Lamsbout?!

26-12-2018 14:52 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand toevallig hoe lang een lamsbout van +/- 750 gram (zonder been) in de oven moet? Het zit al in een of ander ovenschaaltje dus eerst aanbraden is niet echt de bedoeling geloof ik....

Ik ben ergens op locatie zonder vleesthermometer en ik heb al op internet gezocht maar daar zie ik allerlei tegenstrijdige adviezen, zowel qua temperatuur als qua tijd dus daar word ik niet veel wijzer van...

Iemand een idee?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Maar staat dat dan niet op de verpakking?
Alle reacties Link kopieren
Euh nee, het is er een van de slager maar schoonvader heeft verder niet gevraagd wat de bedoeling was.... :-?

En ik weet vaak best wel wat de bedoeling is met de meeste soorten vlees maar lamsbout is niet zo mijn specialiteit zeg maar...
eckano wijzigde dit bericht op 26-12-2018 15:12
36.96% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Hier zul je ook wel tegenstrijdige berichten krijgen. Zoek gewoon een recept op het internet en hou ‘t een beetje in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
1 kg lamsbout is 35-40 min op 180 graden (wel voorverwarmen).
Ik zou gaan voor 25 min en dan even kijken hoe e.a. gegaard is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom heb je het niet geoefend voor je het voor gasten moet bereiden?
Ik zou niet iets maken wat ik nog nooit gemaakt heb als er iemand komt eten. De kans dat het mislukt is dan groot.
Misschien staat het op de website van de betreffende slager.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-12-2018 15:15
Waarom heb je het niet geoefend voor je het voor gasten moet bereiden?
Ik zou niet iets maken wat ik nog nooit gemaakt heb als er iemand komt eten. De kans dat het mislukt is dan groot.
Wij eten vandaag bij schoonvader en ik krijg zojuist een lamsbout in mijn handen gedrukt - vandaar...

Als ik het mijn idee was geweest had ik het uiteraard anders gedaan maar daar heb ik nu niks meer aan.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
26-12-2018 15:21
Wij eten vandaag bij schoonvader en ik krijg zojuist een lamsbout in mijn handen gedrukt - vandaar...

Als ik het mijn idee was geweest had ik het uiteraard anders gedaan maar daar heb ik nu niks meer aan.
Dan mag schoonvader 'm ook zelf klaarmaken zou ik zeggen. Beetje raar om je gasten aan 't koken te zetten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-12-2018 15:23
Dan mag schoonvader 'm ook zelf klaarmaken zou ik zeggen. Beetje raar om je gasten aan 't koken te zetten.
Ach, ik snap dat wel, schoonvadertje woont natuurlijk alleen, is ook lastig voor hem om met kerst naar de kinderen te gaan dus die gaan naar hem. en die lamsbout lukt TO wellicht beter dan dat schoonvadertje moet gaan klooien in de keuken. en hij vraagt het haar omdat zij goed kan koken. zou mij ook zo kunnen overkomen.
ik zou het ding in de oven doen op 180 en iedere 10 min ff kijken.
De lamsbout, niet schoonvaders natuurlijk...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ach, gelukkig staat niet iedereen zo zuur in het leven.

Ik zou ook m ook op 180 gr zetten en eerst maar eens een half uur en daarna een beetje duwen op het vlees. Het moet wel een beetje terug veren, anders is het zo door gaar.

Eet smakelijk met je familie. Hij zal het fijn vinden, de kinderen om zich heen die een beetje zorgen en gezelligheid brengen.
because wijzigde dit bericht op 26-12-2018 15:32
21.84% gewijzigd
https://www.smulweb.nl/recepten/1121953 ... it-de-oven

Dit recept is precies voor 750 gram, geen gereken verder. Liever te kort dan te lang lijkt me bij lam.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips; we gaan dat ding straks maar een slinger geven!

Schoonvader is inderdaad nog niet zo lang alleen en niet zo bedreven in het koken dus we zijn allang blij dat hij überhaupt boodschappen heeft gedaan - tot nu toe komt hij nog niet veel verder dan een hamburger of een slavink.

En groot vlees en/of wild vind ik normaal geen enkel probleem, alleen met ding wist ik me even geen raad.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-12-2018 15:14
1 kg lamsbout is 35-40 min op 180 graden (wel voorverwarmen).
Ik zou gaan voor 25 min en dan even kijken hoe e.a. gegaard is.
Dit inderdaad! Je kunt hem daarna altijd door laten garen op een iets lagere temperatuur, mits hij goed gemarineerd is. Dat heb ik gisteren ook gedaan met lam en ging prima!
redbulletje schreef:
26-12-2018 15:15
Waarom heb je het niet geoefend voor je het voor gasten moet bereiden?
Ik zou niet iets maken wat ik nog nooit gemaakt heb als er iemand komt eten. De kans dat het mislukt is dan groot.
Waarom vind je het vaak zo nodig om in een topic kritisch te reageren op iets waar de TO in kwestie niets meer aan kan veranderen? Al die 'waarom heb je vooraf niet...'-reacties van je zijn volstrekt zinloos.
Ik had laatst een lamsbout van 600 gram. Ik heb hem eerst aan alle kanten aangebraden in olijfolie. Toen een klontje croma toegevoegd en nog even gebraden. Dan overdoen in ovenschaal met een beetje braadvocht en 30 min in een voorverwarmde oven van 160 graden.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
26-12-2018 15:14
1 kg lamsbout is 35-40 min op 180 graden (wel voorverwarmen).
Ik zou gaan voor 25 min en dan even kijken hoe e.a. gegaard is.
Dit! En zeker een uur van te voren uit de koelkast halen zodat het vlees op kamer temperatuur komt. Goed kruiden met zeezout, knoflook en rozemarijn. Normaal meng ik dit in de vijzel met olijfolie en dan wrijf ik het vlees ermee in. Nog een paar tenen knoflook en takjes rozemarijn en een paar plakken roomboter in de ovenschaal erbij.

Tijdens het bakken het vlees een aantal keer bedruipen.

Dan het vlees zeker 10 min onder folie laten rusten. Ondertussen maak je een lekkere jus door het bakvet te gebruiken.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Koffiehagedis schreef:
26-12-2018 15:54




Waarom vind je het vaak zo nodig om in een topic kritisch te reageren op iets waar de TO in kwestie niets meer aan kan veranderen? Al die 'waarom heb je vooraf niet...'-reacties van je zijn volstrekt zinloos.
Is ze niet de enige in hoor.

Het is blijkbaar leuk om anderen een rotgevoel te bezorgen door al hun keuzes te bekritiseren. Normaal advies komt in veel gevallen pas na pagina's kritiek.
Alle reacties Link kopieren
Update: het is gelukt, de lamsbout was precies goed rosé en iedereen vond het lekker (behalve ik maar ik ben niet zo’n fan van lamsbout maar dat ligt aan mij....) :-$

Nogmaals dank voor alle tips!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Wie zijn tip heb je nu uiteindelijk opgevolgd?
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
26-12-2018 19:09
Wie zijn tip heb je nu uiteindelijk opgevolgd?
De link van Nitflex; dat leek het meeste op mijn 'scenario'.
Meestal braad ik vlees in een braadpan en niet in de oven maar dit zat al in een ovenschaaltje met iets van fijngehakte sjalotjes onderin dus eerst aanbraden ging lastig worden.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
26-12-2018 20:00
De link van Nitflex; dat leek het meeste op mijn 'scenario'.
Meestal braad ik vlees in een braadpan en niet in de oven maar dit zat al in een ovenschaaltje met iets van fijngehakte sjalotjes onderin dus eerst aanbraden ging lastig worden.
Ah, wat leuk!

Het heeft ook wel iets aandoenlijks, zo’n schoonvader die probeert iets lekkers aan te schaffen en er dan niet bij nadenkt hoe het dan gemaakt moet worden.

Ik hou wel van lam, maar het is inderdaad een uitgesproken smaak.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-12-2018 15:15
Waarom heb je het niet geoefend voor je het voor gasten moet bereiden?
Ik zou niet iets maken wat ik nog nooit gemaakt heb als er iemand komt eten. De kans dat het mislukt is dan groot.
Schoonvader had het gekocht voor zijn, let op: KINDEREN en aanhang.
Bij hem thuis.
Dan was alles te voorkomen geweest als hij zich op zijn 18e had laten steriliseren :lightbulb:
Lamsbout braden kan hij ook al niet, niet het scherpste mes in de la zullen we maar zeggen. Vond ik wel een toepasselijke uitspraak in dit geval.

TS: ik hoop dat het smaakte, lang leve de vele recepten en mensen die je te hulp schoten.
Lief van je schoonvader ook, ik vind het ontroerend dat hij zo zijn best doet om er een gezellige kerst van te maken. Raakt me echt :heart:
(dat 'geen scherpste mes in de la' was een grapje uiteraard!)
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
26-12-2018 15:29
Ach, ik snap dat wel, schoonvadertje woont natuurlijk alleen, is ook lastig voor hem om met kerst naar de kinderen te gaan dus die gaan naar hem. en die lamsbout lukt TO wellicht beter dan dat schoonvadertje moet gaan klooien in de keuken. en hij vraagt het haar omdat zij goed kan koken. zou mij ook zo kunnen overkomen.
ik zou het ding in de oven doen op 180 en iedere 10 min ff kijken.
De lamsbout, niet schoonvaders natuurlijk...
:HA:
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven