Kiwi wordt niet rijp

14-01-2019 14:42 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Al een tijd kamp ik met een 'probleem'. Ik koop vrijwel altijd de groene kiwi's van Zespri bij verschillende winkels. Ik let erop dat de kiwi er 'gaaf' uit ziet en het liefst koop ik er een die al een heel klein beetje zacht lijkt aan te voelen, als die er tussen ligt tenminste. Ik loop alleen tegen het feit aan dat ze gewoon niet rijp worden. Een enkele kiwi wel, maar over het algemeen blijven ze keihard. Ik wacht geduldig maar na 3 of 4 weken kan ik ze dan vaak gerimpeld (en keihard) weggooien omdat ze echt niet lekker meer zijn. Ik heb ze al diverse malen dagenlang in de zon/daglicht gelegd en toen zelfs omgedraaid :'). Ik heb ze bij ander fruit gelegd en in een afgesloten zak met bananen gedaan voor 4 dagen maar het maakt allemaal geen enkel verschil. Ik vind het best jammer en zonde, dus heeft iemand nog tips? Waar kan ik nog meer op letten als ik ze koop? Misschien een ander merk? Of hoe krijg je ze sneller rijp? Ik hoor het graag!
Daar was laatst ook al 'n topic over.
Stop met die groene en koop golden, die zijn gewoon rijp bij verkoop en smaken ook niet zo wrang als die groene krengen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-01-2019 14:42
Daar was laatst ook al 'n topic over.
Stop met die groene en koop golden, die zijn gewoon rijp bij verkoop en smaken ook niet zo wrang als die groene krengen.
Oh dat wist ik niet, ben relatief nieuw hier. De groene vind ik een stuk lekkerder dan de golden, dus ik hoop dat iemand daar een tip voor heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet vaak kiwi's in huis. In een mand samen met appels, in de huiskamer, worden ze altijd wel rijp binnen ruim een week, soms zelfs overrijp. De groene vind ik ook lekkerder.
nounou
Ik leg kiwi’s en mango’s die nog rijp moeten worden altijd naast de bananen. Dat werkt heel goed. Verder zijn gele kiwi’s vaak rijper dan groene.
Hmm. Dat werkt bij jou dus niet. Vreemd.
Houd de rijpende kiwi's uit het zonlicht en weg van warmtebronnen. Om de kiwi nog sneller te laten rijpen, doe je hem in een papieren zak of een plastic zak met ventilatiegaatjes, samen met een appel, banaan of peer. Bewaar de zak 1 of 2 dagen op kamertemperatuur.
Dit is misschien een tip? Juist niet in het zonlicht bewaren dus. Blijkbaar. Zelf bewaar ik kiwi’s ook wel in de koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat probleem ook en koop daarom golden.
Of als er duidelijk op de verpakking staat dat ze eetrijp zijn.
Dacht dat dat staat op de biologische.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips tot zover, de zak heb ik inderdaad geprobeerd en normaal liggen mijn kiwi's in de fruitschaal relatief donker naast bananen en appels en mandarijnen, maar wilde dus eens testen of zonlicht misschien iets deed. Helaas. Het gekke is dat mango's inderdaad wel rijpen naast de bananen... Ik ga de koelkast dan maar proberen en anders misschien toch de golden leren waarderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven