Heldro-adoratie topic (speciaal voor Limburgers)

26-12-2018 12:00 66 berichten
Het is dat het kerst is, anders had ik de topictitel drastisch anders geformuleerd. Lieve Limburgse medemens, leg het me uit!

Ik heb nu al twee keer meegemaakt dat een kerstdiner in Limburg besloten wordt met een episch, met veel bombarie aangekondigd toetje. Echt dat je denkt, er komt een toren met tweehonderd soesjes binnenrollen. Of een ijstaart met vuurwerk uit een sprookjesboek. Iets van chocolade, met chocolade en extra chocolade, rechtstreeks uit Sjakie en de chocoladefabriek.

In beide gevallen kreeg ik een plak Heldro-ijs op mijn bord gekwakt, met niks erbij.

Limburgers om me heen helemaal lyrisch, oude mannen die elkaar wildenthousiast op de schouders slaan. Kreetjes van zelfs de meest bedeesde tantes. Ander ijs dan dit hoeven ze niet. Hier zijn ze afgelopen zomer zeker vijf keer twintig kilometer voor omgefietst naar Ottersum. Dat je het tegenwoordig ook ergens in Nijmegen kunt kopen.

Ik dacht de eerste keer, het ziet eruit als saai, wit ijs. Neem een hap en ... zo smaakt het ook!? Het is zeker niet vies, maar hooguit gewoontjes en om dat nu met de kerst voor te zetten? De eerste keer dachten mijn man en ik nog dat we voor de gek werden gehouden werden. Maar toen gebeurde exact hetzelfde bij een tweede Limburgse familie.

Adoreer hier Heldro-ijs, zodat ik het beter ga snappen en de volgende keer. En geef mij maar een stuk vlaai! :-D
anoniem_366940 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 12:25
Reden: Typo
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga liever naar Clevers... of inderdaad een stuk vlaai
Snjókorn falla, á allt og alla
Wij waren vroeger fan van Viennetta.

Waarom? Geen idee.
Het zag er indrukwekkend uit.

Inmiddels weet ik wel lekkerder toetjes te bedenken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het niet en ik woon toch echt in Zuid Limburg.
Als ik ooit in Ottersum kom en ik me dit topic nog herinner zal ik er een ijsje halen. :)
Ik ken het ook niet en ben ook van zuid Limburg dus sorry geen herkenning
Ik vroeg het net mijn ook zeer zuid Limburgse echtgenoot en die zei: Ottersum? Totaal andere wereld.....
De families waar ik het over heb komen uit Boxmeer en Gennep, dat is dus vrij noordelijk. Boxmeer is brabants, maar ze zijn erg Limburgs georienteerd.
anoniem_366940 wijzigde dit bericht op 26-12-2018 12:24
25.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Na decennia Limburg kan ik melden: nog nooit van gehoord. Limburgse familie en schoonfamilie gebeld: nog nooit van gehoord.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
26-12-2018 12:20
De families waar ik het over heb komen uit Boxmeer en Gennep, dat is dus vrij noordelijk.
Dan snap ik dat ook wel, daar kom ik echt nooit.

Ik had wel lekker ijs op kerstavond trouwens, vanilleijs van Visser Chocolade, echt een aanrader, ondanks dat het prijzig is.
Ik dacht echt dat het een Limburgs iets was, krijg nu alsnog het vermoeden dat ze me voor de gek houden. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Vast niet, Noord Midden en Zuid Limburg zijn heel verschillend in dat opzicht en ik denk dat ik beter weet wat mensen in Amsterdam iets bijzonders vinden dan mensen uit Gennep.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
26-12-2018 12:26
Ik dacht echt dat het een Limburgs iets was, krijg nu alsnog het vermoeden dat ze me voor de gek houden. :facepalm:
Mijn familie is van de regio Roermond/Weert, misschien is het wel echt Boxmeers :there: :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik heb net even dat plaatsje gegoogled en ik kan me bijna voorstellen dat zij niet zullen reageren. Er wonen iets meer dan 2300 mensen! Als je het hier gaat adoreren, dan weet iedereen zo wie je bent. :biggrin:

Maar verder ken ik het niet. Zoals iemand al schreef: mocht ik er ooit komen dan ga ik het proberen.

Maar is niet gewoon de nostalgie? Zoals een bepaald drankje dat voor sommige ook kan zijn?
Niet echt Limburgs maar streekgebonden. Zo van Nijmegen naar Gennep en richting Boxmeer is de regio. Afgelopen jaar mijn dochter er kennis mee laten maken in Nijmegen want daar zit ook een ijswinkel van hun, vlakbij het Valkhof. Zij vond het heerlijk!

Wij fietste er vroeger in de zomer vaak naar toe en hadden altijd ijs van hun in de diepvries. Het is alleen maar vanille ijs.
https://www.heldro.nl/historie

Het komt uit Ottersum, niet uit Boxmeer.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
26-12-2018 12:30
Ik heb net even dat plaatsje gegoogled en ik kan me bijna voorstellen dat zij niet zullen reageren. Er wonen iets meer dan 2300 mensen! Als je het hier gaat adoreren, dan weet iedereen zo wie je bent. :biggrin:

Maar verder ken ik het niet. Zoals iemand al schreef: mocht ik er ooit komen dan ga ik het proberen.

Maar is niet gewoon de nostalgie? Zoals een bepaald drankje dat voor sommige ook kan zijn?
Idd kerst en nostalgie horen bij elkaar.
Ik denk dat het nostalgie is, op die zelfde manier hou ik van viennetta ijs. Voor mij is dat het ultime kersttoetje terwijl ik ook wel zelf heerlijke desserts heb gemaakt of heb genoten van de door andere zelfgemaakte desserts die objectief gezien een stuk lekkerder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zeilboot76 schreef:
26-12-2018 12:31
Niet echt Limburgs maar streekgebonden. Zo van Nijmegen naar Gennep en richting Boxmeer is de regio. Afgelopen jaar mijn dochter er kennis mee laten maken in Nijmegen want daar zit ook een ijswinkel van hun, vlakbij het Valkhof. Zij vond het heerlijk!

Wij fietste er vroeger in de zomer vaak naar toe en hadden altijd ijs van hun in de diepvries. Het is alleen maar vanille ijs.
Het is dus wel een "ding".
Dat dacht ik ook wel.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
26-12-2018 12:37
Ik denk dat het nostalgie is, op die zelfde manier hou ik van viennetta ijs. Voor mij is dat het ultime kersttoetje terwijl ik ook wel zelf heerlijke desserts heb gemaakt of heb genoten van de door andere zelfgemaakte desserts die objectief gezien een stuk lekkerder zijn.
Ik eet liever viennetta als aarbeientiramisu.
Mijn vanilleijs met warme kersen en slagroom op kerstavond was wel erg lekker, ondanks dat om misschien wel omdat het ook ouderwets is.
Ik ben verzot op viennetta. Ultieme toetje voor mij
Aaaaaah Heldro! Alsof er een engeltje op je tong piest!
Ja, ik woon dus in de regio noordoost-Brabant/noord-Limburg en wij adoreren Heldro-ijs inderdaad. Vers is ie nog veel lekkerder als zo’n staaf ijs. En met kerst zou ik er zeker wat bij serveren, maar heldro an sich: goddelijk! :A:
jazekerenof schreef:
26-12-2018 12:34
https://www.heldro.nl/historie

Het komt uit Ottersum, niet uit Boxmeer.
Klopt, dat zeg ik ook. Maar mensen uit Boxmeer zijn er dus verzot op en rijden er voor om. Het bestaat blijkbaar al 80 jaar!

Ik kom niet uit de regio en mis dat gevoel van nostalgie blijkbaar compleet. Maar ik heb dat verder ook niet echt met eten. Vienetta vond ik vroeger het summum, nu vind ik er weinig meer aan, bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Wel leuk dat er hier liefhebbers van Heldro zitten te forummen. :)
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
26-12-2018 12:49
Klopt, dat zeg ik ook. Maar mensen uit Boxmeer zijn er dus verzot op en rijden er voor om. Het bestaat blijkbaar al 80 jaar!

Ik kom niet uit de regio en mis dat gevoel van nostalgie blijkbaar compleet. Maar ik heb dat verder ook niet echt met eten. Vienetta vond ik vroeger het summum, nu vind ik er weinig meer aan, bijvoorbeeld.
Ik wel maar dan moet ik de meeste dingen nu niet opnieuw gaan eten, dan vallen ze namen altijd tegen.
Hier ook al 7 jaar Zuid-Limburg maar het zegt mij helemaal niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven