. Dus ik ben op zoek naar manieren om het lekkerder te maken.

Hoeft inderdaad niet perse een sausje te zijn, koken in bouillon ga ik ook is proberen!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
12-12-2018 09:34
Champignonroomsaus? Satésaus?
Gewoon rijkelijk bestrooien met parmesan?
Roomsaus hou ik dus niet van. Satesaus door de groenten... is me iets te ongezond denk ik. Parmezaanse kaas gebruik ik inderdaad wel eens over de groenten, dat vind ik wel lekker.
Voor als mijn kinderen bepaalde groenten niet lekker vinden gebruik ik die zakjes van verstege voor over de groenten. Dat maakt het volgens hun ook erg lekker

https://www.verstegen.eu/nl/nl/consumen ... enten.html

En heb ik dat niet kook ik de groenten in kruidenbouillon ipv met wat zout.

Brocolli anders lekker roerbakken met wat andere groenten zoals ui, zongedroogde tomaatjes e.d.
Zebra123 schreef:
12-12-2018 09:49
Ik vind een aantal groenten gewoon niet zo lekker zoals dus bijvoorbeeld bloemkool, broccoli en sperziebonen. Ik eet het wel omdat het gezond is maar ik vind het gewoon niet lekker. Dus ik ben op zoek naar manieren om het lekkerder te maken.

Hoeft inderdaad niet perse een sausje te zijn, koken in bouillon ga ik ook is proberen!
En dan maak je het dus alsnog ongezond. Zonde. Zoek groenten die je wel lekker vindt en waar geen saus voor nodig is.
Orangetree schreef:
12-12-2018 09:53
Voor als mijn kinderen bepaalde groenten niet lekker vinden gebruik ik die zakjes van verstege voor over de groenten. Dat maakt het volgens hun ook erg lekker

https://www.verstegen.eu/nl/nl/consumen ... enten.html

En heb ik dat niet kook ik de groenten in kruidenbouillon ipv met wat zout.

Brocolli anders lekker roerbakken met wat andere groenten zoals ui, zongedroogde tomaatjes e.d.
Die zakjes zit teveel zout in. Die nieren van je kinderen wil je toch wel sparen?
Monchu69 schreef:
12-12-2018 09:57
Die zakjes zit teveel zout in. Die nieren van je kinderen wil je toch wel sparen?
Ik gooi geen heel zakje erdoorheen. En daarbij is het niet dagelijks. Alleen als/toen ze dingen echt nog niet lusten. Daarbij eten we thuis supergezond verder dus af en toe wat zout kan geen enkel kwaad. Ze drinken er genoeg water bij (op thee na het enige wat ze drinken eigenlijk). Dus verwacht ik niet dat hun nieren per direct een 'shut down' krijgen

Daarbij zoals gezegd eten we alleen vers en vnml zelfgemaakt, kwam hier door de weeks geen chips/snoep/frisdrank in huis. Dus 'te veel zout'. Ach, ik vermoed dat een frietje per maand/chips etc meer zout bevat dan een keertje in de zoveel tijd een beetje van die kruidenmix door de groenten. Ik doe niet zo mee aan die 'food is evil' hype. We zijn allemaal gezond, slank en erg sportief. En op 1 na allemaal meerderjarig. Wat een enorm godswonder is gezien het feit dat ik wel eens wat kruiden uit die zakjes gebruikte!

Waarom alles bannen.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 12-12-2018 10:05
34.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook niet gek op gekookte groenten maar eet het wel af en toe. Maar bloemkool moet met een sausje, anders vind ik het niet weg te krijgen.

Probeer es een ovenschotel? Dat doe ook dan nog weleens met bijv. bloemkool of witlof (die ook niet gekookt of rauw lust).
Of maak er een quiche van. Kort voorgekookte broccoli met zalm bijvoorbeeld.

Of ik maak geroosterde groenten uit de oven. Bij voorkeur paprika, wortel en courgette. Een kruidenmix van Verstegen erover of deze van Euroma gebruik ik vaak: https://www.euroma.nl/wereldse-melanges ... ngroenten/
Ik voeg ook regelmatig aardappeltjes daaraan toe. Stukje vis erbij bakken en heerlijk gegeten.
Monchu69 schreef:
12-12-2018 09:56
En dan maak je het dus alsnog ongezond. Zonde. Zoek groenten die je wel lekker vindt en waar geen saus voor nodig is.
Nou dit dus eigenlijk.

Maar broccoli(pasta) is heel lekker met cashewnoten.
Bij sperziebonen gebakken spekjes en uitjes erdoor (gebakken champignons ook lekker). Of geroosterde kokos? Misschien ook lekker in plaats van een sausje?

Bloemkool kun je ook heel lekker eten in een curry met kokosmelk en ui.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
12-12-2018 09:49
Ik vind een aantal groenten gewoon niet zo lekker zoals dus bijvoorbeeld bloemkool, broccoli en sperziebonen. Ik eet het wel omdat het gezond is maar ik vind het gewoon niet lekker. Dus ik ben op zoek naar manieren om het lekkerder te maken.

Hoeft inderdaad niet perse een sausje te zijn, koken in bouillon ga ik ook is proberen!
Maar dat hoeft niet met een sausje hé. Sperziebonen na het koken een beetje roomboter, bouillon of aromat en wat knoflookpoeder (kant en klare kruidenboter kan ook) Of met spekjes en ui gebakken er doorheen.
Pakjes ontbijtspek uitbakken maakt ook alle groenten lekkerder
In een currygerecht. Een beetje citroenrasp+ gebakken uitje en knoflook. Broccoli met wat tomaatjes, pijnboompitjes en balsamicoazijn. Bloemkool met zoete aardappelpuree, lenteuitje en een klein schepje currypasta (Pataks) is een van mijn favo combinaties.
redbulletje schreef:
12-12-2018 09:41
Groente + groente, dan heb je nog niets om de groentesmaak wat af te vlakken.
Er zijn mensen die groente gewoon lekker vinden. Zonde om daar satésaus overheen te gooien hoor.
Maar als je kale groente niet lekker vindt, waarom zou je dan kale groente eten??

Ik eet bijna altijd minstens twee soorten groenten in een eenpansgerecht met aardappels, pasta, rijst, couscous, whatever. Weinig gerechten waar geen ui of prei in gaat, of een blik tomaten, of een paprika en dan nog iets anders erbij.
Als ik kale groente lekker had gevonden dan was ik wel een konijn geworden. Maar lekker koken met groente zonder het te vermoorden met spek/kaas/room is echt wel mogelijk hoor.
RegretteRien schreef:
12-12-2018 10:42
Als ik kale groente lekker had gevonden dan was ik wel een konijn geworden. Maar lekker koken met groente zonder het te vermoorden met spek/kaas/room is echt wel mogelijk hoor.
Nou, dit dus! (af en toe spekjes, kaas en/of room mag toch wel?? ;-) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven