Vegetarisch beginnen leven.

03-02-2019 00:19 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nogal een fan van de Belgische Vlaamse kost. En wat is dat meestal: patat, vlees en groenten bv koteletje met wortelpuree of stoofvlees met frieten.
maar ik wil proberen van het vlees te laten vallen.
wie heeft er tips voor de beginnende vegetariër, ik ben geen kookprinses, dus niks te moeilijk.
Dus ipv kotelet met puree wat met puree...
Friet?
Vleesvervangers. Kant en klaar in de supermarkt te vinden.
S-Meds schreef:
03-02-2019 00:40
Friet?
Met mayo.
Némaìn’ schreef:
03-02-2019 00:43
Met mayo.
Friet met purree
Bij puree vind ik paddenstoelen heel lekker, in een stoof of ragout. Hele portobello kun je ook grillen, die heeft een fijne bite.
Groente? Vleesvervanger? Meer groente?
Pasta met groente en saus? Stampot? Zoveel keuze.
Waarom gelijk zo drastisch?

Ik zou eerst maar al es voor 2 keer per week vegetarisch gaan.
Kan je als het meevalt nog altijd langzaam naar vaker / fulltime gaan.

Hier op zo'n dagen standaard meer groenten of een vleesvervanger uit de supermarkt.
Elke supermarkt heeft zo'n beetje zijn eigen merken en smaken.


Voor de niet-Belgen:
Ne patat is ook Vlaams voor een aardappel.
Kaaskroketten, kaasschnitzel
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 13:24
98.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doe het vanuit de juiste motieven, als je een echte vleeseter bent lijkt me het een grote stap.
Het is van belang de juiste voedingsmiddelen te blijven eten anders val je letter en figuurlijk in een zwart gat met de tijd.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
03-02-2019 00:19
... bv koteletje met wortelpuree of stoofvlees met frieten....
Je bedenkt nu je maaltijden aan de hand van het vlees, tenminste, dat lees ik zo. Begin eens met een groente centraal te stellen en daar je maaltijd omheen te bouwen.

Een stoofpotje van wortel, champignons en ui bijvoorbeeld, met puree. Of de eerder genoemde champignonstoof, ook heel lekker met andere soorten paddestoelen. Gegrilde bloemkoolroosjes uit de oven, ook lekker met gegrilde aardappels uit de oven en erg makkelijk.

Eet je wel eens rijst of pasta? Ik vind daar altijd makkelijker iets vegetarisch bij te maken dan bij gekookte aardappels. Tomatensaus met courgette/aubergine/ofzo en dan kikkererwten/tuinbonen of andere peulvruchten toegevoegd, zoiets?

Kant-en-klare vleesvervangers zou ik niet elke dag eten, maar misschien zijn ze voor één keer in de week best ok. Let op hoeveel zout (en vet in her geval van kaasburgers bijv.) ze bevatten.
Alle reacties Link kopieren
kaas is toch ook niet vegetarisch?

't zou mijn ding niet zijn, al die lekkere dingen achterwege laten
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Lopervanhiernaardaar schreef:
03-02-2019 07:42
kaas is toch ook niet vegetarisch?

't zou mijn ding niet zijn, al die lekkere dingen achterwege laten
Veel vegetariërs eten wel dierlijke "bijproducten", als eieren en zuivel.
Als je die ook weglaat, ga je in mijn beleving richting het veganisme.
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
03-02-2019 08:24
Veel vegetariërs eten wel dierlijke "bijproducten", als eieren en zuivel.
Als je die ook weglaat, ga je in mijn beleving richting het veganisme.
Maar voor de meeste kazen wordt als stremsel iets uit de maag van een kalfje gebruikt. Dat maakt het voor sommigen niet-vegetarisch. Maar er zijn ook kazen die op een andere manier gestremd worden.

En inderdaad: vegetariers = wel kaas, ei, zuivel. Veganist = puur plantaardig, dus zelfs geen honing.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
CallieB schreef:
03-02-2019 04:21
Vleesvervangers zou ik eerst een lange tijd laten staan. In vergelijking met echt vlees zijn ze doorgaans echt niet lekker en dat schrikt dan misschien af of maakt het heel naar om te stoppen.
Dat is volgens mij vooral het imago dat de vleesvervangers hebben of hadden. Er zijn er tegenwoordig steeds meer en de meeste vind ik prima en lekker. En voor iemand die begint met niet vlees eten ook erg gemakkelijk.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik eet extra groenten i.p.v. vlees.
Ik heb ook nog de handicap dat ik gv eet. Veel vleesvervangers bevatten gluten.
Wat je ook kunt doen is eens starten met bio vlees voor de gerechten dat je vlees moeilijk kunt missen en de makkelijkere gerechten kun je dan vegetarisch doen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou beginnen met vlees eten minderen, anders is het zon omslag.
Lekkere gerechten als je net begint en nog moeite hebt:
- mie met zoetzure saus, wokgroenten, gebakken ei/omelet en evt. pinda's
- plaattaart met zomergroenten, recept via allerhande. Let erop: bladerdeegbodem heel eventjes voorbakken voor een goed krokant resultaat
- chilischotel uit de oven met nachochips, ook van de allerhande, hier kun je het gehakt van weglaten of vegagehakt toevoegen als overstap.
- een pasta met lekkere saus, noten en groenten, eventueel kaas

Als vleesvervangers in je gerechten kun je kant en klare vleesvervangers gebruiken, maar ook eieren, peulvruchten (linzen, chili/kidneybonen, pinda's, kikkererwten, etc.), noten, er zijn ook soja/tempehproducten maar dat heb ik nooit gedurfd haha.
lisbeth schreef:
03-02-2019 08:33
Ik eet extra groenten i.p.v. vlees.
Ik heb ook nog de handicap dat ik gv eet. Veel vleesvervangers bevatten gluten.
Wat je ook kunt doen is eens starten met bio vlees voor de gerechten dat je vlees moeilijk kunt missen en de makkelijkere gerechten kun je dan vegetarisch doen
Groente is geen volwaardige vleesvervanger.
Alle reacties Link kopieren
Lopervanhiernaardaar schreef:
03-02-2019 07:42
kaas is toch ook niet vegetarisch?

't zou mijn ding niet zijn, al die lekkere dingen achterwege laten
:|

Val wel dier is kaas dan volgens jou gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
greenmoustache schreef:
03-02-2019 09:19
:|

Val wel dier is kaas dan volgens jou gemaakt?
Er is al eerder uitgelegd dat er in de meeste kazen dierlijk stremsel zit, wat uit de maag van een kalf komt. Veel vegetariërs, waaronder ikzelf, eten dat dus niet. Kaas met vegetarisch stremsel of microbrieel stremsel is een ander verhaal.
Je kunt ook scharrelvlees gaan eten. Daarmee let je wel op dierenwelzijn maar hoef je niet zo extreem te gaan doen.
Ik zou je ook aanraden eerst vier dagen p.w. vegetarisch te gaan eten, en dan nog een beetje vlees of vis te eten. Dan maak je het jezelf wat makkelijker.

Maar kijk eens op recepten van bv Jamie Oliver, Donal Skehan, Pauline's keuken. Dat zijn makkelijke recepten en er zijn verschillende vegetarische opties. Je kunt niet verwachten dat je blijft eten zoals je altijd at, als je traditionele Vlaamse kost gewend bent, want traditionele Vlaamse kost bevat vlees en dat wil je nu juist stoppen. Dus je gaat echt anders eten.
Pasta's en gerechten met bv couscous enzo zijn gemakkelijk vegetarisch te maken. Denk aan halloumi, feta, kikkererwten, ei, linzen en andere peulvruchten. Zo kun je gezond en lekker vegetarisch eten. Zie het als een project, want echt, het gaat je tijd kosten in het begin!
Alle reacties Link kopieren
https://www.vegetariers.nl/gezond/gezond-eten
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven