Ravioli maken

02-02-2019 22:26 15 berichten
Ik eet heel graag homemade ravioli, maar wat een werk om dat te maken! Daarom kocht ik een raviolimat bij de Blokker, maar daar ben ik niet mee geholpen. De raviolimat doet z'n werk niet goed, waardoor ik alsnog alles moet lossnijden en met een vork moet dicht drukken. Hoe maken jullie ravioli? Wat werkt wel en wat werkt niet?
Ik doe aan koken voor luie wijven, gewoon kant en klare ravioli van de AH, in 6 min klaar en zooo lekker!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb ook van dat soort vormpjes geprobeerd en werkt gewoon allemaal nogal matig.

Ik doe het nu op twee manieren:

1. Met een uitsteekcirkel van cm of 7 rondjes maken, onderste helft vullen, eigeel op de rand en dan een andere cirkel er bovenop. Aandrukken met een vork en daarna met een kleinere uitsteekcirkel strak uitsnijden zodat je een mooie ronde rand krijgt die niet al te breed is. Wel oppassen dat het hoopje vulling niet te groot wordt.

2. Voor kleinere ravioli gebruik ik wel zo'n vorm voor 10 stuks, maar uitsluitend om een afdruk te maken in een reep deeg, zodat ik een soort maatvoering heb. Dan leg ik daar 10 kleine hoopjes ravioli op, pak een tweede lap die ik daar over heen leg, en dan aanduwen tussen de hoopjes en in stukken snijden. Dit gaat wel sneller, maar omdat je kleinere porties maakt moet je er meer maken.

Maar het blijft een 90 minuten werken, 3 minuten eten concept...
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
02-02-2019 22:30
Ik doe aan koken voor luie wijven, gewoon kant en klare ravioli van de AH, in 6 min klaar en zooo lekker!
+1.

Mij echt veel te veel werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel eens geprobeerd. Zonder pastamachine. Maar kreeg het deeg maar niet dun genoeg. Dus dat werd niet gaar aan de randen. Hoe lang ik het ook kookte. Ik heb wel een pastamachine gehad, maar vond dat teveel schoonmaakwerk. Dus ik houd het maar op kant en klare ravioli. Alleen jammer dat er haast overal toch wel kaas in zit.
Heb je zoiets?
https://www.alink-tafelen.nl/Raviolimat,24,gaten

Ik vind dat juist heel makkelijk werken, de truc is dat je voor je de tweede deegplak er op legt eerst even de randen (tussen de vulling in dus) nat maakt, en dan met een vinger over de randen strijken als het deeg er op ligt, om het goed te laten plakken.
Dan met een mesje langs de snijranden, en dan pas uit de vorm halen. (meestal kun je hem dan gewoon omdraaien, dan vallen alle losse kussentjes er zo uit)
Alle reacties Link kopieren
Ja zo'n ding bedoel ik, maar krijg het toch strakker als ik het zonder die vorm doe en alleen de vorm gebruik voor het afmeten van de vakjes.
Ooit zelf gedaan, maar ik had zoveel spierpijn van het deegrollen dat ik toen besloot het never nooit meer te doen.
Alle reacties Link kopieren
Zonder een pastamachine pastadeeg maken is wel heel fanatiek... dat wordt volgens mij al eeuwen niet meer gedaan. Dat deeg is veel te stroef voor handmatig rollen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
02-02-2019 23:14
Zonder een pastamachine pastadeeg maken is wel heel fanatiek... dat wordt volgens mij al eeuwen niet meer gedaan. Dat deeg is veel te stroef voor handmatig rollen.
Hele volksstammen rollen nog zelf deeg. Ik ook, voor Turkse manti. Ik werk wel met een oklava ipv een deegroller dat maakt dun rollen wel makkelijker (en een goed stenen aanrecht ook). Als je deeg heel stroef is dan heb je er gewoon te weinig ei of water in gedaan.
if we all light up, we can scare away the dark...
Zelfgemaakt overtreft echt de 'verse' variant uit de winkel! Dus het is mij de moeite wel waard, maar ik heb liever dat het iets gemakkelijker gaat.
Ik heb wel een pastamachine, dus ik denk niet dat het aan het deeg ligt. Ik heb inderdaad zo'n raviolimat @Dingesenzo. Ik heb de randen niet nat gemaakt en alleen met de deegroller gerold (niet bij de randen met m'n vingers gedrukt). Ik ga het nog eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me best leuk werk.

Vroeger kocht ik bij de jumbo een bepaalde soort budget-ravioli voor 1 euro voor een 800 grams blik. Het mooiste was dat die minder dan 100 kcal per ons bevatte en dat zo'n half blik best verzadigend was.

Helaas is dat artikel al heel lang uit het assortiment en daarna heb ik het nooit meer gekocht.

Zelf gemaakt, wordt het meestal veel calorierijker dus zou ik dat soort gerechten niet maken. Het is ook geen typisch feestgerecht dus niet echt nodig om je erin te bekwamen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Toen zocht ik vooral etenswaren waar je niet over na hoefde te denken en zó uit de kast kon pakken. Wat tomaten en komkommer erbij; klaar. Het internet heeft wel veel meer recepten maar minder slankere mensen voortgebracht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik denk niet dat je van eens per maand ravioli eten moddervet wordt Retrostar ;-)
Alle reacties Link kopieren
Hoe maken jullie dan het deeg? Welk recept?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven