Hoe wordt bavarois luchtig?

09-01-2019 14:21 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt lukt het me niet om een bavarois goed luchtig te krijgen . Zo luchtig alsof je een hap slagroom pakt. Het word helaas een vrij stevig iets dat meer richting cheesecake gaat.

Nu is mijn vraag hoe los ik dat op? Moet er meer eigeel in? Wat is ubrrhaupt de functie van eigeel in dit recept? Of juist meer slagroom of minder gelatine of zou ik geklopt eiwit moeten toevoegen nog?

De vorige keer heb ik onderstaande ingrediënten en hoeveelheden gebruikt:
250 gr bosvruchten
70 gr suiker
2 eidooiers
4 gelatineblaadjes
200ml slagroom

Ik hoor graag wat jullie denken.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er aan wat je ermee doet, hoe heb je het gemaakt? Eiwit en eigeel 'hoort' niet in bavarois.
Alle reacties Link kopieren
Eerst eiwitten stijf slaan, dan de eierdooiers erbij doen en dan verder verwerken, of alleen de eiwitten gebruiken en de dooiers helemaal achterwege laten?
kantlijn wijzigde dit bericht op 09-01-2019 15:19
30.80% gewijzigd
I'm not a big fish, William. I'm Moby Dick.
Alle reacties Link kopieren
Geen eierdooiers in bavarois!
Nooit!
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
09-01-2019 15:19
Geen eierdooiers in bavarois!
Nooit!
Als ik google op recepten bavarois zie ik bij de eerste resultaten overal eierdooiers in staan hoor...
Ik ken geen recept voor bavarois met eidooiers, dan wordt het meer custard achtig lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 2 soorten bavarois, fruit en room. In de room/melk kunnen wel degelijk eidooiers zitten.

TO je doet de gelatine er te vroeg bij, dan zakt het in. Het gedeelte met de gelatine moet al echt lobbig worden voordat je het door elkaar spatelt En eerst een deel erbij om te wennen/trouwen :D

https://books.google.nl/books?id=zNhhj8 ... ois&f=true
Sorry zal dan ook mijn recept even delen is wel zo handig:

200 gram verse aardbeien of ander fruit (een paar mooie apart houden voor de garnering) pureren met de staafmixer.
4 blaadjes gelatine in water weken.
Een eetlepel citroensap met 40 gram suiker en 2 eetlepels water in een pannetje verwarmen.
Knijp de gelatineblaadjes uit en laat ze dan oplossen in het warme citroensap.
Dit mengsel bij het gepureerde fruit doen en dit nog even met de staafmixer doorroeren en dan laten staan in een wijde kom zodat het snel wat lobbig wordt.

400 ml slagroom stijfkloppen en de slagroom door de lobbige aardbeienpuree spartelen tot het een mooi geheel is.

Een puddingvorm invetten met zonnebloemolie en hier het mengsel in gieten
Na minimaal 2 uur in de koelkast kun je hem op een bord storten en garneren met de hele aardbeien en wat blaadjes munt.
Lukt altijd!
Alle reacties Link kopieren
Eidooiers zijn vet, volgens mij wordt alleen eiwit luchtig.
Blijf altijd jezelf. Het origineel is zoveel meer waard dan een kopie.
Geen eidooiers maar eiwit, minder slagroom, minder gelatine.

Ik neem:

250 ml gepureerd fruit
250 ml slagroom, geklopt.
2 blaadjes gelatine
1 eiwit van een groot ei
Suiker naar smaak (70 gram lijkt mij best aardig)

Week de gelatine in koud water

Klop de slagroom net zo dat het in de kom blijft staan.

Klop een eiwit stijf

Verwarm een eetlepel of twee vruchtensap/puree en los daar de gelatine in op.

Doe de gelatine bij de rest van het fruit

Spatel voorzichtig de room door de vruchtenpuree

Spatel één eetlepel eiwit door de slagroom/fruitmassa

Spatel nu de rest van het eiwit erdoor

Laat vier uur opstijven in de koelkast
Geen ei natuurlijk, je bindt met gelatine
bosvruchten en suiker pureren en verwarmen, daar de geweekte gelatine in oplossen, goed oplossen
slagroom stijf kloppen, dan een beetje slagroom door het bosvruchten mengel spatelen en dan steeds meer slagroom erbij tot het goed is verdeeld. Spatelen en niet kloppen. Dan in de koelkast
Alle reacties Link kopieren
Bavarois poeder mengen met water en dit door de slagroom scheppen, voor de keukenheksen onder ons.
anoniem_309529 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 17:57
1.52% gewijzigd
Blijf altijd jezelf. Het origineel is zoveel meer waard dan een kopie.
Alle reacties Link kopieren
sylph schreef:
09-01-2019 15:47
Eidooiers zijn vet, volgens mij wordt alleen eiwit luchtig.
In een omelet of kaassouflee zitten ook eidooiers en die zijn ook luchtig.
Sara9876 schreef:
09-01-2019 16:45
In een omelet of kaassouflee zitten ook eidooiers en die zijn ook luchtig.
Ja maar een bavarois moet vet en luchtig zijn, als je eiwit gebruikt dan is het meer haagse bluf
Alle reacties Link kopieren
Eidooier kan wel degelijk luchtig worden, dan heb je een pate bombe.

In een bavarois hoort het niet, eiwit gaat in een mousse.

Je moet je slagroom niet stijf kloppen maar lobbig.
Ik zou met een blaadje minder gelatine doen en niet alleen de citroensap verwarmen maar de citroen mengen met je vruchtenpuree en daarvan een klein deel verwarmen om je gelatine in op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
09-01-2019 16:45
In een omelet of kaassouflee zitten ook eidooiers en die zijn ook luchtig.
Ja die worden verwarmd, als je eidooiers verwarmt kunnen ze souffleren en daarna stollen om die luchtigheid vast te houden. Bijvoorbeeld in soesjes.

In bavarois horen geen eidooiers. Eiwit kun je doen, met een beetje suiker, dat is steviger dan opgeklopte slagroom dus krijg je meer luchtigheid. Ik maak ook chocolademousse met eiwit en met slagroom, blijft het extra luchtig van.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Dit had ik gedaan:
Klop de eidooiers met de helft van de suiker tot een dikke massa. Verwarm de frambozen met de helft van de suiker. Mix en doe door een zeef. Verwarm de frambozenpuree tot 50° C en giet op het ei-suikermengsel. Roer goed, verwarm verder tot 85° C en laat afkoelen. Knijp de gelatine uit en roer ze door de puree. Laat lobbig worden (roer af en toe). Klop de room stijf en spatel ’m door de frambozenmassa.

Groenisgras schreef:
09-01-2019 14:59
Het ligt er aan wat je ermee doet, hoe heb je het gemaakt? Eiwit en eigeel 'hoort' niet in bavarois.
Alle reacties Link kopieren
Virginia_38 schreef:
09-01-2019 15:44
Sorry zal dan ook mijn recept even delen is wel zo handig:

200 gram verse aardbeien of ander fruit (een paar mooie apart houden voor de garnering) pureren met de staafmixer.
4 blaadjes gelatine in water weken.
Een eetlepel citroensap met 40 gram suiker en 2 eetlepels water in een pannetje verwarmen.
Knijp de gelatineblaadjes uit en laat ze dan oplossen in het warme citroensap.
Dit mengsel bij het gepureerde fruit doen en dit nog even met de staafmixer doorroeren en dan laten staan in een wijde kom zodat het snel wat lobbig wordt.

400 ml slagroom stijfkloppen en de slagroom door de lobbige aardbeienpuree spartelen tot het een mooi geheel is.

Een puddingvorm invetten met zonnebloemolie en hier het mengsel in gieten
Na minimaal 2 uur in de koelkast kun je hem op een bord storten en garneren met de hele aardbeien en wat blaadjes munt.
Lukt altijd!
jij gebruikt dubbel zo veel slagroom dan ik :0 Dat ga ik dan aanpassen. Ik doe de bavarois overigens als vulling in een taart.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
09-01-2019 16:20
Geen eidooiers maar eiwit, minder slagroom, minder gelatine.

Ik neem:

250 ml gepureerd fruit
250 ml slagroom, geklopt.
2 blaadjes gelatine
1 eiwit van een groot ei
Suiker naar smaak (70 gram lijkt mij best aardig)

Week de gelatine in koud water

Klop de slagroom net zo dat het in de kom blijft staan.

Klop een eiwit stijf

Verwarm een eetlepel of twee vruchtensap/puree en los daar de gelatine in op.

Doe de gelatine bij de rest van het fruit

Spatel voorzichtig de room door de vruchtenpuree

Spatel één eetlepel eiwit door de slagroom/fruitmassa

Spatel nu de rest van het eiwit erdoor

Laat vier uur opstijven in de koelkast
meer slagroom bedoel je dan toch?
Alle reacties Link kopieren
Groenisgras schreef:
09-01-2019 16:50
Eidooier kan wel degelijk luchtig worden, dan heb je een pate bombe.

In een bavarois hoort het niet, eiwit gaat in een mousse.

Je moet je slagroom niet stijf kloppen maar lobbig.
Ik zou met een blaadje minder gelatine doen en niet alleen de citroensap verwarmen maar de citroen mengen met je vruchtenpuree en daarvan een klein deel verwarmen om je gelatine in op te lossen.
Ik heb geen citroen gebruikt he dat was Virginia.

Waarom het room niet stijf dan eigenlijk. Want dan is room toch juist luchtig? In mijn recept staat ook lobbig. Is lobbig bijna stijf? Dat deed ik omdat het me onduidelijk was. Ik klopte het zodanig dat het vrij stijf was maar nog wel bewoog
Alle reacties Link kopieren
Virginia_38 schreef:
09-01-2019 15:44
Sorry zal dan ook mijn recept even delen is wel zo handig:

200 gram verse aardbeien of ander fruit (een paar mooie apart houden voor de garnering) pureren met de staafmixer.
4 blaadjes gelatine in water weken.
Een eetlepel citroensap met 40 gram suiker en 2 eetlepels water in een pannetje verwarmen.
Knijp de gelatineblaadjes uit en laat ze dan oplossen in het warme citroensap.
Dit mengsel bij het gepureerde fruit doen en dit nog even met de staafmixer doorroeren en dan laten staan in een wijde kom zodat het snel wat lobbig wordt.

400 ml slagroom stijfkloppen en de slagroom door de lobbige aardbeienpuree spartelen tot het een mooi geheel is.

Een puddingvorm invetten met zonnebloemolie en hier het mengsel in gieten
Na minimaal 2 uur in de koelkast kun je hem op een bord storten en garneren met de hele aardbeien en wat blaadjes munt.
Lukt altijd!
Zo maak ik 'm ook, al is het met aardbeien uit blik. Absoluut geen eidooiers door bavarois.
Lobbig is nog net niet stijf dus nog iets vloeibaarder, maar ook weer niet zo dun dat het nog loopt zeg maar ;)
Ik klop de slagroom wel redelijk stijf maar wellicht voor een taartvulling niet echt nodig.
Gewoon blijven proberen, als t dan eenmaal lukt vergeet je t nooit meer :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, had ik overheen gelezen.
Omdat lobbige room (yoghurtdikte) zich makkelijker mengt met je vruchtenpuree, daardoor hoef je minder lang door te spatelen. Componenten van gelijke dikte mengen beter. Belangrijk is ook dat je vruchtenpuree afgekoeld is voor je het mengt met de room, maar ook niet te koud, want dan werkt je gelatine al en krijg je klontjes.
Alle reacties Link kopieren
Ah zo. Klinkt best logisch. Ik zal erop letten, bedankt voor de tips
Groenisgras schreef:
09-01-2019 21:04
Oh sorry, had ik overheen gelezen.
Omdat lobbige room (yoghurtdikte) zich makkelijker mengt met je vruchtenpuree, daardoor hoef je minder lang door te spatelen. Componenten van gelijke dikte mengen beter. Belangrijk is ook dat je vruchtenpuree afgekoeld is voor je het mengt met de room, maar ook niet te koud, want dan werkt je gelatine al en krijg je klontjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven