Hulp nodig bij tiramisu recept

22-12-2018 20:33 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben opzoek naar een goed recept voor tiramisu zonder ei.

Zelf heb ik dit recept gebruikt:

250 gr mascarpone
50 gr witte suiker
250 ml slagroom
1 kop koffie (sterk), afgekoeld
1 zakje vanillesuiker
1 eet cacao
16 tot 10 speculaasjes

Smaak was goed, maar smaakte na een paar happen erg boterig.
Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
Vreemd recept heb je... geen likeur? En speculaas?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik deze altijd: http://www.ilgustoitaliano.nl/recept/de-echte-tiramisu

Met disaronno i.p.v. Marsala. Ik vind hem zelf heerlijk en helemaal niet boterig. Misschien komt het doordat je slagroom i.p.v. eieren gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
Is denk ik omdat er ei zit in lange vingers...
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
22-12-2018 20:42
Ik gebruik deze altijd: http://www.ilgustoitaliano.nl/recept/de-echte-tiramisu

Met disaronno i.p.v. Marsala. Ik vind hem zelf heerlijk en helemaal niet boterig. Misschien komt het doordat je slagroom i.p.v. eieren gebruikt?
Oh jemig, ik lees ook niet, je wilde een recept zonder ei.. geen idee voor de eieren, maar lange vingers en likeur helpen vast al een beetje.
slagroom te stijf geklopt? waardoor deze bijna boter is geworden?
Alle reacties Link kopieren
Al zit dat volgens mij ook in speculaas...
Ei, bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
22-12-2018 20:43
Is denk ik omdat er ei zit in lange vingers...
Misschien maar een ander toetje dan, je houdt weinig over van wat tiramisu tiramisu maakt :)
Alle reacties Link kopieren
Slagroom? :-o

Echte tiramisu maak je niet zonder ei. Met ei kan je het nog iets minder zwaar krijgen. Ik denk dat de slagroom voor het boterachtige zorgde. Ik durf echter niet te zeggen hoe dit op te lossen, een gelijkwaardig alternatief voor ei is er volgens mij niet. Misschien op een veganisten forum?

Als kookgek en aanbidster van de Italiaanse keuken is dit hele recept wat mij betreft een belediging ;-D :$
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je de slagroom maar een beetje moet kloppen, zodat het lobbig is en niet stijf. En die speculaas maakt het volgens mij ook niet lekkerder...
Ik zou een ander toetje kiezen :-D
Alle reacties Link kopieren
Misschien deze? Die heeft ook klopfix, maakt het misschien wat luchtiger allemaal.
https://kookmutsjes.com/recept/tiramisu-zonder-ei/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
22-12-2018 20:47
Misschien deze? Die heeft ook klopfix, maakt het misschien wat luchtiger allemaal.
https://kookmutsjes.com/recept/tiramisu-zonder-ei/
Ik denk ook dat klopfix helpt om het net wat luchtiger te maken.
ik maak tiramisu ook zonder ei, maar de slagroom idd lobbig kloppen en dit door de mascarpone roeren.
Mascarpone er doorheen spatelen, niet roeren. Door te spatelen hou je het wat luchtiger.

En inderdaad de slagroom lobbig kloppen, niet helemaal tot slagroom. Wat ik vaak doe is de mascarpone voor ik het door de slagroom spatel is het even een beetje "prakken", zodat het al een beetje losgeklopt is. Soms doe ik wat karamelsiroop (die je door de koffie heen kan doen) door de mascarpone, dan word het wat vloeibaarder en ik vind het lekker (dit dan ter vervanging van suiker)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen recept, maar wil wel komen proeven!

Lekker hoor!
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je het zonder ei?
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Tira zonder ei.. .maar dat is juist wat het zo lekker maakt. En gewoon een deel mascarpone met wat slagroom rustig doorspatelen en een deel mascarpone met gesmolten chocolade mengen. En waarom de speculaas idd? Vreemde combi.
Niet toevallig cheesecake met tira misu door elkaar gehaald?
Alle reacties Link kopieren
Levade schreef:
22-12-2018 20:45
Slagroom? :-o

Echte tiramisu maak je niet zonder ei. Met ei kan je het nog iets minder zwaar krijgen. Ik denk dat de slagroom voor het boterachtige zorgde. Ik durf echter niet te zeggen hoe dit op te lossen, een gelijkwaardig alternatief voor ei is er volgens mij niet. Misschien op een veganisten forum?

Als kookgek en aanbidster van de Italiaanse keuken is dit hele recept wat mij betreft een belediging ;-D :$
Met een toetje waar mascarpone voor nodig is, kom je niet ver bij veganisten, vrees ik.

En TO, serieus, speculaas? Dat maakt de zaak er ook al niet beter op, lijkt me.

Als je echt geen ei kunt gebruiken, om wat voor reden dan ook, zou ik voor een ander toetje kiezen.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
zonder ei geen lucht
tiramisu is altijd zonder slagroom
en je moet ook lichte biscuit gebruiken, bijvoorbeeld lange vingers
Alle reacties Link kopieren
De enige reden die ik kan bedenken voor speculaas is dat het een beetje dezelfde kleur heeft als lange vingers die in de amaretto hebben gelegen.
het smaakt boterig omdat het te vet is met die mascarpone en slagroom
het is zo meer een cheesecake.
Sara9876 schreef:
22-12-2018 21:40
De enige reden die ik kan bedenken voor speculaas is dat het een beetje dezelfde kleur heeft als lange vingers die in de amaretto hebben gelegen.
ja of omdat het nog in de kast ligt en de houdbaarheidsdatum bijna verstreken is
Je kan de slagroom vervangen door kikkererwtenvocht opgeklopt met wat suiker. Dat geeft een vergelijkbare luchtigheid als opgeklopt ei.
Alle reacties Link kopieren
Slagroom opgeklopt speculaasjes? Dat is toch geen tiramisu? Je moet sowieso de slagroom niet opkloppen.
Alle reacties Link kopieren
Levade schreef:
22-12-2018 20:45
Slagroom? :-o

Echte tiramisu maak je niet zonder ei. Met ei kan je het nog iets minder zwaar krijgen. Ik denk dat de slagroom voor het boterachtige zorgde. Ik durf echter niet te zeggen hoe dit op te lossen, een gelijkwaardig alternatief voor ei is er volgens mij niet. Misschien op een veganisten forum?

Als kookgek en aanbidster van de Italiaanse keuken is dit hele recept wat mij betreft een belediging ;-D :$
Dat vind ik ook als mensen kant en klare Surinaamse eten kopen uit de supermarkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven