Kindvriendelijk voorgerecht gezocht

28-12-2018 14:21 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke dames, ik ben al twee dagen aan het googelen maar ik kom er niet goed uit. Morgen heb ik een verlaat kerstdiner met vrienden en ik ben verantwoordelijk voor het voorgerecht. Maar er zitten helaas aardig wat beperkingen aan waardoor ik er niet goed uitkom. Wie denkt er even mee? Het lijstje:

- Er doen twee kinderen van 1,5 en 3 jaar mee. Zijn op zich goede eters, maar moet niet te scherpe of exotische smaken hebben.

- Een van de eters is allergisch voor lactose, dus alles met creme fraiche ed valt af.

- De oven ter plekke is al bezet. Ik kan wel thuis wat met de oven maken, en daar opwarmen met de aparte magnetron

- Het moet licht zijn (want vier gangen) en een andere deelnemers zorgt al voor een soepje dus dat valt af als optie.

Wie helpt me aan het winnende idee?
Alle reacties Link kopieren
Hier is het stokbrood met kruidenboter favoriet bij onze jeugd.
Ik zou dus stokbrood doen met lekkere dingen voor erop wat voor elk wat wils is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ham en meloen, pasteitjes?
Alle reacties Link kopieren
Meloen met parmaham
Carpaccio
Coquile
Garnalencocktail
Alle reacties Link kopieren
Vis. Rolletje zalm gevuld met krabsalade. Paling rolletje tonijnmouse op een klein plakje kalfshaas. (of gekochte fricandeau)
Eendeborst op veldsla.
garnalen cocktail.
Lekker ouderwets champignons op toast, maar in een nieuw jasje
Gevuld tomaatje of paprikaatje.
gevulde portobello
kaas of garnalen kroketjes
gerookte zalm/paling
hollandse garnalen cocktail
Alle reacties Link kopieren
Carpaccio lijkt me met zulke jonge kinderen niet zo'n goed idee. Werd dat niet ooit afgeraden door het Voedingscentrum?

Coquile vind ik ook nog een beetje riskant. Ze houden op zich wel van vis, maar weet niet zeker of ze dit ook lekker vinden.
ragoutbakje met champignonragout
Alle reacties Link kopieren
Bietenterrine uit de kerstfoodies deed het prima dit jaar. Niet te scherp, niet te exotisch.
Bij geen inspiratie richt ik me snel op de Italianen: carpaccio, vitello tonato, meloen met ham, salade caprese. Allemaal lekker en prima zonder oven te maken.
Torentje met peer en geitenkaas kun je ook gemakkelijk wat feestelijks van maken.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
dignity schreef:
28-12-2018 14:27
Carpaccio lijkt me met zulke jonge kinderen niet zo'n goed idee. Werd dat niet ooit afgeraden door het Voedingscentrum?

Coquile vind ik ook nog een beetje riskant. Ze houden op zich wel van vis, maar weet niet zeker of ze dit ook lekker vinden.

Gerookte zalm taartje.
Alle reacties Link kopieren
Iets bladerdegerigs?

Kan je iets niet even voor een minuut of 5-10 in die oven erbij zetten om op te warmen? Vind het zonde om dan met de magnetron aan de gang te gaan...
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
28-12-2018 14:27
Carpaccio lijkt me met zulke jonge kinderen niet zo'n goed idee. Werd dat niet ooit afgeraden door het Voedingscentrum?

Coquile vind ik ook nog een beetje riskant. Ze houden op zich wel van vis, maar weet niet zeker of ze dit ook lekker vinden.
Als ik één ding heb geleerd van koken voor kinderen: pas je niet aan. Je doet je best voor 2 happen. Ik kies gewoon iets uit wat de volwassenen lekker vinden en de kinderen moeten zich aanpassen. Je gaat toch niet serieus een kerstdiner zo aanpassen dat de baby het kan eten? Da's wel echt koekoek hoor. Dat je de baby wat wilt laten proeven begrijp ik nog wel, maar er staat tijdens zo'n diner vast wel iets op tafel wat de baby kan eten.
ninanoname wijzigde dit bericht op 28-12-2018 14:34
24.80% gewijzigd
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
En carpaccio voor de volwassenen en voor de kinderen iets anders?

Een spiesje met het een of ander?
Alle reacties Link kopieren
maak voor die kinderen gewoon iets speciaals. kip met fruit, of iets met een stukje stokbrood. iets lichts want anders zitten ze bij het hoofdmenu al vol, en dan krijg je gedoe met papa's en mama's die vinden dat ze hun bord leeg moeten eten, en dan weer andere familie die zegt dat het niet hoeft.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
28-12-2018 14:30
Bietenterrine uit de kerstfoodies deed het prima dit jaar. Niet te scherp, niet te exotisch.
Bij geen inspiratie richt ik me snel op de Italianen: carpaccio, vitello tonato, meloen met ham, salade caprese. Allemaal lekker en prima zonder oven te maken.
Torentje met peer en geitenkaas kun je ook gemakkelijk wat feestelijks van maken.
Ik vrees dat mozzarella ivm de lactose niet haalbaar is. Geitenkaas ga ik ff googelen wat wel/niet mag.
Alle reacties Link kopieren
Hét succesnummer hier zijn paddestoeltjes.
Een kwartel eitje met daarop een half cherrietomaatje.
Ik maak er altijd stipjes op met mayo of yoghurt, maar dat hoeft natuurlijk niet.
Google maar eens, ze zijn echt leuk.
Voor de kinderen iets anders?
Zijn er maar 2 toch?
Dan hoef je bij de rest nergens op te letten.

Bv iets in stukjes bladerdeeg rollen zoals, kaas, knakworstjes.
Of iets op een prikkertje?
Een paar mini gehakt balletjes kan ook.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 14:43
9.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
28-12-2018 14:32
Als ik één ding heb geleerd van koken voor kinderen: pas je niet aan. Je doet je best voor 2 happen. Ik kies gewoon iets uit wat de volwassenen lekker vinden en de kinderen moeten zich aanpassen. Je gaat toch niet serieus een kerstdiner zo aanpassen dat de baby het kan eten? Da's wel echt koekoek hoor. Dat je de baby wat wilt laten proeven begrijp ik nog wel, maar er staat tijdens zo'n diner vast wel iets op tafel wat de baby kan eten.
Dat ik iets maak wat ze misschien niet zo lekker vinden kan ik prima mee leven. Maar Carpaccio wordt vooral afgeraden ivm kans op bacterien, is immers rauw vlees. Dat wil ik echt niet op mijn geweten hebben.
Donna1971 schreef:
28-12-2018 14:38
Voor de kinderen iets anders?
Zijn er maar 2 toch?
Dan hoef je bij de rest nergens op te letten.

Bv iets in stukjes bladerdeeg rollen zoals, kaas, knakworstjes.
Of iets op een prikkertje?

Niet alle kinderen hoeven afgescheept te worden met een prikker kaas. Als die kinderen gewoon eten, kunnen ze prima mee-eten en hoeft TO niet twee verschillende dingen te maken.
Alle reacties Link kopieren
dignity schreef:
28-12-2018 14:27
Carpaccio lijkt me met zulke jonge kinderen niet zo'n goed idee. Werd dat niet ooit afgeraden door het Voedingscentrum?

Coquile vind ik ook nog een beetje riskant. Ze houden op zich wel van vis, maar weet niet zeker of ze dit ook lekker vinden.
Carpaccio met flinterdunne kipfilet en mango voor de kinderen en gewone voor de rest.
Vitello tonnato.
Star² schreef:
28-12-2018 14:41
Niet alle kinderen hoeven afgescheept te worden met een prikker kaas. Als die kinderen gewoon eten, kunnen ze prima mee-eten en hoeft TO niet twee verschillende dingen te maken.
Nee dat hoeft ook niet.
Alleen is er sprake van allergie, geen rauw vlees en niet te pittig oid.
Eea wat niet kan dus..

De bladerdeeg hapjes zijn toch wel een goeie, of ook niet?
Donna1971 schreef:
28-12-2018 14:46
Nee dat hoeft ook niet.
Alleen is er sprake van allergie, geen rauw vlees en niet te pittig oid.
Eea wat niet kan dus..

De bladerdeeg hapjes zijn toch wel een goeie, of ook niet?

Ik vind knakworstjes in bladerdeeg niet echt een volwassen voorgerecht ;-)
Best lekker hoor af en toe, daar niet van.
Zou gewoon een normaal gerecht maken voor de volwassenen en niet alles aanpassen op slechts 2 kleine eters. Gooi voor je kinderen een paar bitterballen in de frituur als ze het volwassengerecht niet lusten.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
28-12-2018 14:48
Ik vind knakworstjes in bladerdeeg niet echt een volwassen voorgerecht ;-)
Best lekker hoor af en toe, daar niet van.
Dat was ook een beetje mijn gedachten. Ik wilde toch proberen om er nog iets meer van te maken :).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven