Kerstdiner - hulp gevraagd!

15-12-2018 21:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onverwachts moet ik ineens voor een kerstdiner zorgen voor 2 personen.

Ik ben geen enorme held in de keuken, en ik heb de beschikking over 1 klein oventje (dat met 1 ovenschaal al vol is), 1 magnetron en 3 kookpitten. Qua verdere keukenapparatuur heb ik niet veel in huis (alleen een mixer). Op de dag zelf wil ik ook niet zoveel in de keuken staan, maar ik wil wel iets speciaals op tafel zetten en ik wil graag dat het menu in balans is.

Qua hoofdmenu had ik al de volgende dingen in gedachten:
- hasselback aardappelen (met als back-up aardappelkroketjes) met zeezout, rozemarijn of salie
- stoofperen
- salade (maar wat voor?)

Zoals je ziet mist hier nog vlees bij en nog 1 of 2 bijgerechten. Degene die komt is een beetje van 'wat de boer niet kent, dat eet hij niet ' en heeft voorkeur voor rundvlees of kip. Geen vis of lam (helaas). De oven is al vol door de hasselback aardappelen (of kan ik nog iets anders in die schaal doen zonder dat de aardappelen bederven?)

Ook zoek ik hier een voor- en nagerecht bij. Voor het voorgerecht dacht ik aan carpaccio of iets van soep. Qua nagegerecht: ik ben dol op chocolade, dus dat moet er sowieso in zitten. ;)

Budget maakt niet zoveel uit.

Wie heeft er tips?
Alle reacties Link kopieren
Qua toetjes vind ik zoiets trouwens altijd erg leuk en feestelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een bombe vind ik prachtig, maar ik kan dat niet zelf maken en het is ook veel te veel voor 2 personen.
Alle reacties Link kopieren
Pinterest? Ideeën genoeg.....
Ik zou een hoofdgerecht met vlees doen. Als je gaat voor stoofvlees kun je het vooraf maken, scheelt stress.

Als je gast vis lust: Gerookte zalm rolletjes vooraf. Hoef je alleen nog maar te snijden en met een citroentje en wat garnering op een bordje te leggen.
Even een plaatje van internet geplukt, maar dit, mooi geserveerd. Roomkaas, beetje citroenrasp, geraspt appeltje, dille, peper zout. Uitsmeren, oprollen, mooie plakjes snijden met een scherp mes. Done.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ceci schreef:
15-12-2018 21:16
Qua toetjes vind ik zoiets trouwens altijd erg leuk en feestelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een bombe vind ik prachtig, maar ik kan dat niet zelf maken en het is ook veel te veel voor 2 personen.

Heb je van die tweede een recept?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
15-12-2018 21:19
Heb je van die tweede een recept?
https://nonoskitchen.wordpress.com/2014 ... rt-toetje/

1 van de weinige plaatjes op Pinterest waar je wel een recept bij krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Kip met aardappetjes, bleekselderij, ui, champignons en winterpeen en rode wijn als ovenschotel. Bijgerecht salade en stokbrood met smeersels en stoofperen. Vooraf carpaccio en tiramisu na
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
15-12-2018 21:18
Ik zou een hoofdgerecht met vlees doen. Als je gaat voor stoofvlees kun je het vooraf maken, scheelt stress.

Als je gast vis lust: Gerookte zalm rolletjes vooraf. Hoef je alleen nog maar te snijden en met een citroentje en wat garnering op een bordje te leggen.
Even een plaatje van internet geplukt, maar dit, mooi geserveerd. Roomkaas, beetje citroenrasp, geraspt appeltje, dille, peper zout. Uitsmeren, oprollen, mooie plakjes snijden met een scherp mes. Done.

Afbeelding
Hij houdt helaas niet van vis, want anders wist ik het idd wel! Qua hoofdgerecht wil ik inderdaad vlees, want hij houdt niet van vegetarisch en ik word ook niet zo heel gelukkig van kikkererwten of tofu bij het kerstdiner.
Stoofvlees heb ik nog nooit gemaakt, dus dat wordt wel een uitdaging.
Bedoel je een ijsbombe? Je zou een miniversie kunnen maken door een kleinere schaal te nemen. Als je toch meedere kleuren ijs neemt, zit het er toch heel feestelijk uit op je bord ook al is de bombe an sich klein.
Alle reacties Link kopieren
Ceci schreef:
15-12-2018 21:23
https://nonoskitchen.wordpress.com/2014 ... rt-toetje/

1 van de weinige plaatjes op Pinterest waar je wel een recept bij krijgt!
Thanx! Dochter had het toevallig vandaag over zo'n soort toetje dat ze dat graag wilde maken met kerst.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ceci schreef:
15-12-2018 21:26
Hij houdt helaas niet van vis, want anders wist ik het idd wel! Qua hoofdgerecht wil ik inderdaad vlees, want hij houdt niet van vegetarisch en ik word ook niet zo heel gelukkig van kikkererwten of tofu bij het kerstdiner.
Stoofvlees heb ik nog nooit gemaakt, dus dat wordt wel een uitdaging.
Het recept van Jeroen Meus is makkelijk en erg lekker. Alleen kost het wel veel tijd. Stoofvlees moet wel een paar uur.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_Madelief schreef:
15-12-2018 21:27
Bedoel je een ijsbombe? Je zou een miniversie kunnen maken door een kleinere schaal te nemen. Als je toch meedere kleuren ijs neemt, zit het er toch heel feestelijk uit op je bord ook al is de bombe an sich klein.
Ja, of Baked Alaska. Ik vind het supermooi en heel feestelijk maar dat maken gaat mijn kookkunsten helaas te boven.
Afbeelding

Of ik moet gewoon een kant- en klaar exemplaar kopen maar ik heb maar 1 mini-vriesvakje en ze zijn vaak voor 10 personen.
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
15-12-2018 21:31
Het recept van Jeroen Meus is makkelijk en erg lekker. Alleen kost het wel veel tijd. Stoofvlees moet wel een paar uur.
Dank voor de tip! Als ik dat de dag van tevoren maak, is het geen probleem.
Zoiets k&k met een bolletje ijs& slagroom?
Afbeelding
Ik heb geen verstand van die chocoladedingen maar en ijsbombe maak je door een ronde schaal om te keren en vervolgens te bekleden met meerdere lagen ijs. Dus dat is makkelijker dan dat je denkt.
Ceci schreef:
15-12-2018 21:34
Dank voor de tip! Als ik dat de dag van tevoren maak, is het geen probleem.
Dan is het zelfs nog lekkerder, want dan zijn alle smaken goed ingetrokken.
Maak een stoofpot (mijn favoriet: Boeuf bourgignon, dit recept is een aardig basisrecept, halveren voor 2 personen: https://www.francescakookt.nl/boeuf-bourguignon/). Dat is een kwestie van alles bij elkaar mikken en genoeg geduld hebben. Oké en misschien af en toe roeren.

Bovendien ruikt je huis meteen goed (=gezellig) en kan je dezelfde wijn die je in de stoof hebt gebruikt, ook serveren. Combineert altijd. Aardappelen in de oven kunnen daar prima bij (al zijn hasselbacks wel een enorme ‘hassle’ of haal je ze kant wn klaar?), en daarnaast een simpele salade (veldsla/tomaat/komkommer) en een simpele dressing (hazelnootolie/citroensap) en/of haricots verts.

Voor kan je dan misschien een pastinaaksoepje doen. Toetjes zijn niet mijn specialiteit.
Alle reacties Link kopieren
Coq au vin.
https://www.okokorecepten.nl/recept/kip ... n-klassiek

Bovenstaande recept heeft het over een hele haan/kip, maar dat hoeft natuurlijk niet, kipdelen kunnen ook. En oven kun je vervangen door (stoof)pannetje.
https://www.okokorecepten.nl/recept/kip ... ohn-torode
kopjekoffie70 wijzigde dit bericht op 15-12-2018 22:56
Reden: Toevoeging
56.50% gewijzigd
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor stoofvlees gaan, met aardappelpuree uit de oven. Doe het niet in een ovenschaal, maar in twee kleine ovenvaste schaaltjes. Serveer er spruitjes met hazelnoten oid bij. Hasselbacks zijn namelijk a) nogal bewerkelijk en b) vragen wat snijtechniek. Vooraf dan een lekkere soep, ook die kun je een dag van te voren al maken. Toe zou ik iets kant-en-klaars doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoofdgerecht Boeuf Bourguignon, dat kun je op een gaspit bereiden.

Dessert Tiramisu, kun je een dag van tevoren maken, heb je alleen een mixer voor nodig en neemt geen mega ruimte in de koelkast in.

Als groente lekkere sperziebonen, eventueel feestelijk in een lapje spek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven