Taart Baktips voor beginners

21-01-2019 12:03 27 berichten
Ik heb me in mijn hoofd gehaald dat ik de verjaardagstaarten (ofja cakes) voor de kinderen ook wel zelf kan proberen te maken)

Idee is 2 drip cakes waarvan een turquoise moet zijn met aardbeiensmaak en een chocoladesmaak maar heb kleur nog niet bedacht. Wilde ze afsmeren met botercreme en de drip van witte chocolade ganache.

Iemand nog goede tips? Recepten etc?
Alle reacties Link kopieren
Voor iemand met weinig ervaring in bakken kies je wel iets moeilijks uit. Ganache op een goede temperatuur krijgen is heel belangrijk, en als je het er over heen schenkt sowieso vanuit het midden beginnen en niet teveel willen bewegen tijdens het gieten. Zorg uiteraard dat ze goed koud uit de vriezer komen voordat je gaat gieten.

Een recept heb ik zo 1,2 3 niet voor je, sorry!
Alle reacties Link kopieren
Deze site!

https://www.deleukstetaartenshop.nl/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Via deleukstetaartenshop kan je fijne producten kopen, maar ook duidelije recepten lezen. Ik maak (fonfant)taarten en cupcakes ook altijd zelf voor de kindjes en ben echt geen pro, maar is nog nooit mislukt.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
21-01-2019 12:14
Deze site!

https://www.deleukstetaartenshop.nl/
:high5:
Alle reacties Link kopieren
Zoek op internet naar het adres van de dichtstbijzijnde bakker.

Nee flauw, sorry.
Succes met je taarten.
You don't have to fit into the format
Alle reacties Link kopieren
Amanthe schreef:
21-01-2019 12:10
Voor iemand met weinig ervaring in bakken kies je wel iets moeilijks uit. Ganache op een goede temperatuur krijgen is heel belangrijk, en als je het er over heen schenkt sowieso vanuit het midden beginnen en niet teveel willen bewegen tijdens het gieten. Zorg uiteraard dat ze goed koud uit de vriezer komen voordat je gaat gieten.

Een recept heb ik zo 1,2 3 niet voor je, sorry!
Driptaarten zijn niet moeilijk, en bij ganache hoef je niet te letten op de temperatuur, wel op de consistentie van je drip. De taart hoeft ook niet uit de vriezer te komen (ik ben banketbakker/ chocolatier/ ijsmaker en heb jarenlange ervaring met dit soort taarten).
Alle reacties Link kopieren
Giselle, ik ben zelf banketbakker/patissier en dan hebben we dus andere ervaringen blijkbaar. De tips die ik heb gegeven zijn degene waarmee ik het beste kan werken en die ik een ander kan meegeven, mocht jij op een andere manier tips hebben die werken is dat uiteraard prima.
Amanthe en Gisselle, waarmee smeren jullie het liefste af en waar drippen jullie mee? Witte chocolade krijg ik nooit mooi gekleurd zonder dat het uiteindelijk te vloeibaar is om mee te drippen. Is candymelt een optie?

Ik smeer vaak af met meringue botercreme, maar daar zitten vaak luchtbellen in :-/ .
Alle reacties Link kopieren
Tips:
Niet denken dat je meteen op Heel Holland Bakt-niveau moet zitten

Kies een eenvoudige taart uit. Alles wat Koopmans ed in een pakje kant-en-klaar-mix hebben gegooid zelf eens maken is bij mij een goede start geweest. Brownies, koekjes, appeltaart, cake, boterkoek... als dat goed gaat, kun je de boel gaan versieren of gaan variëren met ingrediënten.

Leer je oven en de ingrediënten kennen. Wat doen de verschillende soorten suiker met de smaak en de tekstuur van je baksel?
Ik denk dat een nude cake wel een idee is. Iets makkelijker dan strak afsmeren.

https://babybeasbakeshop.com/drip-choc/

Oh en neem biscuit! Geen echte cake-cake. Veel te zwaar op de maag met al die botercreme erop.
Celaena_Aelin schreef:
21-01-2019 13:30
Tips:
Niet denken dat je meteen op Heel Holland Bakt-niveau moet zitten

Kies een eenvoudige taart uit. Alles wat Koopmans ed in een pakje kant-en-klaar-mix hebben gegooid zelf eens maken is bij mij een goede start geweest. Brownies, koekjes, appeltaart, cake, boterkoek... als dat goed gaat, kun je de boel gaan versieren of gaan variëren met ingrediënten.

Leer je oven en de ingrediënten kennen. Wat doen de verschillende soorten suiker met de smaak en de tekstuur van je baksel?
Ik kan wel klassieke taarten bakken. De mooie versierde moderne taarten zijn nieuw voor me.
Diocca schreef:
21-01-2019 13:34
Ik denk dat een nude cake wel een idee is. Iets makkelijker dan strak afsmeren.

https://babybeasbakeshop.com/drip-choc/

Oh en neem biscuit! Geen echte cake-cake. Veel te zwaar op de maag met al die botercreme erop.
Thanks!
Goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
21-01-2019 13:26
Amanthe en Gisselle, waarmee smeren jullie het liefste af en waar drippen jullie mee? Witte chocolade krijg ik nooit mooi gekleurd zonder dat het uiteindelijk te vloeibaar is om mee te drippen. Is candymelt een optie?

Ik smeer vaak af met meringue botercreme, maar daar zitten vaak luchtbellen in :-/ .
De taart maskeren met botercreme is makkelijker dan met ganache voor niet geoefende bakkers. En voor de drip, als je je witte chocolade op het vuur hebt, dan kan je je vloeibare kleurstof toevoegen, hierna over je chocolade gieten, als het te vloeibaar is, misschien meer chocolade gebruiken? Candymelts schijnen ook te kunnen, maar ik werk altijd met chocola.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja...je drip moet je vlak voor je taartrand met een theelepeltje (als je geen spuitzak hebt) naar beneden laten vallen, begin met de achterkant van de taart, tegen de tijd dat je aan de voorkant bent gekomen heb je het in je vingers zitten en heb je de perfecte druppel.
Gisselle schreef:
21-01-2019 14:20
De taart maskeren met botercreme is makkelijker dan met ganache voor niet geoefende bakkers. En voor de drip, als je je witte chocolade op het vuur hebt, dan kan je je vloeibare kleurstof toevoegen, hierna over je chocolade gieten, als het te vloeibaar is, misschien meer chocolade gebruiken? Candymelts schijnen ook te kunnen, maar ik werk altijd met chocola.
Ik had begrepen dat TO sowieso wilde afsmeren met botercreme en alleen wilde drippen met ganache. Totaal afsmelten met ganache zou ik idd geen beginner adviseren!

Welke chocolade gebruik je voor je ganache? Kan dat met supermarkt chocolade? Mijn chocolade wordt altijd lelijk als ik het meng met kleurstof zonder genoeg slagroom. Meer slagroom maakt weer dat het niet vlot genoeg stolt. Het is me nog niet naar wens gelukt :( .
anoniem_381375 wijzigde dit bericht op 21-01-2019 15:32
Reden: autocorrectfoutje
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
21-01-2019 14:41
Ik had begrepen dat TO sowieso wilde afsmelten met botercreme en alleen wilde drippen met ganache. Totaal afsmelten met ganache zou ik idd geen beginner adviseren!

Welke chocolade gebruik je voor je ganache? Kan dat met supermarkt chocolade? Mijn chocolade wordt altijd lelijk als ik het meng met kleurstof zonder genoeg slagroom. Meer slagroom maakt weer dat het niet vlot genoeg stolt. Het is me nog niet naar wens gelukt :( .
Ik neem aan de je het over het maskeren van de taart hebt? Dat is makkelijker met botercreme dan met ganache. Ik gebruik goedkope chocolade (lidl) voor het maken van een drip en voor het maken van ganache om te maskeren (als ik een ganache maak om te vullen voor bonbons gebruik ik een beter merk).

Je moet je slagroom mengen met kleurstof en niet je chocolade, dus eerst je slagroom kleuren en die dan bij de chocolade voegen.
Afsmelten=afsmeren. Autocorrectfoutje. Denk dat ik met afsmeren hetzelfde bedoel als jij met maskeren.

Ok goed te horen. Dank voor de tip! De slagroom kleuren. Het klinkt zo logisch :facepalm: . Welke verhouding gebruik je voor witte choco ganache?

He ik heb helemaal zin om te bakken haha! Een glaze cake staat nog op mn wensen lijst.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dan voor bisquit taart gaan. De mix van funcakes is heel goed. Ook de funcakes mix voor botercreme vind ik fijn. Drippen met candymelt is mij goed gelukt. Kan je ook op kleur kopen.
Diocca schreef:
21-01-2019 15:03
He ik heb helemaal zin om te bakken haha! Een glaze cake staat nog op mn wensen lijst.
Ik ook. Net kleurstof gekocht en wat versieringen. Komend weekend maar eens oefenen op de chocoladevariant.
Veel plezier! Zet je t.z.t. een foto van het resultaat hier? Ben benieuwd!

Ik ben op dit moment bezig met de perfecte macaron maken = MOEILIJK, maar oh zo leuk.
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
21-01-2019 15:48
Veel plezier! Zet je t.z.t. een foto van het resultaat hier? Ben benieuwd!

Ik ben op dit moment bezig met de perfecte macaron maken = MOEILIJK, maar oh zo leuk.
oh die macarons, drama om ze perfect te krijgen he... ik heb het opgegeven en een supergoed adresje in de buurt gevonden waar ik ze af en toe koop :)

enneh.. jaaaa foto's 1Aapje!
Ja echt.. Hell! Ze mogen niet knapperig, het voetje moet goed, de kleur moet goed doorkomen.

Maar.. stiekem vind ik ze kleverig en knapperig erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Je kan biscuitbeslag zelf maken, maar ook een kant-en klare mix kopen van een bekend merk die even prima is. En makkelijker.

Mokkacreme, koffieglazuur bovenop (koffiearoma uit een flesje is lekkerder dan echte koffie) en amandelschaafsel aan de rand. Je kan wat geplette hazelnoten op de creme tussen de eerste en tweede laag doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In een taart voor een kinderverjaardag zou ik geen koffieglazuur doen. Maar da's persoonlijk.

De tip voor de funcakes mixen is een goede, dat is fijn spul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven