Slowcooker

02-02-2019 12:41 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een ander topic hoorde ik voor het eerst van mijn leven van een slowcooker.
En nu lees ik allemaal lyrische blogs enzo over hoe geweldig en lekker een slowcooker is. Ik ben nogal gevoelig voor dat soort knusse berichten met mooie plaatjes, dus ik wil er ook een. Dacht ik.

Maar voordat ik weer zo’n groot ding ga aanschaffen wil ik er even goed over nadenken. Want is het wel echt zo handig? En ruikt dan niet de hele dag je huis naar eten? En hoe doe je dat als iets 6 uur moet stoven, maar je werkt 8 uur: is het dan moes?
En wat is de meerwaarde van een multicooker?
En zijn er mensen die dachten: leuk! Maar nu staat ie daar te staan.

Kortom: vertel me wat jullie ervaringen zijn...
Alle reacties Link kopieren
Waarom slow cooken als het ook snel kan?
ik geef mn bek ook maar een douw
Sinds ik een instantpot heb ( soort multicooker maar dan anders ;)) gebruik ik hem wat minder maar nog steeds zeer regelmatig vooral in de winter .
Ik zet hem rustig aan als ik weg ga .
Deze bv maak ik regelmatig vragen ze hier thuis zelfs om https://www.eetspiratie.nl/slavinken-in ... matensaus/
Zij heeft meerdere lekkere slowcooker recepten .
Alle reacties Link kopieren
We hebben een slowcooker, een professionele van de Sligro. Met timer te starten, dus die zes uur in acht uur is geen probleem.
Zo goed als geurloos, erg makkelijk en erg lekker resultaat
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
ik heb een hele simpele slowcooker en die gebruik ik voor dingen die ik normaal lang op vuur laat staan of in de oven gaan. ER zit een timer op. Ik vind het erg praktisch.
Madeliefjees schreef:
02-02-2019 12:43
Waarom slow cooken als het ook snel kan?

Omdat het vele malen lekkerder is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook een aangeschaft na veel enthousiaste verhalen gehoord te hebben, maar de slowcooker en ik zijn nooit echt vriendjes geworden, terwijl ik wel van koken houd. Ik vond veel recepten toch te bewerkelijk, dan moest je na 1of 4 uur toch nog wat toevoegen, dus niks ‘s morgens erin gooien en ‘s avonds uit je werk komen en dan is het klaar. Of het vlees kwam er droog uit en dan miste ik nog de koolhydraat component. Ik vond het ook een totaal ander gevoel dan koken met pannen of in de oven. De slowcooker voelde voor mij als een soort black box: van alles erin doen en maar afwachten wat er uit komt, met koken kan je veel meer ruiken en zien hoe het gaat en eventueel wat toevoegen ofzo.

Kortom, ik heb de mijne verkocht via Marktplaats, ik was er dezelfde dag nog vanaf. Dus je kan ook proberen of het voor jou wel wat is, want ze zijn blijkbaar gewild op Marktplaats.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig vandaag mijn crockpot multicooker binnen gekregen :yes:
Pvc_tje schreef:
02-02-2019 12:56
Ik heb er ook een aangeschaft na veel enthousiaste verhalen gehoord te hebben, maar de slowcooker en ik zijn nooit echt vriendjes geworden, terwijl ik wel van koken houd. Ik vond veel recepten toch te bewerkelijk, dan moest je na 1of 4 uur toch nog wat toevoegen, dus niks ‘s morgens erin gooien en ‘s avonds uit je werk komen en dan is het klaar. Of het vlees kwam er droog uit en dan miste ik nog de koolhydraat component. Ik vond het ook een totaal ander gevoel dan koken met pannen of in de oven. De slowcooker voelde voor mij als een soort black box: van alles erin doen en maar afwachten wat er uit komt, met koken kan je veel meer ruiken en zien hoe het gaat en eventueel wat toevoegen ofzo.

Kortom, ik heb de mijne verkocht via Marktplaats, ik was er dezelfde dag nog vanaf. Dus je kan ook proberen of het voor jou wel wat is, want ze zijn blijkbaar gewild op Marktplaats.

Hier idem. Doe mij maar mijn oude vertrouwde Creuset.
Alle reacties Link kopieren
Pvc_tje schreef:
02-02-2019 12:56
Ik heb er ook een aangeschaft na veel enthousiaste verhalen gehoord te hebben, maar de slowcooker en ik zijn nooit echt vriendjes geworden, terwijl ik wel van koken houd. Ik vond veel recepten toch te bewerkelijk, dan moest je na 1of 4 uur toch nog wat toevoegen, dus niks ‘s morgens erin gooien en ‘s avonds uit je werk komen en dan is het klaar. Of het vlees kwam er droog uit en dan miste ik nog de koolhydraat component. Ik vond het ook een totaal ander gevoel dan koken met pannen of in de oven. De slowcooker voelde voor mij als een soort black box: van alles erin doen en maar afwachten wat er uit komt, met koken kan je veel meer ruiken en zien hoe het gaat en eventueel wat toevoegen ofzo.

Kortom, ik heb de mijne verkocht via Marktplaats, ik was er dezelfde dag nog vanaf. Dus je kan ook proberen of het voor jou wel wat is, want ze zijn blijkbaar gewild op Marktplaats.
Hier ben ik ook een beetje bang voor...
En we hebben een inductieplaat thuis, dus ik vraag me af of gewoon op standje 1 op de inductie niet net zo goed werkt.
Al zou ik die niet de hele dag aanlaten als ik aan het werk ben. Maar wel een uurtje ofzo boodschappen doen.
Maar ik vind het vervelend dat het hele huis dan ruikt.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
02-02-2019 13:06
Hier ben ik ook een beetje bang voor...
En we hebben een inductieplaat thuis, dus ik vraag me af of gewoon op standje 1 op de inductie niet net zo goed werkt.
Al zou ik die niet de hele dag aanlaten als ik aan het werk ben. Maar wel een uurtje ofzo boodschappen doen.
Maar ik vind het vervelend dat het hele huis dan ruikt.
Eten dat je eerst vacuüm sealt ruik je niet en wordt ook nog eens lekkerder
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Vacuum sealt? Wat bedoel je daarmee?

Ik bedoel dat als het steeds staat te stoven dat je dat dan de hele dag ruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dr 1 gehad en weer verkocht, idd omdat het hele huis ernaar rook. Vond ik niet prettig..
Mijn slowcooker gebruik ik regelmatig. Niet op werkdagen, want ik heb geen zin om 's ochtends vroeg dingen te snijden en aan te braden. In het weekend wel, daarna alle tijd voor boodschappen/rondje stad/huishouden of juist een uitje naar een museum oid. Bij thuiskomst is het eten dan klaar, heerlijk.
Recepten haal ik van pinterest of internet of soms uit een kookboek. Je hebt ook kookboeken speciaal voor de slowcooker, die staan op mijn verlanglijstje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eentje van Sinterklaas gekregen.

Heb hem sindsdien een keer of tien gebruikt. Heerlijke maaktijdsoep en een aantal stoofschotels. Lekkere recepten te over op het web.

Mijn bevindingen tot dusver;

Vlees wordt heerlijk mals. Je hoeft niet meer de duurste stukken vlees te kopen want alle vlees wordt mals in de slowcooker.

Het geurt idd wel wat. Maar dat vind ik juist wel fijn.

Ik las in een eerder topic over dit onderwerp een reactie van iemand dat ze, alvorens ze ‘s avonds bij thuiskomst direct kon aanschuiven aan de eettafel, ‘s ochtends in alle vroegte dus eerst alle voorbereidingen moest treffen (groenten snijden en eventueel uien/knoflook/vlees lichtjes gaan aanbraden. Met andere woorden: ‘s ochtends met je duffe hoofd gaan staan koken zodat je dat ‘s avonds niet meer hoeft te doen.

Hier zit wel wat in natuurlijk. Zelf doe ik die voorbereidingen de avond vantevoren en ik zet de pan dan in de koelkast. En dat aanbraden hoeft ook niet zeggen de kenners.

Iedere slowcooker is anders dus het klakkeloos overnemen van recepten en de bijbehorende kooktijden verschillen dus ook nogal.

Ook is het even puzzelen met de te gebruiken hoeveelheid vocht. Er ontsnapt geen vocht tijdens het koken en als er in het recept staat “vul aan met water tot het vlees onder staat” en je hebt toevallig een groot formaat pan, dan wordt het allemaal veel te waterig.

Hier moet je zelf even je weg in vinden.

Zoals ik zei, legio recepten. Het is een makkelijk ding. Maar ik gebruik hem niet wekelijks en denk hem vooral in de winter te gebruikten (stoofvlees, pompoensoep etc).

Groot voordeel is wel dat je het apparaat zijn gang kunt laten gaan. Qua stroomverbruik even veilig als een magnetron die op stand by staat.

Ik ben blij met mijn slowcooker. Ik was al tijden op zoek naar iets om de sleur van de standaard dagelijkse pot eens te doorbreken.

En dat is wel uit gekomen. Maar meer verwacht ik er niet van.

Ik heb een originele crockpot slowcooker en die zijn best prijzig. Maar voor een euro of 60 heb je al een aardig apparaat. En anders gewoon MP in de gaten houden.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
02-02-2019 13:25
Vacuum sealt? Wat bedoel je daarmee?

Ik bedoel dat als het steeds staat te stoven dat je dat dan de hele dag ruikt.
Hangt van gerecht af, maar veel eten wordt er beterder van als het in kunstof, vacuüm verpakt gekookt wordt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er eentje gekregen met kerst en heb hem al een keer of 10 gebruikt inmiddels. Nu heb ik hachee aanstaan :jump:

In de zomer zal ik hem niet zo vaak gebruiken denk ik, en ik maak er ook geen complete maaltijden mee, maar voor stoofvlees, hachee, stoofpeertjes, rendang is het echt een ideaal ding. Heb er ook een paar recepten met kip mee uitgeprobeerd en dat was ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Stoofpeertjes, stoofvlees en zo zet ik gewoon op een sudderplaatje op het gas.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
ik vind dat zo'n ding veel te lang etensgeuren verspreidt.
een halfuur is meer dan zat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
in de zomer kan je hem nog buitenzetten.
kan je de buren ermee gaan vervelen. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
is dit niks? https://www.philips.nl/c-p/HR2203_80/vi ... -soupmaker

sommigen zijn er heel enthousiast over.
op youtube zullen wel testers zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
02-02-2019 18:31
is dit niks? https://www.philips.nl/c-p/HR2203_80/vi ... -soupmaker

sommigen zijn er heel enthousiast over.
op youtube zullen wel testers zitten.
Uhh een soepmaker is wel wat anders dan een slowcooker .
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
02-02-2019 18:33
Uhh een soepmaker is wel wat anders dan een slowcooker .
ja, de snelheid is anders. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
wij eten gewoon te weinig soep daarvoor.

ook de kookrobot is hier ooit besproken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Madeliefjees schreef:
02-02-2019 12:43
Waarom slow cooken als het ook snel kan?
Heel handig als je beiden werkt. Als je dan thuiskomt nog wat rijst/pasta koken bij je prutje en je kunt aan tafel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven