Chocolade korrelig

27-01-2019 02:58 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag chocolade gemaakt, door middel van santen te smelten op een laag vuurtje. Ondanks dat ik het echt op het laagte vuurtje stond, werd de santen gelig en was ook korrelig. Ik dacht dat er misschien stukjes kokos inzaten wat het korrelig maakt en dat de wat gelige kleur normaal is. Na het smelten van de santen, heb ik het vuur uitgezet en de olie vermengd met cacaopoeder, vanille suiker, kristalsuiker, koffie-creamer en schudde buikjes :kwijl:

Maar nu is de chocolade na het stollen dus vrij korrelig geworden, een beetje als een zandkoekje. Het ruikt en smaakt ook erg naar kokos. Wat doe ik fout?
Alle reacties Link kopieren
waarschijnlijk toch te warm geworden, dan gaat het schiften. Volgende keer au bain marie proberen.
Zover ik weet moet je chocolade voor beste resultaat altijd au Bain marie smelten.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de andere reacties. Chocolade verbrand snel. De beste manier om het te smelten is via au bain marie.
Chocolade te korrelig = verbrand.
Te heet geworden, het kan niet veel hebben.
TO heeft chocolade gemáákt, niet gesmolten...

Ik had nog nooit gehoord van chocolade die met santen (ingedroogde kokosmelk) wordt gemaakt. Natuurlijk snaakt het dan naar kokos! Er hoort cacaoboter in.

Maar inderdaad wel een recept gevonden waar kokosolie in wordt gebruikt. Da's iets anders dan santen, en de geraffineerde variant is smaakloos.

Wat de korrels betreft: grote kans dat - omdat je het vanaf het toevoegen van de droge ingrediënten niet meer verwarmde - de suiker niet goed is gesmolten. Langer goed warmhouden dus, bij voorkeur au bain marie om verbranden te voorkomen.
En ook: santen hoor je aan te lengen met water om kokosmelk te krijgen, alleen santen smelt inderdaad niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Santen is van zichzelf vaak korrelig, dus wat je er mee maakt ook. Het valt in curry's vaak niet zo op, maar in iets als chocola wel.
Alle reacties Link kopieren
-Livia- schreef:
27-01-2019 07:48
TO heeft chocolade gemáákt, niet gesmolten...

Ik had nog nooit gehoord van chocolade die met santen (ingedroogde kokosmelk) wordt gemaakt. Natuurlijk snaakt het dan naar kokos! Er hoort cacaoboter in.

Maar inderdaad wel een recept gevonden waar kokosolie in wordt gebruikt. Da's iets anders dan santen, en de geraffineerde variant is smaakloos.

Wat de korrels betreft: grote kans dat - omdat je het vanaf het toevoegen van de droge ingrediënten niet meer verwarmde - de suiker niet goed is gesmolten. Langer goed warmhouden dus, bij voorkeur au bain marie om verbranden te voorkomen.
En ook: santen hoor je aan te lengen met water om kokosmelk te krijgen, alleen santen smelt inderdaad niet goed.
Bedankt voor je alertheid :) Ik heb dit recept gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=a5fOf77dnNY. Zij gebruikt honing ipv suiker, dus dat kan best kloppen. Ik had gelezen dat je op twee manieren chocolade kunt maken: met kokosolie of cacaoboter. Ik ging voor de kokosolie, omdat de reden dat ik chocolade ging maken onder andere is dat ik het dan goedkoper kan maken dan in de winkel kopen :)
OliebolmetKrenten schreef:
27-01-2019 15:09
Bedankt voor je alertheid :) Ik heb dit recept gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=a5fOf77dnNY. Zij gebruikt honing ipv suiker, dus dat kan best kloppen. Ik had gelezen dat je op twee manieren chocolade kunt maken: met kokosolie of cacaoboter. Ik ging voor de kokosolie, omdat de reden dat ik chocolade ging maken onder andere is dat ik het dan goedkoper kan maken dan in de winkel kopen :)
Santen is geen kokosolie, het is geperste kokos(melk).
Vandaar waarschijnlijk de korreligheid, de vezeltjes van de kokos zitten er nog in, en het vetgehalte is waarschijnlijk ook niet hoog genoeg.
Je kunt kokosolie ook gewoon kopen bij de meeste supermarkten (zelfs de aldi heeft het)
Ik zou dan wel geraffineerde olie nemen, en niet de koudgeperste, want anders heb je zo'n overheersende kokossmaak.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 27-01-2019 15:54
0.11% gewijzigd
Ik weet niet of chocola zonder cacaoboter erg lekker wordt trouwens, waarschijnlijk gaat het een beetje naar goedkope hagelslag smaken (daar zit ook geen cacaoboter in)
Soms zijn dingen niet voor niks duur :proud:
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch gewoon 'cacaofantasie' ? Ik zit hier echt te gruwelen :)
En waarom voeg je er in hemelsnaam koffie-creamer aan toe ? Mijn gok is dat het daar korrelig van wordt.
Er bestaat gevriesdroogde magere melk, prima spul : Elk (van Campina).
nounou
Ik heb trouwens ook wel eens verantwoorde hipster rawfood chocola geproefd, met honing en rauw cacaopoeder (en misschien ook wel kokosolie, dat weet ik niet meer)
Maar dat was ook in de verste verte geen echte chocolade, de textuur was raar (een beetje stopverfachtig) en het smaakte naar arretjescake zonder koekjes.

Niet vies, maar zeker het geld niet waard (want het was ook nog eens gruwelijk duur natuurlijk, want "gezond")
Alle reacties Link kopieren
DingesEnzo schreef:
27-01-2019 15:28
Santen is geen kokosolie, het is geperste kokos(melk).
Vandaar waarschijnlijk de korreligheid, de vezeltjes van de kokos zitten er nog in, en het vetgehalte is waarschijnlijk ook niet hoog genoeg.
Je kunt kokosolie ook gewoon kopen bij de meeste supermarkten (zelfs de aldi heeft het)
Ik zou dan wel geraffineerde olie nemen, en niet de koudgeperste, want anders heb je zo'n overheersende kokossmaak.
Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
27-01-2019 15:50
Dit is toch gewoon 'cacaofantasie' ? Ik zit hier echt te gruwelen :)
En waarom voeg je er in hemelsnaam koffie-creamer aan toe ? Mijn gok is dat het daar korrelig van wordt.
Er bestaat gevriesdroogde magere melk, prima spul : Elk (van Campina).
Ik had gelezen dat je melk chocolade maakt door er melkpoeder aan toe te voegen. Ik dacht dat coffie-creamer ongeveer op hetzelfde neerkwam. Was ook eerder een probeersel, omdat ik dat toch altijd in huis heb, wel zo makkelijk :). Bedankt voor je tip, ik ga binnenkort opnieuw chocolade maken en dan neem ik al jullie tips mee. Ik geef een update.
Alle reacties Link kopieren
Livia heeft de grootste fouten er al uit gepikt inderdaad, mij rest nog 1 vraag: Waarom? Denk je dat dit gezonder is dan melkchocola uit de winkel? Lekkerder wordt het (lijkt mij) sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren
Moosey schreef:
27-01-2019 17:29
Livia heeft de grootste fouten er al uit gepikt inderdaad, mij rest nog 1 vraag: Waarom? Denk je dat dit gezonder is dan melkchocola uit de winkel? Lekkerder wordt het (lijkt mij) sowieso niet.
Ik heb nergens beweerd dat ik een gezondere alternatief zocht, wel goedkoper. Een andere reden is dat ik denk dat ik minder ga snacken als ik ipv snacks, alleen de ingrediënten heb om het te maken. Ik pak toch minder snel een koekje al ik eerst nog koekjesdeeg moet maken en bakken, dat geld hetzelfde voor chocolade :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven