Verse pompoensoep - hoe bewaren?

23-12-2018 17:59 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Als voorgerecht voor Kerstavond, ben ik van plan geroosterde pompoensoep te maken.

Ik lees zoveel verschillende dingen op internet maar het is mij nog niet geheel duidelijk. Als ik de soep nu maak, kan ik die dan morgen weer opwarmen in de pan (niet weer koken?) En hoe bewaar ik de soep het beste? Op de ene site lees ik in de pan, met deksel er half op, op de andere site lees ik in vershoudbakjes in de koelkast, etc.

Wie kan mij hierin helpen? :D
Alvast bedankt!

Fijne dagen allemaal!
Consistency compounds.
kan gewoon in de pan, goed laten afkoelen en dan in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
23-12-2018 18:02
kan gewoon in de pan, goed laten afkoelen en dan in de koelkast.
Dat is snel! Dankje voor de snelle reactie. Dan ga ik aan de slag :biggrin:
Consistency compounds.
Alle reacties Link kopieren
Toch nog een vraag: deksel erop of eraf? :$
Consistency compounds.
OwlyOne schreef:
23-12-2018 18:07
Toch nog een vraag: deksel erop of eraf? :$
Gewoon erop. Eerst laten afkoelen tot kamertemperatuur en dan met deksel of vershoudfolie in koelkast. Maar ik zet sowieso niet graag dingen open en bloot in de koelkast.

Wat voor dingen heb je allemaal gelezen dan, over deksels?
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
23-12-2018 18:12
Gewoon erop. Eerst laten afkoelen tot kamertemperatuur en dan met deksel of vershoudfolie in koelkast. Maar ik zet sowieso niet graag dingen open en bloot in de koelkast.

Wat voor dingen heb je allemaal gelezen dan, over deksels?
Dankjewel!

De ene zegt dat je de soep op kamertemperatuur kan bewaren buiten de koelkast, met de deksel er half op. Dan heb ik nog iemand gelezen die helemaal geen deksel erop doet en weer anderen die wel de deksel erop laten en het vervolgens bewaren in de koelkast. En ook dat je niet elke soep kan bewaren.

Heb wel eens eerder verse soep gemaakt, maar dan ook meteen daarna verorberd :mrgreen: Aangezien ik vandaag meer tijd heb dan morgen, maak ik het dus liever nu al maar ik was dus een beetje in de war door alle reacties die ik gelezen had.
Consistency compounds.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg: af laten koelen, dan in de koelkast, met deksel er op. Zo doe ik het zelf en altijd lekker nog de dag erna!
als de soep niet genoeg is afgekoeld, en je doet het deksel er dan helemaal op, kan hij verkeerd worden. De warmte kan er dan niet uit.
OwlyOne schreef:
23-12-2018 18:15
Dankjewel!

De ene zegt dat je de soep op kamertemperatuur kan bewaren buiten de koelkast, met de deksel er half op. Dan heb ik nog iemand gelezen die helemaal geen deksel erop doet en weer anderen die wel de deksel erop laten en het vervolgens bewaren in de koelkast. En ook dat je niet elke soep kan bewaren.

Heb wel eens eerder verse soep gemaakt, maar dan ook meteen daarna verorberd :mrgreen: Aangezien ik vandaag meer tijd heb dan morgen, maak ik het dus liever nu al maar ik was dus een beetje in de war door alle reacties die ik gelezen had.
Oh nou ja, ik maak in de winter wekelijks verse soep, waaronder ook pompoensoep, nooit problemen mee.

Maar waarschijnlijk bedoeld men laten afkoelen met deksel op kiertje, zodat stoom eruit kan en dan met deksel dicht in koelkast.

De reden dat er wordt gezegd dat je geen warme dingen in de koelkast moet zetten is dat het de temperatuur in de koelkast eerst ontregelt en dat dan een temperatuur ontstaat waar bacteriën goed in gedijen; net niet koud genoeg.

In werkelijkheid valt het allemaal wel mee, zeker in moderne koelkasten.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook nu de groente vast kunnen roosteren en dan morgen pureren en de soep verder afmaken.

Ik zet het verder altijd met deksel in de koelkast als het afgekoeld is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor het meedenken! :D
Consistency compounds.
Ik heb een heerlijke grote soeppan van IKEA de 365plus.
Daarbij wordt vermeld dat hij niet geschikt is om de soep in te bewaren, alleen er in koken.. 'Het oppervlak van de pan kan worden aangetast en het eten een metaal-achtige smaak krijgen'.

Na de eerste dag soep gaat het restje over in een andere pan of in plastic bakjes voor de vriezer.

Afkoelen doe ik (in dit seizoen tenminste) buiten met de deksel beetje scheef op de pan. Dan koelt de soep snel helemaal af en kan het restje de koelkast in, goed afgedekt.
Alle reacties Link kopieren
Yavanna schreef:
23-12-2018 18:19
Ik zeg: af laten koelen, dan in de koelkast, met deksel er op. Zo doe ik het zelf en altijd lekker nog de dag erna!
Dit. Ik bewaar het rustig een dag of vijf in de koelkast. Opwarmen in kommen in de magnetron of de pan weer op het vuur.
Alle reacties Link kopieren
Met deze temperatuur zal ik het buiten zetten om af te koelen en daarna in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Soep smaakt juist nog veel lekkerder als je het een dagje hebt laten staan, maar dat geldt bijna voor alle maaltijden vinden wij, zoals nasi, macaroni of stamppot.

Succes en met smaak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven