We worden steeds gemakzuchtiger

24-12-2018 20:25 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zag net een item op het nieuws dat er een miljard aan kerstboodschappen wordt gedaan en dat restaurants complete 5 gangen menu paketten klaarmaken, kwestie van opwarmen en aan tafel. Ik begrijp dat niet iedereen van scratch diner in elkaar flanst, ik hou ook van die verspakketten hoor :-D.

Wat doen de Viva Forummers zelf? En hoe duurzaam is het?
Ik ben geen kookwonder, dus ik houd wel van de kant en klaar ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd wel van from scratch koken, maar vind het helemaal prima als andere mensen liever kant en klaar eten. Wordt er vast minder weggegooid.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil best heel graag from scratch duurzaam koken, maar ook feministisch veel werken en in mijn leven botsen die twee. Veel werken heeft nu de overhand.

Ik heb wel voor 2 dagen lasagne gekookt, met restjes van gister, groentepakketje uit het plastic en een pakje tomatendrap.
Bij ons thuis wordt er nooit iets kant-en-(bijna)klaar gekocht. Vriendin en ik vinden het beide leuk om te koken en het is meestal nog lekker ook. Zelf bereiden is vast smakelijker dan een bijna klaar product nog even oppiepen.
Hoort wel een beetje bij de tijdgeest ook denk ik. De nadruk ligt vooral op genieten en beleven en minder op 'werken' zoals koken. Zou zelf nooit een kant en klaar menu bij een restaurant bestellen denk ik omdat ik daarvoor te gierig ben, maar ik zie de voordelen wel. Weinig tijd in de keuken, geen afwas, geen stress!
Met kerst ben ik vrij en dan vind ik het leuk om zelf alles te maken, maar toen onze zoon vlak voor kerst werd geboren hadden we ook wel wat anders te doen. En dan is een kant en klaar maaltijd verrekte handig!
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik vind inderdaad dat sinds een aantal jaar echt alles kant en klaar te krijgen is in de supermarkten. Chocolade bol die smelt voor je ogen, salade met eetbare bloemen, kreeft bij de lidl.

Niks is bijzonder meer. Ik vind dat echt sinds een jaar of 2-3 veranderd. Het moet steeds luxer en de lat ligt veel hoger.
Dit jaar alles From Scratch, niet heel ingewikkeld. Ander jaar ook wel eens half kant en klaar uit de supermarkt dan, anders is het voor ons onbetaalbaar. Bavarois is al klaar, verder morgen aan de slag.
Ik vind koken leuk en zie de lol er niet van in om een kant en klaar bakje in de oven te schuiven.
Zelf weten hoor, maar noem dat geen koken.
Ik hou niet van koken, dus ik vind het wel makkelijk zo.
stokske schreef:
24-12-2018 20:54
Nou, ik vind inderdaad dat sinds een aantal jaar echt alles kant en klaar te krijgen is in de supermarkten. Chocolade bol die smelt voor je ogen, salade met eetbare bloemen, kreeft bij de lidl.

Niks is bijzonder meer. Ik vind dat echt sinds een jaar of 2-3 veranderd. Het moet steeds luxer en de lat ligt veel hoger.
Ik ervaar dat helemaal niet zo, dat de lat steeds hoger ligt. Hetzelfde als altijd eigenlijk, zo niet lager, juist omdat veel mensen nu ook kant en klaar dingen halen en dat inmiddels ook prima is.
Toen ik jong was, was een kerstdiner al heel wat met een rollade, gekookte aardappels en twee soorten warme groente. Deed je alles in dekschalen en niet in de pannen op tafel was het al helemaal feest.
Nu hoor ik de een na de ander over grootse, ingewikkelde maaltijden. Ik vind het heel fijn dat er mensen zijn die zich daar niets van aantrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de ene keer zin om te koken en de andere keer mag het kant-en-klaar zijn. Als mensen hun kerstdiner kant-en-klaar kopen moeten ze dat zelf weten, of dat nou een pizza is of een vijfgangendiner.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen week al zo'n kant en klaar stukje vlees in de oven geschoven (50% korting wegens houdbaarheidsdatum). En dan denk ik,waarom eigenlijk? Een stukje varkenshaas omwikkelen met rauwe ham is toch zo moeilijk niet.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Meestal from scratch. En soms een afhaalpizza of gnocchi+voorgesneden groente+potje pesto oid.

Voor de kerst from scratch. Maar niet te moeilijk. Morgen plaatpizza, overmorgen neemt de visite ook wat dingen mee. Liever relaxed aan tafel dan gestresssssssed in de keuken.
Ik heb voor de kerst allemaal lekkere hapjes in huis, gewoon de hele tafel vol en ondertussen een kerstige film kijken. Gisteren al uit eten geweest.
Wij eten morgen dat 5 gangendiner gewoon met 22 man in een restaurant :mrgreen:. En hebben voor tweedekerstdag inderdaad rollade die we zelf moeten afbakken met aardappelkroketjes en salade.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind koken leuk, dus hier alles zelf en vers. Maar als ik koken geen zak aan had gevonden had ik geen problemen met kant en klaar gehad hoor.
Alle reacties Link kopieren
Die verspakketten vind ik vooral erg handig vanwege de afgemeten porties. Niet dat je daarna nog met een halve prei, een zak rode uien en driekwart koolraap zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik regelmatig die verspaketten. Ideaal, anders blijf je zitten met driekwart knol en een halve zak wortelen die je waarschijnlijk niet weer gebruikt. Dus op die manier is het zeker duurzaam, nu eten vier mensen/gezinnen van één knol, waar anders driekwart van in de prullenbak zou belanden.

En wat handig dat je het in een restaurant kan halen en opwarmen. Zeker als je met mensen bent die niet (meer) mee kunnen naar een restaurant.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Wij koken vrijwel nooit kant en klaar dus met kerst ook niet. We hebben morgen een dag met z’n drietjes en dan houden we het simpel met zoons lievelingseten (gehaktbal) en een dag een luxe diner met 3 gangen voor 12 man.

Mijn man kookt dan want die is de keukenprins in huis en ik help uien snijden enzo maar ik word duizelig van zo’n uitgebreid recept voor zoveel mensen.

Dus als mijn man geen keukenprins zou zijn zou ik waarschijnlijk gewoon zo’n kant en klaar geval in de oven schuiven bij gebrek aan plezier in koken :)

Bakken vind ik dan weer het einde. Een kant en klare taart, NEVER. Kan ik zelf veel beter. Maar helaas zijn wij meestal de hosts voor het kerstdiner want ons huis is het grootst, en dus is het het handigst als wij het hoofdgerecht maken. Maar alledrie de gangen is teveel dus ik kan nooit leuke desserts maken.
Daarom ga ik nu morgen maar kerstkoekjes bakken en versieren met zoon. Ook leuk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
kale62 schreef:
24-12-2018 20:41
Bij ons thuis wordt er nooit iets kant-en-(bijna)klaar gekocht. Vriendin en ik vinden het beide leuk om te koken en het is meestal nog lekker ook. Zelf bereiden is vast smakelijker dan een bijna klaar product nog even oppiepen.

Ligt eraan wie er kookt :rofl:
Lizzy75 schreef:
24-12-2018 21:54
Die verspakketten vind ik vooral erg handig vanwege de afgemeten porties. Niet dat je daarna nog met een halve prei, een zak rode uien en driekwart koolraap zit.
Idd! Wij zijn helemaal niet van de k&k, maar die verspakketten vind ik echt een heel goed idee. Geen verspilling van groenten die liggen te verleppen in je koelkastla etc. Wat moet een mens met een halve knolselderij (oké oké, stampen met een kruimige aardappel, bieslook en een lik zure room).

Ze zouden dat denk ik nog beter kunnen framen qua duurzaamheid/geen voedsel verspillen naast alleen het gemak.

On topic: vandaag voor twee dagen gekookt, man werkt tweede kerstdag tot na etenstijd en koken voor mn eentje vind ik altijd minder leuk. Vandaag en overmorgen dus groene curry met gamba’s from scratch (meeste currypastas vind ik VEEL te zout), morgen schuiven we aan bij mn ouders.
Ik kook elk jaar min of meer dezelfde traditionele, bewerkelijke gerechten. De ingrediënten zijn vrij simpel, dus ik hoef nooit na te denken over welk feestvlees, feestijs, feestgroente enz. ik nu weer moet kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven