Saus inkoken, hoe lang duurt dat?

25-12-2018 06:15 9 berichten
Vanavond kerstdiner en ik zit de timings te plannen. Nu moet ik een saus inkoken en weet niet hoe lang dat duurt.

Kook de saus met 1/3 in.

400 ml port
200 ml rode wijn
4 el wijnazijn

Iemand idee hoe lang dat duurt en hoe hoog ik de temperatuur moet zetten? Zodat hij zacht pruttelt?
Alle reacties Link kopieren
Laag vuur, kwartiertje
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
25-12-2018 06:23
Laag vuur, kwartiertje

Dank je Jolly!
Alle reacties Link kopieren
Laag zetten ja, af en toe roeren, ik denk ook een kwartier , gewoon even checken. Geeft niet al een saus eerder klaar is toch? Warm je hem weer op...

Lekker vroeg wakker!
Hangmat schreef:
25-12-2018 06:42
Laag zetten ja, af en toe roeren, ik denk ook een kwartier , gewoon even checken. Geeft niet al een saus eerder klaar is toch? Warm je hem weer op...

Lekker vroeg wakker!

De saus moet worden gemaakt in de pan waarin ik het vlees bak. Dus ik wil het niet te lang laten duren. Maar op zich kan een kwartiertje wel, als ik het vlees laat rusten. Maar misschien maakt ik de saus wel (deels) van tevoren, dat is misschien handiger.
Alle reacties Link kopieren
Het is nu nog lekker vroeg, kan je anders niet een proefrondje draaien?
Als er aan het bakvet nog geen vocht toegevoegd is, kun je ook een eetlepel bloem door het bakvocht doen. Als het bakvocht goed heet is, is de bloem direct gaar. Wel even goed roeren zodat je geen klontjes hebt. Als je daarna vocht toevoegt, krijg je een mooie gebonden saus. Als de saus te dun is, kun je hem altijd nog even in laten dikken.
kale62 schreef:
25-12-2018 07:41
Als er aan het bakvet nog geen vocht toegevoegd is, kun je ook een eetlepel bloem door het bakvocht doen. Als het bakvocht goed heet is, is de bloem direct gaar. Wel even goed roeren zodat je geen klontjes hebt. Als je daarna vocht toevoegt, krijg je een mooie gebonden saus. Als de saus te dun is, kun je hem altijd nog even in laten dikken.
Het is de bedoeling de saus met roomboter te laten indikken. Lekker!

Ik ga gewoon de wijn etc. en de kruiden al van tevoren wat laten inkoken, dan als ik het vlees heb gebakken doe ik het in die pan en monteer het daarin met de boter. Dan hoef ik het vlees niet al te lang laten rusten.
Head* schreef:
25-12-2018 07:46
Het is de bedoeling de saus met roomboter te laten indikken. Lekker!

Ik ga gewoon de wijn etc. en de kruiden al van tevoren wat laten inkoken, dan als ik het vlees heb gebakken doe ik het in die pan en monteer het daarin met de boter. Dan hoef ik het vlees niet al te lang laten rusten.
Met boter monteren is minder trefzeker dan een lepel bloem erdoorheen, maar is idd wel heel lekker... kan ook allebei (vnl boter en steggelen met een beetje bloem). Met wat Jolly zegt kom je waarschijnlijk aardig in de buurt, daarnaast zou ik goed luisteren naar je pan. ‘Vloeibare’ saus klinkt anders dan ingekookte (kleinere bubbeltjes vs grotere).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven